Huis gekocht, bewoners willen nog even blijven: beste oplossing?

NotoriousP

Active member
Hallo,

Wij hebben zonet ons bod aanvaard gekregen op een woning. Nu zouden de huidige bewoners hier nog een jaar willen blijven.
Voor ons is dit op zich geen probleem (al trekken we er liever direct in), maar:
  • Indien we de akte pas binnen +/- 9 maand regelen, kan ik nu mijn lening niet in orde brengen en riskeer ik hogere rentes.
    • Dit maakt het moeilijker om mijn huis nu al te verkopen... want ik zadel mijn toekomstige kopers met hetzelfde risico op.
    • Ondertussen zit een stevig voorschot (70k) vast voor een jaar...
  • Indien we de akte nu wel regelen, zit ik met een serieus zwaardere lening terwijl ik er nog geen profijt van heb.
    • Indien we in dit geval bezettingsvergoeding regelen, wat is gangbaar?
    • Dit valt technisch onder huurinkomsten, als ik mijn huis verkoop en ook bezettingsvergoeding betaal, kan ik dit dan van de belastingen aftrekken? :) gok van niet...
Ik vraag me af wat hier het voordeligst of het meest correcte is. Officieel staat er nog niets vast... niets van datum, niets van vergoedingen, etc...
 
Hangt ervan af hoe de bezettingsclausule in de akte geformuleerd is.
Je moet in principe niet langs de vrederechter als de volgende clausule voorzien is (voorbeeld):
Mocht het verkochte goed niet uiterlijk op voormelde datum ter vrije beschikking staan van de koper, zal de koper het recht hebben de verkoper, zijn familie, degene die er met zijn toestemming verblijven, en al de aanwezige roerende goederen, te laten uitzetten op gedwongen wijze, op basis van de grosse van de verkoopakte, door de eerst hiertoe aangezochte gerechtsdeurwaarder, zo nodig met hulp van de openbare macht onverminderd het recht op vergoeding voor alle kosten van opruim (poetsploeg, container, enzovoort).

De uitdrijvingskosten moet je als koper wel voorschieten en op eigen risico terugvorderen van de verkoper.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan