De berekening van het kadastraal inkomen (KI)

Nieuwbouw van 2023
Klein lousy appartement appartementje van 61m² netto, parkeerplaats en berging
Da is dan 1100 euro per jaar aub :angry:
Nuttige oppervlakte van het appartement is 72m² en voor de parkeerplaats 23m² blijkbaar. Weet er iemand op wat men zich baseert om de nuttige oppervlakte te berekenen. Alvast bedankt voor de info
 
Net het standaardformulier terug gemaild naar minfin, voor ons kadastraal inkomen (nieuwbouw).

Enkele vragen.

-Hoeveel bedraagt de grondoppervlakte incl buitenmuren. (per verdieping)
-type gebouw (HOB/OB/rijwoning)
-Welke bouwlagen heeft het gebouw (aantal verdiepingen)
-Wat is de vorm van het gebouw (vierkant/rechthoek of andere, dan moet je dit schetsen)
-Wat is het type dak (schuindak/plat dak/combinatie/dakkapellen, hoeveel)
-Is er een kelder/kruipruimte (zoja welke oppervalkte met onderscheid kruip en kelder)
-Zijn er bijgebouwen los van het hoofdgebouw (zoja leg uit welke bestemming en oppervlakte)
-Wat is de kostprijs van de nieuwbouw excl btw. (Grondwaarde, studiekosten, werken rondom de woning, tuin, decoratie,... niet meegeteld)
-duid aan welke technieken en vermeld de prijs (zonnepanelen/warmtepomp/domotica/lift/alarm/ventilatie/airco/vloerverwarming/ andere)
-Geef een gedetailleerde opsomming van de werken die door u zelf of door familie/vrienden kosteloos werden uitgevoerd
-Geef een opsomming van de nog niet uigevoerde werken aan het gebouw (decoratie/schilderwerken niet meegeteld)

Benieuwd wat het gaat worden. :)
 
Bij ons was dat precies een ander formulierke? Over technieken werd niks gevraagd. Wel welke ruimtes verwarmd zijn enzo.
 
Net het standaardformulier terug gemaild naar minfin, voor ons kadastraal inkomen (nieuwbouw).

Enkele vragen.

-Hoeveel bedraagt de grondoppervlakte incl buitenmuren. (per verdieping)
-type gebouw (HOB/OB/rijwoning)
-Welke bouwlagen heeft het gebouw (aantal verdiepingen)
-Wat is de vorm van het gebouw (vierkant/rechthoek of andere, dan moet je dit schetsen)
-Wat is het type dak (schuindak/plat dak/combinatie/dakkapellen, hoeveel)
-Is er een kelder/kruipruimte (zoja welke oppervalkte met onderscheid kruip en kelder)
-Zijn er bijgebouwen los van het hoofdgebouw (zoja leg uit welke bestemming en oppervlakte)
-Wat is de kostprijs van de nieuwbouw excl btw. (Grondwaarde, studiekosten, werken rondom de woning, tuin, decoratie,... niet meegeteld)
-duid aan welke technieken en vermeld de prijs (zonnepanelen/warmtepomp/domotica/lift/alarm/ventilatie/airco/vloerverwarming/ andere)
-Geef een gedetailleerde opsomming van de werken die door u zelf of door familie/vrienden kosteloos werden uitgevoerd
-Geef een opsomming van de nog niet uigevoerde werken aan het gebouw (decoratie/schilderwerken niet meegeteld)

Benieuwd wat het gaat worden. :)
wel curieus. Ik heb 2 maanden geleden ook het KI formulier ingediend voor ons nieuw huis. Die laatste 3 vragen werden bij mij helemaal niet gesteld.
 
wel curieus. Ik heb 2 maanden geleden ook het KI formulier ingediend voor ons nieuw huis. Die laatste 3 vragen werden bij mij helemaal niet gesteld.
Ik dacht dat ik het ook al had ingevuld en dat waren toen andere vragen (wel gelijkaardige, maar zoals je zegt de laatste drie zeker niet).

Misschien zijn ze net gewisseld en zat mijn vorig formulier net in de wissel?

In 2019 heb ik ook al eens een aanvraag ingediend voor een nieuwbouw en dat waren ook niet deze vragen.
 
Twee jaar geleden met iemand gepraat over het KI. Ik was toen aan het bouwen (vrijstaande nieuwbouw), zij hadden recent een vrijstaande nieuwbouw gezet. Ik wist nog dat hij achterover viel van de OV die hij moest betalen, maar kende het bedrag niet meer. Ik herinnerde me wel dat ik toen zei "amai, daar teken ik direct voor". Waarop hij begon te lachen, want voor hem was het al een heel groot bedrag.
Eind vorig jaar heb ik zelf voor de eerste keer voor de huidige woning OV moeten betalen en met Nieuwjaar zag ik die man terug. Ik vroeg nog eens hoeveel het bij hem juist was. "Oh, zoveel! Wel €1400!"
Ik herhaalde nog eens mijn woorden "Daar teken ik direct voor!"

Ter info:
Mijn KI is €2213, OV €2290.
We hebben allebei een verwarmde kelder met schuifraam (bij hen zelfs een grotere kelder), wij hebben 2 badkamers, zij hebben zelfs een 3de badkamer in de kelder, zij hebben 1 slaapkamer meer dan ons, een groter huis,...

