De abortuskwestie

Wat vind je van de abortuswetgeving in België?

• Te streng: de termijn moet worden uitgebreid.

Stemmen: 44 35,2%
  • Goed zoals hij is.

Stemmen: 68 54,4%
  • Niet streng genoeg: abortus mag enkel bij medische noodgevallen en verkrachting.

Stemmen: 8 6,4%
  • Moet volledig op de schop: abortus mag nooit een optie zijn.

Stemmen: 1 0,8%
  • Veel te streng: er mag geen termijn staan op abortus.

Stemmen: 4 3,2%

• Totaal aantal stemmers
    125
  • Buikkramp en buikpijn horen bij het effect. Heeft u hier veel last van? Neem dan een pijnstiller zoals ibuprofen.
  • Andere bijwerkingen: misselijkheid, braken of diarree. Dit verdwijnt snel vanzelf.
  • Krijgt u koorts, spierpijn, koude rillingen of hartkloppingen, of wordt u duizelig? Waarschuw dan uw arts.

Beetje zoals elke bijsluiter van medicatie...
Want da's aangenaam?
Neen maar het is ook niet altijd van toepassing.

modedit: overbodig gedeelte verwijderd

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb daar feitelijk geen mening over. Medische redenen (handicap etc) zowiezo altijd een abortus voor mij. Beetje de spartaanse way of living. Enkel gezonde kinderen op de wereld. Is er kans op goed leven en kiezen de ouders toch voor het kind dan hebben ze mijn volste bewondering en respect.

Mensen die 4-5-6 abortussen ondergaan hebben kan je wel zeggen... tiens dit is hier toch een lifestylechoice en daar heb ik het dan weer moeilijker mee.
Maar finaal op het eind van de dag zijn het alle betrokkenen die beslissen. Niet enkel de vrouw, niet enkel de man en zeker niet de buitenstaanders met uitgesproken meningen.

Aha ok ! Wat is dan de reden dat je het moeilijk hebt met een abortus-lifestyle ? Dat er precies een soort van onverschilligheid heerst bij die personen mbt het beëindigen van een zwangerschap oid? Of is het meer dat het beëindigen van een zwangerschap, die een potentieel gezonde baby zou voortbrengen, op zich dat wringt?

Beetje zoals elke bijsluiter van medicatie....

Neen maar het is ook niet altijd van toepassing.
Ben je bijna klaar met die persoonlijke aanvallen en kan je het eindelijk over de inhoud hebben?
Een abortus is niet hetzelfde als gewoon een pilletje slikken en klaar, met of zonder stofzuiger. Niet mentaal maar ook niet lichamelijk.
Dat op gelijke hoogte proberen te zetten, is een gigantisch foute voorstelling van de feiten.
Dat gaat niet over morele of intellectuele superioriteit wat je me probeert aan te wrijven maar puur over feiten.

Ik ga het nog eens omdraaien.
Wat als de man het kind niet wil en de vrouw wel? Kan hij dan beslissen om het kind te laten aborteren. (ik denk maar aan redenen van alimentatie e.d.)
Ik ben het eens dat in een relatie beslissingen als abortus niet eenzijdig kunnen genomen worden (in een goede relatie bespreek je dat toch een keer met elkaar) maar eigenlijk heeft dat toch niks te maken met de wetgeving rond abortus? Als uw vrouw achter je rug gelaten heeft om haar pil te nemen en ze is zwanger dan heb jij toch ook geen poot om op te staan. Ik vind dat ook not done en als man ben je dan imo gewoon voorgelogen maar je kan er niks aan doen, net zoals je er niks kan aan doen als uw vrouw abortus wil plegen terwijl jij het daar niet mee eens bent.

