De 'grote car-detailing-topic'... Ook voor leken

Vraagje:
Ik heb dus een nieuwe wagen (zwarte Tesla model Y) en ga deze iets beter proberen behandelen dan de vorige.

Ik zou zelf gene zwarte genomen hebben maar de vrouw mocht kiezen 😭🥸.

Is een aparte Foamgun echt nodig of kan ik het reservoir van mijn Kärcher ( K6.250) en bijhorende schuimlans (Kärcher vario power) gebruiken?

Welke aanraders (niet te duur) hebben jullie?
Die van Amazon goed of Montenello echt pak beter?
Welke Foam soap?
Foamsoap van Koch is top.
 
Hoe gebruiken jullie zo'n Quick Detailer eigenlijk? Nadat ik klaar ben met alles haal ik die boven, maar merk eigenlijk geen verschil tussen een plek waar ik het reeds heb aangebracht, en de plek ernaast... Is dat eerder iets om tussendoor te gebruiken bij een vuile plek of...?

Intussen ook een aparte foam kit besteld die hopelijk wat beter werkt dan de standaard Nilfisk.
 
Hoe gebruiken jullie zo'n Quick Detailer eigenlijk? Nadat ik klaar ben met alles haal ik die boven, maar merk eigenlijk geen verschil tussen een plek waar ik het reeds heb aangebracht, en de plek ernaast... Is dat eerder iets om tussendoor te gebruiken bij een vuile plek of...?

Intussen ook een aparte foam kit besteld die hopelijk wat beter werkt dan de standaard Nilfisk.
Dat is eerder om spotjes etc weg te werken. Heeft weinig nut net na een goede wasbeurt.
Ik heb zoiets in de koffer steken voor als een vogel de auto als wc beschouwde.

Verder altijd een beetje moeilijk zo dingen, want je veegt misschien een spot weg waardoor je dan een "zuivere streep" op je wagen hebt.
 
Hoe gebruiken jullie zo'n Quick Detailer eigenlijk? Nadat ik klaar ben met alles haal ik die boven, maar merk eigenlijk geen verschil tussen een plek waar ik het reeds heb aangebracht, en de plek ernaast... Is dat eerder iets om tussendoor te gebruiken bij een vuile plek of...?

Intussen ook een aparte foam kit besteld die hopelijk wat beter werkt dan de standaard Nilfisk.
Dat wordt vooral gebruikt op autoshows etc. En om te clayen (als lubricant dan). Dat voegt uiteindelijk geen extra bescherming toe, en als je regelmatig waxt, voegt het ook niet echt glans toen imo.

Je bent véél voordeliger af door een grote fles ONR te bestellen en zelf te verdunnen.
https://theragcompany.eu/products/optimum-no-rinse?variant=39897135677518

Ga je wss heel uw leven mee toekomen, en is ideaal ipv een aparte quick detailer, clay-spray, ruitenpoetsmiddel, ...
 
Iemand goede tips als je een openbare washbox "moet" gebruiken?

Toen ik nog bij mijn ouders woonde nam ik al eens graag mijn tijd, maar nu met werk + het wonen op een appartement valt dit toch allemaal iets meer tegen. Mijn motor kuis ik grotendeels met Waterless wash op onze gemeenschappelijke cour (wil niet te specifiek zijn).

Maar met de auto ben ik al een tijd aan het zoeken naar een goede washbox waar bv ook snowfoam is. Je kan hem wel afspuiten etc, maar dan blijft dat laagje vuil toch altijd zitten en no way in hell dat ik die borstel op mijn lak zet gelijk de instructies zeggen.

Voor nu is het dus velgen inspuiten, enkele minuten wachten, wagen afspuiten en hup. En dan soms eens door de carwash (zonde I know).
Iemand nog in deze situatie die goede tips heeft? Met een heel arsenaal aan emmers, mits en producten naar de washbox gaan zie ik ook niet echt zitten. Dus alle tips met de highest return on investment om het zo te zeggen zijn welkom!
 
