De abortuskwestie

Wat vind je van de abortuswetgeving in België?

• Te streng: de termijn moet worden uitgebreid.

Stemmen: 44 35,2%
  • Goed zoals hij is.

Stemmen: 68 54,4%
  • Niet streng genoeg: abortus mag enkel bij medische noodgevallen en verkrachting.

Stemmen: 8 6,4%
  • Moet volledig op de schop: abortus mag nooit een optie zijn.

Stemmen: 1 0,8%
  • Veel te streng: er mag geen termijn staan op abortus.

Stemmen: 4 3,2%

• Totaal aantal stemmers
    125
Ik denk dat we ons er ook wel van bewust moeten zijn dat prolifers erg verheugd zouden zijn mochten adoptie en andere vormen van opvang de plaats innemen van abortus. De veronderstelling dat het alternatief voor abortus het volledig overhoop gooien van je toekomst is (door sommigen lifestyle genoemd), is niet helemaal correct.

Ik bedoelde het uiteraard ook binnen deze context, maar dat negeer je dus handig. Zeg dan eens, waarom zouden we überhaupt iets te zeggen hebben over of een vrouw al dan niet haar zwangerschap mag afbreken? Waarom zou "onze" mening of moreel kompas zwaarder mogen doorwegen dan het hare?

Het is trouwens best ironisch dat je mij verwijt van hetgeen dat iedereen hier doet, ook jij. Je vertrekt al van de idee dat je gelijk hebt over het antwoord op bovenstaande vraag, noch voor je ze hebt geformuleerd.

Ik begin gewoon bij het begin, jij bent al aan het lopen nog voor je kan kruipen.
Omdat haar zwangerschap afbreken betekent dat iemand anders moet sterven. Waarom zou een vrouw die beslissing mogen maken? (in de veronderstelling dat het wel al een persoon is en dat het rechten heeft)

Ik negeer het trouwens helemaal niet, we hebben tal van wetten die onze vrijheid inperken als dat een inbreuk zou zijn om iemands anders vrijheden. Abortus is daarin niet anders dan al die andere beperkingen. De vraag is net of het hier om 1 persoon gaat die iets beslist over haar lichaam, of als het om twee personen gaat waarbij de ene beslist dat de andere moet sterven.

Als maatschappij maken we daar nu eenmaal afspraken over en laten we niet iedereen zomaar zijn eigen moreel kompas volgen.

Zolang die navelstreng niet is doorgeknipt is die foetus een deel van een vrouw haar lichaam.

Dus een vrouw heeft alles te zeggen over die foetus, en enkel en alleen die vrouw.

Ik begrijp niet goed waarom je zoveel belang blijft hechten aan "lichamelijk integriteit". Dat is allemaal zo arbitrair, en toegegeven, je komt een beetje als een softie over door in te zitten met die zwakkelingen. Enkel zij die de macht hebben om zich te verdedigen tegen inbreuken op het lichaam zouden er recht op mogen hebben.

Eh ja, ik ga echt geen studies linken om jouw standpunt te bevestigen, hoor. Dat mag je zelf doen! :D

Wat ik je gelinkt heb, was een stukje over repeat abortions. Maar je leest het wel met opzet fout, hè?
The tiny sliver of all sexually active women not practicing contraception (11%) accounts for the remaining half of all abortions.

Dat is helemaal niet 11% die abortus gebruikt als primair anticonceptiemiddel. En die zijn helemaal niet verantwoordelijk voor 50% van de abortussen? Waar zie je dat? Je kunt gerust seks hebben met als idee dat je toch niet zult zwanger raken, of niet weet hoe je zwanger raakt, of dingen doet waarvan je denkt dat je er niet zwanger door kunt raken. Dàt zijn die 11%, samen met de mensen die abortus gebruiken als primair anticonceptiemiddel. Dat is een aanname die nérgens op gebaseerd is.

11% van de abortussen kunnen nooit voor 50% van de abortussen verantwoordelijk zijn, hè.
50% van de vrouwen die ooit een abortus laten doen, hebben er al eentje gehad. Dat is een heel verschil. Maar daarbij staat weer:
In fact, women having a repeat abortion are slightly more likely to have been using a highly effective hormonal method (e.g., the pill or an injectable).

Ik denk dat je statistisch overschat hoe efficiënt de pil is. 99% efficiënt, dus elk jaar 1/100 mensen die correct de pil nemen, raakt zwanger. Dat betekent elk jaar wat... een 10 miljoen mensen? (3,9 miljard mensen, maar niet allemaal seksueel actief of vruchtbaar natuurlijk).

De conclusie is deze:
This finding refutes the notion that large numbers of women are relying on abortion as their primary method of birth control. Rather, it suggests that women having abortions—especially those having more than one—are trying hard to avoid unintended pregnancy, but are having trouble doing so.
Het belangrijkste wat die studie zegt is dat eerste en twee/derde/... abortussen niet zoveel van elkaar verschillen. D.w.z., mensen hebben een ongewenste zwangerschap, en er zijn natuurlijk allerlei correlaties met karakteristieken vast te stellen. En sommige mensen hebben het een tweede (en derde...) keer voor, en de correlaties zijn dan grotendeels gelijklopend. Indien abortus een bewuste contraceptie methode was, zou je een verschuiving verwachten voor de hogere orde abortussen naar een groter aandeel van vrouwen die geen (andere) anticonceptiemethode gebruikt, maar dat vinden ze niet.

Het is dus wel degelijk zo dat vrouwen die geen contraceptie gebruikten instaan voor quasi de helft van de abortussen. Maar dat zijn geen vrouwen die dan maar abortus als contraceptiemethode gebruiken, maar geen kennis, toegang hadden tot contraceptie of die niet verwachten in een situatie terecht te komen waarin ze zwanger konden worden.

Met de nuance dus dat dit over de VS van twintig jaar geleden gaat.
Het lijkt me sowieso onwaarschijnlijk dat bewust kiezen voor abortus boven anticonceptie (gesteld dat die toegankelijk is) meer dan een marginaal fenomeen zou zijn, gezien de kost, lichamelijke en emotionele impact. Dat is zeer irrationeel gedrag.

Lifestyle versus ongeboren leven ... dat ligt moreel nogal moeilijk in balans en ik zou het zelf moeilijk hebben mocht ik een vriendin hebben die een abortus zou willen laten uitvoeren omdat ze dan geen cocktails meer kan drinken of niet meer kan uitgaan.
sorry, als ge met zo'n voorbeelden komt dan zijt ge bewust het debat aant verzieken. Ja hoor, vrouwen kiezen voor abortus omdat ze dan tijdelijk geen cocktails meer kan gaan drinken met de vriendinnen.

sorry, als ge met zo'n voorbeelden komt dan zijt ge bewust het debat aant verzieken. Ja hoor, vrouwen kiezen voor abortus omdat ze dan tijdelijk geen cocktails meer kan gaan drinken met de vriendinnen.
Als dat effectief de reden zou zijn is het mss best dat die persoon zich niet meer voortplant.. :unsure:

Idd absurd om dit voorbeeld erbij te betrekken

Het idee is al gewoon absurd. Mijn vrouw heeft een vruchtafdrijving op 8 weken gehad met cytotec, dat was geen pretje om te zien en voor haar om mee te maken al helemaal niet. Als er al vrouwen lichtzinnig zouden omgaan met abortus lijkt me dat ook gewoon een minderheid.

Die minderheid sterk benadrukken past in dezelfde strategie als het over "lifestyle" hebben wanneer men praat over een kind niet kunnen opvoeden.

Klopt, mijn positie beïnvloedt dit niet.

Zelfs al raak je door pure onvoorzichtigheid zwanger, dan nog moet je de keuze voor abortus kunnen maken. Je legt mensen hun volledige toekomst vast door hen die keuze te ontnemen, enkel omdat ze onverantwoordelijk zijn geweest. Zo behandel je criminelen die iets misdadig hebben uitgestoken, niet mensen die door welke omstandigheden dan ook onbeschermd seks hebben gehad.

Ik krijg vaak de indruk dat een groot stuk van het pro-life sentiment voortkomt uit een doorgedreven rechtvaardigheidsgevoel. Een vrouw is onvoorzichtig geweest in haar seksleven? Daar mag ze niet mee wegkomen.

Met uitzondering van suphafly. is iedereen hier op zijn of haar manier, prolife.

Want er bestaat nog steeds een punt waar bijna iedereen gaat zeggen, tot hier heb je vrije keuze, maar daarna primeert het kind.

Neem als voorbeeld een vrouw die na pakweg 30 weken beslist, ik ben er niet klaar voor, ik wil er vanaf. Gebeurt dat veel, absoluut niet, maar dat doet er niet toe.

De meesten onder jullie zullen dan besluiten, dat die vrouw de gevolgen moet dragen van haar keuze om zo lang te wachten. Wil dat dan zeggen dat je die vrouwen wil straffen? Nee. Maar op een bepaald moment neem je nu eenmaal je verantwoordelijkheid op.

Mensen die tegen abortus zijn willen vrouwen die seks hebben ook niet straffen. Maar ze leggen de verantwoordelijkheid wel daar. Als je seks hebt, kan je zwanger worden, en daar draag je de gevolgen van.

Je kan dat aanvoelen als een straf, maar dat is het niet. Ze gebruiken dezelfde denkpiste als iedereen hier.

Zitten er Charels bij die beweging die van vrouwenrechten niets willen weten, sure. Maar persoonlijk vind ik dat je er moet vanuit gaan dat elke persoon met een andere mening goede intenties heeft. Anders ga je niet verder komen dan een karikatuur van zijn positie, zodat de eigen opvattingen onaangeroerd blijven.

https://abort73.com/abortion_facts/us_abortion_statistics/

in deze laatste staat rape (minder dan half percent), en fetal health problems (3%), waar je uiteindelijk kan stellen dat het hier soms gaat over zaken die niet noodzakelijk zo dramatisch zijn voor het kind (goed hier kunnen we over discussiëren). De rest van de cijfers toont aan dat de overgrote meerderheid van de abortussen gewoon lifestyle choices zijn. Wees daar dan ook gewoon eerlijk in.
ik wil toch even fijntjes opmerken dat ge de categorie Physical health problems, goed voor 4%, niet vermeld. Dat gaat uiteraard terug op fysieke problemen bij de vrouw waarbij een zwangerschap eigenlijk levensbedreigend is (https://abort73.com/end_abortion/is_abortion_ever_justified/)

welke conclusie ge daar moet aan hangen, laat ik aan u over.

de pil wordt heel vaak fout gepakt en heeft bovendien een verschrikkelijk hormoonverstorend effect op vrouwen,... .

Die zaken falen, je hebt er meer aan om mensen relatievorming mee te geven en te zeggen, bewaar zo een zaken voor een vaste relatie/huwelijk en zelfs al gebruik je anticonceptiva (welke vorm dan ook), zorg dat je dan in een relatie/situatie zit dat je een kind zou kunnen welkom heten.
Dus enkel seks in een huwelijk EN als je zeker WEL kinderen zou willen? Anders moet je maar geheel onthouden, of als anticonceptie faalt maar ongewenst zwanger zijn?
Volgende stap: lifestyle van mensen die niet zedig zijn, de hoeren.
Noot aan het publiek: zie je hoe deze slippery slope evolueert bij dergelijke gasten?
Van abortus naar geen seks buiten huwelijk, naar anticonceptiva verbieden, naar... homohuwelijk terug afschaffen waarschijnlijk ook?
Daarna, seksuele betrekkingen tussen mannen strafbaar zoals in bepaalde Afrikaanse landen, want Bijbel?
Dan vrouw thuis want moet voor gezin zorgen?

Niet vergeten stemmen bij verkiezingen jongens, want geef die mannen 1 duimbreed toe, en we zitten op de duur terug in de middeleeuwen.
Voorlichting moet meer gepaard gaan met uit te leggen wanneer seks gepast is.
Newsflash voor de religieuzen: mensen hebben soms seks voor het plezier, zonder dat daar een huwelijk of de verantwoordelijkheid voor een kind bij gewenst is.

Ik denk dat we ons er ook wel van bewust moeten zijn dat prolifers erg verheugd zouden zijn mochten adoptie en andere vormen van opvang de plaats innemen van abortus. De veronderstelling dat het alternatief voor abortus het volledig overhoop gooien van je toekomst is (door sommigen lifestyle genoemd), is niet helemaal correct.
Want vrouwen verplichten om een kind ter wereld te brengen, en dan de verscheurende keuze te geven van het ter adoptie afstaan, is een puur praktische aangelegenheid, met 0,0 toekomstige psychologische gevolgen voor vrouw en kind :wtf:
Omdat haar zwangerschap afbreken betekent dat iemand anders moet sterven. Waarom zou een vrouw die beslissing mogen maken? (in de veronderstelling dat het wel al een persoon is en dat het rechten heeft)

Als maatschappij maken we daar nu eenmaal afspraken over en laten we niet iedereen zomaar zijn eigen moreel kompas volgen.
Wel, in onze maatschappij hebben we de afspraak gemaakt dat tot x aantal weken, een foetus niet 'sterft' want we beschouwen het nog niet als zelfstandig leven wiens rechten voorrang hebben op het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw.

Het toont ook gewoon aan dat "lifestyle" een twijfelachtig begrip is als motivatie om een abortus te ondergaan. Er zijn ongetwijfeld vrouwen die ongewenst zwanger zijn en eerst nog heel veel willen feesten ("jong zijn"), maar zoals elders in dit topic aangehaald zijn moeilijke shiften of een carrière ook vormen van "lifestyle". Het begrip is te arbitrair.

Met uitzondering van suphafly. is iedereen hier op zijn of haar manier, prolife.
Vandaar ook dat reeds meerdere mensen hier gezegd hebben dat de term 'prolife' debiel is, en puur een marketingterm uit de USA.
Want allicht, wie is er nu tegen 'leven'.

Het gaat over anti abortus, waarbij de discussie zou moeten gaan over het aantal weken.

Laatst bewerkt:
Getuigenis van een verpleegster die ik ken (getuigenis over de jaren 80 en 90): Er was in het ziekenhuis één vaste dag waarop meisjes werden ontvangen om abortus te ondergaan (was dus ook een tijdje illegaal). Er was een groep dames die men om de zoveel tijd terug tegen kwam. Verschillende vrouwen heeft ze daar meer dan tien keer gezien. Die vrouwen kwamen uit alle sociale klassen, van stinkend rijk tot marginaal. Zelfs onder de meest vrijzinnige dokters was er weinig begrip voor die vrouwen.
Volgens die redenering stel ik ook voor dat we alle mannen chemisch castreren tot ze een partner gevonden hebben waarmee ze gaan trouwen. Gewoon om zeker te zijn dat ze geen vrouwen gaan verkachten hé, want af en toe zit er zo enen tussen die het maar niet afleert en tja, ge zijt het toch wel eens met mij dat een (vrouwen)leven belangrijk is en dat verkrachting het slachtoffer zwaar (psychisch en fysiek) schaadt?

Laatst bewerkt:
Ook al die middenklasse radicale ecowarriors die geen anticonceptiva in hun lichaam willen :clap: ?
Die gebruiken abortus :p. Anders gaan ze niet lang "middenklasse" blijven.

Vrij simpel wat de gevolgen gaan zijn van terugdraaien van abortusrechten:
Hogere moedersterfte
Hogere kindersterfte
Hogere aantal gehandicapte kinderen.
Hoger aantal kinderen in pleeghuizen/opvangcentra
Hoger aantal illegale abortussen (met dus hoger aantal doden)
Hoger aantal ongewenste kinderen die niet in pleeghuizen en opvangcentra eindigen (Die zullen goed uitdraaien.)
Hoger aantal kindermisbruik.
Meer armoede (wat op zich dan weer zal leiden in een hoger aantal kinderen in pleeghuizen/opvangcentra/...)

Perfect recept om nog meer school shooters te kweken in de VS.

Want vrouwen verplichten om een kind ter wereld te brengen, en dan de verscheurende keuze te geven van het ter adoptie afstaan, is een puur praktische aangelegenheid, met 0,0 toekomstige psychologische gevolgen voor vrouw en kind :wtf:
Abortus is dat niet natuurlijk :oink:
Of ik begrijp uw redenering niet.

Het toont ook gewoon aan dat "lifestyle" een twijfelachtig begrip is als motivatie om een abortus te ondergaan. Er zijn ongetwijfeld vrouwen die ongewenst zwanger zijn en eerst nog heel veel willen feesten ("jong zijn"), maar zoals elders in dit topic aangehaald zijn moeilijke shiften of een carrière ook vormen van "lifestyle". Het begrip is te arbitrair.
En net daarom leggen we een limiet voor iedereen op en niet beperking vanwege de reden. Omdat die zone enorm grijs is. En dat is dan inderdaad erg voor de niet verantwoordelijken onder ons.

Noot aan het publiek: zie je hoe deze slippery slope evolueert bij dergelijke gasten?
Van abortus naar geen seks buiten huwelijk, naar anticonceptiva verbieden, naar... homohuwelijk terug afschaffen waarschijnlijk ook?
Daarna, seksuele betrekkingen tussen mannen strafbaar zoals in bepaalde Afrikaanse landen, want Bijbel?
Dan vrouw thuis want moet voor gezin zorgen?

Niet vergeten stemmen bij verkiezingen jongens, want geef die mannen 1 duimbreed toe, en we zitten op de duur terug in de middeleeuwen.
Wel ... hier is uw slippery slope aan het werk in de VS.

The three cases are fundamental rulings that established key reproductive, sexual, and civic rights for Americans. Griswold v. Connecticut (1965) established the right of married couples to purchase contraception without government restriction. Lawrence v. Texas (2003) established that criminal punishments for those who commit “sodomy” were unconstitutional. Obergefell v. Hodges (2015) ruled that the right to marriage was guaranteed to same-sex couples. The targeting of these decisions by Thomas indicates claims by conservatives that the interpretation of the due process clause and “right to privacy” used to overturn Roe v. Wade will be limited to rulings on abortion access are not to be believed.

Praktisch is dat zeker niet. Abortus gaat echter ook gepaard met spijt en psychologische problemen.

Op dat vlak zijn de 'seks als je geen kinderen wil'-prolifers nog het meest vrouwvriendelijk. Die proberen beide scenario's uit te sluiten.

Praktisch is dat zeker niet. Abortus gaat echter ook gepaard met spijt en psychologische problemen.

Op dat vlak zijn de 'seks als je geen kinderen wil'-prolifers nog het meest vrouwvriendelijk. Die proberen beide scenario's uit te sluiten.
Het is natuurlijk louter theoretisch om te geloven dat niemand nog seks gaat hebben als ze op dat moment geen kinderen willen, en vaak ook gewoon een mooie beginpositie om elke vorm van seks die niet binnen een hetereohuwelijk plaatsheeft af te schilderen als onzedig en zondig.

Dus of dat in de praktijk dan nog vrouwvriendelijk is, betwijfel ik.

Terug
Bovenaan