Aha ok ! Wat is dan de reden dat je het moeilijk hebt met een abortus-lifestyle ? Dat er precies een soort van onverschilligheid heerst bij die personen mbt het beëindigen van een zwangerschap oid? Of is het meer dat het beëindigen van een zwangerschap, die een potentieel gezonde baby zou voortbrengen, op zich dat wringt?
Ik denk dat ik hier in dit topic het al eens gepost heb maar we zitten aan 1.4 miljoen (?) abortussen per jaar in de US. Ik zou da echt spijtig vinden moest daar 500.000 kinderen voor een heel gemakkelijke lifestyle reden het bestaansrecht afgenomen worden. Neem de pil. Laat u knippen als man of gebruik condoom

Ik denk dat ik hier in dit topic het al eens gepost heb maar we zitten aan 1.4 miljoen (?) abortussen per jaar in de US. Ik zou da echt spijtig vinden moest daar 500.000 kinderen voor een heel gemakkelijke lifestyle reden het bestaansrecht afgenomen worden. Neem de pil. Laat u knippen als man of gebruik condoom
Gelukkig is het niet aan jou om te bepalen wat een geldige of een makkelijke lifestyle reden is. Ook niet aan mij.

Waarom geef je cijfers van de VS?

In de eerste plaats moet de VS meer inzetten op seksuele voorlichting en betaalbare anticonceptie als ze het aantal abortussen vooral bij jonge vrouwen willen zien dalen.

Een significant deel van de vrouwen die een abortus laten uitvoeren had seks zonder voorbehoedsmiddel, dat klopt. Maar dan nog vind ik dat de "straf" voor die vrouwen die kindloos willen blijven (omdat ze het financieel niet aankunnen, omdat ze geen alleenstaande moeder willen zijn, omdat ze mentale problemen hebben, of omdat ze gewoon geen kinderwens hebben) compleet buiten proportie is ten opzichte van de "misdaad" die ze zouden hebben begaan (onbezonnenheid). Want daar lijkt het wel vaak op: het is niet zozeer dat men wil opkomen voor de rechten van het ongeboren kind, maar eerder dat men vindt dat die vrouw voor haar onbezonnen keuze(s) moet worden gestraft ( een ver doorgedreven wie z'n gat verbrandt moet 18+ jaar lang op de blaren zitten). Ik ben het daar niet mee eens.

Die abortuscentra zorgen trouwens voor begeleiding en adviseren vrouwen wat voor hen de beste optie is qua anti-conceptie. Ze gaan je nooit dwingen een spiraal te nemen, maar raden dit wel sterk aan omdat het vlak na de abortus kan worden geplaatst zonder dat je nog eens langs de gynaecoloog voor nog een pijnlijke ingreep moet passeren. Ik denk dat er weinig vrouwen zijn die een tweede keer een abortus willen meemaken, laat staan 5 à 6 keer waar men het eerder over had. En dat zijn sowieso de problematische, onverantwoordelijke gevallen waar je als maatschappij niet van wilt dat ze 18+ jaar moeten instaan voor het opvoeden van een kind.

Laatst bewerkt:
Mensen die 4-5-6 abortussen ondergaan hebben kan je wel zeggen... tiens dit is hier toch een lifestylechoice en daar heb ik het dan weer moeilijker mee.
4 of meer abortussen voor niet medische redenen, ik vraag mij vooral af hoe groot die groep is en of die niet gebaat zou zijn met meer info over anticonceptie. Allez eigenlijk geninja'd door @coldplayke op dat vlak.

4 of meer abortussen voor niet medische redenen, ik vraag mij vooral af hoe groot die groep is en of die niet gebaat zou zijn met meer info over anticonceptie. Allez eigenlijk geninja'd door @coldplayke op dat vlak.
Ja ik denk dat niemand dit echt weet. Je kan aannames doen door bevragingen of anonieme polls maar het medisch geheim primeert natuurlijk wel. Ik denk dat het meeste onbegrip/misverstand zich ook situeert in de ontbrekende cijfers.

Laatst bewerkt:
Een significant deel van de vrouwen die een abortus laten uitvoeren had seks zonder voorbehoedsmiddel, dat klopt. Maar dan nog vind ik dat de "straf" voor die vrouwen die kindloos willen blijven (omdat ze het financieel niet aankunnen, omdat ze geen alleenstaande moeder willen zijn, omdat ze mentale problemen hebben, of omdat ze gewoon geen kinderwens hebben) compleet buiten proportie is ten opzichte van de "misdaad" die ze zouden hebben begaan (onbezonnenheid). Want daar lijkt het wel vaak op: het is niet zozeer dat men wil opkomen voor de rechten van het ongeboren kind, maar eerder dat men vindt dat die vrouw voor haar onbezonnen keuze(s) moet worden gestraft ( een ver doorgedreven wie z'n gat verbrandt moet 18+ jaar lang op de blaren zitten). Ik ben het daar niet mee eens.
Maar is dat nu niet gewoon een stroman, wie beweert er precies dat ze een kind moeten houden als straf?

