Patj
Well-known member
ik denk ook dat er gewoon twee verschillende discussies gaande zijn:Ik denk dat Loser grotendeels gelijk heeft wanneer hij stelt dat je de discussie niet kan "afleiden naar puur het leven". Je kan er inderdaad niet omheen dat beide aspecten in de weegschaal thuis horen. Het feit dat ook de prolife kant abortus vaak toestaat wanneer het leven van de vrouw in gevaar is, toont inderdaad aan dat zij ook afwegingen maken over het onschuldige leven.
Nu dat wil helemaal niet zeggen dat het niet de meest morele keuze zou zijn om het recht op leven 100% te laten doorwegen. Maar in plaats van te stellen, vrouwenrechten zijn een afleiding, is het beter om te stellen dat het recht op leven van het ongeboren kind van uitzonderlijk belang is, en voor jou boven alle andere overwegingen primeert.
Wel een bedenking daar bij. Ik vind dat de pro choice beweging zelden duidelijk genoeg bepaalt wanneer iets recht heeft op leven en wat dat recht exact inhoudt. Je mag zeker vrouwenrechten zwaarder laten doorwegen, maar als je het recht op leven te vaag houdt, hoe kan je dan ooit een goede afweging maken? Daarnaast is het een moving target, wat sowieso frustrerend is voor de tegenpartij in de discussie.
Eerste groep pro choice die vindt dat leven later begint dan de conceptie (meerderheid hier naar mijn aanvoelen). Daar verschilt pro life mee van mening over het feit dat een embryo/foetus voor de deadline van X weken iets anders is. Ik denk dat Loser en Sylver in die groep zitten (verbeter mij heren als ik fout ben).
Tweede groep pro choice die vindt dat leven van een foetus hoe dan ook ondergeschikt is aan de belangen van de moeder. Leven zien ze niet noodzakelijk verschillend als pro life, maar ze vinden dat de facto ondergeschikt aan de belangen van de vrouw. Daar zit je eigenlijk wel met een echte vrouwenrechten discussie en moet ik dus mijn eerdere posts wel wat nuanceren. Ze verschillen niet alleen met pro-life over vrouwenrechten, maar ook met de eerste groep van pro-choice vanaf die X-aantal weken. Dit gedachtegoed zag je bijvoorbeeld bij supafly die kwam zeggen dat vrouwen beslissingsmacht moeten hebben tot het moment van de geboorte.
En dat maakt de discussie zo moeilijk omdat je eigenlijk al meerdere fronten hebt gekregen en totaal andere argumenten moet gebruiken tegen elkaars groep. Probeer maar eens te raden wie in welke groep zit. En sommigen zitten dan in groep 1 en gebruiken argumenten van groep 2...
Met relatie tot het leven is er een extreem kleine en radicale groep die het leven van de foetus voorop stelt, zelf in gevallen dat beiden zouden sterven. Dat vind ik een achterlijke groep. Waarom zou je twee doden laten primeren boven één levende? Dat is een extreme vorm van valse deugdzaamheid die niet goed te praten valt. Maar wat je vaker ziet zijn vrouwen die ziek zijn (bijvoorbeeld kanker) en dan zelf de keuze maken om hun kind te laten volgroeien zonder te oordelen over anderen. Ik persoonlijk ben van mening dat daar de keuzevrijheid van de vrouw primeert omdat het hier fundamenteel geen abortus betreft maar een medische behandeling. Het afdrijven van de vrucht is het gevolg van de medische behandeling en niet het doel ervan. Maar zo een vreselijke dillema's zijn zo een marginaal kleine groep dat ze uiteindelijk nooit de kern van deze discussie zouden mogen zijn.
Laatst bewerkt: