De 'grote car-detailing-topic'... Ook voor leken

Detailer dan? Afhankelijk van de streek waar ge woont zal er daar wel volk voor zijn zeker?
Kost ook wel wat aan materiaal.
Dat zou een volgende stap kunnen zijn.
Niet echt. De liefhebber doet het zelf, of gaat naar een echte detailer...
Daar had ik ook al bij stilgestaan.

De interesse is gekomen toen ik zelf aan het kijken was om mijn wagen zelf goed te behandelen.
 
Ik ga bij de buur van een kennis eens vragen of ik mag meekijken en leren. Als ik dan mijn eigen auto kan doen, is dat al een mooie bezigheid.

De rest zien we daarna wel. Het is ook maar een denkpiste.
 
ik heb één keer beroep gedaan op een detailer voor mijn auto te wassen voor 160 euro, totale ramp en heel slecht en slordig werk. helaas moet je blijkbaar toch dingen zelf doen als je wilt dat ze goed gebeuren.
 
Even een vraagje:

Is er een markt om auto's te wassen als bijverdienste.

En dan bedoel ik niet zoals alle zaken waar ze met 4 man aan uw auto bezig zijn maar het betere werk met fatsoenlijke producten en materiaal.

Het probleem met die markt is vooral dat die markt relatief hard gesegmenteerd is en enorm lastig. Er zijn feitelijk drie grote profielen aanwezig:
  • Je hebt enerzijds mensen die geen hol om hun wagen geven en elke keer door de wasstraat jagen.
  • Dan heb je mensen waar het zeer precies moet zijn, maar die zijn er relatief weinig. Hier zijn enkele bedrijven die zich richten op dit publiek. Die nemen er meestal als extra services zoals polieren, beschermingswrap, ruiten tinten of coatings e.d. bij. Bij deze professionals is starten aan 400 euro zeker niet abnormaal.
  • En iedereen die feitelijk liefhebber is die doet het gewoon zelf.
Er zit quasi niets tussen. Auto wassen is een tijdrovende zaak en dat is gewoon duur. Het gros van deftig wassen is een goed product kiezen dat het werk voor je zoveel mogelijk doet en dan techniek. Twee dingen die menig fanaat/liefhebber zeer makkelijk kan oppikken.

Zet een persoon die "een beetje beter" een auto kan wassen naast een bikini carwash en het gros van de mensen gaat naar de bikini carwash, wegens de hele simpele reden dat de added value van een auto beter te soigneren relatief laag ingeschat wordt bij de mensen en zij die het wel willen leren het gewoon voor een peulenschil kunnen oppikken.

Stereotiep in die markt is gewoon een auto wassen, kleien, polieren en dan afwerken met een wax e.d. waarbij het wassen feitelijk gewoon de voorbereiding is.

Als je ziet dat een grotere detailer zoals een Stipt of een AMMO NYC feitelijk dan ook nog eens een gros aan marge binnenhalen door het uitbrengen van "hun kuis producten", het rebranden van polijstmachines die reeds beschikbaar op de markt zijn en varia andere prullen zoals overpriced emmers aan te prijzen, dat toont ook wel ergens een indicatie hoeveel effectieve "markt" er is voor dat type werk. Deze mensen spenderen meestal meer tijd en energie in het branden van hun merk dan van auto's te wassen.

Wat niet weg neemt dat het als liefhebber zeer aangenaam en leuk om te doen is. In plaats van een wandelingetje op zondag twee auto's effe goed onder handen nemen. Het geeft een zeer voldaan gevoel.
En tghoh ja 't resultaat mag er ook best zijn. Nen auto die een jaar buiten gestaan heeft zonder al te veel onderhoud doen laten blinken dat de mensen denken dat het ne nieuwen is. Da's plezant hé.
 
Laatst bewerkt:
Is het eigenlijk nodig om een verschillend product te kopen voor de foam gun en achteraf het handmatig wassen?
Ik ga toch ook iets vaker proberen om onze nieuwe auto's zelf te wassen maar zie zoveel verschillende producten dat het onmogelijk te kiezen is 😛 en bij de ene site zie ik aparte producten voor foamen en wassen, bij andere sites staan dezelfde producten bij zowel foam als shampoo...

Als iemand tips heeft, altijd welkom! Ik zie hier al Meguiar's passeren waarbij op dit moment 20% korting is online?
Goedkoopste spul hoeft niet maar ik heb ook geen behoefte aan het duurste materiaal. Foamen, wassen en drogen is genoeg, ik hoef niet >1 uur per auto bezig te zijn.
Ik reed de vorige wagens 2x/jaar door de car wash met de goedkoopste optie en dat was het, ik kan er niet veel geld aan geven :unsure:

De Kärcher is momenteel binnen voor onderhoud, binnen een weekje heb ik die normaal terug en dan kan ik er eens in vliegen.
 
