De grote BBQ thread

Ik gebruik nu huismerken van vuur en rook en daarnaast ook ecobrasa.

Van de pillow briketten en de quebracho houtskool daar zeer tevreden van. Enig 'adeel is dat je 40kg tegelijk besteld om geen verzendkosten te hebben.

De quebracho wel serieus dikke blokken, als je dat niet gewend bent, denk je dat dat veel te groot is' paar dat brand super stabiel

Via houtskool.nl kan je bestellen zonder verzendingskosten vanaf €30. Die hebben dacht ik ook wel een quebracho in hun assortiment zitten.
 
Via houtskool.nl kan je bestellen zonder verzendingskosten vanaf €30. Die hebben dacht ik ook wel een quebracho in hun assortiment zitten.
Ik bestel ook bij vuur en rook. Paar potjes kruiden en wa bbq saus en je zit zo aan gratis verzendkosten. Die kruiden gaan der hier door gelijk zot.

De kruiden van 2 gringos zijn echt geniaal btw. Tot nu toe de brisket mix en hotwing mix getest. Goeie boel.
 
Ik heb deze weber :
https://www.coolblue.be/nl/share-pr...tm_source=referral&utm_campaign=product-share

Ik gebruik de briquettes van weber:
https://www.coolblue.be/nl/share-pr...tm_source=referral&utm_campaign=product-share

Ik moet wel zeggen dat ik op het begin dus zo een kolenbak van weber bijna had volgegooid met briquetten. En daar dan, volgens minion, enkele brandende opgegooid. Maar omdat de thermometer op het deksel dus veel te hoge temperatuur aangaf heb ik die daar dus bijna allemaal uitgehaald -> gevolg, temperatuur veel te laag erna. Ik zal het dus nog eens tegoei moeten proberen.

Is er eigelek een regel om te weten hoeveel briquetten/houtskool je moet gebruiken? In het boekske van weber stond voor long&slow met 20 briketten beginnen en elk uur 6 bij… (maar dus geen minion)
Ik zou om te beginnen toch wel een temperatuurmeter kopen die je op je rooster kan bevestigen, zelfs zoiets is meer dan genoeg https://www.bouwhuis.com/brandnewca...FLTX7MBsZGQ25DosvF0fk_Xy-xKPAeekaAuWREALw_wcB , kwestie van de temperatuur te kunnen weten waar je die wil weten namelijk op roosterhoogte waar je vlees ligt. Dekselthermometers zijn leuk maar die kunnen er soms wel tot 50 graden naast zitten, nu iets wat je niet wil natuurlijk bij low en slow.

Hoeveel briketten je nodig hebt kan je niet gaan voorspellen natuurlijk gezien dit afhankelijk is van de grootte van je briketten, merk, hoeveel warmteverlies je hebt, duurtijd van je bereiding etc. Daarom dat men eigenlijk uitgaat bij low en slow en een ketelbarbecue van een 50/50 opstelling. De helft van je roosteroppervlak hou je beschikbaar voor je vlees, de andere helft laat je leeg en leg je je brandstof onder, welliswaar niet tot op de grens van de helft maar toch iets minder dan de helft van de barbecue gebruiken gezien de brandstof anders te dicht bij je vlees ligt. Eventueel kan je de brandstof op zijn plek houden met die bakjes of droge bakstenen (werkt ook goed met bakstenen om je temperatuur stabieler te houden, massa dempt nu eenmaal temperatuurschommelingen). Op die brandstof leg je dan tussen de 8 en de 12 brandende briketten (ook weer afhankelijk van de grootte) en normaal zou dit dan redelijk goed moeten komen. Ik zou wel aanraden om zeker in het begin van uw barbecue avonturen nota's te nemen van hoeveel briketten je gebruikt, stand van de schuiven etc zodat je voor jezelf een naslagwerk hebt om te kijken wat goed werkt en wat minder om zo tot de voor jou goeie manier te kunnen komen dat je de temperatuur volledig onder controle hebt en je als het ware kan voorspellen hoe je barbecue zal reageren op bepaalde wijzigingen. Ook pas je best enkel 1 iets per barbecuesessie aan zodat je ziet wat het effect daar van is, teveel zaken in 1 keer wijzigen zorgt ervoor dat je het overzicht verliest en je bij een volgend probleem niet echt weet wat je moet gaan wijzigen om het op te lossen. En ook niet te veel zitten prutsen aan de schuiven, gewoon kleine beetjes bijregelen en dan gerust een kwartier tot een half uur wachten tot je ziet wat het effect is. Te snel schuiven gaan verstellen en te bruuks verstellen zorgt ervoor dat je temperatuur veel te veel gaat fluctueren. Gewoon niet te snel panikeren en bij een slecht resultaat de moed niet opgeven, het is iets wat je onder de knie moet krijgen en hoe meer ervaring je hebt hoe makkelijker je tot het gewenste resultaat kan komen. Gewoon rustig blijven en het simpel houden.