Ik begrijp echt niks van dat systeem voor berekening KI.
Dat OV kan verschillen per locatie, dat begrijp ik. Elke gemeente mag zelf bepalen hoeveel opdeciemen en weet ik veel wat.
Maar dat het KI zoveel uiteen kan liggen!? Voor een woning die zelfs groter is, meer badkamers heeft, meer slaapkamers heeft,... ik vind dat echt te zot. Ok, ik ken zijn KI niet, maar als hij €1400 OV betaalt, gaat zijn KI echt niet in de buurt van dat van ons komen.
Echt, dat systeem moet op de schop!

Ok, ik ben er nu wel 5 jaar vanaf (E-peil <20), maar die jaren zal het te betalen bedrag verder indexeren en hang ik er wel aan voor de rest van mijn leven. Om verdorie een huis te hebben.
 
Ik verhuur 2 appartementen beide 120 m² ongeveer
KI is nu al 1700€ wordt elk jaar geïndexeerd, 10 jaar geleden was het nog 1200€.
 
Ik heb dat vorig jaar ingediend en die laatste 3 vragen waren er bij mij ook bij
Heb net nog eens naar mijn mail gekeken en heb in november ook nog een formulier moeten invullen.

Enkele vragen:
-Zijn deze plaatsen verwarmd (woonkamer/keuken/slaapkamers/andere verwarmd
-passiefwoning (ja of nee)
-veranda (ja of nee)
-aantal kamers met bad en / of douche
-lift (ja of nee)
-Zwembad (geen/buiten/binnen/buiten en binnen)
-Bewoonbare kelders (ja/nee/geen kelder
-bewoonbaar dakverdieping
-garages/overdekte staanplaatsen/nietoverdekte staanplaats/carport (zoja geef aantal)
-andere bijgebouwen
-EPC waarde (indien beschikbaar)

Dan zal het tweede formulier dat ik ontvangen heb wel voor bijkomstige info zijn.
 
@XA4
Wel opletten want misschien heeft die persoon toch een vergelijkbaar KI, maar heel wat verminderingen.

Bij OV krijg je korting als er kinderen gedomicilieerd staan, iemand uit uw gezin gehandicapt is, ...
https://www.vlaanderen.be/onroerende-voorheffing/verminderingen-onroerende-voorheffing

Onze huurder kreeg bijvoorbeeld 190,80€ korting omdat er ook iemand met handicap woonde.
We hebben evenveel kinderen gedomicilieerd (1) ;)
En er zijn in beide huizen geen gehandicapten.
Ik weet wel dat er kortingen zijn, maar ook op dat vlak zal het wat gelijklopend zijn (geen oorlogsslachtoffers, etc)
En dan nog, je moet al serieus veel korting hebben om op die OV te komen.
Soit, ik kan er niets aan veranderen.
Maar dat systeem zit zo scheef als iets.

Benieuwd naar Bimmer zijn KI (en OV)
 
Heb net nog eens naar mijn mail gekeken en heb in november ook nog een formulier moeten invullen.

Enkele vragen:
-Zijn deze plaatsen verwarmd (woonkamer/keuken/slaapkamers/andere verwarmd
-passiefwoning (ja of nee)
-veranda (ja of nee)
-aantal kamers met bad en / of douche
-lift (ja of nee)
-Zwembad (geen/buiten/binnen/buiten en binnen)
-Bewoonbare kelders (ja/nee/geen kelder
-bewoonbaar dakverdieping
-garages/overdekte staanplaatsen/nietoverdekte staanplaats/carport (zoja geef aantal)
-andere bijgebouwen
-EPC waarde (indien beschikbaar)

Dan zal het tweede formulier dat ik ontvangen heb wel voor bijkomstige info zijn.
Dit formulier is het enige wat ik gehad heb. Benieuwd als ik nog iets ga krijgen voor bijkomstige info.
Ik ben ondertussen al 4 maand aan het wachten, dus ben benieuwd wanneer ik het ga weten.
Tzelfde voor het EPB verslag...
 
OV kan je echt niet vergelijken.
Heb dat eens vergeleken met vrienden/familie en die getallen lijken echt willekeurig gekozen. Absurd dat dit systeem staat met zo'n grote verschillen.
 
-Wat is de kostprijs van de nieuwbouw excl btw. (Grondwaarde, studiekosten, werken rondom de woning, tuin, decoratie,... niet meegeteld)
Dit is ook een leuke vraag voor de mensen die een casco gekocht hebben. Wat weet ik nu wat die grondwaarde was als de vorige eigenaar beginnen bouwen is?

Heb dan enkele berekeningen gemaakt en iets ingevuld dat min of meer accuraat zou moeten zijn. Hopelijk breekt dit me niet zuur op. :sop:
 
Dit is ook een leuke vraag voor de mensen die een casco gekocht hebben. Wat weet ik nu wat die grondwaarde was als de vorige eigenaar beginnen bouwen is?

Heb dan enkele berekeningen gemaakt en iets ingevuld dat min of meer accuraat zou moeten zijn. Hopelijk breekt dit me niet zuur op. :sop:
Uw aankoopakte vermeldt dat toch, nee?
 
Het KI hangt toch ook van de locatie af enzo?

Mijn eerste woning was een 120m2 app met 2 slaapkamers (bouwjaar 1954, renovatie 2000), 1 badkamer, 45m2 dakterras en 2 carports, KI was 999.
Mijn huidige woning is een hob van 2020, dubbel zo groot, 5 slaapkamers, 2 badkamers, KI is 1255€. Zelfde gemeente…
 
Terug
Bovenaan