De 'grote car-detailing-topic'... Ook voor leken

DEN_DWOAZN

Active member
Aangezien er geen topic meer is zoals destijds op 9lives...

Ik behoor tot de groep leken... Wat zijn nu de betere merken?
Ik wil mijn auto eens onder handen nemen maar ik ben geen fanatiekeling noch een pro. Dus ik wil wel iets uitgeven maar geen bakken met geld.
Dus verhouding prijs/kwaliteit moet gewoon goed zijn voor me.

Ik dacht aan poorboys world of Meguiars.

Ik zou misschien ook wel eens willen kleine & polieren.
 
ik heb hier alles van Meguiars (tip: koop via amazon en bespaar u ne hoop geld).
Op zich is dat allemaal deftig materiaal. Er zullen er zeker nog zijn die misschien beter zijn, maar je kan blijven zoeken...
 
De basis is (naar mijn mening, dus hoe ik het doe) het volgende:

- Foamen
- Afspuiten met HD
- Wassen met 2-emmer methode
- Afspuiten met HD
- Drogen

Ik gebruik verschillende merken door elkaar en probeer gewoon per stap die ik uitvoer het beste product (prijs/kwaliteit) te vinden. Mijn huidig meest gebruikte producten zijn de volgende:

- Foamen: Auto Finesse Avalanche
- Wassen: Dodo Juice Born to be Mild + Microfiber Madness Incredimitt
- Drogen: Gyeon Silk Dryer XL + Microfiber Madness Dry Me Crazy

Voor extra stappen gebruik ik nog wel een boel producten:
- Af en toe wax ik, maar meestal gebruik ik bv. een "wetcoat" oplossing (Gyeon Wetcoat).
- Na het drogen (of tijdens) gebruik ik ook nog een Quick Detailer voor net dat beetje extra (Poorboy's QD+).
- Voor de velgen gebruik ik een de-iron product, aparte wasemmer en een wheelbrush
- Voor de banden gebruik ik bv. Gyeon TireCleaner en Gyeon Tire

Als je wil gaan polijsten moet je inderdaad eerst kleien. Ik gebruik zelf de Dodo Juice Supernatural klei i.c.m. Dodo Juice Born Slippy en ben daar heel tevreden over.
Polijsten kan je machinaal of handmatig, als je dat goed wil doen neemt dat sowieso heel veel tijd in, dus ik zou eerst al proberen om op de "correcte" manier te poetsen/onderhouden.

Ik koop zelf mijn spullen bij CarClean, maar er zijn nog wel goeie shops te vinden natuurlijk. Meguiars heeft goeie producten, maar zeker niet voor alles de beste producten en al zeker niet prijs/kwaliteit.
 
Laatst bewerkt:
ik heb hier alles van Meguiars (tip: koop via amazon en bespaar u ne hoop geld).
Op zich is dat allemaal deftig materiaal. Er zullen er zeker nog zijn die misschien beter zijn, maar je kan blijven zoeken...
Da's toch nogal kort door de bocht als de OP er serieuze interesse in toont.
 
Da's toch nogal kort door de bocht als de OP er serieuze interesse in toont.
Maar het is nu niet dat de Meguiars Shampoo of Clay nu significant beter of slechter is dan die van andere merken.
Het enige dat ik van een ander merk heb, is ruitenkuismiddel en velgenreiniger (beide van AmazonBasics). En dan nog ergens wat kleine flesjes/staaltjes van wat andere merken, maar dat gaat dan over "quick detailer" wat eigenlijk een vrij waardeloos product is (buiten voor clayen) als je regelmatig wax gebruikt.
 
Maar het is nu niet dat de Meguiars Shampoo of Clay nu significant beter of slechter is dan die van andere merken.
Het enige dat ik van een ander merk heb, is ruitenkuismiddel en velgenreiniger (beide van AmazonBasics). En dan nog ergens wat kleine flesjes/staaltjes van wat andere merken, maar dat gaat dan over "quick detailer" wat eigenlijk een vrij waardeloos product is (buiten voor clayen) als je regelmatig wax gebruikt.
Meningen daarover verschillen maar klei is tussen verschillende merken/types echt wel een groot verschil. Als de TS nu gewoon cheap "harde" klei koopt heeft hij over heel z'n auto last van marring. Als hij een verkeerde klei/lube combo gebruikt brokkelt z'n klei in stukjes van elkaar.

In shampoo zit er minder verschil, maar er is effectief wel verschil in prijs/kwaliteit, gladheid over de lak, ...

De basis is wel (zoals ik zei) 2-emmers, een fatsoenlijke washmitt en een fatsoenlijke droogdoek. Foamen is niet noodzakelijk, maar zorgt wel voor een boel vervuilingdie weg is en die je alvast niet meer over je lak haalt.
 
Meningen daarover verschillen maar klei is tussen verschillende merken/types echt wel een groot verschil. Als de TS nu gewoon cheap "harde" klei koopt heeft hij over heel z'n auto last van marring. Als hij een verkeerde klei/lube combo gebruikt brokkelt z'n klei in stukjes van elkaar.

In shampoo zit er minder verschil, maar er is effectief wel verschil in prijs/kwaliteit, gladheid over de lak, ...

De basis is wel (zoals ik zei) 2-emmers, een fatsoenlijke washmitt en een fatsoenlijke droogdoek. Foamen is niet noodzakelijk, maar zorgt wel voor een boel vervuilingdie weg is en die je alvast niet meer over je lak haalt.
Ja, hét grootste verschil is uw auto deftig wassen. En ik gebruik nu die hybrid ceramic wax (en ja, ik weet dat dat niet beter is dan gewone wax) na elke wasbeurt en dan ziet hij er eigenlijk meestal "als nieuw" uit.
Ik denk ook dat, als je uw wagen zo wast, er weinig mensen echt nood gaan hebben om te gaan polieren.
 
