De berekening van het kadastraal inkomen (KI)

Hier is dat geïndexeerd 2452€
Niet geïndexeerd 1345€

Denk dat ik voor men huis de laatste keer dat ik dat betaald heb rond de 7/800€ zat.
2016 gebouwd met 5 jaar vrijstelling. Wij verwachten dit jaar terug een rekening.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helemaal niet, zeker als je de vervuiling mee in rekening neemt zijn er bepaalde zaken veel te goedkoop
Over de hoogte zeg ik niks.
Maar er staat wel duidelijk een bijdrage, accijns en belasting op mijn gas en elektriciteitsfactuur.
En mijn verbruik van energie staat in rechtstreekse relatie tot mijn comfort en energiezuinigheid van onze woning.
 
On topic, krijg je ook extra korting bij inwonende (vanaf 2!) kinderen en ook als je een 'bescheiden woning' hebt. Ook personen met een handicap en oorlogsslachtoffers hebben impact.

Je kan zelf hier simuleren:
 
Hier is dat geïndexeerd 1345€
Niet geïndexeerd dikke 2450€

Denk dat ik voor men huis de laatste keer dat ik dat betaald heb rond de 7/800€ zat.
2016 gebouwd met 5 jaar vrijstelling. Wij verwachten dit jaar terug een rekening.
Denk dat je de bedragen omdraait :p
Over de hoogte zeg ik niks.
Maar er staat wel duidelijk een bijdrage, accijns en belasting op mijn gas en elektriciteitsfactuur.
En mijn verbruik van energie staat in rechtstreekse relatie tot mijn comfort en energiezuinigheid van onze woning.
Je kan gas en elektriciteit voor andere zaken dan verwarming of comfort gebruiken ;)
 
Recent nog een artikel gelezen over de onroerende voorheffing.
Dat, indien ze dit eens zouden willen aanpakken (dus KI van alle huizen herzien), ze 10 ambtenaren zouden nodig hebben en dit gedurende 5 jaar.
De ene (specialist?) zei dat 70% van de huiseigenaars na deze herziening meer zou betalen, een andere sprak over 80%.
Om die stijging te compenseren, zou men dan de gemeentelijke opcentiemen verlagen.

Dat is toch simpel op te lossen. Maak een deftige formule. Pas overal toe. En herschaal iedereen lineair zodat de totale inkomsten hetzelfde zijn als nu.

Resultaat: budget neutraal en fairder. De helf zal waarschijnlijk zakken en de helft stijgen. Maar het zal in elk geval fairder zijn.

Politiek zal het wel niet doen. Meer dan 5% die meer betaalt, daar zijn ze bang van.


Het is inderdaad belachelijk dat iemand met een recente nieuwbouw 2 tot 3 keer meer moet betalen dan iemand met een ouder huis (al dan niet gerenoveerd) dat 2 tot 3 keer zo groot is...

Van mij mag het inderdaad allemaal herzien worden. En meteen ook duidelijke regels zodat je tenminste weet hoe het zit.
Ik heb een recente nieuwbouw, dus ik heb er alleen maar bij te winnen (allee, tenminste, als ze weldegelijk die gemeentelijke opcentiemen zouden verlagen :unsure: )


Voor mij mag het ook herzien worden, ik zal niet verliezen.

Ik heb appartement van 80m2, 2 slpk, tuintje van 20m2 in omgeving van Gent. Niet Gent zelf, maar een semi-top locatie errond. Bouwjaar 2012, EPC 150 of zo. OV is ~900 euro. Het app is nu ~275k waard.
Waar we tot 2y geleden woonden was een gerenoveerd huis. Bouwjaar 1950. 500m2 tuin. 100m2. 2 slaapkamers. 2 wcs. garage. betere keuken dan het appartement. EPC 200 of zo. OV was 150-200 euro... Locatie was even semi-top als het appartement. Het huis is voor 290k verkocht 2y geleden.

Daar heb ik toch altijd moeite gehad om de logica in te zien....
 
Je kan gas en elektriciteit voor andere zaken dan verwarming of comfort gebruiken ;)
Dat kan en je kan zelfs anders verwarmen ook.

Maar waarom belasten we dit eigenlijk?
Welk gedrag moet gestuurd worden en op welke criteria wil je bredere schouders (definitie ?) meer laten dragen. Wat willen we hiermee bekostigen.

Wat mij betreft zou het doel moeten zijn ons milieu, landschap en infrastructuur te beschermen, ondersteunen en eerlijk te verdelen.
Wat is dus iemand z'n verbruik en aandeel hierin.

Alle zaken rondom energie zouden voor mij op 'verbruik van energie' bekeken mogen worden.

Maar dat lijkt dan hard op stikstofdossier 2.0


Praktisch kan je beter Cege z'n logica volgen. Of het daarna eerlijker gaat zijn hangt af van het model.
 
Dat kan en je kan zelfs anders verwarmen ook.

