Filmreview: Lamborghini: The Man Behind the Legend

Net als vele kinderen van de jaren negentig, was mijn bed lang bekleed met een Ferarri dekbedovertrek. De klassieker, een Testa Rossa zoals in Miami Vice. Ik was dan wel niet op de hoogte van alle cijfers en statistieken, maar ik wist wel wat mooi was, en man, wat was die auto mooi. Tegenwoordig ben ik nog altijd geen expert in wat zich onder de motorkap bevindt - ik zou beter eens schrijven over wat ik wel weet, ik weet precies weinig - maar mooie wagens zijn mooie wagens. Ferarri is al lang niet meer de enige die in mijn car spank bank zit en tussen verschillende glimmende chassis zit naturalmente ook Lamborghini.

Lamborghini: The Man Behind the Legend komt op 18 november in omloop. Het verhaal is gebaseerd op het boek van Tonino Lamborghini, zoon van Ferruccio, de man met wie het allemaal begon.

1668972995769.png


Het begon met een tractor

Voor wie op Amazon Clarkson’s Farm volgt, weet dat er op de Diddly Squat boerderij een behoorlijk aantal pk’s staan. In ware Jeremy-stijl ging de presentator over tot aankoop van dé Rolls Royce onder het boerderijmateriaal en de RR onder de tractoren is … een Lamborghini. In 1945 was de jonge Ferruccio terug uit de oorlog en op de boerderij van zijn ouders. Tijdens zijn diensttijd, was de jongeman aan de slag kunnen gaan als technieker en hij zag zijn toekomst eerder daarin dan in het boeren. Hij richtte in 1948 Lamborghini Trattori op, die tot vandaag nog altijd tractors produceren, met als doel compactere maar krachtigere machines aan een betere prijs aan te bieden. Het bedrijf werd een succes en Ferruccio kon zijn gedachten verder laten reizen en zijn ambities laten groeien.

Het doel van Lamborghini’s autodroom was de luxe van een racer zoals van Ferarri aanbieden maar met het comfort en vooral de kwaliteit van een wagen voor regelmatiger gebruik. Hij was zelf enorme liefhebber van sportwagens, maar een van zijn (vele) Ferarri’s had een - in zijn ogen - zwakke koppeling. Enzo Ferarri had weinig oren naar de suggesties van Ferruccio - ‘laat mij auto’s maken, hou jij het maar op tractors’ - en dus besloot deze het dan maar zelf te doen. Op amper vier maanden tijd werd een eerste fabriek op poten gezet en net zes maanden na de onfortuinlijke ontmoeting met Enzo, kwam er op de Turijnse autoshow de première van de Lamborghini 350 GT. Een extra bitter smaakje voor Enzo kwam erbij doordat Lamborghini voor de ontwikkeling van de 350 GT had kunnen rekenen op vijf ex-Ferarri breinen. Een paar jaar eerder hadden deze hem gesmeekt om een rem te zetten op Laura, mevrouw Enzo Ferarri, die zich te pas en te onpas moeide met belangrijke beslissingen op de werkvloer. Enzo, die notoir een moeilijke man was, pikte dit niet en ontsloeg de vijf op staande voet. Tot groot voordeel van Ferruccio Lamborghini.

1668975328199.jpeg


Als we geen fouten maken, maken we nooit iets nieuws

De GT 350 was ongetwijfeld een klassebak, maar niet eentje waar Enzo van wakker ging liggen. Dát moment kwam in 1965 met de Miura, een wagen geïnspireerd door de liefde van Ferruccio voor stieren en matadors. Met de Miura was werkelijk een legende geboren. Tot eind de jaren zeventig kwam Lambo met een aantal fantastische en succesvolle creaties maar het eerste liedje van dit merk duurde niet zo lang. In zowel ‘73 als ‘79 kreeg de wereld een zware oliecrisis te verwerken. In het jaar ‘79 zakte de markt van de luxewagens zelfs met maar liefst 80 procent op twaalf maanden tijd. Lamborghini werd verkocht, het bedrijf ging failliet en veranderde nog tweemaal van eigenaar. De trotse stier leek gedoemd om te verdwijnen, maar zoals veel legendarische dingen leek er toch altijd nipt redding te komen. Tegenwoordig staat Lamborghini in de Volkswagen Group onder Audi en maakt het nog steeds de stuff dreams are made of.