Over de opstelling van je barbecue kan je hier nog veel info vinden, hier staat het imo echt wel top uitgelegd voor een kogelbarbecue: https://bbq-helden.nl/maak-van-ketelbarbecue-smoker/

Vergeet niet dat het een hobby is, je er moet van genieten, er geen goed en slecht is bij barbecue en vragen stellen beter is dan alleen te lopen sukkelen.
 
Voor mensen die geïnteresseerd zijn low en slow barbecue/ american barbecue. Op 14 en 15 augustus is er Meerbeke (Ninove, oost-vlaanderen) de enige belgische (voor dit jaar toch) barbecue wedstrijd. Ingang is gratis en iedereen is welkom. Je kan gaan kijken bij de verschillende teams (welliswaar is het redelijk druk in de voormiddag gezien iedereen dan bezig is met de bereidingen) en normaal zijn er ook altijd verschillende standen met barbecue rubs, materiaal en andere zaken die met barbecue te maken hebben.
meer info: https://easternbbqcontest.be/

@mods, als deze post niet toegestaan is, verwijder hem dan gerust. Zelf heb ik niks te maken met de organisatie maar ik vind het wel een aanrader voor een uitstap voor de liefhebbers.
 
Er geen goed en slecht is bij barbecue en vragen stellen beter is dan alleen te lopen sukkelen.
De zwartverbrande vlezekes met rauwe binnenkant op menig vlaams bbq zou ik nu toch wel onder de noemer slecht durven zetten :unsure:
Voor de rest is het inderdaad goesting. Zorg dat ge u temperatuur beheerst en ge kunt alle kanten uit, maar dat is echt wel de basis. Wilt ge daarna brisket maken van 18 uur gaartijd, of ne bbq-schotel van de renmans, doe u ding :) goed gebakken is alles lekker
 
De zwartverbrande vlezekes met rauwe binnenkant op menig vlaams bbq zou ik nu toch wel onder de noemer slecht durven zetten :unsure:
Voor de rest is het inderdaad goesting. Zorg dat ge u temperatuur beheerst en ge kunt alle kanten uit, maar dat is echt wel de basis. Wilt ge daarna brisket maken van 18 uur gaartijd, of ne bbq-schotel van de renmans, doe u ding :) goed gebakken is alles lekker
Die zwartverbrande vlezekes is niet echt barbecue he maar een drinksessie met crematielucht. Imo zal je dat niet echt bij een liefhebber vinden want die zal zitten kijken na de eerste keer hoe hij de volgende keer toch een beter resultaat kan halen. Terwijl sommigen enkel zullen besluiten dat ze wel drank tekort hadden. En eigenlijk dat vooroordeel van zwarte vlezekes wel wat overroepen hoor, ik ben nog nooit op een barbecue geweest waar men verkoold vlees serveerde.
 
Heb donderdag 8 man over de vloer (10 in totaal dus) en wil Pulled Pork maken. Hoeveel vlees rekenen jullie per persoon? Dagelijkse kost rekent bij 4kg vlees maar lijkt me heel veel?
 
@Lemme
Ik reken 250 a 300 gram bereid vlees per persoon. Afhankelijk van wie er komt, aperitief met hapjes of niet, meerdere gerechten of veel tijd tussen de gerechten. (Zo heb ik bepaalde vrienden waarvan ik weet dat ze echt komen om vlees te eten en uit ervaring weet ik dat die echt wel 500 gram vlees opeten terwijl hun partners dan weer mussen zijn om te eten die waarschijnlijk slechts 100 gram binnenspelen). En bij low en slow bereidingen mag je rekenen op 30 procent gewichtsverlies dus denk ik dat 4 kg rauw vlees niet overdreven is. En de overschot vries je toch lekker in.
 
@Lemme
Ik reken 250 a 300 gram bereid vlees per persoon. Afhankelijk van wie er komt, aperitief met hapjes of niet, meerdere gerechten of veel tijd tussen de gerechten. (Zo heb ik bepaalde vrienden waarvan ik weet dat ze echt komen om vlees te eten en uit ervaring weet ik dat die echt wel 500 gram vlees opeten terwijl hun partners dan weer mussen zijn om te eten die waarschijnlijk slechts 100 gram binnenspelen). En bij low en slow bereidingen mag je rekenen op 30 procent gewichtsverlies dus denk ik dat 4 kg rauw vlees niet overdreven is. En de overschot vries je toch lekker in.
OK merci. Heb 3,5kg dus zal wel voldoende zijn, hoop ik.
 
