De abortuskwestie

Wat vind je van de abortuswetgeving in België?

• Te streng: de termijn moet worden uitgebreid.

Stemmen: 44 35,2%
  • Goed zoals hij is.

Stemmen: 68 54,4%
  • Niet streng genoeg: abortus mag enkel bij medische noodgevallen en verkrachting.

Stemmen: 8 6,4%
  • Moet volledig op de schop: abortus mag nooit een optie zijn.

Stemmen: 1 0,8%
  • Veel te streng: er mag geen termijn staan op abortus.

Stemmen: 4 3,2%

• Totaal aantal stemmers
    125
Dat is waar jij u gewoon op fixeert want het gaat bij mensen die pro-abortus zijn helemaal niet uitsluitend over vrouwenrechten. Het is een plethora aan zaken waaronder vrouwenrechten maar ook oa psychologisch, financieel en medisch welzijn van de ouders.
Ze kunnen het ook afstaan ter adoptie, dan spelen die zaken niet langer een rol.
Jij gebruik de vrouwenrechten puur om de discussie te ondermijnen.
Bekijk hier nu eens de uitspraken van Joe Biden of andere democratische politici. Het enige waar ze het over hebben is dat ene aspect in deze discussie.

Ze kunnen het ook afstaan ter adoptie, dan spelen die zaken niet langer een rol.

Bekijk hier nu eens de uitspraken van Joe Biden of andere democratische politici. Het enige waar ze het over hebben is dat ene aspect in deze discussie.
Ja, als ge enkel dient als broedkip en het dan uiteindelijk afgeeft is het inderdaad uw probleem niet meer. Makkelijke consumptiemaatschappij :oink:

Wat vindt uw partner daar van? (Als je een hebt, ik weet het niet. Neem dan uw toekomstige partner.)

Jullie krijgen tijdens de zwangerschap te horen dat jullie baby niet levensvatbaar is. Ofwel kan ze het laten wegnemen en valt het trauma al bij al mee, ofwel gaan jullie doorheen moeilijke 9 maanden zwangerschap, om haar dan het trauma te geven van een dood of kort levensvatbaar kind te baren en haar met een groter trauma op te zadelen. (And for added value: vervang in dit verhaal jouw partner door jullie 14 jarige dochter die door een wildvreemde verkracht werd.)

Waar kies je dan voor?
1) Ik zou zoiets op voorhand bespreken met mijn partner en mij verzekeren dat die pro-life is. Bespaart later veel misserie, aangezien je als man niets te zeggen hebt.
2) Ik zou mijn dochter opvoeden zodat ze pro-life is (ik heb geen kinderen trouwens). Ethisch gezien hebben Christenen ook niets tegen bepaalde typen nood-anticonceptieva. Als ze kiest om dat te aborteren zal ik verdrietig zijn, maar dat is haar keuze, ik zal daar niets in te zeggen hebben. Zij blijft mijn dochter. Haar verkrachter heeft wel een gigantisch groot probleem met mij. Op zich zijn dat ook de uitzonderlijke casussen, die gebruikt worden om een grote meerderheid van de abortussen (die niets met gezondheid of verkrachting te maken hebben) goed te praten.

Ja, als ge enkel dient als broedkip en het dan uiteindelijk afgeeft is het inderdaad uw probleem niet meer. Makkelijke consumptiemaatschappij :oink:
Lijkt mij ethischer dan simpelweg het leven te beëindigen, dan is het inderdaad uw probleem niet meer. Van een eenvoudige consumptiemaatschappij gesproken.

Dus wat een sample van een 6-tal mensen zeggen op een partij die tientallen miljoenen mensen vertegenwoordigt ga jij conclusies trekken over de gehele populatie? Je kan evengoed zo'n uitspraken verzamelen van Democrats, dat zegt nihil over de partij an sich.
Neen, dat zeg ik niet. Ik zeg dat die populatie afstand moet nemen van dat schorremorrie.
Toon me die uitspraken van de democraten dan eens

Dat zegt alles over die partij, voor mensen met een correcte morele standaard.

6 dagen, zelfs een maand bedenktijd is heel weinig voor zo een onherroepelijke keuze waarbij de tijd 'dringt'. Het beeld van de vrouw die abortus pleegt is inderdaad niet eenzijdig. Maar in abortuscentra stellen ze abortus wel enkel voor als valide mogelijkheid en geven ze enkel pro-choice argumenten (het kan een oplossing zijn als het niet in jouw carrière past, het is goed om zoiets te doen als je nu arm bent,...). Het is nu niet dat ze daar iemand naast hebben zitten die pro-life argumenten gaat geven. Ze krijgen daar een eenzijdig verhaal te horen dat abortus een valide oplossing is, en geen pro-life redenen.

