Dat het leven is staat niet ter discussie. Daar gaat iedereen met akkoord. Vrouwen hebben het recht hun zwangerschap stop te zetten. Jullie willen hen dat ontnemen. Daarom is het fundamenteel wel onderdeel van het debat.
Dat jullie een embryo of foetus reeds als een volwaardige mens zien en niet als organische machinerie die nog druk bezig is zich tot mens te ontwikkelen is jullie fout. Het is geen toeval dat enkel de 2 christelijken dat hier geloven. Het is maar eens wanneer die machinerie bijna klaar is maar zelfs nog voor er sprake is van bewustzijn dat het recht van de vrouw ingeperkt wordt behalve in geval van medische noodzaak, dan blijft het recht van de vrouw primeren.
Jullie willen dat wij meegaan in dat sprookje van het christendom waarin alle leven heilig is vanaf conceptie maar dat is een achterhaald concept en niet meer van deze tijd. We weten ondertussen hoe het werkt en kunnen zelf leven maken uit het niets. Het is wel degelijk organische machinerie die een programma doorloopt dat we ondertussen zelfs bijsturen om te corrigeren voor "god's foutjes."
Neen daarom is het vrouwen recht geen onderdeel van het debat. Je kan hier de mogelijke antwoorden bijvoorbeeld oplijsten als volgt:
1) Abortus is als recht voor de vrouw toegelaten tot 0 weken, want vanaf dat moment is het leven
2) Abortus is als recht voor de vrouw toegelaten tot 0 weken (buiten zwaarwichtige situaties), want vanaf dat moment is het leven
3) Abortus is als recht voor de vrouw toegelaten tot 12 weken, want vanaf dat moment is het leven
4) Abortus is als recht voor de vrouw toegelaten tot 24 weken, want vanaf dat moment is het leven
5) Abortus is als recht voor de vrouw toegelaten tot +24 weken, want vanaf dat moment is het leven
Als je consequent positie 5 bent moet je zeggen dat positie 3 en 4 ook vrouwenrechten beperkend zijn, want ook ook zij gaan zaken dan eerder als leven gaan zien. Dan zouden de vrouwen hier die stellen dat 16 en 18 weken moeten kunnen, consequent moeten zijn en zeggen: ook de meerderheid van de mensen hier wil vrouwenrechten beperken want zij accepteren slechts 12 weken. En die discussie hoor ik hier nergens.
Het verschil in die vijf antwoorden zit hem niet in het abortus als recht, maar in het aantal weken (en in één casus de situaties). Dan ga je fundamenteel discussiëren over wanneer iets leven is en een beetje in de rand of extreme en uitzonderlijke situaties voor de vrouw belangrijker zijn dan dat leven (positie 2). En dus niet over dat vrouwenrecht (zie mijn vorige post met discussies over echte vrouwenrechten).
Het vrouwenrechtenargument is een gevolg van uw stelling dat een foetus niet volwaardig leeft, vrouwenrechten is niet het punt dat ter discussie staat. Als je iets als volwaardig leven ziet is het logisch dat je gaat zeggen dat één of ander ongemak niet primeert over dat leven (zonder dat we dat ongemak voor de vrouw ontkennen trouwens).
Ik heb het hier al meerdere malen aangehaald, mijn argumenten tegen abortus zijn niet Christelijk. Mijn argument is dat je met leven heel voorzichtig moet zijn, aangezien we niet precies weten wanneer leven fundamenteel start (dat zie je ook aan het feit dat iedereen hier andere weken gebruikt). Ik zag hier vrouwen die argumenteren vanuit zichzelf: ik wil een abortus op 16 weken of op X aantal weken, want ik zou dat mogelijks op dat moment nog niet hebben opgemerkt. Ik vraag mij af waarom zij niet eerder argumenteren: ik vind een abortus op 16 weken acceptabel, want ik ben er zeker van dat het leven dan nog niet is begonnen en dat die vrucht dan nog geen mens is/ziel heeft/... . Dat zou hun argumentatie moeten zijn in mijn ogen.
En om eerlijk te zijn is dat hetgeen dat ik de politiek kwalijk neem. De discussie gaat niet over vrouwenrechten, maar over leven. Als je zegt vrouwen moeten kiezen en je focust constant op de mening van de vrouw en niet op de discussie "wat is leven?" dan krijg je veel vrouwen die daarover niet/nooit nadenken en dat niet meenemen in hun argumentatie en beslissing. Ik vind een argumentatie: "ik vind abortus op 12 weken oké, want dat is om X reden en X reden dat een foetus niet leeft" veel beter dan een argumentatie 'ik vind een abortus op 12 weken oké, want dat is een vrouwenrecht of die zwagerschap heeft impact om X en X reden op mijn leven." Ook al heeft dat hetzelfde effect en ga ik er niet mee akkoord, vrouw 1 heeft wezenlijk over de kernvraag van abortus gedacht en vrouw 2 niet.