Ja, hét grootste verschil is uw auto deftig wassen. En ik gebruik nu die hybrid ceramic wax (en ja, ik weet dat dat niet beter is dan gewone wax) na elke wasbeurt en dan ziet hij er eigenlijk meestal "als nieuw" uit.
Ik denk ook dat, als je uw wagen zo wast, er weinig mensen echt nood gaan hebben om te gaan polieren.
Klopt, correct wassen is de absolute basis en zorgt ervoor dat er een PAK minder krassen/swirls zullen zijn.
 
Mijn kleur is mineralgrau, dien ik hier rekening mee te houden als ik een shampoo, wax, klei, ... koop?
 
Vandaag heb ik ook een foam gun gekocht van meguiars. Was een beetje gedoe daar er niet de juist koppeling bijzat. Tevreden met het resultaat;wel nog beetje zoeken naar de verhouding en volumes voor 1 wasbeurt. Ik was ook van plan van zo nen clay te kopen maar dit hadden ze niet meer. Dan maar die hybrid ceramic wax gekocht. Deze nog niet getest. Wou eerst eens het resultaat zien met enkel te foamen...
 
Vandaag heb ik ook een foam gun gekocht van meguiars. Was een beetje gedoe daar er niet de juist koppeling bijzat. Tevreden met het resultaat;wel nog beetje zoeken naar de verhouding en volumes voor 1 wasbeurt. Ik was ook van plan van zo nen clay te kopen maar dit hadden ze niet meer. Dan maar die hybrid ceramic wax gekocht. Deze nog niet getest. Wou eerst eens het resultaat zien met enkel te foamen...
Die hybrid ceramic wax blijft (naar mijn mening) minder lang dan een machinaal aangebrachte wax. Maar, het kost niet veel en je kan het makkelijk om de 2 of 3 wasbeurten aanbrengen. En dan heeft het wel gewoon een mooi resultaat.

Je kan trouwens bij meguiars in Sint-Katelijne-Waver gratis een basisopleiding volgen he
 
  • Leuk
Waarderingen: C43
Die hybrid ceramic wax blijft (naar mijn mening) minder lang dan een machinaal aangebrachte wax. Maar, het kost niet veel en je kan het makkelijk om de 2 of 3 wasbeurten aanbrengen. En dan heeft het wel gewoon een mooi resultaat.

Je kan trouwens bij meguiars in Sint-Katelijne-Waver gratis een basisopleiding volgen he
Kan je dan ook niet vergelijken natuurlijk.
Zelf geen ervaring met hybrid ceramic wax van meguiars. Maar ik ben alvast niet tevreden van de producten die ik wel al getest heb van meguiars.

Doe mij maar producten van poorboys, gyeon en monello.
En als alternatief voor de ceramic wax kan ik alvast gyeon wetcoat aanraden. Machtig product!
 
Kan je dan ook niet vergelijken natuurlijk.
Zelf geen ervaring met hybrid ceramic wax van meguiars. Maar ik ben alvast niet tevreden van de producten die ik wel al getest heb van meguiars.

Doe mij maar producten van poorboys, gyeon en monello.
En als alternatief voor de ceramic wax kan ik alvast gyeon wetcoat aanraden. Machtig product!
Ik heb zelf geen (of heel weinig) ervaring met de andere "mainstream" merken. Maar van de meeste Meguiars producten ben ik best tevreden. Hun velgenborstels etc zijn allemaal te duur, maar dat geldt voor al die merken. Maar de shampoo, polish, ... vind ik eigenlijk wel allemaal goed hun job doen.
 
Kan je dan ook niet vergelijken natuurlijk.
Zelf geen ervaring met hybrid ceramic wax van meguiars. Maar ik ben alvast niet tevreden van de producten die ik wel al getest heb van meguiars.

Doe mij maar producten van poorboys, gyeon en monello.
En als alternatief voor de ceramic wax kan ik alvast gyeon wetcoat aanraden. Machtig product!
100 % eens. Ik heb van alles van PBW, Gyeon, Monello. Maar ook van Dodo Juice ben ik over het algemeen zeer tevreden. Als prewash (foam) gebruik ik Autofinesse Avalanche, maar ik ga wegens goeie reviews Bilt-Hamber Auto-Foam eens proberen.
Met andere woorden, je hoeft helemaal niet bij 1 merk te blijven. Ik ben heel content van de Non-Ferro van Monello, maar de Acquafobia vind ik bijvoorbeeld echt een slecht product.

Gyeon Wetcoat is inderdaad fantastisch!
 
Even een vraagje:

Is er een markt om auto's te wassen als bijverdienste.

En dan bedoel ik niet zoals alle zaken waar ze met 4 man aan uw auto bezig zijn maar het betere werk met fatsoenlijke producten en materiaal.
 
Detailer dan? Afhankelijk van de streek waar ge woont zal er daar wel volk voor zijn zeker?
Kost ook wel wat aan materiaal.
 
Even een vraagje:

Is er een markt om auto's te wassen als bijverdienste.

En dan bedoel ik niet zoals alle zaken waar ze met 4 man aan uw auto bezig zijn maar het betere werk met fatsoenlijke producten en materiaal.
Niet echt. De liefhebber doet het zelf, of gaat naar een echte detailer...
 
Terug
Bovenaan