De grote BBQ thread

Imo moet dat toch niet meer zijn, kwa creativiteit kan het imo wel tellen. Petje af vind ik.

Ja, redelijk content van enkel de hoogte is een wat beperkende factor, ook de vuurschaal is wat ondiep wat maakt dat hij niet echt geschikt is voor low en slow. Moest het mijn enige kamado zijn zou ik toch wel twijfelen om hem niet te wisselen voor een andere. Maar dat het een cadeau is van de vrouw en de zoon maakt veel goed, hij heeft een redelijk grote sentimentele waarde voor mij dus misschien ben ik ook niet echt neutraal.
Thanks!

Een deel van BBQ is dan ook gewoon amusement en gevoel hé, dus ik snap best dat je veel belang hecht aan het feit dat het een cadeau was.
Met wat je beschrijft is zo'n klein model dus eigenlijk vooral goed om, zoals je gisteren deed, kleiner grillwerk waardoor je geen karrevracht aan houtskool moet gebruiken?
Zou een BGE Minimax hetzelfde 'probleem' hebben? Dat ziet er echt een vet ding uit maar als low&slow daarmee ook lastig is vind ik het wel zuur geld 😁.

EDIT: ik heb 0 ervaring met een kamado dus ben vooral wat op zoek naar de meerwaarde die het me zou kunnen bieden op termijn. Met mijn kogel + gasbbq kan ik tot nu eigenlijk alles wat ik wil zonder enige frustratie.
 
Thanks!

Een deel van BBQ is dan ook gewoon amusement en gevoel hé, dus ik snap best dat je veel belang hecht aan het feit dat het een cadeau was.
Met wat je beschrijft is zo'n klein model dus eigenlijk vooral goed om, zoals je gisteren deed, kleiner grillwerk waardoor je geen karrevracht aan houtskool moet gebruiken?
Zou een BGE Minimax hetzelfde 'probleem' hebben? Dat ziet er echt een vet ding uit maar als low&slow daarmee ook lastig is vind ik het wel zuur geld 😁.

EDIT: ik heb 0 ervaring met een kamado dus ben vooral wat op zoek naar de meerwaarde die het me zou kunnen bieden op termijn. Met mijn kogel + gasbbq kan ik tot nu eigenlijk alles wat ik wil zonder enige frustratie.
Nee, zo'n klein model hoeft niet per se slecht te zijn voor low en slow maar outr heeft hier de fout gemaakt om een laag model te nemen al compact. Zo ben ik zeker dat een grill guru compact, een minimaxx, een bastard compact, een joe compact en zelfs de goedkopere compact modellen die je bij intratuin, meatboys en andere zaken betere opties zijn gezien die allemaal een van 15 a 16 inch hebben maar het grote verschil zit er in dat ze in totaliteit een hoogte van rond de 60 cm hebben ipv de 49 cm die de outr heeft. Die extra 11 cm maakt dat je een hogere firebox hebt (waardoor je er meer kolen in kan gooien voor een langere brandduur, firebox van outr is aan de kleine kant en kan ook niet veel kolen bevatten) en je ook iet wat verdere afstand hebt van de firebox op het rooster en ook de dome hoger uitvalt waardoor je met gemak je er bvb een kip onder krijgt, bij de outr krijg ik die er dus niet onder (ook geen probleem hoor, dan vlinder ik die gewoon en dan gaat het wel). Dat zijn allemaal zaken waar je als beginner niet op let maar eenmaal je aan de slag gaat je toch tegen die limitaties oploopt en dan wel wat spijt zou krijgen van je aankoop. Want velen kijken enkel naar roosteroppervlak maar je moet natuurlijk ook nog genoeg brandstof in zo'n ding krijgen (hoewel die echt niet veel nodig hebben, zo raak ik ook aan 6 uur brandtijd met de outr zonder bijvullen) en ook nog in de hoogte ruimte genoeg hebben om de nodige afstand te hebben tussen kolen en vlees. Is het een slechte aankoop die outr? Dat zeker niet maar als je mij de vraag stelt of ik die zou kiezen in vergelijking met andere in dezelfde categorie? Nee, want er zijn er zeker die meer bang for the buck zijn voor het zo te zeggen.
 
@Hellrabbit en @StannekeS , hebben jullie dan geen probleem dat de houtskool serieus vergruisd is tegen dat die bij jullie is? Ik heb toch de ervaring online bestellen van houtskool niet erg goed is voor de grootte van de houtskool door de mishandeling van die zakken door de koeriers, zo heb ik ooit eens gehad die echt gewoon plat gedrukt was en waarvan ik nog 30 procent van kon gebruiken, de rest was voor de vuilbak, allemaal klein grut en stof geworden.
Goh, dat valt wel mee. Het zit ook altijd in een kartonnen doos. Maar om eerlijk te zijn bestel ik max 1 of 2 keer per jaar houtskool, de rest zijn altijd briketten en die hebben zeker nog altijd mooi hun vorm.

Ik bestel wel nooit houtskool alleen. Ik heb bij v&r meestal een bestelling van 100+ euro. Dus dat is altijd een grote doos die bomvol zit en ook altijd goed stevig is.
 
In de zakken. Van vuur en rook zitten zodanig grote blokken dat het niet erg is als die eens geschud wordt. Blokken ter grootte van mijn bovenarm. Zeer goed voor low and slow.

Verder zit dat nog eens in aparte dozen en ik heb nog nooit een doos gehad dat er mishandeld uit zag.

Van houtskool.nl ook al veel goede dingen gehoord
 
Ik ben hier aan het sukkelen zeg.

Ribben gisteren gaan afhalen. Volledig vergeten dat ze in de koelkast zaten. Nu pas invriezen. Kan geen kwaad denk ik? Natuurlijk z.s.m. invriezen maar het is nu zo.

Zo'n lat past niet in een diepvrieszak. Vershoudfolie, mag dat ook gebruikt worden?

Droogdeppen en strak inpakken? Alle tips welkom.
 
Ik ben hier aan het sukkelen zeg.

Ribben gisteren gaan afhalen. Volledig vergeten dat ze in de koelkast zaten. Nu pas invriezen. Kan geen kwaad denk ik? Natuurlijk z.s.m. invriezen maar het is nu zo.

Zo'n lat past niet in een diepvrieszak. Vershoudfolie, mag dat ook gebruikt worden?

Droogdeppen en strak inpakken? Alle tips welkom.
Ik denk daar allemaal zo niet over na eigenlijk :unsure: de keren dat ik ribben invries doe ik dat gewoon in de verpakking zoals ik ze van de slager heb gekregen, nog nooit problemen met gehad.
Ik doe het echter maar zelden, ik haal ze liever vers.
 
Ik ben hier aan het sukkelen zeg.

Ribben gisteren gaan afhalen. Volledig vergeten dat ze in de koelkast zaten. Nu pas invriezen. Kan geen kwaad denk ik? Natuurlijk z.s.m. invriezen maar het is nu zo.

Zo'n lat past niet in een diepvrieszak. Vershoudfolie, mag dat ook gebruikt worden?

Droogdeppen en strak inpakken? Alle tips welkom.
zolang de koudeketen niet onderbroken geweest is is er eigenlijk geen probleem hoor, die ribben gaan nu niet slecht zijn van 1 of 2 dagen in de koelkast te zitten hoor. En zoals @Plutus zegt, smijt dat gewoon in de verpakking die je van de slager gehad hebt in de vriezer, het is maar voor 2 weken he, op zo'n korte periode ga je imo weinig kwaliteitsverlies krijgen en ook geen vriesbrand.
 
Hier is de 1ste poging voor pulled pork erop gegaan

CB8E1330-945B-485B-9CD8-F116754B6754.jpeg
2EFCDFB9-0A10-4E0B-BE8F-6767C4AA8F21.jpeg


Na 5u op +- 120° ingepakt:

1627126730403.png

1627126743024.png
 
Laatst bewerkt:
Hier liggen short ribs erop, ook de eerste keer.
Ik heb net een st louis rib op gesmeten, vlees gaat er genoeg zijn :)

WSM via snakemethode blijft rustig op 105-110 graden. Blijkbaar ligt die methode me meer dan minion.
 
Das bij mij ook. Kan die veel gemakkelijker op temp houden met snake.

ik heb 110 graden voor 9u kunnen houden.

Alleen m'n short ribs gingen niet meer omhoog in temperatuur. Stall gehad aan 69 graden. Dan naar 87 graden gegaan om dan weer te zakken naar 84 graden.
Beslist om na half uur af te halen en te laten rusten. Mocht nog malser maar het was zeer lekker.
Smaak trok goed op brisket :D
 
Vandaag nog maar eens kippenvleugels voor de apero gemaakt



Voor het diner een tri tip brisket style, vergezeld van aardappelroosjes van de Q en wat koude groentjes.



Tri-tip zou ik toch niet meer zoals brisket klaarmaken, resultaat was toch aan de droge kant, al churrasco bevalt mij toch beter.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog maar eens kippenvleugels voor de apero gemaakt



Voor het diner een tri tip brisket style, vergezeld van aardappelroosjes van de Q en wat koude groentjes.



Tri-tip zou ik toch niet meer zoals brisket klaarmaken, resultaat was toch aan de droge kant, al churrasco bevalt mij toch beter.
Dus doorbakken vlees en patatten?

Nja.... 🤷🏼‍♀️

Edit:had niet door dat ik in het bbqtopic gestuurd was door nest 😂.
Kom hier toch nooit want heb geen bbq. Vuur + Mulan = slechte combo :unsure:
 
Gewoon een uurtje of 3 pekelen in 1l water met 30 gram zout, dan uithalen en een uur of 6 (of langer) drogen op een rooster in de koelkast en rubben met je favoriete rub (ik gebruik grate goods all purpose rub). Barbecue naar 140 graden brengen en indirect tot 70 graden kerntemperatuur brengen, door de saus halen ( ik gebruik een half blik cola, 90 gram bastard suiker, 75gr ketchup, 40gram sriracha, 6 teentjes look geperst en een theelepel zout, alles samen in een pot, aan de kook brengen en een kwartiertje laten pruttelen) . Vanaf hier mag de barbecue gerust harder branden. Terug op de barbecue tot 78 graden kern en dan nog eens door de saus en dan nog 3 a 4 min beide zijden afgrillen tot de saus mooi sticky is en het krokant begint te worden. Serveren met nog wat extra saus voor de liefhebbers.
 
Terug
Bovenaan