De koplampen van mijn auto zijn door de jaren vergeeld. Ik zou die eventueel laten polijsten.
Ik moet binnenkort met mijn auto naar de jaarlijkse keuring. Moet ik na de polijst beurt eerst mijn lichten terug laten afstellen?
Kan het zijn dat ze mijn auto afkeuren, omdat het licht na het polijsten anders zou kunnen schijnen door de behandeling?
Of blijf ik hier gewoon van af?
 
Iemand goede tips als je een openbare washbox "moet" gebruiken?

Toen ik nog bij mijn ouders woonde nam ik al eens graag mijn tijd, maar nu met werk + het wonen op een appartement valt dit toch allemaal iets meer tegen. Mijn motor kuis ik grotendeels met Waterless wash op onze gemeenschappelijke cour (wil niet te specifiek zijn).

Maar met de auto ben ik al een tijd aan het zoeken naar een goede washbox waar bv ook snowfoam is. Je kan hem wel afspuiten etc, maar dan blijft dat laagje vuil toch altijd zitten en no way in hell dat ik die borstel op mijn lak zet gelijk de instructies zeggen.

Voor nu is het dus velgen inspuiten, enkele minuten wachten, wagen afspuiten en hup. En dan soms eens door de carwash (zonde I know).
Iemand nog in deze situatie die goede tips heeft? Met een heel arsenaal aan emmers, mits en producten naar de washbox gaan zie ik ook niet echt zitten. Dus alle tips met de highest return on investment om het zo te zeggen zijn welkom!
Ik ga al jaren naar een washbox omdat ik ook mijn wagen niet thuis kan wassen.

Ik neem altijd 2 emmers mee om zelf te vullen aan de kraan, 1 met helder water om mijn washmit uit te spoelen en 1 met zeep. De meeste washboxen zijn hier voor voorzien.
Ik start altijd met de foamlans (ook de meeste wasboxen hebben dit). Terwijl de foam zijn werk doet vul ik ondertussen de emmers.
Daarna spuit ik alles af met de hoge druk zeep lans. Daarna spoelen en dan begin ik zelf met de washmit volledig te wassen.
Daarna spoel ik hem volledig af.

De koplampen van mijn auto zijn door de jaren vergeeld. Ik zou die eventueel laten polijsten.
Ik moet binnenkort met mijn auto naar de jaarlijkse keuring. Moet ik na de polijst beurt eerst mijn lichten terug laten afstellen?
Kan het zijn dat ze mijn auto afkeuren, omdat het licht na het polijsten anders zou kunnen schijnen door de behandeling?
Of blijf ik hier gewoon van af?
Nee, ze hoeven niet opnieuw afgesteld worden na het polijsten. Wel ben je best dat je na het polijsten een coating of iets dergelijks aanbrengt want anders gaan ze terug rap dof worden.
 
Laatst bewerkt:
Iemand goede tips als je een openbare washbox "moet" gebruiken?

Toen ik nog bij mijn ouders woonde nam ik al eens graag mijn tijd, maar nu met werk + het wonen op een appartement valt dit toch allemaal iets meer tegen. Mijn motor kuis ik grotendeels met Waterless wash op onze gemeenschappelijke cour (wil niet te specifiek zijn).

Maar met de auto ben ik al een tijd aan het zoeken naar een goede washbox waar bv ook snowfoam is. Je kan hem wel afspuiten etc, maar dan blijft dat laagje vuil toch altijd zitten en no way in hell dat ik die borstel op mijn lak zet gelijk de instructies zeggen.

Voor nu is het dus velgen inspuiten, enkele minuten wachten, wagen afspuiten en hup. En dan soms eens door de carwash (zonde I know).
Iemand nog in deze situatie die goede tips heeft? Met een heel arsenaal aan emmers, mits en producten naar de washbox gaan zie ik ook niet echt zitten. Dus alle tips met de highest return on investment om het zo te zeggen zijn welkom!
De borstel idd nooit gebruiken.
Opgepast ook met het schuim, die bevatten zuren die een coating of waxlaag kunnen aantasten.
Mijn raad is in uw geval uw wagen goed afspuiten en na enkele maal zo gewassen te hebben eens naar een soft carwash gaan of thuis wassen. Met enkel afspuiten hou je uw wagen niet proper.
 