Ik vind het over het algemeen stuitend dat daar, en in onze maatschappij het debat is verschoven van plichten t.o.v. kinderen naar rechten op kinderen: "Ik heb recht op kinderen", "recht om over hun leven te bepalen als hun komst mij niet bevalt", .. . Terwijl we vroeger als maatschappij veel meer uitgingen van de plichten ten opzichte van onze kinderen: de plicht om hun leven te beschermen, de plicht om hen te verzorgen,... .
Een langere bedenktijd is niet wenselijk juist omdat er maar een beperkte termijn is waarin je een abortus kan laten uitvoeren. Niet iedere vrouw beseft onmiddelijk dat ze zwanger zijn. Voor jou is dat een non-argument omdat abortus tout cours gewoon niet mogelijk zou zijn als jij het voor het zeggen had, maar de huidige wachttijd is alleszins weloverwogen geweest.

Zoals met alle ingrijpende gebeurtenissen ga je vrouwen hebben die spijt hebben van hun keuze. Dat is geen reden om een onomkeerbare ingreep gewoon te verbieden. Het is heel normaal om na de abortus te worstelen met twijfels, en dat hoeft zelfs niet uit te sluiten dat je tegelijkertijd ook een gevoel van opluchting hebt. Bij de meeste vrouwen ebt die twijfel na verloop van tijd vanzelf weer weg. Voor de andere vrouwen hoop ik dat ze met zichzelf in het reine kunnen komen en dat verdriet een plaatsje kunnen geven.

Verder sluit ik me aan bij anderen hier: je afkeer tegenover abortussen lijkt grotendeels te zijn ingegeven door horrorverhalen die niet eens van toepassing kunnen zijn in de Belgische wetgeving. Dat maakt het erg moeilijk om met je te praten, want we zitten met een totaal ander referentiepunt. Jezelf informeren over hoe het er echt aan toegaat in een abortuskliniek is geen slecht idee, als je daarvoor open wilt staan.

Lijkt mij ethischer dan simpelweg het leven te beëindigen, dan is het inderdaad uw probleem niet meer. Van een eenvoudige consumptiemaatschappij gesproken.
Welvaart staat niet gelijk aan uw populatie kinderen he. Uw ethiek is redelijk goedkoop, dixit de overvolle weeshuizen. Want ieder kind in het weeshuis vindt natuurlijk een liefdevolle mama en papa. Van een wereldvreemde visie gesproken.

Verder sluit ik me aan bij anderen hier: je afkeer tegenover abortussen lijkt grotendeels te zijn ingegeven door horrorverhalen die niet eens van toepassing kynnen zijn in de Belgische wetgeving. Dat maakt het erg moeilijk om met je te praten, want we zitten met een totaal ander referentiepunt. Jezelf informeren over hoe het er echt aan toegaat in een abortuskliniek is geen slecht idee, als je daarvoor open wilt staan.
Meer nog, met horrorverhalen die waarschijnlijk nog 'fake' zijn ook.

Neen, dat zeg ik niet. Ik zeg dat die populatie afstand moet nemen van dat schorremorrie.
Toon me die uitspraken van de democraten dan eens
Nope, ik heb geen tijd om (1) random uitspraken van democraten te verzamelen en (2) ik geloof niet dat ik daarmee enig punt zou bewijzen.

Dat zegt alles over die partij, voor mensen met een correcte morele standaard.
Nope, dat zegt niets, wat 0.00000x% zegt van een populatie zegt nihil over die populatie. Dat is basiskennis in de statistiek trouwens ...

Wringt dat niet? In elk economisch en sociaal topic de ultraliberaal uithangen, tegen overheidsinterventie zijn en de individuele verantwoordelijkheid benadrukken?
En dan op ethisch gebied je kar moeten keren en de persoonlijke vrijheid willen ingeperkt zien door de staat?
Heh, ik geloof langs geen kanten dat nog maar de helft die dat hier zit te verdedigen er zelf voor zou stemmen moest iets gelijkaardig hier mogelijk zijn. Het is gewoon 'die en die op het forum zeggen dit, ik ben tegen die dus ik verdedig het omgekeerde'

Nope, ik heb geen tijd om (1) random uitspraken van democraten te verzamelen en (2) ik geloof niet dat ik daarmee enig punt zou bewijzen.
Waarom kom je dan weer met zon whataboutism onzin af?
Nope, dat zegt niets, wat 0.00000x% zegt van een populatie zegt nihil over die populatie. Dat is basiskennis in de statistiek trouwens ...
Dat zijn vertegenwoordigers van die partij. Maw die partij laa t zich door dat soort uitschot vertegenwoordigen
En probeer mij niets over statistiek te vertellen, dat heeft er niets meet te maken

Een langere bedenktijd is niet wenselijk juist omdat er maar een beperkte termijn is waarin je een abortus kan laten uitvoeren. Niet iedere vrouw beseft onmiddelijk dat ze zwanger zijn. Voor jou is dat een non-argument omdat abortus tout cours gewoon niet mogelijk zou zijn als jij het voor het zeggen had, maar de huidige wachttijd is alleszins weloverwogen geweest.

Zoals met alle ingrijpende gebeurtenissen ga je vrouwen hebben die spijt hebben van hun keuze. Dat is geen reden om een onomkeerbare ingreep gewoon te verbieden. Het is heel normaal om na de abortus te worstelen met twijfels, en dat hoeft zelfs niet uit te sluiten dat je tegelijkertijd ook een gevoel van opluchting hebt. Bij de meeste vrouwen ebt die twijfel na verloop van tijd vanzelf weer weg. Voor de andere vrouwen hoop ik dat ze met zichzelf in het reine kunnen komen en dat verdriet een plaatsje kunnen geven.

Verder sluit ik me aan bij anderen hier: je afkeer tegenover abortussen lijkt grotendeels te zijn ingegeven door horrorverhalen die niet eens van toepassing kynnen zijn in de Belgische wetgeving. Dat maakt het erg moeilijk om met je te praten, want we zitten met een totaal ander referentiepunt. Jezelf informeren over hoe het er echt aan toegaat in een abortuskliniek is geen slecht idee, als je daarvoor open wilt staan.
Ik weet heel goed dat de Belgische context anders is dan de VS, ik praat ook regelmatig over de verschillen in het pro-choice kamp (zie mijn eerdere posts). De discussie werd opgestart in het kader van Roe vs Wade, dus het is normaal dat ik verwijs naar VS praktijken. Daarover gesproken willen de linkse partijen hier wel deze horrorpraktijken gaan toelaten, dus op zich is dat ook voor onze discussie relevant.

Ik heb mezelf geïnformeerd hoe het er aan toegaat in abortuscentra. Ik vind dat niet goed en ja ik zou die graag gesloten zien.

Hier is gevraagd geweest wat mijn morele redenen zijn waarom ik tegen abortus ben, dit is de fundamentele reden (had ik al eens eerder gepost, maar buiten wat rollende ogen en wat gelach is men er weinig op ingegaan):

Het potentieel van het onontwikkelde leven; voor de niet religieuzen we weten niet met zekerheid wanneer zoiets een mens wordt. Christenen geloven dat dat bij de conceptie is, en de wetenschap heeft nooit sluitend kunnen bewijzen dat dit anders is of op welk moment iets werkelijk leeft. Voorzichtigheid is dus geboden in zaken die je niet weet, zeker als het over leven en dood gaat.

De stelling van levensvatbaarheid is voor mij moeilijk. Als ik een baby een tijdje geen eten geef gaat die ook dood. Een kind is pas zelfstandig rond X aantal jaren (wil nu ook niet discussie starten, dus vul zelf maar een leeftijd in). Levensvatbaarheid en zelfstandigheid zijn dus schalen, eerder dan harde cijfers zoals weken en dagen. Als het gaat om leven moeten we fundamenteel voorzichtig zijn. De zorgnood ligt evenwel veel hoger bij een embryo/foetus, dat klopt volledig. Het kindje hangt volledig af van de condities in de baarmoeder en kan nog niet overleven buiten, dat klopt. Maar nog geen levensvatbaarheid buiten de baarmoeder wil niet zeggen dat iets niet kan leven. Om het een beetje absurd te stellen: Een vis sterft op land, betekende het daarom dat het niet leefde in het water? Zo zie ik het ook voor ongeboren kinderen. Dat een kind (nog) niet kan leven buiten de baarmoeder wil niet zeggen dat het niet leeft in de baarmoeder.

Als verder argument: stel nu dat we ooit een kunstmatige baarmoeder kunnen maken/makkelijk kinderen kunnen transporteren naar een andere baarmoeder, dan wordt bijna elk kind levensvatbaar volgens de definitie van levensvatbaarheid (in leven kunnen blijven met behulp van technologie, zoals we nu couveuses hebben). Hier wordt levensvatbaarheid door de meesten gezien als de cut-off tot wanneer abortus is toegelaten. Op zich is het bizar dat we het dan nu niet zien als doden van een kind, maar over een paar jaar volgens dezelfde definitie dan weer wel (wij zullen in ons leven nog kunstmatige baarmoeders kennen) omdat de technologie die kinderen in leven kan houden. Ben eens benieuwd wat de pro-choicers er hier dan van gaan zeggen. Dan zal het argument van levensvatbaarheid wegvallen en zal je zien dat het gaat gaan over vrouwenrechten, ongemak voor de vrouwen, etc. Ik vind dat daarom een vals argument.

Abortus gaat niet over vrouwenrechten, niet over levensvatbaarheid, maar fundamenteel over de gewenstheid van iemands leven. En dat is een strijd die pro-choice met morele argumenten nooit kan winnen. Daarom dat ze dan zaken zoals vrouwenrechten, gezondheid, een paar republikeinen maakten dwaze verkrachtingsopmerkingen,... erbij halen, omdat dat de zaak afleidt van het fundamentele morele argument en dat is zeggen: het leven van dat kind is ongewenst en het feit dat dat ongewenst is, is voor mij belangrijker dan het leven van dat kind zelf. Dat mag je mening zijn, maar wees daar dan gewoon eerlijk over. Maar dat staat minder goed dan jezelf opwerpen als strijder voor vrouwenrechten natuurlijk.

En daar zit mijn afkeer tegen abortussen. We gaan zeer onvoorzichtig om met het leven van medemensen alsof het een last is voor de vrouw. De waarde van een leven hangt niet af van de potentiële last die iemand is voor iemand anders. Trouwens ik ben tegen de doodstraf om dezelfde reden (hoewel ik er meer begrip voor heb dan abortus). Ook al is iemands leven zo ongewenst als iets, het geeft ons geen recht om het hem of haar te ontnemen (naast het feit dat we ook hier bijvoorbeeld fouten kunnen maken en iemand verkeerdelijk veroordelen).

Laatst bewerkt:
Heh, ik geloof langs geen kanten dat nog maar de helft die dat hier zit te verdedigen er zelf voor zou stemmen moest iets gelijkaardig hier mogelijk zijn. Het is gewoon 'die en die op het forum zeggen dit, ik ben tegen die dus ik verdedig het omgekeerde'
Onzin, moet er een referendum over zijn zou ik meteen stemmen voor de afschaffing ervan.

En probeer mij niets over statistiek te vertellen, dat heeft er niets meet te maken
Het is nochtans redelijk basic om een duidelijk onderscheid te maken tussen (een kleine) sample en algemene populatie, iets wat jij hier duidelijk door elkaar haalt.

Het is nochtans redelijk basic om een duidelijk onderscheid te maken tussen (een kleine) sample en algemene populatie, iets wat jij hier duidelijk door elkaar haalt.
Laat ons het linken aan uw uitspraken over kleding op het werk. Die kerels zijn het equivalent van de gasten die in een finance meeting opduiken in hawaiihemd en teenslippers. Wat is uw mening ook al weer over een bedrijf dat zich zo zou exponeren naar de buitenwereld?

Doet er niet toe dat het er maar 1 of 10 of 100 zijn. Wat er toe doet is dat het bedrijf/de partij toelaat dat dat hun uithangbord is.

Mensen stellen adoptie voor, voor het welzijn van ouders en het kind. Als je daarin dan enkel dit kan lezen dan reduceer je de discussie opnieuw tot 'vrouwenrechten'.

Ik vind het ridicuul hoe ieder pleidooi voor rechten van een foetus neerkomen op 'vrouwen = enkel broedkippen'.

Dat is een beetje de tegenhanger van ieder pleidooi voor vrouwenrechten te laten neerkomen op 'abortus = prenatale kindermoord'

Laat ons het linken aan uw uitspraken over kleding op het werk. Die kerels zijn het equivalent van de gasten die in een finance meeting opduiken in hawaiihemd en teenslippers. Wat is uw mening ook al weer over een bedrijf dat zich zo zou exponeren naar de buitenwereld?
Er duiken geen kerels op in hawaiihemd/teenslippers op een finance meeting, mocht dat al gebeuren bij ons zou er daar ook op gereageerd worden. Dat is een privéfirma, met duidelijk regels en voorschrift, geen politieke organisatie met een verwaterde structuur en duizenden vertegenwoordigers die losjes verspreid zitten over tientallen staten en waarbij er nauwelijks background checks zijn uitgevoerd zoals dat wel gebeurt bij de aanwerving bij een privéfirma. In een bedrijf heb je daar veel beter zicht op en kan je eenvoudiger optreden daartegen.

Doet er niet toe dat het er maar 1 of 10 of 100 zijn. Wat er toe doet is dat het bedrijf/de partij toelaat dat dat hun uithangbord is.
Het zijn geen prominente figuren binnen de partij, ik zou er evenmin van verschieten als de VLD of de SPA hier leden heeft die extremistische uitspraken doen of waarvan ze op het HQ er niet van op de hoogte zijn. Moet je daar dan een hele partij op afrekenen?

Terug
Bovenaan