Er is een speciaal soort mens nodig om bepaalde dromen van papier op de weg te krijgen


Een paar jaar terug was er het uitstekende Le Mans ‘66 over de strijd tussen Ferarri en Ford voor dominantie in de autosport. Bij dit soort prestatiewagens is het altijd de auto die in het spotlicht staat, maar de verhalen erachter zijn vaak fascinerend. Er is een speciaal soort mens nodig om bepaalde dromen van papier op de weg te krijgen. In 2023 krijgen we de film over Enzo Ferarri, een man die - zoals ik al zei en ook geen geheim - een uitermate moeilijk karakter had. Hoe ze hem gaan neerzetten blijft afwachten maar we hopen op een eerlijk beeld. Voor Ferruccio Lamborghini komt het verhaal van Tonino, zijn enige zoon. Noch het bedrijf zelf, noch andere familie buiten Tonino werkten mee aan de film en in het verhaal zien we dat de vader-zoon relatie niet optimaal was (een gedeelde trek met Enzo Ferarri). We beginnen met de jonge Ferruccio en zijn ambitie om de beste tractors te maken voor de boeren die hij nauw aan het hart draagt. Zijn persoonlijke leven is niet waar de man gaat in uitblinken. Hij blijkt, zoals veel ambitieuze dromers, het meest begaan met zijn visie na te jagen. Geen makkelijke man. Ferruccio Lamborghini snapt mechanica als geen ander, hij slaagt er echter niet in om dezelfde vlotheid aan de dag te leggen in zijn omgang met romantische partners, kinderen of vrienden.

The Man Behind the Legend maakt van the man geen held. Frank Grillo (Paradise Highway, Operation Seawolf) is de volwassen Lamborghini, hij wekt bewondering op met zijn tomeloze ambitie maar geeft ook voldoende de mindere kanten van de ‘mens’ Lamborghini weer. Een paar keer in het verhaal zal je denken ‘hm, toch een beetje een rotzak’ … maar wát een auto’s. Verder zien we Mira Sorvino (After Ever Happy, Shining Vale), een actrice die altijd crimineel ondergebruikt wordt imo, als Annita Lamborghini. Annita is de tweede echtgenote van Ferruccio, maar kreeg eigenlijk nooit een eerlijke kans voor zijn liefde (een van de ‘beetje een zak’-momenten van de Ferre). De nog steeds razend aantrekkelijke Gabriel Byrne is te zien als Enzo Ferarri. Veel heeft hij hier niet te doen (de film heet dan ook Lamborghini) maar hij is en blijft heerlijk. De prent is van de hand van Bobby Moresco, die ons onder andere Crash en Million Dollar Baby gaf. Hij haalt niet het niveau van zijn andere werk, daarvoor voelt deze film net iets te oppervlakkig. Misschien had dit beter gewerkt als gelimiteerde serie. Of, misschien, is het idee van de auto de ster te laten blijven toch het beste voor iets prachtigs als een Lamborghini?

Conclusie

A boy and his toy, zo kan je The Man Behind the Legend best gaan benoemen. Je krijgt hier een interessante blik op een figuur waar we niet zoveel van weten. Behalve de legende rond de afwijzing door Enzo Ferarri en het zo opstarten van zijn eigen productie, bleef Ferruccio Lamborghini voor velen een nobele onbekende. Of het zoveel beter is dat we nu wat meer weten, is wel te betwijfelen want een leuke man lijkt het niet te zijn geweest. Voor een film waar je de liefde voor auto’s kan uit puren, is Ford Vs Ferarri uit 2019 absoluut de betere optie. Maar voor wie een interesse heeft in geschiedenis of auto’s of beide, is hier een prima verhaal neergezet. De cast is solide, de auto’s glamoureus en ondanks zijn niet zo lieve persoonlijkheid, gun je de man echt wel het waarmaken van zijn droom. Dit is geen klassieker-in-wording onder de autofilms maar pik hem toch mee als je de kans krijgt.

Pro

  • Weinig gekend personage
  • Prachtige auto’s

Con

  • Oppervlakkig
  • Sommige (auto) details zijn historisch niet correct
6.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

18 november 2022

Genre

  1. Biografie
  2. Historisch

Speelduur

97 minuten

Regie

Bobby Moresco

Cast

Frank Grillo, Mira Sorvino, Gabriel Byrne, Giorgio Cantarini, …

Uitgever

Ambi Picture / Lionsgate
 
flutfilm.
verhaal is nog cv, maar het camerawerk is voor te huilen! hopelijk maken ze eens een echte goede film rond lambo :)
 
Terug
Bovenaan