Maar waarom belasten we dit eigenlijk?
Welk gedrag moet gestuurd worden en op welke criteria wil je bredere schouders (definitie ?) meer laten dragen. Wat willen we hiermee bekostigen.

Wat mij betreft zou het doel moeten zijn ons milieu, landschap en infrastructuur te beschermen, ondersteunen en eerlijk te verdelen.
Wat is dus iemand z'n verbruik en aandeel hierin.

Alle zaken rondom energie zouden voor mij op 'verbruik van energie' bekeken mogen worden.

Maar dat lijkt dan hard op stikstofdossier 2.0


Praktisch kan je beter Cege z'n logica volgen. Of het daarna eerlijker gaat zijn hangt af van het model.
Niet alles moet herverdelend zijn :unsure:
 
Hier is dat geïndexeerd 2452€
Niet geïndexeerd 1345€

Denk dat ik voor men huis de laatste keer dat ik dat betaald heb rond de 7/800€ zat.
2016 gebouwd met 5 jaar vrijstelling. Wij verwachten dit jaar terug een rekening.

Bij mij niet geïndexeerd ki van 1008, te betalen roerende voorheffing 1030€. Was het geval dit jaar.

Dus met 1300+ is het raar dat het zo laag is. Of je moet spreken over langere tijd geleden, lagere gemeentelijke opcentiemen of zelfs korting tgv aantal personen.

Bescheiden woning zou mij verbazen met zo een ki, al kan het dat ook nog zijn.
 
Bij mij niet geïndexeerd ki van 1008, te betalen roerende voorheffing 1030€. Was het geval dit jaar.

Dus met 1300+ is het raar dat het zo laag is. Of je moet spreken over langere tijd geleden, lagere gemeentelijke opcentiemen of zelfs korting tgv aantal personen.
Gemeentelijke opcentiemen kunnen liggen tussen 0 en grofweg 1600. Hier vind je een excel met de bedragen tot in 2021: https://gemeente-stadsmonitor.vlaanderen.be/indicators/opcentiemen-op-onroerende-voorheffing

Bij ons zijn die opcentiemen zo'n 90% van de onroerende voorheffing.
Dus (geïndexeerd) KI zegt eigenlijk bitter weinig over het bedrag dat je werkelijk moet betalen.
 
Bij mij niet geïndexeerd ki van 1008, te betalen roerende voorheffing 1030€. Was het geval dit jaar.

Dus met 1300+ is het raar dat het zo laag is. Of je moet spreken over langere tijd geleden, lagere gemeentelijke opcentiemen of zelfs korting tgv aantal personen.

Bescheiden woning zou mij verbazen met zo een ki, al kan het dat ook nog zijn.
Tis Idd geen bescheiden woning.
En herinner me nog dat ik meteen dacht van : "oh mooi, oppervlakte bijna maal 4 tov men appartement en toch amper 300€ meer belasting"
Screenshot-20231006-073708.jpg
 
Het blijft een belasting die geen steek houdt. Een belasting op je eigendom. Maar ik vrees dat dat nooit gaat veranderen naar belasting op effectieve huurinkomsten. We blijven als Belgen massaal huiseigenaars ipv huurders dus er is in de eerste categorie veel meer te rapen. Zou wel kunnen dat het een en-en situatie wordt dus zowel KI op je eigen woonst en belaste huurinkomsten op je huurpanden.
 
Ola over oude koeien gesproken 😀.

Regel dan op zen minst iets dat uwe 1e en enige huis vrijgesteld is van deze dwaze belasting, of de eerste 150m² bewoonbare oppervlakte.
dat zou een platte belastingsvermindering zijn voor een te grote groep en zijn doel missen. Nu zijn kleinere woningen voor 25% vrijgesteld via "klein beschrijf". Dat lijkt me op zich te beantwoorden aan wat je vraagt, toch zeker mocht de berekening van KI voor alle woningen gelijk zijn.
Castil zei:
Flattax all the way.
Dat zou pas een gedrocht zijn. Ik denk niet dat er veel westerse landen zijn met een "flattax all the way", hoogstens met een vlaktaks gecombineerd met een belastingsvrije som.
 
Recent nog een artikel gelezen over de onroerende voorheffing.
Dat, indien ze dit eens zouden willen aanpakken (dus KI van alle huizen herzien), ze 10 ambtenaren zouden nodig hebben en dit gedurende 5 jaar.
10 ambtenaren gedurende 5 jaar? Da's dan ergens rond de 80-90duizend manuren om een paar miljoen woningen te controleren? Ofwel hebben ze enkele nullen vergeten, ofwel zetten ze in op veel datamining, maar ook dan lijkt me het aantal nog héél beperkt om die datamining op te zetten en het ganse gedoe rond betwistingen op te zetten.

Ik vrees dat dat iets te positief gerekend is. 10 man 5 jaar lang laten programmeren voor zo'n systeem te ontwikkelen: ja. Maar dan heb je nog een ganse administratie nodig om alles te beheren.
 
