De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,4%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,6%
  • Nee

    Stemmen: 186 41,3%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 129 28,7%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    450
Wij kopen zulke ice tea blikjes. Dan drink je een kleintje ipv telkens 33cc binnen te kappen. En we kopen er 12 per week. Ice tea is lekker, maar niet zo gezond om liters van te drinken.
Mja, bij mij zouden er dan 4 opeen geprikt staan.

Ofwel voorzie ik het deftig. Ofwel haal ik het gewoon niet in huis...
 
Als student waren mijn glazen op den duur zo verkleurd door de kalk dat ge er bijna niet meer door kon kijken. Ranzig water in leuven.
 
Jaarlijkse update

Algemeen
-Hoe oud ben je? 36
-Hoe lang werk je al? 13

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 3500 + 800 huur
-Wat zijn je maandelijkse kosten? No idea - hou het niet bij.
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? ~ 2500 per maand
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Bouwplannen die ~800/maand gaan kosten. Maar die gaan grotendeels betaald worden door rotatie van de beleggingsPF naar dividend aandelen die ongeveer ~400 extra "fixed income" zouden moeten opleveren. Zal beetje afhangen van hoe we de bouw financieren (lees: hoeveel we aan hoeveel kunnen lenen; appartement stuk herfinancieren of niet; hoeveel huidige woonst zal opbrengen). Ons bouwbudget is self-capped op een bepaald bedrag. We gaan zoveel mogelijk proberen te lenen aan gunstige rente. Alle cash die we na de hele operatie teveel hebben, gaan we in dividend aandelen steken om de maandlast te reduceren.
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? TBD afgaande van voorgaande

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Zie hieronder
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles behalve 25k schenking ooit gekregen long time ago
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Geen idee - wat is sparen? Een deel van mijn loon wordt in aandelen uitbetaald die jaren geblokkeerd blijven. Als er 1000 euro in gaat, dat uiteindelijk 1500 is bij deblokkering, hoeveel heb ik dan gespaard ?:thinking:

Aandelen: 158k
Fondsen+cooperatieve aandelen: 38k
Corporate aandelen: 107k
Groepsverzekering: 32k
Spaarrekening: 110k
Home equity: 138k
+-------------------
~590k

Algemeen
-Hoe oud ben je? 37
-Hoe lang werk je al? 14

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto? 3600 + 800 huur
- Wat zijn je maandelijkse kosten? 1700 hypotheek met 2, waar ik 1000 van bijdraag + 800 hypotheek voor het app wat ik verhuur
- Hoeveel kan je maandelijks sparen? ~ 1500 per maand
- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Slight changes of plan tgo vorig jaar. Niet gebouwd (die verkavelingsvergunning is nu pas rond...) maar iets gekocht. De verbouwingen zijn bijna af. Verwacht geen grote kosten meer
-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Gewoon verder choochoo op de beurs I guess. Misschien nog wat prutsen in de tuin, maar zal geen grote impact hebben

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Zie hieronder
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles behalve 25k schenking ooit gekregen long time ago
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Geen idee. Zoals vorig jaar, wat is sparen?

Situatie op 1 jan
Aandelen 1: 187k
Aandelen 2: 9k
Aandelen 3: 2k
Aandelen 4: -34k (- de hypotheek die het moet financieren uiteindelijk - reshuffle in progress)
Corporate aandelen: 140k
Groepsverzekering: 38k
Fixed income+fondsen+cooperatieve aandelen+pensioensparen: 41k
Spaarrekening+cash: 96k
Home equity 1: 162k
Home equity 2: 92k
+-------------------
~750k

Van de madam hebben we sinds kort ook een Excelleke (wat nodig was ivm de verkoop van het huis waar we nu waren, dat was van haar, en de koop van het nieuwe huis wat van ons 2 is).

Aandelen 1: 9k
Aandelen 2: 2k
Aandelen 3: -34k
Fixed income+fondsen+cooperatieve aandelen+pensioensparen: 9k
Groepsverzekering: 2k
Spaarerekening+cash: 292000 (spel is juist verkocht)
Home equity: 92k
+----------------------
~370k


Hasta la proxima
 
Mja, bij mij zouden er dan 4 opeen geprikt staan.

Ofwel voorzie ik het deftig. Ofwel haal ik het gewoon niet in huis...

