De 'grote car-detailing-topic'... Ook voor leken

Hangt veel van het budget af hé.

In de 2-300 euro range ga je blijven in de middenklasse karcher of nilfisk.

Wil je echt wat professioneler zal je bij karcher of nilfisk ook al snel daar boven uit lopen.
Of Kranzle.

Mijn handvat van mijn Karcher K5 was kapot en het kriebelde ook om eens een nieuwe te kopen, maar op zich voor een auto te wassen is dat méér dan genoeg. Je moet trouwens opletten dat je niet de lak er af spuit als je te dicht gaat met een krachtig toestel.

Ik heb in de plaats zo'n quick release handvat gekocht en dan ook een nieuwe foam gun met quick release koppeling. Is wel handig al heb ik het gevoel dat het snel gaat lekken :p


Wat ik wel nog eens zou bijkopen is zo'n oprol unit om aan de muur te hangen want het steekt me tegen dat ik mijn karcher vaak omver trek als ik hem wil afrollen.

 
Meguiars spullen via Amazon bestellen, dat scheelt veel.

Shampoo maakt imo niet zo heel veel uit, ik merk er vrij weinig verschil tussen. Gewoon zien dat je wel echt een shampoo hebt en niet iets om uw wax er terug af te krijgen.

Handschoenen, emmers, droogdoek zijn van belang, zoek zeker goeie daar.

Voor velgen gebruik ik gewoon een detailingborsteltje. Dat duurt maar een beetje langer, maar je bent wel zeker dat je er met 1 x vanaf bent. En de velgenreiniger van Amazon basics.

Kijk ook eens naar de hybrid ceramic wax, die kan je aanbrengen zonder polijstmachine etc, en het heeft wel veel verschil imo.



Uiteindelijk meeste gerief van 'nuke guys' gekocht en best wel tevreden van. Grote borstel voor de wielen, is wel een gemak. (Niet zo een wheel brush maar eerder genre grote tandenborstel :p )

Droogdoek mag wel beter. Of een 2e er bij. Die had ik nog liggen, merkloos. Maar daar doe ik maar 3/4 wagen mee en dan wordt dat lastiger.

*Edit: ook gewoon handfoam sproeier. Werkt best wel ok.
 


Uiteindelijk meeste gerief van 'nuke guys' gekocht en best wel tevreden van. Grote borstel voor de wielen, is wel een gemak. (Niet zo een wheel brush maar eerder genre grote tandenborstel :p )

Droogdoek mag wel beter. Of een 2e er bij. Die had ik nog liggen, merkloos. Maar daar doe ik maar 3/4 wagen mee en dan wordt dat lastiger.

*Edit: ook gewoon handfoam sproeier. Werkt best wel ok.
Toevallig gisteren deze webshop tegengekomen:

Dat lijkt me quasi dezelfde als deze: https://www.meguiars.be/nl/index.php/detail/f8ac1279e6204cc9bc849760668b8fa8

Ook veel andere goedkope spullen precies.
 
had eerst een karcher foampot maar dat trok op niets.
Dan maar een echt foam-kanon gekocht
Zeer content van en de foam blijft lang liggen

0-C5-D0445-F20-E-450-C-9075-0-EE3-E53-DE327.jpg
 
Even vanonder het stof halen.
Nu ik terug een auto heb met lak moet ik eens nadenken om die wat proper te houden.

https://www.rushofficial.nl/ is dit iets?

Zorgen dat ik goede (of gewoon 'ok ?) Shampoo heb. Handschoen. Droogdoek. En dan detailing opwrijven en klaar?

Voor velgen zo een borstel aanschaffen voor tussen de spaken? En een veredelde verfborstel voor velg oppervlakte?

Sites die de moeite zijn? Kortingen?

Hoop vragen :p
Ik kocht indertijd, paar jaar geleden, via carclean.nl

Goede handschoen van een merk kopen. Verschil met goedkope is dat die steviger zijn en meer water vasthouden. Idem voor een droogdoek. Werk gewoon veel fijner en sneller.

Voor de velgen zou ge zelfs een wc borstel kunnen gebruiken, bv die van de Ikea. Ik gebruikte ook letterlijk een goedkope verfborstel voor de naden, grille en tankklep. Dat werkt best goed. Ook handig om een andere verfborstel te hebben voor het interieur, om stof rond versnellingspook Enzo weg te vegen. Goede velgenreiniger is ook aan te raden, iets dat met ijzer reageert.

Verder een hogedrukreiniger is een basic...

Als ge verder wilt gaan kunt ge klei+wax spray kopen, en dan daar een wax opzetten.
Nog verder is dan polieren met een machine. Ooit dap900 met monello kit gekocht. Niet goedkoop maar wel goede resultaten mee gehaald, zeker op minder goed verzorgde auto's. Dat doet ge dan tussen kleien en waxen.
 
Ik had eens graag wat advies gekregen.
Tot nu kuisten we de auto's altijd gewoon met 2 emmers water met een scheut (onbekende) shampoo in.
Maar de auto van mijn vrouw zijn lak is nogal dof en ruw geworden, en ik zou die eigenlijk héél graag terug mooi glad en shiny krijgen.
Kan iemand me vertellen hoe ik dit het best aanpak? Ik heb hier al veel gelezen over die foam toestanden en dergelijke, maar is dat ook iets dat daarvoor werkt? Kan ik het eigenlijk zelf terug beter krijgen, of laat ik die beter eens door een professional onder handen nemen?
 
Ik had eens graag wat advies gekregen.
Tot nu kuisten we de auto's altijd gewoon met 2 emmers water met een scheut (onbekende) shampoo in.
Maar de auto van mijn vrouw zijn lak is nogal dof en ruw geworden, en ik zou die eigenlijk héél graag terug mooi glad en shiny krijgen.
Kan iemand me vertellen hoe ik dit het best aanpak? Ik heb hier al veel gelezen over die foam toestanden en dergelijke, maar is dat ook iets dat daarvoor werkt? Kan ik het eigenlijk zelf terug beter krijgen, of laat ik die beter eens door een professional onder handen nemen?
Doffe lak krijg je enkel opgelost door te laten polishen (of het zelf te doen, maar is niet voor iedereen weggelegd). Er is geen "simpel product" dat je er op kan spuiten om dat op te lossen.
 
Ik had eens graag wat advies gekregen.
Tot nu kuisten we de auto's altijd gewoon met 2 emmers water met een scheut (onbekende) shampoo in.
Maar de auto van mijn vrouw zijn lak is nogal dof en ruw geworden, en ik zou die eigenlijk héél graag terug mooi glad en shiny krijgen.
Kan iemand me vertellen hoe ik dit het best aanpak? Ik heb hier al veel gelezen over die foam toestanden en dergelijke, maar is dat ook iets dat daarvoor werkt? Kan ik het eigenlijk zelf terug beter krijgen, of laat ik die beter eens door een professional onder handen nemen?
Meguiar Compound. Pakt u eigen een toestel met padje, hier dat spul opdoen en overal over polishen. Blinkt als ne spiegel.
Indien niet te extreem kun je het zelf met de hand doen.
 
Doffe lak krijg je enkel opgelost door te laten polishen (of het zelf te doen, maar is niet voor iedereen weggelegd). Er is geen "simpel product" dat je er op kan spuiten om dat op te lossen.
Wel eerst kleien voor je begint te polishen!
 
Wel eerst kleien voor je begint te polishen!
En vergeet er geen info over op te zoeken. Kleien doe je met goede klei en glijmiddel.

Klei: Dodo Juice Supernatural (Fine / Medium)
Glijmiddel: Dodo Juice Born Slippy

Toevallig gisteren deze webshop tegengekomen:

Dat lijkt me quasi dezelfde als deze: https://www.meguiars.be/nl/index.php/detail/f8ac1279e6204cc9bc849760668b8fa8

Ook veel andere goedkope spullen precies.
Ik zou daar mee oppassen, zo'n no brand doeken komen eigenlijk van van Ali Express of andere consoorten en hoewel die goed zijn voor in huis te poetsen of aan je auto te gebruiken voor bv. naden en kieren onder de motorkap, zou ik daar echt mee wegblijven van de lak.

Zelf gebruik ik als droogdoeken een Gyeon Silk Dryer XL en een Microfiber Madness Dry Me Crazy. Als doeken om de ramen, interieur, ... mee te doen gebruik ik er verschillende van Monello, vooral de Peluche Verde.
 
Ik zou daar mee oppassen, zo'n no brand doeken komen eigenlijk van van Ali Express of andere consoorten en hoewel die goed zijn voor in huis te poetsen of aan je auto te gebruiken voor bv. naden en kieren onder de motorkap, zou ik daar echt mee wegblijven van de lak.

Zelf gebruik ik als droogdoeken een Gyeon Silk Dryer XL en een Microfiber Madness Dry Me Crazy. Als doeken om de ramen, interieur, ... mee te doen gebruik ik er verschillende van Monello, vooral de Peluche Verde.
Vraag me wel af wat je daar exact verkeerd mee kan doen, als de specs hetzelfde zijn. Oké, je hebt er best zonder rand aan (verkopen ze ook, maar niet die gewafelde) En het etiket moet makkelijk los komen. Maar het is een microvezeldoek met een bepaalde samenstelling en een bepaalde densiteit. Heel veel fout kan je daar imo niet mee doen?
 
Vraag me wel af wat je daar exact verkeerd mee kan doen, als de specs hetzelfde zijn. Oké, je hebt er best zonder rand aan (verkopen ze ook, maar niet die gewafelde) En het etiket moet makkelijk los komen. Maar het is een microvezeldoek met een bepaalde samenstelling en een bepaalde densiteit. Heel veel fout kan je daar imo niet mee doen?
Misschien dat de specs in realiteit niet correct zijn? Chinese dingen durven nog eens veel beweren. Zo kan je powerbanks van 100.000 mAh kopen op Ali, maar dat zijn ze helaas niet.

Gokje hoor, zelf geen ervaring met de doeken.
 
Even vanonder het stof halen.
Nu ik terug een auto heb met lak moet ik eens nadenken om die wat proper te houden.

https://www.rushofficial.nl/ is dit iets?

Zorgen dat ik goede (of gewoon 'ok ?) Shampoo heb. Handschoen. Droogdoek. En dan detailing opwrijven en klaar?

Voor velgen zo een borstel aanschaffen voor tussen de spaken? En een veredelde verfborstel voor velg oppervlakte?

Sites die de moeite zijn? Kortingen?

Hoop vragen :p

Terug laten wrappen :D
 
Dit weekend eens "grote beurt" gegeven. Wassen, kleien, polijsten en waxen. Het is een kleine auto maar toch absurd hoeveel tijd daar in kruipt ze.
 
Weet iemand hoe ik best de zwarte pianolak op mijn stuur wat proper kan krijgen? Ik kuis dat niet zo heel veel, terwijl dat best snel smerig wordt.
En ook die randjes in/rond het VW logo en dan de brushed metaal(achtige) rand rond de airbag, bijna onmogelijk om aan te geraken met een doek(je).
Mss bepaald product met een borstel of zo?

cwa9F0x.jpg
 
Met een verfborsteltje en wat product kan je al heel wat doen daar alsook met wat oorstokjes ofzo hé.
 
Terug
Bovenaan