De berekening van het kadastraal inkomen (KI)

Uw aankoopakte vermeldt dat toch, nee?
Als je het geheel onder registratierechten koopt, is er geen spoor van een opsplitsing tussen grond en gebouw. Bij een gesplitste aankoop van grond onder registratierechten en gebouw onder het BTW-stelsel is dat wel het geval.
 
Als je het geheel onder registratierechten koopt, is er geen spoor van een opsplitsing tussen grond en gebouw. Bij een gesplitste aankoop van grond onder registratierechten en gebouw onder het BTW-stelsel is dat wel het geval.
Nooit gehoord dat casco verkoop onder registratierecht is. Onder volle BTW wel natuurlijk.

Enkel indien de woning minstens 2j bewoond was dacht ik dat je kon verkopen onder registratierecht.
 
Als je het geheel onder registratierechten koopt, is er geen spoor van een opsplitsing tussen grond en gebouw. Bij een gesplitste aankoop van grond onder registratierechten en gebouw onder het BTW-stelsel is dat wel het geval.

Hier was de verkoop huis + perceel landbouwgrond (tuin) op 1 akte. Ook niks opsplitsing.

Headsup van de notaris "als je verkoopt zal er zever zijn". Want grond is 8y termijn voor meerwaarde tax, huis 5y. Er is geen split op voorhand, going to be fun...niet verkopen is de boodschap i guess.
 
Benieuwd naar Bimmer zijn KI (en OV)
Vandaag zat de brief in de bus.

KI: €2.361
Geïndexeerd KI: €4.938
Onroerende voorheffing: €2.023,77 (dit is dus te betalen)

Komende 5 jaar niets te betalen, omdat we onder E20 zitten. (bouwaanvraag december 2021)

Kenmerken van het goed (op de brief)
-bebouwde oppervlakte: 170m²
-nuttige oppervlakte: 295m²
-Comfort verwarming of passief gebouw : ja
-Type bebouwing: open bebouwing
-bouwjaar: 2023
-Bovengrondse verdiepingen / ondergrondse verdiepingen: 2/1
-Aantal garages: 1

Geen idee wat hun onder nuttig oppervlakte verstaan. Ik vind daar ook niets van terug.
Bebouwde oppervlakte stel ik mij ook vragen. Zowel in de brief van de architect als op de vergunning van de gemeente staat het anders.

Had zelf al eens bekeken hoeveel woonoppervlakte we hadden, aan de hand van onze bouwplannen. Dus zijn de binnenafmetingen van de ruimtes en de trappen afgetrokken. Alle ruimtes zijn 2,6m hoog, we hebben een plat dak.

Oppervlakte.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Vandaag zat de brief in de bus.

Bedankt om te delen.
Ik zou die brief ook nog eens moeten opzoeken. Ik herinner me precies dat er iets was met die "nuttige oppervlakte", maar herinner het me niet meer. Iemand een idee waar ik dit online kan terugvinden? MyMinfin precies alleen niet-geïndexeerd KI, maar geen detail.
(ik moet echt eens werk maken van een degelijke bureauruimte en mijn documenten uitsorteren 😬)

Hier was het dus: KI: €2213 en OV €2290.
Nochtans een kleiner huis en een kelder. Grootste ruimte daar (voorzien voor een bar) wel met groot schuifraam. Dat zal wel meetellen als nuttige ruimte ☺️
Ik ga ook eens zo'n overzichtje maken van de ruimtes, misschien gaat dat al iets verklaren.
Hoedanook, blijft zuur om jaarlijks te moeten betalen. Ook al zijn we nu 5 jaar vrijgesteld. (Om dit te bereiken, werden ook kosten gemaakt natuurlijk)
 
Bedankt om te delen.
Ik zou die brief ook nog eens moeten opzoeken. Ik herinner me precies dat er iets was met die "nuttige oppervlakte", maar herinner het me niet meer. Iemand een idee waar ik dit online kan terugvinden? MyMinfin precies alleen niet-geïndexeerd KI, maar geen detail.
(ik moet echt eens werk maken van een degelijke bureauruimte en mijn documenten uitsorteren 😬)

Hier was het dus: KI: €2213 en OV €2290.
Nochtans een kleiner huis en een kelder. Grootste ruimte daar (voorzien voor een bar) wel met groot schuifraam. Dat zal wel meetellen als nuttige ruimte ☺️
Ik ga ook eens zo'n overzichtje maken van de ruimtes, misschien gaat dat al iets verklaren.
Hoedanook, blijft zuur om jaarlijks te moeten betalen. Ook al zijn we nu 5 jaar vrijgesteld. (Om dit te bereiken, werden ook kosten gemaakt natuurlijk)
Hier is het ook een huis met kelder. Deel van die kelder zal ook aanzien worden als woonvertrek.

De opsplitsing dat ik heb gemaakt (woonvertrek / geen woonvertrek). Heb ik gebaseerd op "definitie" om te bouwen aan 6% btw. Maar dat is mijn interpretatie. Kan goed zijn als er iemand langs komt en in een bergruimte komt, dat hij/zij zegt dat dit eerder een hobbyruimte is. Dan valt het wel onder woonvertrek.

Heb ons Ki eens in de berekening gegooid en dan de buurgemeentes genomen. Zit toch ook wat verschil op. Het verschil ligt dus puur aan de gemeente.
OV:
-Onze gemeente: €2.023
-Gemeente A: €1.833
-Gemeente B: €1.931
-Gemeente C: €1.592

Ondanks ons Ki hoger is als u, betaal jij ook wel meer. Wij zijn met 2, hebben geen kinderen. Ik dacht jij ook, dus uw opcentiemen van de gemeente zal waarschijnlijk hoger liggen.
 
Laatst bewerkt:
Ondanks ons Ki hoger is als u, betaal jij ook wel meer. Wij zijn met 2, hebben geen kinderen. Ik dacht jij ook, dus uw opcentiemen van de gemeente zal waarschijnlijk hoger liggen.
Dochtertje van 18 maanden ;) Gaat waarschijnlijk ook invloed hebben op het toekomstige bedrag. Over 5 jaar dan.
En ja, Leuven (Wilsele eigenlijk). Dat verklaart de hogere O.V. ten opzichte van het lagere K.I.

Edit: simulatie O.V. geeft geen verschil tussen resultaat met kind of zonder kind.
Opgezocht: blijkbaar geldt er pas een vermindering (10% per kind) vanaf 2 kinderen. D'oh! Best niet vertellen tegen de madam of dat onderwerp wordt weer aangesneden :eek2:
 
Laatst bewerkt:
Dochtertje van 18 maanden ;) Gaat waarschijnlijk ook invloed hebben op het toekomstige bedrag. Over 5 jaar dan.
En ja, Leuven (Wilsele eigenlijk). Dat verklaart de hogere O.V. ten opzichte van het lagere K.I.
Gemeente C bij ons is Brasschaat.
Is de duurste gemeente (van de 4 gemeentes die ik vergelijk), maar heffen wel de minste belastingen. In de gemeentebelasting zijn ze ook de goedkoopste van mijn selectie gemeentes.

Dure streek wilt daarom niet altijd zeggen meer belastingen.
 
De toegekende kadastrale inkomens hangen natuurlijk ook samen met de opcentiemen die de betreffende gemeentes heffen daarop.

Het is een enorm scheef systeem als je alle elementen gaat vergelijken over heel het gewest...
 
Ik heb ooit gelezen dat "nuttige oppervlakte" berekend werd op basis van de buitenafmetingen waarop dan een bepaalde factor werd toegepast (naargelang het een volledig verdiep, garage of zolder betrof), dat er inderdaad geen rekening gehouden werd met hoe de ruimte gebruikt wordt.
Was geen officiële bron maar mensen leken het er wel over eens dat dat effectief de manier van berekenen was.

Lijkt me inderdaad logisch dat ze niet naar de "invulling" van elke ruimte kijken, dat zou veel extra detail zijn waar ze rekening mee moeten houden?
 
Dochtertje van 18 maanden ;) Gaat waarschijnlijk ook invloed hebben op het toekomstige bedrag. Over 5 jaar dan.
En ja, Leuven (Wilsele eigenlijk). Dat verklaart de hogere O.V. ten opzichte van het lagere K.I.

Edit: simulatie O.V. geeft geen verschil tussen resultaat met kind of zonder kind.
Opgezocht: blijkbaar geldt er pas een vermindering (10% per kind) vanaf 2 kinderen. D'oh! Best niet vertellen tegen de madam of dat onderwerp wordt weer aangesneden :eek2:

Ah speciaal dat dat invloed heeft. Is opgezocht en het is een forfetair bedrag per kind (wel beïnvloed door opdeciemen).

Komt bij ons neer op 400 euro korting met 3 kinderen zie ik. Toch al iets :p.

Wanneer eindigt een verbouwing eigenlijk ? We hebben er een verdiep opgezet en vraag me af wanneer dit nu als af word beschouwd (ook voor EPB wetgeving bv). Zolang ik in het omgevingsloket niks ingeef kan dat nog heel lang in progress zijn ?

Zoiezo zijn er nog geen vloeren/elektriciteit/ventilatie/deuren dus af is het zeker nog niet.
 
Als ik dat allemaal lees begin ook toch serieus af te vragen of wij niet te veel betalen: OV van ~€1800 voor een huis van de jaren '60 die wij gerenoveerd hebben met een bewoonbare opp. van ~165m² (waarvan ~115m² woonvertrekken en ~50m² geen woonvertrekken)...
 
Net de Betekening van het kadastraal inkomen gekregen, echter krijg ik 2 keer hetzelfde document toegestuurd maar beide met een ander bedrag en ander dossiernummer op? Is dit normaal of bel ik ze best even?
Bedragen zijn 2800 euro en 2100 euro.
 
Net de Betekening van het kadastraal inkomen gekregen, echter krijg ik 2 keer hetzelfde document toegestuurd maar beide met een ander bedrag en ander dossiernummer op? Is dit normaal of bel ik ze best even?
Bedragen zijn 2800 euro en 2100 euro.

Ofwel zijn dat twee verschillende onroerende goederen (dus twee verschillende kadastrale nummers)
Ofwel is er daar iets foutgelopen :p.
 
Kleine correctie gemaakt, ik bedoel twee verschillende onroerende goederen want je kan meer dan één onroerend goed hebben op één perceel. (Zie meerdere appartementen op één perceel.)
Nope 1 woning, de beschrijving en oppervlakten op beide berekeningen zijn ook exact hetzelfde.
 
Dan zijn ze de mist ingegaan. Je kan ook altijd eens zien op myminfin wat dat de juiste is. Normaal kan je dat daar ook consulteren.
Zonet gebeld en de medewerker ziet maar 1 berekening staan, ze gaan me bellen met meer uitleg van de schatter.
 
Terug
Bovenaan