De grote BBQ thread

Lekker. Enkel die chili zegt mij weinig maar dat komt door die bonen. Misschien moet ik mij daar toch eens over zetten.

Hier zijn het wat kebabs met griekse rijst. Jammer genoeg echt kloteweer maar langs de andere kant is het dit weer die mijn vrouw deze week overtuigd heeft dat we een overkapping nodig hebben, toch nog een positief punt aan de regen.
Alez, die bonen maken het net af!
De nachos zijn op, de moinks half, aan de chili zijn we niet eens begonnen, en dan heb ik nog niet gesproken over de 2kg mosselen die ik nog in de dutch oven dacht te smijten :unsure: waarom heeft ne mens toch altijd teveel...

Van zo'n overkapping ga je wel echt deugd hebben. Let zeker wel op verluchting als je bbq daar een permanente plaats zou krijgen. Mechanisch dmv afzuiging of gewoon zoals bij mij langs de kant waar nog een spleet voor verluchting is.
 
Alez, die bonen maken het net af!
De nachos zijn op, de moinks half, aan de chili zijn we niet eens begonnen, en dan heb ik nog niet gesproken over de 2kg mosselen die ik nog in de dutch oven dacht te smijten :unsure: waarom heeft ne mens toch altijd teveel...

Van zo'n overkapping ga je wel echt deugd hebben. Let zeker wel op verluchting als je bbq daar een permanente plaats zou krijgen. Mechanisch dmv afzuiging of gewoon zoals bij mij langs de kant waar nog een spleet voor verluchting is.
Mosselen :drool::drool::drool: Nen mens heeft nooit teveel maar enkel voorziet men meestal dingen voor de dag erna, dat is een kwestie van voorzienigheid :biglaugh:

En de overkapping zou 2 zijdig open zijn ofwel 1zijdig met een andere zijde die afsluitbaar is met doorzichtig zeil. Een tuinhok heb ik waar ik kan barbecueën met een industriele dampkap die ik ooit op de kop heb kunnen tikken maar het nadeel daarvan is dat ik altijd wat afzijdig ben van de rest van het gezin als ik daar bezig ben.
 
Zaterdag BBQ. Het volk komt tegen half 1, dus dat wordt rond half 5 opstaan om de Weber in gang te zetten, mijn short ribs te trimmen en af te kruiden met peper, zout en wat lookpoeder. Erop leggen, koffietje drinken, beginnen met de bijgerechtjes. Jammer dat het wellicht kutweer wordt en pas volgende week beter zal worden, maar foert. Ik heb goesting om mijn gasten short ribs te serveren. De weergoden kunnen mijn kloten kussen.
 
Thanks!

Een deel van BBQ is dan ook gewoon amusement en gevoel hé, dus ik snap best dat je veel belang hecht aan het feit dat het een cadeau was.
Met wat je beschrijft is zo'n klein model dus eigenlijk vooral goed om, zoals je gisteren deed, kleiner grillwerk waardoor je geen karrevracht aan houtskool moet gebruiken?
Zou een BGE Minimax hetzelfde 'probleem' hebben? Dat ziet er echt een vet ding uit maar als low&slow daarmee ook lastig is vind ik het wel zuur geld 😁.

EDIT: ik heb 0 ervaring met een kamado dus ben vooral wat op zoek naar de meerwaarde die het me zou kunnen bieden op termijn. Met mijn kogel + gasbbq kan ik tot nu eigenlijk alles wat ik wil zonder enige frustratie.
Ondertussen heb ik ook een grill guru compact erbij (lang verhaal kort gemaakt, was van een klant, die man eens serieus uit de stront gehaald en als bedanking cadeau gekregen) en die werkt toch serieus wat beter dan de outr voor low en slow. Onlangs een stuk spieringgebraad erop gegooid om om te vormen tot pulled pork en die heeft dus een 11 uur gebrand zonder kolen bij te vullen. Na de run waren er zelfs nog een deel kolen over en ik schat dat ik waarschijnlijk wel de 14 uur ging halen zonder bij te vullen. Het grote verschil tussen de guru en de outr is dat de guru 10 cm hoger is en ergo ook de firebox hoger is waardoor die meer kolen kan bevatten en ook heb je wat meer plaats onder de dome. Ook een kip op een lage sitter zou er gerust onder kunnen (nog niet geprobeerd want ik vlinder altijd kip) Ook is de deflector iets groter in diameter waardoor je ook wat meer plek hebt op je rooster om low en slow te kunnen werken (van de outer valt die in de firebox, van de guru zit hij erboven). Dus als je gaat voor een compact kamado ga dan voor de modellen van 60 cm hoog ipv de 50 cm modellen (ik gok dat ze uit dezelfde fabriek in china komen want zo te zien hebben bijna al die compact modellen dezelfde afmetingen (uitgezonder duurdere merken zoals BGE en Joe, Primo is een geval apart want hun junior komt overeen met een roosterdiameter van 40 cm, niet meer echt klein te noemen in mijn ogen).
 
Zaterdag BBQ. Het volk komt tegen half 1, dus dat wordt rond half 5 opstaan om de Weber in gang te zetten, mijn short ribs te trimmen en af te kruiden met peper, zout en wat lookpoeder. Erop leggen, koffietje drinken, beginnen met de bijgerechtjes. Jammer dat het wellicht kutweer wordt en pas volgende week beter zal worden, maar foert. Ik heb goesting om mijn gasten short ribs te serveren. De weergoden kunnen mijn kloten kussen.
en hoe is dit afgelopen? En waarom trim je je short ribs niet de avond ervoor alsook rubben en strak in folie draaien? Dan heb je s'morgens wat meer tijd en kan je je gewoon met je weber bezig houden om de juiste temperatuur in te stellen, op het gemak je koffie slurpen met wat minder stress. Want dat is toch hectisch als je tegen de tijd moet gaan BBQen.
 
en hoe is dit afgelopen? En waarom trim je je short ribs niet de avond ervoor alsook rubben en strak in folie draaien? Dan heb je s'morgens wat meer tijd en kan je je gewoon met je weber bezig houden om de juiste temperatuur in te stellen, op het gemak je koffie slurpen met wat minder stress. Want dat is toch hectisch als je tegen de tijd moet gaan BBQen.
Zonder stress allemaal hoor. Trimmen en rubben duurt maar 5 minuten. Rond 5u lag die erop, rond 10u30 ingepakt en rond 12u20 eraf gehaald. Rond 13u uitgepakt en met zéér veel smaak opgegeten.

Dag voordien rubben ... heeft dat veel meerwaarde met SPG?
 
Zonder stress allemaal hoor. Trimmen en rubben duurt maar 5 minuten. Rond 5u lag die erop, rond 10u30 ingepakt en rond 12u20 eraf gehaald. Rond 13u uitgepakt en met zéér veel smaak opgegeten.

Dag voordien rubben ... heeft dat veel meerwaarde met SPG?
Goch, meerwaarde misschien niet maar ik ben toch altijd fan als ik dingen tegen de middag moet klaar maken om de dag ervoor zoveel mogelijk voorbereidend werk te doen? Ribben klaargemaakt volgens de 3-2-1 methode of op kerntemperatuur?
 
Goch, meerwaarde misschien niet maar ik ben toch altijd fan als ik dingen tegen de middag moet klaar maken om de dag ervoor zoveel mogelijk voorbereidend werk te doen? Ribben klaargemaakt volgens de 3-2-1 methode of op kerntemperatuur?
Short ribs zijn eigenlijk nog eenvoudiger dan varkensribben: die kan je gewoon 7 of 8 uur zo laten liggen tot ze klaar zijn zonder te moeten wrappen. Inpakken met boter en azijn maakt ze echter wat zachter, tenzij je graag wat meer bite hebt. Geen kerntemperatuur, wél priktest. Als de temperatuur tussen 110 en 130 blijft zit je goed.
 
Hoeveel eten heb je eigenlijk aan shortribs? Was daarnet even aan het youtuben voor de bereiding en ik vond dat ze er elke keer vrij klein van kwamen. :p
 
Short ribs zijn eigenlijk nog eenvoudiger dan varkensribben: die kan je gewoon 7 of 8 uur zo laten liggen tot ze klaar zijn zonder te moeten wrappen. Inpakken met boter en azijn maakt ze echter wat zachter, tenzij je graag wat meer bite hebt. Geen kerntemperatuur, wél priktest. Als de temperatuur tussen 110 en 130 blijft zit je goed.
Ja, klaargemaakt zoals brisket dus. Zo doe ik het ook alhoewel ik er meer en meer zie die ze klaarmaken als spare ribs. Wat imo niet echt een zekerheid geeft dat ze mals zijn. Het was eigenlijk het feit dat je zo redelijk goed kon inschatten hoe lang je er zou mee bezig zijn dat ik mij afvroeg of je ze dan 3-2-1 deed.
 
Ja, klaargemaakt zoals brisket dus. Zo doe ik het ook alhoewel ik er meer en meer zie die ze klaarmaken als spare ribs. Wat imo niet echt een zekerheid geeft dat ze mals zijn.
Goh, met een mooi gemarmerd stuk op zich wel maar een te kruidige rub en dan nog eens lakken verdoezel je de smaak van het vlees wat zonde is. Simmenthal of Black Angus (laat staan Wagyu) hebben een uitgesproken karakter.
 