Is het eigenlijk nodig om een verschillend product te kopen voor de foam gun en achteraf het handmatig wassen?
Ik ga toch ook iets vaker proberen om onze nieuwe auto's zelf te wassen maar zie zoveel verschillende producten dat het onmogelijk te kiezen is 😛 en bij de ene site zie ik aparte producten voor foamen en wassen, bij andere sites staan dezelfde producten bij zowel foam als shampoo...

Als iemand tips heeft, altijd welkom! Ik zie hier al Meguiar's passeren waarbij op dit moment 20% korting is online?
Goedkoopste spul hoeft niet maar ik heb ook geen behoefte aan het duurste materiaal. Foamen, wassen en drogen is genoeg, ik hoef niet >1 uur per auto bezig te zijn.
Ik reed de vorige wagens 2x/jaar door de car wash met de goedkoopste optie en dat was het, ik kan er niet veel geld aan geven :unsure:

De Kärcher is momenteel binnen voor onderhoud, binnen een weekje heb ik die normaal terug en dan kan ik er eens in vliegen.
In principe kan je shampoo ook gebruiken om te foamen. Maar er zijn inderdaad ook aparte producten voor...
Belangrijker is om een goede foam gun te kopen. Kost niet zoveel en resultaat is veel beter.

Als je meguiars spul wil, check ook eens Amazon uk bvb. Is daar vaak een heel stuk goedkoper dan de Belgische webshop. In uw geval zou ik een wash & wax kopen, en iets om te foamen. En pakweg deze foam gun https://www.amazon.co.uk/AmazonBasi...9Y2xpY2tSZWRpcmVjdCZkb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU= (wel kijken voor juiste versie voor jou Karcher)
 
Hm, ben nog een grotere leek dan ik dacht. Foam gun, dat is dan voor op een hogedrukreiniger veronderstel ik? (die heb ik wel btw)
Ik was gewoon al altijd mijn wagen(s) met twee emmer methode.
Heb een paar jaar geleden eens IronX aangeschaft voor mijn velgen, dat gebruik ik een paar keren per jaar.
Hogedrukreiniger komt er nergens aan te pas.
Net zoals Plutus hierboven, ik wil nu ook niet >1u aan mijn wagen bezig zijn om die te wassen.

Hoe gaat dat dan precies in zijn werk? en remember, t'is een topic voor leken :p

- Foam gun aanschaffen voor hogedrukreiniger? plus product kopen om erin te doen. Hoeft geen fancy stuff te zijn, beiden basic stuff
- Dan spuit je de volledige wagen in, ff laten intrekken. Wat zijn dan de next steps?
 
In principe kan je shampoo ook gebruiken om te foamen. Maar er zijn inderdaad ook aparte producten voor...
Belangrijker is om een goede foam gun te kopen. Kost niet zoveel en resultaat is veel beter.

Als je meguiars spul wil, check ook eens Amazon uk bvb. Is daar vaak een heel stuk goedkoper dan de Belgische webshop. In uw geval zou ik een wash & wax kopen, en iets om te foamen. En pakweg deze foam gun https://www.amazon.co.uk/AmazonBasics-Connector-Pressure-33-8-Ounce-1-Liter/dp/B07TWFS61H/ref=mp_s_a_1_1_sspa?crid=3FP52JHIG5CIP&keywords=foam+gun+car&qid=1647166928&sprefix=foam+gun+car,aps,85&sr=8-1-spons&psc=1&spLa=ZW5jcnlwdGVkUXVhbGlmaWVyPUFMNjBVUzZDOTM2NUkmZW5jcnlwdGVkSWQ9QTAxMjk4NDgxVFdEVDRCQlRGTlJSJmVuY3J5cHRlZEFkSWQ9QTA5NDI4NzcxNTJFSjdSVTVCRkRQJndpZGdldE5hbWU9c3BfcGhvbmVfc2VhcmNoX2F0ZiZhY3Rpb249Y2xpY2tSZWRpcmVjdCZkb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU= (wel kijken voor juiste versie voor jou Karcher)
Ik haal volgende week de Kärcher op (K7.700) en dacht daar zo'n foam gun mee te nemen, kost pakweg 20€ en past dus sowieso.
Er zijn ongetwijfeld betere maar duurdere alternatieven, maar ik heb me voorgenomen om niet voor àlles wat ik doe telkens duur gerief te gaan kopen :unsure:
 
Hm, ben nog een grotere leek dan ik dacht. Foam gun, dat is dan voor op een hogedrukreiniger veronderstel ik? (die heb ik wel btw)
Ik was gewoon al altijd mijn wagen(s) met twee emmer methode.
Heb een paar jaar geleden eens IronX aangeschaft voor mijn velgen, dat gebruik ik een paar keren per jaar.
Hogedrukreiniger komt er nergens aan te pas.
Net zoals Plutus hierboven, ik wil nu ook niet >1u aan mijn wagen bezig zijn om die te wassen.

Hoe gaat dat dan precies in zijn werk? en remember, t'is een topic voor leken :p

- Foam gun aanschaffen voor hogedrukreiniger? plus product kopen om erin te doen. Hoeft geen fancy stuff te zijn, beiden basic stuff
- Dan spuit je de volledige wagen in, ff laten intrekken. Wat zijn dan de next steps?
Hoe ik meestal te werk ga.

1.Ik spuit eerst de auto af met hoge drukreiniger, om het grove vuil eraf te halen. (nooit heel dichtbij en best onder hoek spuiten)
2.Spuit de auto onder de foam.
3.Terwijl de foam zijn werking aan het doen is vul ik 2 emmers met water en doe daar shampoo in en pak mijn gerief. Meestal duurt dat 5 minuten.
4.Spuit de foam van de wagen met de hoge drukreiniger.
5.Ik was de wagen met 2 emmers methode. (voor velgen gebruik ik aparte washandschoenen en borstels. Ik doe dit ook op het laatste zodat ik het zelfde water kan gebruiken. Als ze echt vuil zijn kun je uiteraard beter hiermee beginnen, maar dan moet je wel opnieuw water vullen en product gebruiken. Ik spuit eerst velgen reiniger en gebruik dan water met shampoo om mijn handschoenen in te doppen.)
6.Droog de auto met droogdoek en quick detailer.

Van die quick detailer ben ik wel zeer tevreden. Is verstrekt met wax.
Toen ik vorige maand mijn voorruit moest laten vervangen (helaas een barst erin. Maar heb mijn omnium er al uit :p). Kwam ineens 3 man van carglass naar mij toe om te vragen waar ik mijn auto had binnen gedaan om deze te laten behandelen. Hun plakband hechte niet goed aan de auto en waren zeer benieuwd waar ik het had gedaan.
Tot nu toe heb ik nog maar enkel die quick detailer gebruikt op mijn auto, wegens tijdgebrek om die eens volledig onder handen te nemen. De bedoeling is nog om deze helemaal te polieren en te behandelen.

Ik ben daar toch wel een 1 uur en 20 minuten mee bezig. Dat is dan wel met "opstellen" en alles terug opbergen bijgeteld. Zal blij zijn dat ik mijn garage terug heb zodat er toch wat tijd gewonnen is. Het droge neemt ook wel wat tijd in beslag. Als ik het droge laat vallen zal het binnen een uur zijn.

Ik zou niet elke keer ironX gebruiken, maar gewoon velgenreiniger. Ken Ironx nu niet zo goed, maar zal wel hetzelfde zijn zoals mijn iron out en dat is wat agressiever. Ik gebruik iron out ook maar eens om de 2 maanden ofzo, het is nu niet dat je elke 2 weken nood aan hebt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: sink
Hm, ben nog een grotere leek dan ik dacht. Foam gun, dat is dan voor op een hogedrukreiniger veronderstel ik? (die heb ik wel btw)
Ik was gewoon al altijd mijn wagen(s) met twee emmer methode.
Heb een paar jaar geleden eens IronX aangeschaft voor mijn velgen, dat gebruik ik een paar keren per jaar.
Hogedrukreiniger komt er nergens aan te pas.
Net zoals Plutus hierboven, ik wil nu ook niet >1u aan mijn wagen bezig zijn om die te wassen.

Hoe gaat dat dan precies in zijn werk? en remember, t'is een topic voor leken :p

- Foam gun aanschaffen voor hogedrukreiniger? plus product kopen om erin te doen. Hoeft geen fancy stuff te zijn, beiden basic stuff
- Dan spuit je de volledige wagen in, ff laten intrekken. Wat zijn dan de next steps?
Daarna afspuiten met hoge druk reiniger. En dan gewoon 2 emmer methode (gaat sneller omdat je eerst gefoamed hebt).

Voor velgen kan je trouwens evengoed de velgenreiniger van Amazon-Basics gebruiken. Werkt hetzelfde als iron-x.

En deftig afdrogen met een deftige doek (die water magnets van meguiars zijn goed bvb). Een goeie doek bespaart u daar veel tijd.

En dan hangt het heel veel van de details van je wagen af. Als je mat zwarte plastic onderdelen hebt (diffusers etc), dan bestaan daar nog extra producten voor.
 
Voor de geïnteresseerden, je kan bij meguiars in Sint-katelijne-waver gratis een soort minicursus volgen. Ik weet niet hoe dat nu zit met Corona, maar het was wel eens interessant eigenlijk.
 
