"Repatriëring" Cryptocurrency - Hoe ver mag de bank gaan? Ervaringen?

Defira

New member
Ik heb vorig jaar best wel wat meerwaardes geboekt op mijn crypto-investeringen en bijgevolg heb ik regelmatig eens EUR terug overgeschreven van exchanges zoals Coinbase en Binance naar mijn Belgische bankrekening.

Recent ben ik door mijn bank gecontacteerd geweest om deze "repatriëringen van cryptocurrency" te verklaren, specifiek wilden ze de volgende informatie inclusief alle bewijzen hiervan:

  • herkomst van het kapitaal (hoe kwam ik aan het geld dat ik belegd heb in crypto: loon, erfenis, verkoop onroerend goed, ...);
  • van welke rekening deze naar het buitenland werd overgeschreven;
  • het volledig parcours (met tijdstip) van de fondsen gestaafd aan de hand van documenten vanaf het ogenblik dat ze België verlaten tot en met de repatriëring telkens met aanduiding van tijdstip. (Inclusief al de tussentijdse transacties die er in het buitenland gebeurd zijn). Dit betekent dus elke crypto-gerelateerde transactie die ik sinds 2016 heb gemaakt;
  • de huidige tegoeden die ik vandaag nog heb staan op verschillende cryptoplatformen

Verder stelden ze ook nog vragen over overschrijvingen die ik heb gemaakt naar brokers (waarmee ik gewoon aandelen, fondsen heb gekocht).

Ik begrijp dat de bank witwassen moet voorkomen maar ik vind veel van de gevraagde informatie toch iets te ver gaan, van privacy is nog weinig sprake. Nu heb ik zelf niets fout gedaan, dus ik zal de gevraagde informatie opleveren doch met enige tegenzin.

Indien iemand nog ervaringen heeft of inzicht in het toegestane gedrag van de bank dan hoor ik het graag!
 

Wel een NL artikel maar Belgische banken worden evengoed verplicht om alle transacties op door haar beheerde rekeningen tegen het licht te houden.

Kortweg moet de bank alle transacties monitoren en als ze van oordeel is dat een transactie verdacht is of verder onderzoek waard is - dan moet ze dit verplicht melden aan de Cel Financiële Informatieverwerking van FOD Financiën.

Crypto wordt nu ook eenmaal gretig gebruikt door allerlei ongure types om geld wit te wassen.
 
Ik heb vorig jaar best wel wat meerwaardes geboekt op mijn crypto-investeringen en bijgevolg heb ik regelmatig eens EUR terug overgeschreven van exchanges zoals Coinbase en Binance naar mijn Belgische bankrekening.

Recent ben ik door mijn bank gecontacteerd geweest om deze "repatriëringen van cryptocurrency" te verklaren, specifiek wilden ze de volgende informatie inclusief alle bewijzen hiervan:

  • herkomst van het kapitaal (hoe kwam ik aan het geld dat ik belegd heb in crypto: loon, erfenis, verkoop onroerend goed, ...);
  • van welke rekening deze naar het buitenland werd overgeschreven;
  • het volledig parcours (met tijdstip) van de fondsen gestaafd aan de hand van documenten vanaf het ogenblik dat ze België verlaten tot en met de repatriëring telkens met aanduiding van tijdstip. (Inclusief al de tussentijdse transacties die er in het buitenland gebeurd zijn). Dit betekent dus elke crypto-gerelateerde transactie die ik sinds 2016 heb gemaakt;
  • de huidige tegoeden die ik vandaag nog heb staan op verschillende cryptoplatformen

Verder stelden ze ook nog vragen over overschrijvingen die ik heb gemaakt naar brokers (waarmee ik gewoon aandelen, fondsen heb gekocht).

Ik begrijp dat de bank witwassen moet voorkomen maar ik vind veel van de gevraagde informatie toch iets te ver gaan, van privacy is nog weinig sprake. Nu heb ik zelf niets fout gedaan, dus ik zal de gevraagde informatie opleveren doch met enige tegenzin.

Indien iemand nog ervaringen heeft of inzicht in het toegestane gedrag van de bank dan hoor ik het graag!
Ik denk niet echt dat er concrete regels zijn over wat een bank mag vragen, ze moet zich comfortabel voelen met je transacties want als er sprake is van witwassen kan ze mee aansprakelijk gesteld worden.

Er zijn natuurlijk de algemene gdpr regels maar aangezien antiwitwaswetgeving een aanvaardbaar doel is en aangezien de info die gevraagd moet worden om zeker te zijn dat het niet om witwassen gaat hoe dan ook heel persoonlijk zullen zijn zal die GDPR wetgeving dat soort vragen ook bijna altijd toelaten.

Jij bent niet verplicht te antwoorden maar banken zijn ook niet verplicht je transacties uit te voeren of je als klant te houden en als ze twijfels hebben zijn ze verplicht je transacties te melden bij de autoriteiten.
 
Nu ben ik wel curieus over welke bank het gaat, want bij zo'n verregaande vragen wil ik daar al zeker geen klant zijn.
 
Crypto wordt nu ook eenmaal gretig gebruikt door allerlei ongure types om geld wit te wassen.
Crypto wordt net amper gebruikt door "allerlei ongure types" om geld wit te wassen omwille van de traceerbaarheid. Tenzij je echt weet waar je mee bezig bent en enkel coins gebruikt zoals Monero, centralized exchanges vermijdt, en ze verkoopt voor cash is crypto een héél slecht middel om geld wit te wassen. "Allerlei ongure types" hebben hier meestal ook niet genoeg kennis voor. Cash is ook gewoon véél makkelijker

Cash is nog altijd koning als het om zwart/crimineel geld gaat. Ge zou er trouwens van versteld staan hoeveel zwart/crimineel geld er op gewone bankrekeningen staat. Dat is gewoon immens tegenover hetgeen er aan crimineel geld circuleert in crypto. Het is niet voor niets dat banken af en toe miljardenboetes krijgen, omdat heel het bancair systeem ook gewoon rot/half crimineel is.

De enigste echte reden dat ze al die vragen stellen is niet omdat ze u verdenken dat het om crimineel geld gaat, maar omdat het over geld gaat waar geen belasting over betaald is. Vadertje staat wil elke cent van haar burgers uitknijpen die ze kan uitknijpen. En ze leggen de bank miljardenboetes op als ze dat niet hard genoeg controleren.
 
Over welke grootorde bedragen spreken we? Tientjes of duizendjes? Als je regelmatig rond de 10k balans zweeft gaat je bank niet echt blij zijn.
 
Over welke grootorde bedragen spreken we? Tientjes of duizendjes? Als je regelmatig rond de 10k balans zweeft gaat je bank niet echt blij zijn.
In totaal ging het voor 2021 over een ~15K dat ik in 7 transacties doorheen het jaar terug heb overgeschreven.
 
15K over meerdere transacties is nu toch ook geen groot bedrag. Als ze daarover al beginnen te memmen ...
Ik vraag mij af of 15K in één keer minder alarmbellen zou doen afgaan dan 15K in 7 keer, want in het laatste geval lijkt het meer alsof je de bedragen probeert klein te houden om geen alarmbellen te doen afgaan.

Als het echter 15K x 7 = 105K is, dan spreek je wel al over serieuze bedragen.
 
In totaal ging het voor 2021 over een ~15K dat ik in 7 transacties doorheen het jaar terug heb overgeschreven.
Dat is bedrag waarover ze helemaal niet zouden mogen vallen. Ik zou zelf de klantenrelatie stopzetten (als je geen lening hebt lopen daar tenminste) en naar een andere bank gaan. Er zijn genoeg banken waar ze hier niet moeilijk over doen.
 
Als ik ooit uitcash is dat in één ruk. Ik kan aantonen wanneer dat geld naar de exchange is gegaan, hoeveel daarmee is aangekocht en wanneer het is verkocht is voor welk totaalbedrag.
 
Wat een werk ook allemaal om dat uit te vogelen, niet.
Enfin het is niet dat ik zoveel transacties doe, maar koop al es wat op binance aan dat ik trade.
Dat gaat dan naar trustwallet als BNB of BTC. Van een deeltje van die trade koop ik dan weer iets anders, met een ander deel weer wat anders.

Wat een gedoe dan.
 
Wat een werk ook allemaal om dat uit te vogelen, niet.
Enfin het is niet dat ik zoveel transacties doe, maar koop al es wat op binance aan dat ik trade.
Dat gaat dan naar trustwallet als BNB of BTC. Van een deeltje van die trade koop ik dan weer iets anders, met een ander deel weer wat anders.

Wat een gedoe dan.
Ik zou gewoon een creditcard van Binance nemen dan en op die manier mijn crypto uitgeven, dan moet je niet meer uitvogelen welke transacties je allemaal hebt gedaan (want dan zou ik moeten 6 jaar teruggaan in de tijd)
Veel van die exchanges van toen bestaan zelfs niet meer :)
 
Ik zou gewoon een creditcard van Binance nemen dan en op die manier mijn crypto uitgeven, dan moet je niet meer uitvogelen welke transacties je allemaal hebt gedaan (want dan zou ik moeten 6 jaar teruggaan in de tijd)
Veel van die exchanges van toen bestaan zelfs niet meer :)
Ik denk ook niet dat ik mijn crypto terug naar de bank ga overschrijven eens ik wil uitcashen.
Het zijn net deze zaken die crypto onder andere probeert op te lossen. Baas zijn over je eigen geld.
 
Ik denk ook niet dat ik mijn crypto terug naar de bank ga overschrijven eens ik wil uitcashen.
Het zijn net deze zaken die crypto onder andere probeert op te lossen. Baas zijn over je eigen geld.
Je moet jou dan ook afvragen wat er dan beter is dan crypto om je geld in te steken. Want cash op een spaarboekje is ook niet nuttig, dat verliest toch maar alleen zijn waarde. Dus moet je het ergens anders in beleggen.

Ik vind het wel raar dat sommigen hier over 15K al vragen krijgen terwijl anderen blijkbaar 200K uitcashen zonder dat de bank er over begint.
 
Ik zou gewoon een creditcard van Binance nemen dan en op die manier mijn crypto uitgeven, dan moet je niet meer uitvogelen welke transacties je allemaal hebt gedaan (want dan zou ik moeten 6 jaar teruggaan in de tijd)
Veel van die exchanges van toen bestaan zelfs niet meer :)
Daar betaal je volgens mij ook nog steeds in euro's of dollars, dus érgens zit die overgang tussen crypto en fiat wel hoor. De moment dat je dan "controle" krijgt, moet je wél gaan uitvogelen welke transacties gedaan hebt en dat wordt veel lastiger als je vaker kleine aankopen gedaan hebt.
 
Ik vind het wel raar dat sommigen hier over 15K al vragen krijgen terwijl anderen blijkbaar 200K uitcashen zonder dat de bank er over begint.
Ik denk dat dat echt van bank tot bank afhangt. BNP bijvoorbeeld neemt zeer duidelijk maatregelen tegen crypto (ze houden overschrijvingen naar exchanges zoals Kraken gewoon tegen), dus geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om daar een rekening te hebben.

Daar betaal je volgens mij ook nog steeds in euro's of dollars, dus érgens zit die overgang tussen crypto en fiat wel hoor. De moment dat je dan "controle" krijgt, moet je wél gaan uitvogelen welke transacties gedaan hebt en dat wordt veel lastiger als je vaker kleine aankopen gedaan hebt.
Je passeert geen bank, dus ik zou niet weten op welke basis je dan controle zou krijgen? Een controle wordt toch getriggerd door een bank die melding doet?
 
Ik denk dat dat echt van bank tot bank afhangt. BNP bijvoorbeeld neemt zeer duidelijk maatregelen tegen crypto (ze houden overschrijvingen naar exchanges zoals Kraken gewoon tegen), dus geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om daar een rekening te hebben.


Je passeert geen bank, dus ik zou niet weten op welke basis je dan controle zou krijgen? Een controle wordt toch getriggerd door een bank die melding doet?
Die trigger kan ook zijn "overschrijven naar een crypto-rekening" bvb.
Of gewoon random

Daarnaast, als je over iets of wat fondsen, kan je met uw creditcard een paar 100 of 1000€ uitgeven. Maar succes om pakweg 150k via een creditcard uit te geven...
 
Terug
Bovenaan