De berekening van het kadastraal inkomen (KI)

Hopelijk de 2100 dan ;)
Het is uitgeklaard, 2800 was de eerste berekening, hieruit hebben zij zelf een fout gehaald en dus op 2100 gekomen.
Ze vonden het wel raar waarom de eerste versie toch nog mee verstuurd werd.
Komt op een +/- 1800 euro effectief te betalen onroerende voorheffing, nog steeds genoeg.
 
Het is uitgeklaard, 2800 was de eerste berekening, hieruit hebben zij zelf een fout gehaald en dus op 2100 gekomen.
Ze vonden het wel raar waarom de eerste versie toch nog mee verstuurd werd.
Komt op een +/- 1800 euro effectief te betalen onroerende voorheffing, nog steeds genoeg.
Is dat dan geindexeerd of niet-geindexeerd KI? Wij hebben het recent gehad en twas 932euro niet-geindexeerd wat op kleine 1000euro te betalen zou komen. Het voordeel van in een boeredorp te wonen?
 
Is dat dan geindexeerd of niet-geindexeerd KI? Wij hebben het recent gehad en twas 932euro niet-geindexeerd wat op kleine 1000euro te betalen zou komen. Het voordeel van in een boeredorp te wonen?
2100 niet geïndexeerd, was +/- 4500 geïndexeerd en dus +/-1800 te betalen.
 
Is dat dan geindexeerd of niet-geindexeerd KI? Wij hebben het recent gehad en twas 932euro niet-geindexeerd wat op kleine 1000euro te betalen zou komen. Het voordeel van in een boeredorp te wonen?
De gemeentelijke opcentiemen voor de onroerende voorheffing vind je hier:

Ergens denk ik dat de factor "regio" die in het KI ingerekend zit toch wel deels rekening houdt met de opcentiemen en dus het uiteindelijke bedrag dat je gaat moeten neerleggen per jaar. Maar dat is maar een buikgevoel. Aan de andere kant zullen er sowieso gemeenten zijn waar je veel minder gaat moeten betalen voor eenzelfde categorie onroerend goed...

Ik zou zeggen, schrijf je gemeentelijke politici aan om die gemeentelijke opcentiemen te verlagen :).
 
De gemeentelijke opcentiemen voor de onroerende voorheffing vind je hier:

Ergens denk ik dat de factor "regio" die in het KI ingerekend zit toch wel deels rekening houdt met de opcentiemen en dus het uiteindelijke bedrag dat je gaat moeten neerleggen per jaar. Maar dat is maar een buikgevoel. Aan de andere kant zullen er sowieso gemeenten zijn waar je veel minder gaat moeten betalen voor eenzelfde categorie onroerend goed...

Ik zou zeggen, schrijf je gemeentelijke politici aan om die gemeentelijke opcentiemen te verlagen :).

De factor regio zit er in omdat het KI vergeleken wordt met de KI's van omliggende onroerende goederen. Daarom dat appartementen in West-Vlaanderen bijvoorbeeld een hoger KI hebben want appartemen worden vergeleken met "luxeappartementen" van de kust. Appartementen hebben globaal een hoog KI omdat KI's dateren van de jaren '70 en toen bestonden er nauwelijks "oude" appartementen.
Studio's hebben ook vaak een hoog KI. (Recent + waarschijnlijk vergeleken met appartementen)



Maar opcentiemen heeft niets mee te maken met het bepalen van het KI. Een gemeente kan ieder jaar zijn opcentiemen veranderen. Beetje vreemd om dan je KI op zoiets variabel te baseren.
 
-Comfort verwarming of passief gebouw : ja
Wanneer heb je je aangifte gedaan? Hier ook bezig met de aangifte en momenteel staat er op het document 43B: "Passiefwoning". Die "comfort verwarming" is precies weggevallen dan?

Mijn woning is volgens de huidige normen gebouwd, maar dus wel nog actieve verwarming. Definitie van passiefwoning volgens de Vlaamse taalwebsite :sarcastic: In een passiefhuis wordt het warmteverlies beperkt door een extra dikke isolatie van muren en daken, een uitgekiend ventilatiesysteem en driedubbele beglazing. Er wordt niet actief gestookt: in een passiefhuis is er zelfs geen klassieke centrale verwarming of kachel. De aangename binnentemperatuur is afkomstig van passieve bronnen, zoals de zonnewarmte die via de goed georiënteerde ramen binnenkomt, en de warmte die door huishoudapparaten en bewoners wordt afgegeven.

Dus mijn interpretatie is dus dat ik Nee op die vraag antwoord.
 
Wanneer heb je je aangifte gedaan? Hier ook bezig met de aangifte en momenteel staat er op het document 43B: "Passiefwoning". Die "comfort verwarming" is precies weggevallen dan?

Mijn woning is volgens de huidige normen gebouwd, maar dus wel nog actieve verwarming. Definitie van passiefwoning volgens de Vlaamse taalwebsite :sarcastic: In een passiefhuis wordt het warmteverlies beperkt door een extra dikke isolatie van muren en daken, een uitgekiend ventilatiesysteem en driedubbele beglazing. Er wordt niet actief gestookt: in een passiefhuis is er zelfs geen klassieke centrale verwarming of kachel. De aangename binnentemperatuur is afkomstig van passieve bronnen, zoals de zonnewarmte die via de goed georiënteerde ramen binnenkomt, en de warmte die door huishoudapparaten en bewoners wordt afgegeven.

Dus mijn interpretatie is dus dat ik Nee op die vraag antwoord.
Mijn post dat jij quote, is de brief nadat het kadastraal inkomen gekend is.

Op document 43b stond er bij mij ook enkel passief woning. Hier heb ik Nee op geantwoord.
Dat heb ik vorig jaar ingediend.

De definitie van een passief huis hangt er veel van af waar je het leest. Ik heb nergens een officiële tekst gevonden waar het duidelijk staat wat nu de voorwaarden precies zijn.
Ik kom vaak tegen.
-Niet meer dan 15kwh/m² per jaar verbruiken aan verwarming
-luchtdichtheid n50 0,6 of lager
-Kans op oververhitting 10% of lager

Al die punten voldoen wij. Maar toch zeg ik nee. Omdat wij geen certificaat hebben voor passief woning (dat heb ik ook een paar keer gelezen).
 
Ze hebben mij ook ferm bij mijn kloten.

Ik heb een bouwvergunning aangevraagd voor dakkapellen in mijn dak te steken en deze gekregen.
Uiteindelijk heb ik het niet laten bouwen want ik heb andere plannen en heb ik enkel mijn dak+zijgevels laten isoleren en vernieuwen.

Omdat ik uiteindelijk toch een vergunning gekregen heb hebben ze beslist om mijn KI te verhogen desondanks ik niet verbouwd maar enkel gerenoveerd heb.
Ik heb dit gestaafd met foto's van mijn nieuw dak zonder volume uitbreiding maar het kan hun geen zak schelen.
Ik mag nu ieder jaar extra dokken.

Een tip: probeer altijd alles te doen zonder bouwvergunning als het kan want ze komen enkel maar af met een platte belastingsverhoging.
Bende vuile dieven.
 
Ze hebben mij ook ferm bij mijn kloten.

Ik heb een bouwvergunning aangevraagd voor dakkapellen in mijn dak te steken en deze gekregen.
Uiteindelijk heb ik het niet laten bouwen want ik heb andere plannen en heb ik enkel mijn dak+zijgevels laten isoleren en vernieuwen.

Omdat ik uiteindelijk toch een vergunning gekregen heb hebben ze beslist om mijn KI te verhogen desondanks ik niet verbouwd maar enkel gerenoveerd heb.
Ik heb dit gestaafd met foto's van mijn nieuw dak zonder volume uitbreiding maar het kan hun geen zak schelen.
Ik mag nu ieder jaar extra dokken.

Een tip: probeer altijd alles te doen zonder bouwvergunning als het kan want ze komen enkel maar af met een platte belastingsverhoging.
Bende vuile dieven.
Meeeeeeeeeeer dan waarschijnlijk was je woning in het verleden niet correct aangegeven en heb je eigenlijk altijd minder betaald dan je zou moeten hebben betaald.

Geen dieven dus, je had vroeger gewoon voordeel.
 
Ze hebben mij ook ferm bij mijn kloten.

Ik heb een bouwvergunning aangevraagd voor dakkapellen in mijn dak te steken en deze gekregen.
Uiteindelijk heb ik het niet laten bouwen want ik heb andere plannen en heb ik enkel mijn dak+zijgevels laten isoleren en vernieuwen.

Omdat ik uiteindelijk toch een vergunning gekregen heb hebben ze beslist om mijn KI te verhogen desondanks ik niet verbouwd maar enkel gerenoveerd heb.
Ik heb dit gestaafd met foto's van mijn nieuw dak zonder volume uitbreiding maar het kan hun geen zak schelen.
Ik mag nu ieder jaar extra dokken.

Een tip: probeer altijd alles te doen zonder bouwvergunning als het kan want ze komen enkel maar af met een platte belastingsverhoging.
Bende vuile dieven.
Gelijk mijn zus die haar veranda heeft vervangen die er al stond toen ze de woning kocht. Week nadat de nieuwe er stond (kleiner dan origineel), diende de buurman (het type dat niet veel verdraagt) klacht in, en ze mag alles afbreken. Geld, tijd en veranda zijn weg.

Nu, ondertussen is die nu bezig met zijn garage af te breken na klacht van mijn zus. Karma.
 
ik denk dat als ze uw KI gaan herbekijken om eender welke reden, je altijd hoger uitkomt. De KI's van oude bestaande woningen is vaak veel te laag in verhouding met hoe ze vandaag geschat worden.

Gisteren ook mijn vastgesteld KI bekomen:

1925€ voor 174m² bebouwde grondoppervlakte, 263m² nuttige oppervlakte (de kelder hoort daar dus niet bij, de inpandige garage wel). Mijn bebouwde grondoppervlakte is, volgens mijn vergund bouwplan, ook maar 148m², maar ok.

