De 'grote car-detailing-topic'... Ook voor leken


Zoiets dan bedoel je?
Met Bug squash ofzo kan je ook eens proberen, even een paar minuten laten intrekken. Nadien wel met Quick Detailer overvegen anders kan dat wel eens dof uitslagen na lang in de zon te zijn.
 
Hoe ik meestal te werk ga.

1.Ik spuit eerst de auto af met hoge drukreiniger, om het grove vuil eraf te halen. (nooit heel dichtbij en best onder hoek spuiten)
2.Spuit de auto onder de foam.
3.Terwijl de foam zijn werking aan het doen is vul ik 2 emmers met water en doe daar shampoo in en pak mijn gerief. Meestal duurt dat 5 minuten.
4.Spuit de foam van de wagen met de hoge drukreiniger.
5.Ik was de wagen met 2 emmers methode. (voor velgen gebruik ik aparte washandschoenen en borstels. Ik doe dit ook op het laatste zodat ik het zelfde water kan gebruiken. Als ze echt vuil zijn kun je uiteraard beter hiermee beginnen, maar dan moet je wel opnieuw water vullen en product gebruiken. Ik spuit eerst velgen reiniger en gebruik dan water met shampoo om mijn handschoenen in te doppen.)
6.Droog de auto met droogdoek en quick detailer.

Van die quick detailer ben ik wel zeer tevreden. Is verstrekt met wax.
Toen ik vorige maand mijn voorruit moest laten vervangen (helaas een barst erin. Maar heb mijn omnium er al uit :p). Kwam ineens 3 man van carglass naar mij toe om te vragen waar ik mijn auto had binnen gedaan om deze te laten behandelen. Hun plakband hechte niet goed aan de auto en waren zeer benieuwd waar ik het had gedaan.
Tot nu toe heb ik nog maar enkel die quick detailer gebruikt op mijn auto, wegens tijdgebrek om die eens volledig onder handen te nemen. De bedoeling is nog om deze helemaal te polieren en te behandelen.

Ik ben daar toch wel een 1 uur en 20 minuten mee bezig. Dat is dan wel met "opstellen" en alles terug opbergen bijgeteld. Zal blij zijn dat ik mijn garage terug heb zodat er toch wat tijd gewonnen is. Het droge neemt ook wel wat tijd in beslag. Als ik het droge laat vallen zal het binnen een uur zijn.

Ik zou niet elke keer ironX gebruiken, maar gewoon velgenreiniger. Ken Ironx nu niet zo goed, maar zal wel hetzelfde zijn zoals mijn iron out en dat is wat agressiever. Ik gebruik iron out ook maar eens om de 2 maanden ofzo, het is nu niet dat je elke 2 weken nood aan hebt.
Welke quickdetailer gebruik je dan?
 
Ik kuis al mijn wagens zelf en detaileer ze ook. Ben nu geen pro ofzo, maar toch wel verschillende cursussen bijgewoond bij Wax-it ivm how-to op iets hoger niveau. Ook zijn de meeste abonnementen dat ik volg op youtube vooral detailkanalen zoals ammo nyc - vermijlen car detailing - stauffer garage - detail geek - mad detailing enz.

Begonnen met (lange lange tijd geleden) en zo verder gegaan:

Dreft (we moeten ergens beginne he mannekes :D) - Turtle wax - Meguiars - (opleiding begonnen) - Auto finesse - Swissvax + nanolex - niet op de trein van Gyeon gesproken maar gewoon verder blijven kuizen met Swissvax. NU bezig met Carpro & Koch en afwerking p&s (en velgen)
Welke producten gebruik je van CarPro, Koch en P&S? Ik volg Vermijl ook en ben fan van zijn werk. Enige wat me stoort is dat hij 10x de hoeveelheid product gebruikt als voorgeschreven. Zo is het wat moeilijk vergelijken :p
 
Welke producten gebruik je van CarPro, Koch en P&S? Ik volg Vermijl ook en ben fan van zijn werk. Enige wat me stoort is dat hij 10x de hoeveelheid product gebruikt als voorgeschreven. Zo is het wat moeilijk vergelijken :p
Carpro: IronX en Hydro02
Koch: AS (standaard autoshampoo)
P&s: die velgenkuizer brakeduster? (binnenkort die sealant kopen)

Ja hij gaat opgevoel he.
Heb ook zijn bandenborstel gekocht. Gaat bij hem toch wat vlotter in kuizen :D
 
Waarvoor dient een quickdetailer nu eigenlijk precies? Is dat aan te brengen na het drogen voor extra glans? Of bescherming?

En hoelang zijn jullie bezig met een wasbeurt van de wagen? Ik zelf ben daar inclusief opruimen toch ruim een uur mee bezig. Kost dus meer tijd dan de carwash, maar daarentegen toch een beter resultaat ook.

Over wat goedkoper is denk ik maar even niet ;-)
 
Laatst bewerkt:
Waarvoor dient een quickdetailer nu eigenlijk precies? Is dat aan te brengen na het drogen voor extra glans? Of bescherming?

En hoelang zijn jullie bezig met een wasbeurt van de wagen? Ik zelf ben daar inclusief opruimen toch ruim een uur mee bezig. Kost dus meer tijd dan de carwash, maar daarentegen toch een beter resultaat ook.

Over wat goedkoper denk ik maar even niet ;-)
Eigenlijk dient quick detailer om te clayen. Maar het geeft ook extra glans als je het gebruikt na het wassen.
En als je snel wat los stof moet afvegen...

Maar eigenlijk kan je beter zorgen voor deftige wax ipv elke keer met quick detailer bezig te zijn, want dat effect is heel kortstondig.
 
Eigenlijk dient quick detailer om te clayen. Maar het geeft ook extra glans als je het gebruikt na het wassen.
En als je snel wat los stof moet afvegen...

Maar eigenlijk kan je beter zorgen voor deftige wax ipv elke keer met quick detailer bezig te zijn, want dat effect is heel kortstondig.
Tips voor een 'deftige' wax?
 
Tips voor een 'deftige' wax?
Ik gebruik die hybrid ceramic wax van meguiars, maar eerder uit gebruiksgemak. Maar blijf vooral weg van die shampoo's met wax in ("wash and wax"-dingen). Maar alle bekende merken hebben wel goeie wax, het is vooral kiezen tussen de carnauba-wax en synthetische. De eerste geeft meer glans maar gaat minder lang mee.
 
Tips voor een 'deftige' wax?
Hangt af van hoe en wat.

Je hebt de typische handwax zoals een carnauba. Die kun je aanbrengen met de hand en dan opboenen. Zal goed blijven en bescherming geven voor een aantal maanden in normale weeromstandigheden.

Je hebt dan ook weer een coating, die is dan weer voor een goede aantal jaren zoet.
 
Hangt af van hoe en wat.

Je hebt de typische handwax zoals een carnauba. Die kun je aanbrengen met de hand en dan opboenen. Zal goed blijven en bescherming geven voor een aantal maanden in normale weeromstandigheden.

Je hebt dan ook weer een coating, die is dan weer voor een goede aantal jaren zoet.
En een spray on wax, is dat iets? Handig om het vlug na elke wasbeurt te kunnen opspuiten en droogvegen. Hoeft geen maandenlang mee te gaan maar toch zeker wel tussen 2 wasbeurten.
 
Hello,

Ik zoek voor mijn motor het volgende.

een lichte hogedruk reiniger, liefst waar ik ook een kuisproduct kan aan toevoegen, en een systeem om hem droog te maken (ik zie op youtube dat ze hiervoor een blazer gebruiken).
Iemand enig idee waar ik de juiste dingen kan vinden? hoeft zeker geen super materiaal te zijn.
 
En een spray on wax, is dat iets? Handig om het vlug na elke wasbeurt te kunnen opspuiten en droogvegen. Hoeft geen maandenlang mee te gaan maar toch zeker wel tussen 2 wasbeurten.
Ik gebruik hier de hybrid ceramic wax, en dat werkt redelijk. Het effect is duidelijk, maar gaat niet superlang mee.

En het is een stap die 10 minuten duurt ipv uren bij gewone wax.
 
Ik gebruik hier de hybrid ceramic wax, en dat werkt redelijk. Het effect is duidelijk, maar gaat niet superlang mee.

En het is een stap die 10 minuten duurt ipv uren bij gewone wax.
Ik ga die ook eens halen. Hoe lang blijft het effect bij jou ongeveer?
 
Terug
Bovenaan