Iemand die toevallig een goed kitje weet voor in een handschoenkastje ofzo? Touch screen overal en pianozwarte toetsen is allemaal mooi enzovoor, maar zo snel vuil. :unsure:
 
Iemand die toevallig een goed kitje weet voor in een handschoenkastje ofzo? Touch screen overal en pianozwarte toetsen is allemaal mooi enzovoor, maar zo snel vuil. :unsure:
Ik heb gewoon een microfiber doekje in het handschoenenkastje liggen. Tenzij je echt echt echt smerige handen hebt krijg je hier normaal wel alles mee van de touchscreens etc. En dan gewoon als ik in de file sta ofzo even vegen.
 
Ik heb gewoon een microfiber doekje in het handschoenenkastje liggen. Tenzij je echt echt echt smerige handen hebt krijg je hier normaal wel alles mee van de touchscreens etc. En dan gewoon als ik in de file sta ofzo even vegen.
Productjes uit den boze voor touch screens vermoedelijk?
 
De koplampen van mijn auto zijn door de jaren vergeeld. Ik zou die eventueel laten polijsten.
Ik moet binnenkort met mijn auto naar de jaarlijkse keuring. Moet ik na de polijst beurt eerst mijn lichten terug laten afstellen?
Kan het zijn dat ze mijn auto afkeuren, omdat het licht na het polijsten anders zou kunnen schijnen door de behandeling?
Of blijf ik hier gewoon van af?
Collega was daardoor afgekeurd paar weken terug.

Hangt natuurlijk ook weer van station tot station af.
 
Iemand die een goed routinetje heeft voorafgaand een carwash bij tijdsgebrek?

Eigenlijk draait het vooral om de insecten al te verwijderen/los te weken. Daar zijn carwashes toch steeds bijzonder slecht in...
 
Iemand die een goed routinetje heeft voorafgaand een carwash bij tijdsgebrek?

Eigenlijk draait het vooral om de insecten al te verwijderen/los te weken. Daar zijn carwashes toch steeds bijzonder slecht in...
Minder lui worden en uw wagen met de hand wassen. Tijdsgebrek is geen argument...een uurtje in uw week vinden lukt heus wel. Sorry dat ik het zo Cru zeg.
 
Minder lui worden en uw wagen met de hand wassen. Tijdsgebrek is geen argument...een uurtje in uw week vinden lukt heus wel. Sorry dat ik het zo Cru zeg.
Dat je het cru zegt vind ik minder erg dan het feit dat het echt helemaal nergens op slaat.

Soms heb je geen uur tijd, moet je ergens zijn maar wil je wel even snel een wasje doen omdat je zwarte auto in de zon gaat moeten staan bijvoorbeeld. En zelfs al heb je de tijd, als je die anders wilt invullen is dat gewoon je goed recht?

In ieder geval echt compleet nutteloos advies.
 
Dat je het cru zegt vind ik minder erg dan het feit dat het echt helemaal nergens op slaat.

Soms heb je geen uur tijd, moet je ergens zijn maar wil je wel even snel een wasje doen omdat je zwarte auto in de zon gaat moeten staan bijvoorbeeld. En zelfs al heb je de tijd, als je die anders wilt invullen is dat gewoon je goed recht?

In ieder geval echt compleet nutteloos advies.
Als je vraagt naar dingen die je kan doen net voor je naar de carwash gaat om het resultaat iets beter te laten zijn:
Insectenwash op de insecten spuiten (kan je van elk merk wel vinden)
Velgenspray op voorhand, je hebt er specifiek die van kleur veranderen als ze beginnen werken, dus ook wel handig

Dat zijn de hoofdzaken voor mij. Natuurlijk wel niet doen als je nog x-km moet rijden, dan zwieren je velgen het overal. Echt doen net als je aankomt en niet meer boven de 10kmh gaat rijden.
 
Terug
Bovenaan