De beste keuze op lange termijn? Eerst goedkoop huis en dan "comfortabel" huis kopen?

Zomer

Member
Situatieschets: Momenteel maandelijks netto inkomen van 2,9k, binnen 1 jaar zal dit 4,5k zijn. Vanaf dan zal elk jaar ons maandelijks netto inkomen met 100 euro stijgen. Momenteel huren we aan 1k/maand.

We zijn ons momenteel aan het verdiepen in de huizenmarkt en zitten nog met veel vragen. We gingen er altijd van uit om gewoon voluit voor een zo comfortabel mogelijke woning te gaan. Een collega gaf mij echter andere raad en ik had graag jullie mening hierover gehad.

  • Optie 1: binnen ~1 jaar een bescheiden woning van 150-180k aankopen, afbetalen op 15 jaar (eigen inbreng 30k). Na 4/5 jaar deze woning verhuren en een "comfortabeler" huis kopen van 350-400k, afbetalen op 25 jaar (eigen inbreng 40k), de eerste woning verhuren.
  • Optie 2: binnen ~2 jaar gaan we meteen voor een comfortabele woning van 350-400k met een eigen inbreng van 40k, afbetaling op 25 jaar.
In theorie lijkt optie 1 mij interessant: op termijn zullen we over een extra woning beschikken die ons (eerder beperkt) zal opbrengen aan huurinkomsten. Ook sparen we 12k uit door een jaar minder lang te huren. De maandelijkse huurinkomsten, om nog maar te zwijgen over herstellingen en leegstand, zal sowieso lager zijn dan de maandelijkse afbetaling aan de hypothecaire lening. Binnen 5 jaar zal ons maandelijks netto inkomen rond de 5k + de huurinkomsten zitten. Het zou dus geen probleem zijn om de 2 hypotheken te betalen (ik schat dat dit rond de 2600 per maand zou zijn). Ik stel mij echter de vraag in hoeverre een bank het zou zien zitten om een tweede hypothecaire lening af te sluiten?

Ik durf al snel dromen en moet soms moeite doen om met beide voeten op de grond te blijven. Graag had ik dus jullie feedback gehad zodat we weten in hoeverre dit een realistisch plan is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan