De grote BBQ thread

Vandaag eens iets anders geprobeerd dan vlees. Smores. Normaal moeten er nog nootjes op, maar omdat ik hier 3 niet liefhebbers heb wonen, heb ik die weg gelaten.

20210725_210248.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
geen chocolade gebruikt? of zit die eronder? Imo is dat wel lekker eens op een weg maar ik vind het gewoon een ramp om deftig te kunnen eten.
Chocolade zit er idd onder. Bodemke vol. Het was inderdaad een ramp om te eten, want de marshmellows waren veel te groot. De koeken braken door de grote van de marshmellow. Volgende keer koop ik de kleintjes. Hopelijk gaat dat beter.

We hebben dus gewoon elk met de lepel van de skillet gegeten.

Enorm zwaar dessert wel dit.
 
Chocolade zit er idd onder. Bodemke vol. Het was inderdaad een ramp om te eten, want de marshmellows waren veel te groot. De koeken braken door de grote van de marshmellow. Volgende keer koop ik de kleintjes. Hopelijk gaat dat beter.

We hebben dus gewoon elk met de lepel van de skillet gegeten.

Enorm zwaar dessert wel dit.
Typisch Amerikaans he, als ge die recepten maakt snap je wel waarom die allemaal een grotere maat hebben dan de gemiddelde europeaan.
 
Gewoon een uurtje of 3 pekelen in 1l water met 30 gram zout, dan uithalen en een uur of 6 (of langer) drogen op een rooster in de koelkast en rubben met je favoriete rub (ik gebruik grate goods all purpose rub). Barbecue naar 140 graden brengen en indirect tot 70 graden kerntemperatuur brengen, door de saus halen ( ik gebruik een half blik cola, 90 gram bastard suiker, 75gr ketchup, 40gram sriracha, 6 teentjes look geperst en een theelepel zout, alles samen in een pot, aan de kook brengen en een kwartiertje laten pruttelen) . Vanaf hier mag de barbecue gerust harder branden. Terug op de barbecue tot 78 graden kern en dan nog eens door de saus en dan nog 3 a 4 min beide zijden afgrillen tot de saus mooi sticky is en het krokant begint te worden. Serveren met nog wat extra saus voor de liefhebbers.
Simpele ingrediënten, i like it.

Als ik in die boeken van Jord Althuizen lees, dan moet ik altijd de halve aziatische winkel leeglopen voor 1 gerecht, en dan blijft dat daar allemaal staan.

Eens uitproberen binnenkort
 
Simpele ingrediënten, i like it.

Als ik in die boeken van Jord Althuizen lees, dan moet ik altijd de halve aziatische winkel leeglopen voor 1 gerecht, en dan blijft dat daar allemaal staan.

Eens uitproberen binnenkort
Dat is imo het jammere aan veel van die recepten uit barbecueboeken of website. Je hebt een halve winkel nodig aan producten om er dan een eetlepel van te gebruiken. Vroeger kocht ik dat ook allemaal om dan te eindigen met een lade vol specerijen en andere zaken om die dan de volgende keer dat je ze wil gebruiken weg te gooien omdat ze over vervaldatum zijn (specerijen zijn nu nog geen zo'n probleem tenzij van die "natte" smaakmakers als sambal etc). Daarom zoek ik nu ook wel eerst op of ik bepaalde zaken niet kan vervangen door dingen die ik wel in huis heb.
 
Dat is imo het jammere aan veel van die recepten uit barbecueboeken of website. Je hebt een halve winkel nodig aan producten om er dan een eetlepel van te gebruiken. Vroeger kocht ik dat ook allemaal om dan te eindigen met een lade vol specerijen en andere zaken om die dan de volgende keer dat je ze wil gebruiken weg te gooien omdat ze over vervaldatum zijn (specerijen zijn nu nog geen zo'n probleem tenzij van die "natte" smaakmakers als sambal etc). Daarom zoek ik nu ook wel eerst op of ik bepaalde zaken niet kan vervangen door dingen die ik wel in huis heb.
Mijn vrouw wordt daar zot van, maar ik ben wel zot van die speciale specerijen. Ik vereenvoudig die recepten soms bewust wel. Ik maak ook geen huisgemaakte rubs, ik koop dat gewoon.
 
Mijn vrouw wordt daar zot van, maar ik ben wel zot van die speciale specerijen. Ik vereenvoudig die recepten soms bewust wel. Ik maak ook geen huisgemaakte rubs, ik koop dat gewoon.
Met rubs pas ik toch meer op gezien dat eigenlijk altijd redelijk grote verpakkingen zijn en er daar toch veel tussen zitten die echt wel speciaal zijn. Ik probeer meestal een een recept te vinden van een bepaalde rub om die dan eens zelf te proberen en als die bevalt koop ik die dan wel, dat is toch nog altijd iets beter dan zelfgemaakt. Ofwel lees ik wel de ingrediëntenlijst na, kwestie van toch op voorhand al wat te weten of hij binnen mijn smaak valt of niet. En de vrouw komt hier ook wel nog eens zot van hoor maar dat betert wel als ze het geproefd heeft of als ze weet dat ze weer eens niet moet koken :biglaugh:
 
Mijn vrouw wordt daar zot van, maar ik ben wel zot van die speciale specerijen. Ik vereenvoudig die recepten soms bewust wel. Ik maak ook geen huisgemaakte rubs, ik koop dat gewoon.
Ik doe dat eigenlijk ook. Je hoeft een recept nooit 100% te volgen. Ik ga zeker geen ingredienten kopen die ik 1 keer nodig heb en daarna slecht staan te worden. Ik zal dan eerder een vervang ingredient zoeken wat ongeveer zelfde resultaat geeft, maar dat ik meer gebruik. Zeker bij die aziatische recepten.

Koop ook altijd mijn rubs. Die grote potten gaan er eigenlijk vrij vlot door. Iden voor de potten BBQ saus.
 
Ik doe dat eigenlijk ook. Je hoeft een recept nooit 100% te volgen. Ik ga zeker geen ingredienten kopen die ik 1 keer nodig heb en daarna slecht staan te worden. Ik zal dan eerder een vervang ingredient zoeken wat ongeveer zelfde resultaat geeft, maar dat ik meer gebruik. Zeker bij die aziatische recepten.

Koop ook altijd mijn rubs. Die grote potten gaan er eigenlijk vrij vlot door. Iden voor de potten BBQ saus.
En wat zijn de favorieten eigenlijk van jullie? Hier is de al time favorite rub toch wel captains lucks, gevolgd door de rubs van firefly en grate goods. Kwa saus is er eigenlijk maar een en dat is blues hog original (en de blues hog competition blend) Andere sauzen maak ik zelf.
 
En wat zijn de favorieten eigenlijk van jullie? Hier is de al time favorite rub toch wel captains lucks, gevolgd door de rubs van firefly en grate goods. Kwa saus is er eigenlijk maar een en dat is blues hog original (en de blues hog competition blend) Andere sauzen maak ik zelf.
Qua rubs:
- Franky´s pork prank
- Southern dutch: a touch of sweet
- 2 gringos chupacabra: brisket magic
- 2 gringos chupacabra: wing rub

Qua saus:
- Blue hogs smokey mountain

De original vind ik minder. Volgende keer bestel ik de raspberry chipotle eens mee.
 
Hier dit weekend de verjaardag gevierd...
Had een stuk buikspek van 2,5kg met zwoerd traag gegaard en opgediend met zelfgemaakte babi pangang saus en nasi gebakken in de dutch oven (dat gaat veel beter dan binnen op het kookvuur trouwens!).
Wel, zoals gewoonlijk, foto's vergeten trekken.

Als cadeautje deze box gekregen: https://beefensteak.nl/starterpakket-smoker-tube-3-x-1-kg/

Iemand hier ervaring met koud roken?
Ik ga beginnen met een stuk kaas om alles eens te testen denk ik.
 
Hier dit weekend de verjaardag gevierd...
Had een stuk buikspek van 2,5kg met zwoerd traag gegaard en opgediend met zelfgemaakte babi pangang saus en nasi gebakken in de dutch oven (dat gaat veel beter dan binnen op het kookvuur trouwens!).
Wel, zoals gewoonlijk, foto's vergeten trekken.

Als cadeautje deze box gekregen: https://beefensteak.nl/starterpakket-smoker-tube-3-x-1-kg/

Iemand hier ervaring met koud roken?
Ik ga beginnen met een stuk kaas om alles eens te testen denk ik.
Oppassen met rookpellets, geven wel wat meer warmte af dan rookmot. Vooral van belang bij zaken die echt koud moeten blijven.
 
Oppassen met rookpellets, geven wel wat meer warmte af dan rookmot. Vooral van belang bij zaken die echt koud moeten blijven.
Merci voor de tip, dat had ik ook al opgevangen. Ik zet er sowieso een thermometer naast om dat wat in het oog te houden.
Eventueel met alufolie een schermpje maken om de directe hitte wat af te schermen...
 
Merci voor de tip, dat had ik ook al opgevangen. Ik zet er sowieso een thermometer naast om dat wat in het oog te houden.
Eventueel met alufolie een schermpje maken om de directe hitte wat af te schermen...
of gewoon roken wanneer het buiten koud genoeg is. Ook oppassen bij vochtig weer want dan slaat de rook veel meer neer op uw product, dan niet zo lang roken dan je gewend bent of het komst snel te gerookt.
 
en het verdict?
Qua smaak hetzelfde als altijd.

Maar mijn brander met 3 ringen stond bij mijn ouders, dus de enige andere optie was binnen op het gasvuur. Maar omdat die maar 1 ring vuur heeft, wordt die grote pan (dees is voor 6-8 personen) niet overal even warm en dat is niet ideaal. Daarom nu op de BBQ geprobeerd. Kolen liggen overal dus overal even warm.

Gespeeld met 3 klinkers op de rooster wanneer het wat te warm was. Klinkers weg als het wat minder warm was. Werkte vlot zo dus ben zeer tevreden.
 
Vandaag een verzameling aan kleinere dingen: moinks, tacos met chili con carne en nachos pulled pork op het menu, allen op de bbq uiteraard.
Leuk, makkelijk en veel valt vooraf voor te bereiden.
 
Lekker. Enkel die chili zegt mij weinig maar dat komt door die bonen. Misschien moet ik mij daar toch eens over zetten.

Hier zijn het wat kebabs met griekse rijst. Jammer genoeg echt kloteweer maar langs de andere kant is het dit weer die mijn vrouw deze week overtuigd heeft dat we een overkapping nodig hebben, toch nog een positief punt aan de regen.
 
Terug
Bovenaan