Op den duur waren de PMD zakken hier de helft baby water en den andere helft ice fless/blikken... Beetje moeten ingrijpen. :wtf: :wtf:

Ik kan elk moment volledig stoppen als ik wil !!! Ja, meneer Jambers
 
Wij kopen zulke ice tea blikjes. Dan drink je een kleintje ipv telkens 33cc binnen te kappen. En we kopen er 12 per week. Ice tea is lekker, maar niet zo gezond om liters van te drinken.
In delhaize:
15cl blikje = €4,11/l
33cl blik = €2,48/l
1l fles = €2,13/l

Koop je dan niet beter 1l flessen als je er zoveel drinkt?
 
Hier 33cl blikjes, maar liefst zoveel mogelijk in promo.
Valt dan wel nog mee tov 1l fles.
Daarvan zou ik teveel moeten wegsmijten.
 
Algemeen
- Hoe oud ben je? 29 en 29
- Hoe lang werk je al? 7 en 7

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto? 2300 (+ salariswagen) en 2000
- Wat zijn je maandelijkse kosten? 780 hypotheek met 2
- Hoeveel kan je maandelijks sparen? 1500 tot 2000 per maand
- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Nieuwe kleine 2de auto en 2de kind
- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Misschien een investeringspand en/of side hustle

Spaargeld:
- Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Zie hieronder
- Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles behalve ~100k schenking bij aankoop huis
- Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Werken niet langer dan 7 jaar dus quasi alles

Situatie op 1 januari:
Cash: 6k (extra buffer in opbouw)
Aandelen: 142k (quasi alles in VWCE)
Home equity: 255k* (vast in bakstenen, bah)
+-------------------
Totaal ~410k

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed? Ja, heel positief :love2:

VD1Yq7A.png

*In december klets ik er altijd x% aan home equity bij volgens de stijging van statbel. Niet helemaal correct, but it's something.
 
In delhaize:
15cl blikje = €4,11/l
33cl blik = €2,48/l
1l fles = €2,13/l

Koop je dan niet beter 1l flessen als je er zoveel drinkt?

Dat doe ik en heb daardoor meerdere flessen van 1l met 15cl overschot :').
Hoopt op tot 2 max 3 stuks en dan word ik verplicht schoon ship te maken.
 
Algemeen
- Hoe oud ben je? 29 en 29
- Hoe lang werk je al? 7 en 7

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto? 2300 (+ salariswagen) en 2000
- Wat zijn je maandelijkse kosten? 780 hypotheek met 2
- Hoeveel kan je maandelijks sparen? 1500 tot 2000 per maand
- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Nieuwe kleine 2de auto en 2de kind
- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Misschien een investeringspand en/of side hustle

Spaargeld:
- Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Zie hieronder
- Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles behalve ~100k schenking bij aankoop huis
- Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Werken niet langer dan 7 jaar dus quasi alles

Situatie op 1 januari:
Cash: 6k (extra buffer in opbouw)
Aandelen: 142k (quasi alles in VWCE)
Home equity: 255k* (vast in bakstenen, bah)
+-------------------
Totaal ~410k

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed? Ja, heel positief :love2:

VD1Yq7A.png

*In december klets ik er altijd x% aan home equity bij volgens de stijging van statbel. Niet helemaal correct, but it's something.
Is dat een tool of gwn excel?
 
Dat eerste is niet altijd even vanzelfsprekend te bepalen natuurlijk... Zeker als je niet in het laatste jaar ongeveer hebt gekocht is dat toch koffiedik kijken?
Ja, sommige nemen dan ook gewoon hetgeen zij ervoor betaald hebben. Anderen blazen dat op door te zeggen dat hun kot 500k waard is omdat er linkstegenover een huis verkocht is voor 450k en uw eigen huis toch echt echt echt echt stukken beter is.
 
Dat eerste is niet altijd even vanzelfsprekend te bepalen natuurlijk... Zeker als je niet in het laatste jaar ongeveer hebt gekocht is dat toch koffiedik kijken?
In praktijk is dat niet te bepalen. Want een huis is waard wat de zot ervoor geeft...

Ik heb huizen ver boven hun "waarde" weten verkocht worden. En huizen die goedkoop te koop staan, die niet verkocht geraken...
 
Terug
Bovenaan