10 ambtenaren gedurende 5 jaar? Da's dan ergens rond de 80-90duizend manuren om een paar miljoen woningen te controleren? Ofwel hebben ze enkele nullen vergeten, ofwel zetten ze in op veel datamining, maar ook dan lijkt me het aantal nog héél beperkt om die datamining op te zetten en het ganse gedoe rond betwistingen op te zetten.

Ik vrees dat dat iets te positief gerekend is. 10 man 5 jaar lang laten programmeren voor zo'n systeem te ontwikkelen: ja. Maar dan heb je nog een ganse administratie nodig om alles te beheren.

De vraag is uiteraard "wat is het doel van OV" ? Is het gewoon de zak met taxen vullen of moet het het zoveelste gedrocht zijn van herverdeling?

Je zou ook een simpel systeem kunnen maken dat relatief objectief is en volledig automatisch gaat. Met de fotootjes van het kadaster kun je alles automatiseren. Steek locatie, oppervlakte huis, oppervlakte tuin, zwembad, vrijstaand/2-aan-1, whatever parameter die je zinvol acht in een formule et voila. Geen ambtenaar meer nodig die subjectieve inschattingen doet.
 
10 ambtenaren gedurende 5 jaar? Da's dan ergens rond de 80-90duizend manuren om een paar miljoen woningen te controleren? Ofwel hebben ze enkele nullen vergeten, ofwel zetten ze in op veel datamining, maar ook dan lijkt me het aantal nog héél beperkt om die datamining op te zetten en het ganse gedoe rond betwistingen op te zetten.

Ik vrees dat dat iets te positief gerekend is. 10 man 5 jaar lang laten programmeren voor zo'n systeem te ontwikkelen: ja. Maar dan heb je nog een ganse administratie nodig om alles te beheren.
In Nederland worden die dingen wel degelijk opgevolgd, dus gewoon doen alsof het niet kan of er te veel volk voor nodig zou zijn is gewoon fout.
 
In Nederland worden die dingen wel degelijk opgevolgd, dus gewoon doen alsof het niet kan of er te veel volk voor nodig zou zijn is gewoon fout.
ik zeg niet dat het niet kan, hé. Maar 10 man 5 jaar lang voldoende? Quatsch.

Belgische woningmarkt vergelijken met Nederland kan je sowieso al niet. In Nederland heb je bij wijze van spreken maar 10.000 verschillende types woningen (zie de woningcorporaties die héél veel gelijkaardge woningen zetten). In België heb je waarschijnlijk 1 miljoen verschillende woningen.

Bovendien is alvast in België het niet standaard dat je van elke woning in een gemeente plannen hebt of betrouwbaar weet hoeveel badkamers er in een woning zijn.
 
De vraag is uiteraard "wat is het doel van OV" ? Is het gewoon de zak met taxen vullen of moet het het zoveelste gedrocht zijn van herverdeling?

Je zou ook een simpel systeem kunnen maken dat relatief objectief is en volledig automatisch gaat. Met de fotootjes van het kadaster kun je alles automatiseren. Steek locatie, oppervlakte huis, oppervlakte tuin, zwembad, vrijstaand/2-aan-1, whatever parameter die je zinvol acht in een formule et voila. Geen ambtenaar meer nodig die subjectieve inschattingen doet.
Mee eens dat héél veel geautomatiseerd kan worden, ik wou gewoon het simplistische aankaarten. Bvb dat zwembad: stel dat je op satellietfoto's een vijver aanziet voor een zwembad, moet je daar beroepsmogelijkheid voor kunnen hebben. De oppervlakte van een woning op de akte komt ook niet altijd overeen met de werkelijkheid. Dus idem voor beroep etc. En dat in Nederlands, Frans en Duits aub :).

Daarnaast lijkt het me, voor de verkoopbaarheid van woningen, ook wel belangrijk om te weten wat die woning heeft. Een woning met 4 kamers en 3 badkamers mag wat mij betreft méér belast worden. Hiervoor kan zeker met scraping gewerkt worden op immoweb en co, maar dat gaat niet allemaal supervlot, hé.
 
Mee eens dat héél veel geautomatiseerd kan worden, ik wou gewoon het simplistische aankaarten. Bvb dat zwembad: stel dat je op satellietfoto's een vijver aanziet voor een zwembad, moet je daar beroepsmogelijkheid voor kunnen hebben. De oppervlakte van een woning op de akte komt ook niet altijd overeen met de werkelijkheid. Dus idem voor beroep etc. En dat in Nederlands, Frans en Duits aub :).

Daarnaast lijkt het me, voor de verkoopbaarheid van woningen, ook wel belangrijk om te weten wat die woning heeft. Een woning met 4 kamers en 3 badkamers mag wat mij betreft méér belast worden. Hiervoor kan zeker met scraping gewerkt worden op immoweb en co, maar dat gaat niet allemaal supervlot, hé.

in elk scenario beter dan de huidige willekeur
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Terug
Bovenaan