OK merci. Heb 3,5kg dus zal wel voldoende zijn, hoop ik.
Als ge nog een dessertje voorziet kan je een eventueel tekort nog opvangen he. En eigenlijk is er geen groter compliment dan alles die op is. Tenzij ge maar 100 gr vlees voorziet natuurlijk.
 
Vanavond was het natour criterium in roeselare. Normaal gaan we daar elk jaar naar toe met vrienden om wat bier te verzetten en dan bij zo'n kraam hamburgers naar binnen te spelen. Gezien corona hebben we maar besloten om dat niet te doen maar toch vond de vrouw dit jammer aangezien ze wel zin had in een hamburger. En dan denk je toch, dat kan ik allemaal zelf. Dus maar spiffs burgers op de barbecue gemaakt.
De ajuin (bij een koersburger hoort nu eenmaal ajuin) :
De burgers:
Van de burgers met brood geen foto's, had eigenlijk teveel honger.

En achteraf nog wat bier:
 
Laatst bewerkt:
Vanavond was het natour criterium in roeselare. Normaal gaan we daar elk jaar naar toe met vrienden om wat bier te verzetten en dan bij zo'n kraam hamburgers naar binnen te spelen. Gezien corona hebben we maar besloten om dat niet te doen maar toch vond de vrouw dit jammer aangezien ze wel zin had in een hamburger. En dan denk je toch, dat kan ik allemaal zelf. Dus maar spiffs burgers op de barbecue gemaakt.
De ajuin (bij een koersburger hoort nu eenmaal ajuin) :
De burgers:
Van de burgers met brood geen foto's, had eigenlijk teveel honger.

En achteraf nog wat bier:
Dat is op de nieuwe kleine aanwinst gemaakt als ik het goed zie? Content van?

Ik had daarstraks goesting om buiten te koken maar had niks voorzien dus ben eens in de frigo gaan krabben: scampi, tomaten, nodige kruiden, mozzarella en vers flatbread op de bbq. Poepsimpel en het ziet er wat rommelig uit maar ‘t was geslaagd 😁

50A938E7-DA14-4542-9BED-0F589CB5BD6E.jpeg
 
Dat is op de nieuwe kleine aanwinst gemaakt als ik het goed zie? Content van?

Ik had daarstraks goesting om buiten te koken maar had niks voorzien dus ben eens in de frigo gaan krabben: scampi, tomaten, nodige kruiden, mozzarella en vers flatbread op de bbq. Poepsimpel en het ziet er wat rommelig uit maar ‘t was geslaagd 😁
Imo moet dat toch niet meer zijn, kwa creativiteit kan het imo wel tellen. Petje af vind ik.

Ja, redelijk content van enkel de hoogte is een wat beperkende factor, ook de vuurschaal is wat ondiep wat maakt dat hij niet echt geschikt is voor low en slow. Moest het mijn enige kamado zijn zou ik toch wel twijfelen om hem niet te wisselen voor een andere. Maar dat het een cadeau is van de vrouw en de zoon maakt veel goed, hij heeft een redelijk grote sentimentele waarde voor mij dus misschien ben ik ook niet echt neutraal.
 
Ik bestel ook bij vuur en rook. Paar potjes kruiden en wa bbq saus en je zit zo aan gratis verzendkosten. Die kruiden gaan der hier door gelijk zot.

De kruiden van 2 gringos zijn echt geniaal btw. Tot nu toe de brisket mix en hotwing mix getest. Goeie boel.

Als ik extras nodig heb en ik zo aan de limiet kom voor gratis verzending, dan bestel ik ook met alle plezier bij vuur&rook. Anders is het toch houtskool.nl.
 
@Hellrabbit en @StannekeS , hebben jullie dan geen probleem dat de houtskool serieus vergruisd is tegen dat die bij jullie is? Ik heb toch de ervaring online bestellen van houtskool niet erg goed is voor de grootte van de houtskool door de mishandeling van die zakken door de koeriers, zo heb ik ooit eens gehad die echt gewoon plat gedrukt was en waarvan ik nog 30 procent van kon gebruiken, de rest was voor de vuilbak, allemaal klein grut en stof geworden.
 
Dat is inderdaad geen voordeel. Bij houtskool.nl zitten hun zakken houtskool wel nog in een aparte kartonnen verpakking die wel wat klappen buffert, waardoor die heel wat minder schade oplopen.
 
Terug
Bovenaan