Gisteren een mooi stukje vlees gevonden in de Delhaize, kan al niet wachten :)

photo-2021-08-09-10-11-23.jpg
 
Hoeveel eten heb je eigenlijk aan shortribs? Was daarnet even aan het youtuben voor de bereiding en ik vond dat ze er elke keer vrij klein van kwamen. :p

Shortrib die ik heb klaargemaakt was 2.5kg om te beginnen :). Dat waren zo'n 6 ribben
In BBQ-restaurants in de VS geven ze standaard 1 rib per persoon met sides erbij.
Tuurlijk hangt het nog af van effectief hoeveel vlees er aan hangt.

Nu qua smaak is het echt wel de moeite.
 
Hoeveel eten heb je eigenlijk aan shortribs? Was daarnet even aan het youtuben voor de bereiding en ik vond dat ze er elke keer vrij klein van kwamen. :p
Met voldoende sides kan je daar 2 tot 4 man van eten geven. Ken je grote eters ...

Mijn dochter is volgende maand jarig en ik heb 11 volwassenen en een 6 kinderen op bezoek. De short ribs voor die dag haal ik van de ribben (fall of the bone) en snijd ik in blokjes als hapke. Het grootste blokje speel ik wel binnen voor de moeite.

Op voorhand ga ik nog 2.5 kg pulled pork maken en dan nog een resem hot & fast typische "Bel-BQ"-klassiekers.

Burnt ends van buikspek wil ik ook eens proberen. Kan je nadien makkelijk opnieuw opwarmen zonder dat het uitdroogt, denk ik? Met steak is dat onmogelijk omdat die, tenzij je een barbaar bent, nooit doorgaart. En een brochette/saté opnieuw opwarmen geeft ook droog vlees.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Verlof voorbij en terug thuiswerken, dus veel tijd voor low&slows. Poging 2 brisket vandaag.

20210810_083713.jpg

Edit: blijft moeilijk stuk vlees. Vlees komt op 60 graden en dan niks meer. Wat nu? Is dit de stall, die ik pas om 70 graden verwacht? Geen idee, dus besloten om hem nu al maar in te pakken. Eerste keer met butcherpaper.

Screenshot_20210810-130332_GrillEye.jpg

Zoals je in de screen kan zien. Deksel geopend om te wrappen en dan direct shit met de temp die de hoogte in schiet door te veel zuurstof 🤨
 
Laatst bewerkt:
Verlof voorbij en terug thuiswerken, dus veel tijd voor low&slows. Poging 2 brisket vandaag.

Bekijk bijlage 3500

Edit: blijft moeilijk stuk vlees. Vlees komt op 60 graden en dan niks meer. Wat nu? Is dit de stall, die ik pas om 70 graden verwacht? Geen idee, dus besloten om hem nu al maar in te pakken. Eerste keer met butcherpaper.

Bekijk bijlage 3504

Zoals je in de screen kan zien. Deksel geopend om te wrappen en dan direct shit met de temp die de hoogte in schiet door te veel zuurstof 🤨
Temperatuur wordt toch stabiel na verloop van tijd na het openen van het deksel? Pas bij een voortdurende instroom van zuurstof schiet de temperatuur de hoogte in.
 
Temperatuur wordt toch stabiel na verloop van tijd na het openen van het deksel? Pas bij een voortdurende instroom van zuurstof schiet de temperatuur de hoogte in.
Ik heb altijd het probleem dat de temp dat te hoog wordt, dus moet de schuif terug wat meer dicht. Dan zakt ze weer, schuif weer wat open en zo wat spelen tot het weer stabiel is.

Temp van het vlees ondertussen 67 graden. Gaat enorm traag om 1 of andere reden. Dus van iets voor 11 van 60 graden tot nu 67.... Wordt laat eten vandaag vrees ik.
 
Verlof voorbij en terug thuiswerken, dus veel tijd voor low&slows. Poging 2 brisket vandaag.

Bekijk bijlage 3500

Edit: blijft moeilijk stuk vlees. Vlees komt op 60 graden en dan niks meer. Wat nu? Is dit de stall, die ik pas om 70 graden verwacht? Geen idee, dus besloten om hem nu al maar in te pakken. Eerste keer met butcherpaper.

Bekijk bijlage 3504

Zoals je in de screen kan zien. Deksel geopend om te wrappen en dan direct shit met de temp die de hoogte in schiet door te veel zuurstof 🤨
Het is nu ook niet dat je vlees slecht gaat zijn door eens een kwartier te hoog in temperatuur te zitten he. Gewoon deksel open, vlees eraf,deksel er terug op, inpakken en de omgekeerde beweging. Veel meer kan je niet doen.
 
Terug
Bovenaan