Bij "comfort verwarming of passief gebouw" staat "ja"...dat lijken mij nochtans twee tegengestelde dingen?

Ik heb het eens gesimuleerd op de website van de overheid en dat zou neerkomen op een OV van 1500€ (2 gedomiciliëerde kinderen). Cava nog, gezien dat ik voor een nieuwbouwappartement van 64m² in Antwerpen vroeger 1000€ betaalde.
 
KI is hier deze week ook toegekomen via aangetekend schrijven. Was eerst nogal verbaast met een aangetekende zending van FOD financiën maar goed. :unsure:

Net boven €1600 voor 135 bebouwde grondoppervlakte met 260 nuttige oppervlakte. Open bebouwing "moderne villa" met 2 bouwlagen + kelder, 1 inpandige garage en buiten nog 1 staanplaats. Momenteel met 1 badkamer maar er zijn wel voorzieningen aanwezig om ooit nog een tweede te kunnen maken als er kinderen zijn die voldoende oud zijn.

Prijs valt precies wel mee als ik het zo op het eerste zicht vergelijk.
 
ik denk dat als ze uw KI gaan herbekijken om eender welke reden, je altijd hoger uitkomt. De KI's van oude bestaande woningen is vaak veel te laag in verhouding met hoe ze vandaag geschat worden.
niet noodzakelijk hoor. Wij hebben een woning die in 2014 volledig verbouwd is en nog een extra badkamer/sauna in 2021. Twee keer herschat dus en altijd correct aangegeven. Huidig k.i. is 677 (3,5 slaapkamers, 2 badkamers, 160m² bewoonbare opp.). Andere woning is van 1991, kan niet inschatten of alles correct aangegeven is, maar ook maar 704 (4 slaapkamers+dressing+speelzolder, garage, 200m² bewoonbare oppervlakte).

De reden waarom anderen hier zo hoog zitten, is omdat ze een villa hebben met veel grond.

Het is wel zo dat oude woningen die nooit officieel verbouwd zijn, vaak een veel te laag k.i. hebben.
 
niet noodzakelijk hoor. Wij hebben een woning die in 2014 volledig verbouwd is en nog een extra badkamer/sauna in 2021. Twee keer herschat dus en altijd correct aangegeven. Huidig k.i. is 677 (3,5 slaapkamers, 2 badkamers, 160m² bewoonbare opp.)..
Ik had een appartement, bouwjaar 2016, van 65m2, waarvan het KI 1025€ was. Als je de vergelijking met uw woning met 2 badkamers en sauna en 2 keer zo groot, maakt voor 677€ is dat toch insane?
 
Ik had een appartement, bouwjaar 2016, van 65m2, waarvan het KI 1025€ was. Als je de vergelijking met uw woning met 2 badkamers en sauna en 2 keer zo groot, maakt voor 677€ is dat toch insane?

Mijn madam heeft 10y gewoond in een gerenoveerd huis van 2 slaapkamers, keuken, badkamer, garage, tuin van 500m2. Epc rond de 200. Niks op aan te merken. Verkocht voor 290k paar jaar geleden.

KI was 230...

Ik heb een appartement dat ook 2 slpk heeft, 20m2 tuin, zelfde afwerkingsniveau, misschien iets kleiner. Zal nu rond de 300k zijn. Dus heel gelijkaardig allemaal. KI > 1000. "Logica" is ver te zoeken.
 
Ik had een appartement, bouwjaar 2016, van 65m2, waarvan het KI 1025€ was. Als je de vergelijking met uw woning met 2 badkamers en sauna en 2 keer zo groot, maakt voor 677€ is dat toch insane?
2 grote redenen:
- een sauna verandert het KI niet, om een of andere reden wordt welness niet meegerekend (mogelijks omdat je dat, ondanks dat het maatwerk is, relatief gemakkelijk kan demonteren en dat dan toch niet controleerbaar is)
- Vooral: ligging, ligging, ligging. Onze woningen liggen niet in een drukke stad en liggen dan ook nog in buurten met relatief laag inkomen (en dat was waarschijnlijk ook zo in de jaren 70). Op 9326 Vlaamse wijken (statistische sectoren) zitten we op plaats 346 en 468 van inkomen (laag naar hoog). Dus bij de 5% "armste".
 
Klein vraagje, onze verbouwingen zijn achter de rug. Nu krijgen we een brief van FOD Financiën mbt de vaststelling van ons nieuw kadastraal inkomen.

Als je de factuur voor de onroerende voorheffing ontvangt staat daar altijd vrij veel info op. Op deze brief staat enkel dat het belastbaar KI 2114 euro is.

Wat kan ik daar nu uit opmaken? Is dit het bedrag dat we uiteindelijk moeten betalen?

Voorheen was ons geïndexeerd KI 3415 euro.

Thx


Edit: berekening kunnen maken op website van vlaanderen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan