De grote BBQ thread

Gewoon goed borstelen als de Weber op temperatuur is,.is the way to go. Niks lui aan.

Net opdat hij op temperatuur is is het gemakkelijker + van een standaard rooster schrob je de buitenste laag er zo af (been there done that). Die zijn niet door en door rvs.

De kuip af en toe eens borstelen, en zien dat het oppervlak net boven de grill proper is, voor de rest niet teveel aan doen.
Ik dachr dat van weber gasbarbecue's de rooster geemailleerd waren. Of heb ik het mis.
 
Of geemaiileerd inderdaad. Ik heb alleszins al een rooster waar niet alle spijlen meer blinken, maar zo wat gelig
Hoogst waarschijnlijk is dit een ijzeren rooster met een laag op. Maar het kan ook een bepaalde soort rvs zijn.
 
Looking good! Waar had je hem gekocht?
Ik haal de spiering voor pulled pork altijd bij de makro, dan kan ik zelf wat selecteren op marmering (hoewel dit ook moeilijk is bij varken, al meermaals toch gehad dat hij magerder was toen ik hem klaarmaakte dan dat hij eruit zag) en zijn de stukken groot genoeg. Carmans heeft natuurlijk nog betere kwaliteit maar als west-vlaming ga ik toch niet naar limburg rijden voor een stuk varkensvlees. En het voordeel is dat wanneer ik in de makro ben ik nog enkele dozen spareribs uit de vriezer kan meenemen. Meestal van goeie kwaliteit om voor thuis maar soms toch ook wel al enkele shiners gehad. Maar prijs kwaliteit is makro niet slecht in het varkensvlees. Ook hun rundsvlees is niet slecht maar altijd mager (maar dat is dan omdat de markt dit natuurlijk vraagt)
 
Ik zou nog niet panikeren, de eerste uren zijn voor kleur en rooksmaak. Garen is eigenlijk hoofdzakelijk in de folie. Ga gerust dan iets hoger in temperatuur (120 graden bvb) met genoeg vocht dat die mooi stomen. Wel geen 2 uur want dat is zoals @horste Zegt teveel van het goede tenzij ge echt serieus fotb wil. Om te kijken of de rubs gaar zijn gebruik ik wel geen thermometer. Gewoon prikken met satestok ofwel de buigtest doen. En dan nog de een half uur tot 3 kwartier terug direct voor terug wat stevigheid en te lakken, ook afhankelijk van uw smaak.

Het is inderdaad nog goedgekomen! 1 keer ik met de thermometer ging werken ging het beter. Er zat nog een goeie beet in, ik had ze graag iets zachter maar de vriendin heeft ze graag zo. Voor de eerste keer ben ik een tevreden man!


Pulled pork is het volgende. Uwe zag er heel goed uit! Goed dat ik al weer dat dat zolang duurt 😅. Stomme vraag misschien, maar ik ziet dat op uw grafiek de temperatuur heel constant blijft. Moet je dan nooit uw bbq terug opendoen om kolen bij te vullen? Ik heb toch elk uur moeten bijsteken dus de warmte in de bbq is dan natuurlijk even terug wat minder.
En dan ook, wat is diene kleine “grill” waar je vlees op ligt? (Sorry, ben nog een noob!)
 
Pulled pork is het volgende. Uwe zag er heel goed uit! Goed dat ik al weer dat dat zolang duurt 😅. Stomme vraag misschien, maar ik ziet dat op uw grafiek de temperatuur heel constant blijft. Moet je dan nooit uw bbq terug opendoen om kolen bij te vullen? Ik heb toch elk uur moeten bijsteken dus de warmte in de bbq is dan natuurlijk even terug wat minder.
En dan ook, wat is diene kleine “grill” waar je vlees op ligt? (Sorry, ben nog een noob!)

Zoek eens op de snake methode of minion methode. Ik gebruik altijd de eerste en daar kan je de BBQ gemakkelijk 12 uur mee aanhouden.
 
Zoek eens op de snake methode of minion methode. Ik gebruik altijd de eerste en daar kan je de BBQ gemakkelijk 12 uur mee aanhouden.
Heb vandaag de minion gebruikt en daar moest ik toch voor bijvullen. Misschien dat die weberbriquetten daar niet ideaal voor zijn?
 
Ik krijg honger van hier rond te hangen!!
En dan ook, wat is diene kleine “grill” waar je vlees op ligt?

