En bijvoorbeeld IVF als uitzondering zien is geen mogelijkheid?
Zoals ik al zei is het zo een specifiek geval en hoort het zelfs niet thuis in een discussie over abortus. Het bevindt zich in totaal het andere deel van het spectrum. Ongewild zwanger geraken en ongewild niet zwanger geraken. Beide zijn heel pijnlijk, uiterst pijnlijk. Dus beide moet je met de nodige voorzichtigheid benaderen.
Waarom zou een zygote die gemaakt wordt naar aanleiding van IVF anders zijn voor iemand die gelooft dat leven start bij de bevruchting?
Ik zeg niet dat gij dat gelooft, dus dat het voor u een uitzondering is, dat kan. Maar het is absoluut deel van de discussie wanneer ge abortus zou willen verbieden doordat ge leven als bevruchting definieert.
Maar mij gaat het vooral om wat er voor die abortus mis is gelopen. Abortus kan en mag nooit een lapmiddel zijn voor een falende anticonceptie. En laten de cijfers dat nu net wel pijnlijk duidelijk maken.
Dat abortus geen lapmiddel mag zijn voor een falend anticonceptie
beleid (wel voor falende anticonceptie, want ook met correct gebruik is er geen 100% bescherming maar dat is niet wat ge bedoelt vermoed ik) hoort eigenlijk niet in de discussie thuis imo. Als ge dat in de discussie trekt dan zou je abortus gaan verbieden op basis van een probleem dat elders dient opgelost te worden, daarmee veelal ook vrouwen in totaal andere situaties treffend.
Niemand vindt abortus een goeie vorm van anticonceptie. Maar zijn de, veelal jonge en kansarme, vrouwen die een abortus ondergaan vanuit een onwil of onkunde (van henzelf of hun omgeving- laat ons ook de partners of ouders bv niet vergeten) rond anticonceptie dan gebaat met hen te weigeren een abortus te geven? Is het kind dat dan ter wereld moet gebracht worden daarmee gebaat? Of is ingrijpen op een zeer vroeg stadium (en begeleiding of informatie introduceren) dan humaner?
Ge verwacht eigenlijk dat de cijfers van ongewenste zwangerschap opeens beter zouden zijn wanneer abortus geen optie is, want dan zullen ze wel opletten! Allé kom, sta me toe dat weinig realistisch te vinden.
(De cijfers van illegale en gevaarlijke abortussen, kansarmen, en kinderen in pleegzorg zullen anders wel stijgen).
Edit: en om te zien of ons beleid faalt, zou ge ook nog moeten vergelijken met landen die meer en minder doen. Ik vrees dat ge altijd met een groep 15 tot 24 jarigen zult zitten die ongewenst zwanger worden (tenzij ge verplicht spiraaltjes steekt misschien maar dan zitten we weer aan de fysieke integriteit van die meisjes te foefelen...) omdat risico inschatting bij die groep (jongens én meisjes uiteraard, ge hebt beide nodig) slechter is (omwille van de hersenen die nog niet volledig ontwikkeld zijn) en de hormonen explosief aanwezig zijn.