Sinds ik mijn nieuwe wagen heb waarbij ik een coating heb laten leggen ga ik ook iets zorgvuldiger te werk.

Ik heb een emmer gekocht met speciale bodem zodat het vuil onderaan blijft.
Die vul ik met heet water en ph neutrale autoshampoo. De emmer kan bovenaan ook gesloten worden.

Dan rijd ik naar een wasplaats vlakbij.

Auto afspoelen met hogedruk.
Infoamen met hoge druk.
Enkele minuten inwerken.
Afspoelen met hoge druk.
Inzepen auto met speciale washandschoen en de ph neutrale zeep.
Auto afspoelen met hogedruk en gedemineraliseerd water.

Dan rijd ik terug naar huis en droog eventueel nog wat verder met droogdoek (gedemineraliseerd water geeft al minder droogplekken).

Aangezien mijn tijd mij wel kostbaar is en ik hier niet graag tijd insteek maar wel een propere wagen wil, kan ik zeggen dat alles bij mekaar slechts 30’ in beslag neemt.

Ik probeer dit wekelijks of om de 2 weken te doen en mijn wagen ziet er quasi steeds perfect uit…
 
Ik heb ook van alles van producten (vooral gyeon) , foam gun etc maar tegenwoordig gebruik ik gewoon optimum no rinse. Geen zin meer om zo lang bezig te zijn met auto wassen. En het resultaat is ook goed met een mooie glans.
 
Ik kuis al mijn wagens zelf en detaileer ze ook. Ben nu geen pro ofzo, maar toch wel verschillende cursussen bijgewoond bij Wax-it ivm how-to op iets hoger niveau. Ook zijn de meeste abonnementen dat ik volg op youtube vooral detailkanalen zoals ammo nyc - vermijlen car detailing - stauffer garage - detail geek - mad detailing enz.

Begonnen met (lange lange tijd geleden) en zo verder gegaan:

Dreft (we moeten ergens beginne he mannekes :D) - Turtle wax - Meguiars - (opleiding begonnen) - Auto finesse - Swissvax + nanolex - niet op de trein van Gyeon gesproken maar gewoon verder blijven kuizen met Swissvax. NU bezig met Carpro & Koch en afwerking p&s (en velgen)
 
Iemand ervaringen met een dieptereiniging van het interieur?
Vlekken van zetels, deurpanelen verwijderen enzovoort...
Vlekken zetel:
Fabric cleaner op te gebruiken van bv carpro of p&s of andere apc cleaner en dan een drill brush op je boormachine zetten en zo kuizen. Daarna kun je met waterstofzuiger of een extractor met heet water zo opzuigen.

Gewoon kunstof dashboard of deurpanelen:

Terug een zachte apc (all purpose cleaner) op spuiten, met zachte borstel kuizen, en met microfiber droog maken.
Check maar eens bv detail geek of WD detailing of MAD detailing op youtube, die doen wel rampgevallen, maar die doen altijd dezelfde stappen.

Auto afspuiten, velgen kuizen, foamen en kuizen -> daarna binnen alles stofzuigen en dan de zetels reinigen, dashboard en deuren met apc insmeren en droogmaken.
 
Vlekken zetel:
Fabric cleaner op te gebruiken van bv carpro of p&s of andere apc cleaner en dan een drill brush op je boormachine zetten en zo kuizen. Daarna kun je met waterstofzuiger of een extractor met heet water zo opzuigen.

Gewoon kunstof dashboard of deurpanelen:

Terug een zachte apc (all purpose cleaner) op spuiten, met zachte borstel kuizen, en met microfiber droog maken.
Check maar eens bv detail geek of WD detailing of MAD detailing op youtube, die doen wel rampgevallen, maar die doen altijd dezelfde stappen.

Auto afspuiten, velgen kuizen, foamen en kuizen -> daarna binnen alles stofzuigen en dan de zetels reinigen, dashboard en deuren met apc insmeren en droogmaken.
Tornador (of iets soortgelijk) werkt ook goed op zetels/tapijten. Maar inderdaad met gewone apc kuisen. In elk geval niet beginnen met op de vlek te kuisen, want dan ga je het tegenovergestelde effect hebben (namelijk 1 gekuiste plek en de rest vuil).
 
Ik merkte net bij het wassen dat ik een paar plekjes heb die ik niet weg krijg.
Wagen afgespoten, in schuim gezet, laten intrekken en afgespoten, en dan met de hand gewassen en gedroogd. Alle vuil mooi weg behalve die drie plekjes.

Iemand tips? Ik wil er uiteraard niet op schrobben…

FBD9AD52-CE11-44E3-95EF-040EAF8159A8.jpeg

FF69367F-7E9E-4419-AE6C-AEBC28C5E0A6.jpeg
 
Terug
Bovenaan