De eerste alinea: Ik heb niet het gevoel dat je mijn post hebt gelezen. Ik zeg helemaal niet dat alle gelovigen eigenlijk willen wat die extremen willen. Er staat het tegenovergestelde. Op dit moment denken we er hetzelfde over, maar ik wil liever geloof zo ver mogelijk uit wetten houden, omdat je niet weet hoelang we er nog hetzelfde over gaan denken.
En nu kom je weer af met hetzelfde argument: Bij de protestanten is het gevaarlijk omdat dat daar inherent is, maar bij de katholieken zijn dat maar radicale randgevallen. Dat is een drogredenering, de 'no true Scotsman'. Je ziet iets en je zegt "dat zou een katholiek nooit doen". Als er dan bewijs komt van wel, is het antwoord "een échte katholiek zou zoiets nooit doen". Dat klopt gewoon niet, en het is veel te gevaarlijk om te doen alsof we veilig zitten daarvoor. De paus spreekt voor de katholieken met onfeilbaarheid, de stem van God zelf. En hij zegt dat het de bedoeling is. Maar jij zegt van niet, en dat we veilig zitten...
Je maakt een interpretatie van dat geloof, en doet dan alsof dat het enige is wat hier ooit de scepter zal zwaaien en nooit zal een andere interpretatie als evenwaardig gezien worden. Je snijdt uit die interpretatie handig wat je niet wilt hebben, maar zoals ik al zei: We weten allemaal wat dat geloof in een strengere interpretatie precies vindt van vrouwen en hun rechten en gelijkwaardigheid. Dus die laat ik zo weinig mogelijk mee beslissen over die vrouwen, eerlijk gezegd.