Die aparte roosters zijn grill grates. Ik heb ze hier gebruikt omdat mijn gewone rooster nog niet gekuist was en ik geen zin had om dat deze ochtend vroeg te doen. Maar normaal gebruik ik ze om dingen te grillen, werkt prima wanneer je vette zaken wil grillen, zo krijg je geen vlammen en die ribbels zorgen voor mooie grillmarks. Draai je ze om heb je een bakplaat. En ze zijn ook makkelijker te onderhouden dan gietijzer. Dat is eigenlijk het enige bij barbecue waar ik echt serieuze meerwaarde in zie, imo een must have voor iedereen met een barbecue.

Meer info: https://amazingribs.com/cast-aluminum-hard-anodized-grillgrates-tm/
:thumb:
 
Het is inderdaad nog goedgekomen! 1 keer ik met de thermometer ging werken ging het beter. Er zat nog een goeie beet in, ik had ze graag iets zachter maar de vriendin heeft ze graag zo. Voor de eerste keer ben ik een tevreden man!


Pulled pork is het volgende. Uwe zag er heel goed uit! Goed dat ik al weer dat dat zolang duurt 😅. Stomme vraag misschien, maar ik ziet dat op uw grafiek de temperatuur heel constant blijft. Moet je dan nooit uw bbq terug opendoen om kolen bij te vullen? Ik heb toch elk uur moeten bijsteken dus de warmte in de bbq is dan natuurlijk even terug wat minder.
En dan ook, wat is diene kleine “grill” waar je vlees op ligt? (Sorry, ben nog een noob!)
Ze zien er in ieder geval erg goed uit ook, zo te zien heb je uw temperatuur toch goed onder controle kunnen houden.

Wat bijvullen van de kolen betreft is de ene barbecue de andere niet natuurlijk, die grafiek is met een keramische barbecue dus dat kan je niet vergelijken met een weber. Zo kan ik met die barbecue gerust 24uren low en slow barbecueën zonder kolen bij te vullen. Om goed advies te kunnen geven moeten we eigenlijk weten welke barbecue je hebt en welke soort kolen/briketten je gebruikt. Toch kan je met simpele trucs ervoor zorgen dat je redelijk lang zonder bijvullen zou moeten kunnen hoor. Imo is een 6 uur toch een minimum dat je moet kunnen halen zonder bijvullen. Maar dat hangt ook af van welke briketten en of je je deksel veel open doet. Zoals de Amerikanen zeggen, If You’re Lookin’ You Ain’t Cookin. Je moet weten dat je deksel langdurig open houden ook veel warmteverlies is.
 
Ik haal de spiering voor pulled pork altijd bij de makro, dan kan ik zelf wat selecteren op marmering (hoewel dit ook moeilijk is bij varken, al meermaals toch gehad dat hij magerder was toen ik hem klaarmaakte dan dat hij eruit zag) en zijn de stukken groot genoeg. Carmans heeft natuurlijk nog betere kwaliteit maar als west-vlaming ga ik toch niet naar limburg rijden voor een stuk varkensvlees. En het voordeel is dat wanneer ik in de makro ben ik nog enkele dozen spareribs uit de vriezer kan meenemen. Meestal van goeie kwaliteit om voor thuis maar soms toch ook wel al enkele shiners gehad. Maar prijs kwaliteit is makro niet slecht in het varkensvlees. Ook hun rundsvlees is niet slecht maar altijd mager (maar dat is dan omdat de markt dit natuurlijk vraagt)

atelier francois : https://atelierfrancois.shop/

Dit is webshop van carmans en ze leveren ook in den West Vlaanderen. De leveringen gebeuren ook heel rap.
 
Ze zien er in ieder geval erg goed uit ook, zo te zien heb je uw temperatuur toch goed onder controle kunnen houden.

Wat bijvullen van de kolen betreft is de ene barbecue de andere niet natuurlijk, die grafiek is met een keramische barbecue dus dat kan je niet vergelijken met een weber. Zo kan ik met die barbecue gerust 24uren low en slow barbecueën zonder kolen bij te vullen. Om goed advies te kunnen geven moeten we eigenlijk weten welke barbecue je hebt en welke soort kolen/briketten je gebruikt. Toch kan je met simpele trucs ervoor zorgen dat je redelijk lang zonder bijvullen zou moeten kunnen hoor. Imo is een 6 uur toch een minimum dat je moet kunnen halen zonder bijvullen. Maar dat hangt ook af van welke briketten en of je je deksel veel open doet. Zoals de Amerikanen zeggen, If You’re Lookin’ You Ain’t Cookin. Je moet weten dat je deksel langdurig open houden ook veel warmteverlies is.

Als hij ieder uur moet bijvullen dan werkt hij volgens mij niet met een methode zoals snake of minion.
Zoals je zegt zou je moeten een paar uur kunnen stoken zonder bij te vullen.
Maar ik moet wel zeggen dat het ook afhangt van de briketten.
Bij vorige sessie gebruikte ik 2 verschillende briketten op 2 verschillende toestellen. Briketten van de AH waren na 9u in de WSM nog altijd constant 120 graden aan geven.
Op de gewone Weber gingen de briketten van Colruyt al na 3u volledig uit.
 
Als hij ieder uur moet bijvullen dan werkt hij volgens mij niet met een methode zoals snake of minion.
Zoals je zegt zou je moeten een paar uur kunnen stoken zonder bij te vullen.
Maar ik moet wel zeggen dat het ook afhangt van de briketten.
Bij vorige sessie gebruikte ik 2 verschillende briketten op 2 verschillende toestellen. Briketten van de AH waren na 9u in de WSM nog altijd constant 120 graden aan geven.
Op de gewone Weber gingen de briketten van Colruyt al na 3u volledig uit.
Net zoals goed vlees heb je natuurlijk ook goeie brandstof nodig. Veel mensen kopen duur vlees om dat dan te bereiden met een brandstof waar je niet echt kan op betrouwen of die een slechte smaak afgeeft.
 
Net zoals goed vlees heb je natuurlijk ook goeie brandstof nodig. Veel mensen kopen duur vlees om dat dan te bereiden met een brandstof waar je niet echt kan op betrouwen of die een slechte smaak afgeeft.

vroeger waren de briketten van colruyt echt wel goed. 2 jaar diegene van weber gebruikt om nog eens verschillende andere te proberen en dan kom je dit tegen :)
 
Ik gebruik nu huismerken van vuur en rook en daarnaast ook ecobrasa.

Van de pillow briketten en de quebracho houtskool daar zeer tevreden van. Enig 'adeel is dat je 40kg tegelijk besteld om geen verzendkosten te hebben.

De quebracho wel serieus dikke blokken, als je dat niet gewend bent, denk je dat dat veel te groot is' paar dat brand super stabiel
 
Eigenlijk jammer dar we hier in Belgie geen zo'n grote barbecue shops hebben als vuur en rook.
 
Vandaag nog eens PP gemaakt op het verjaardagsfeestje van de zoon. Voor het eerst eens butcherspaper gebruikt. 1tje met dit en 1tje met alufolie om het verschil te zien. Maar buiten het feit dat zo een groot stuk papier veel handiger in pakt, niet echt een verschil gemerkt. Ben eens benieuwd wat het gaat geven met brisket of ribs.

20210718_070620.jpg20210718_155620.jpg
 
Ze zien er in ieder geval erg goed uit ook, zo te zien heb je uw temperatuur toch goed onder controle kunnen houden.

Wat bijvullen van de kolen betreft is de ene barbecue de andere niet natuurlijk, die grafiek is met een keramische barbecue dus dat kan je niet vergelijken met een weber. Zo kan ik met die barbecue gerust 24uren low en slow barbecueën zonder kolen bij te vullen. Om goed advies te kunnen geven moeten we eigenlijk weten welke barbecue je hebt en welke soort kolen/briketten je gebruikt. Toch kan je met simpele trucs ervoor zorgen dat je redelijk lang zonder bijvullen zou moeten kunnen hoor. Imo is een 6 uur toch een minimum dat je moet kunnen halen zonder bijvullen. Maar dat hangt ook af van welke briketten en of je je deksel veel open doet. Zoals de Amerikanen zeggen, If You’re Lookin’ You Ain’t Cookin. Je moet weten dat je deksel langdurig open houden ook veel warmteverlies is.

Ik heb deze weber :
https://www.coolblue.be/nl/share-pr...tm_source=referral&utm_campaign=product-share

Ik gebruik de briquettes van weber:
https://www.coolblue.be/nl/share-pr...tm_source=referral&utm_campaign=product-share

Ik moet wel zeggen dat ik op het begin dus zo een kolenbak van weber bijna had volgegooid met briquetten. En daar dan, volgens minion, enkele brandende opgegooid. Maar omdat de thermometer op het deksel dus veel te hoge temperatuur aangaf heb ik die daar dus bijna allemaal uitgehaald -> gevolg, temperatuur veel te laag erna. Ik zal het dus nog eens tegoei moeten proberen.

Is er eigelek een regel om te weten hoeveel briquetten/houtskool je moet gebruiken? In het boekske van weber stond voor long&slow met 20 briketten beginnen en elk uur 6 bij… (maar dus geen minion)
 
Ik zit binnen een goede 2 weken met een bbq. Slow cooked ribs.

Probleem: mijn vaste slager gaat in verlof.

Kan je dat makkelijk invriezen zonder in te boeten op smaak ofzo? Anders bestel ik nog vlug een lat of 10 en steek ik ze in de diepvries.
 
Terug
Bovenaan