Ja ik denk dat niemand dit echt weet. Je kan aannames doen door bevragingen of anonieme polls maar het medisch geheim primeert natuurlijk wel. Ik denk dat het meeste onbegrip/misverstand zich ook situeert in de ontbrekende cijfers.
waarom denk je dat men dit niet zou weten?

cijfers van 2018
Code:
A.00 Lichamelijke problemen van de zwangere vrouw               526
A.01 Lichamelijke problemen van het kind dat zal worden geboren 268
A.02 Problemen van geestelijke gezondheid                       168
B.13 De vrouw voelt zich te jong                               2098
B.14 De vrouw voelt zich te oud                                 455
B.15 Studente                                                  1503
B.16 Alleenstaande vrouw                                        542
B.17 Momenteel geen kinderwens                                 7198
B.18 Voltooid gezin                                            3389
C.20 Financiële redenen                                        1140
C.21 Werksituatie                                              1034
C.22 Woonsituatie                                               434
D.30 Relatie onlangs verbroken                                 1147
D.31 Partner aanvaardt de zwangerschap niet                     469
D.32 Occasionele relatie                                        638
D.33 Te recente relatie                                        1095
D.34 Buitenechtelijke relatie                                   292
D.35 Partnerrelatiemoeilijkheden                                930
D.36 Relatiemoeilijkheden met de omgeving                       122
D.37 Juridische problemen i.v.m. de echtscheiding                32
E.40 Verkrachting                                                37
E.41 Incest                                                       1
F.50 Politiek vluchteling                                       199
G.99 Andere                                                     823

cijfers van 2018
Code:
thx voor de info. Loopt wat gelijk met die amerikaanse studie.
Maar toch heb ik er een wrang gevoel bij. Van de 24540 zwangerschappen zijn er 1000 door medische of mentale problemen afgebroken en verkrachtingen en incest. Waarvoor ik voorstander ben van abortie in deze gevallen. De andere zijn mss gegrond maar grotendeels vermijdbaar.

thx voor de info. Loopt wat gelijk met die amerikaanse studie.
Maar toch heb ik er een wrang gevoel bij. Van de 24540 zwangerschappen zijn er 1000 door medische of mentale problemen afgebroken en verkrachtingen en incest. Waarvoor ik voorstander ben van abortie in deze gevallen. De andere zijn mss gegrond maar grotendeels vermijdbaar.
Er waren geen 24540 zwangerschappen, wel zoveel redenen om abortus te plegen. Soms zijn er meerdere redenen.

Van de 18273 abortussen zijn er 2715 die gebeurden nadat er volgen de vrouw goeie conceptie werd toegepast. Er zijn zelfs 3 mensen waarbij zowel man als vrouw gesteriliseerd is.

Maar is dat nu niet gewoon een stroman, wie beweert er precies dat ze een kind moeten houden als straf?
Je zou kunnen stellen dat al die kinderen in het adoptie/pleegkind traject terecht komen, maar hoe haalbaar/wenselijk is dat?

+ dan zadel je die vrouwen nog steeds op met een zwangerschap van 9 maanden, mogelijks medische complicaties na de bevalling (post-natale depressies, fysieke klachten, ...), om nog maar te zwijgen van het mentale aspect. Zelfs al wil je geen moeder zijn, betekent het niet dat je eventjes vlot een bevalling kan doorstaan en daar zonder emotionele littekens uitgeraakt.

Ik blijf het toch ook wel opmerkelijk vinden dat er een grote overlap is tussen mensen die contra-abortus, maar bijvoorbeeld pro-doodstraf zijn. Daarom niet per se in deze thread, maar ik vind het eerlijk gezegd moeilijk te geloven dat mensen waarvan ik weet dat ze doorgaans totaal niet zo hard inzitten met schending van mensenrechten, ineens wel de grote verdediger van de rechten van het ongeboren kind zijn, waarvoor alles moet wijken. Wat er met dat kind na de geboorte gebeurt, daar zitten ze een stuk minder mee in. Daarom ook dat het mij vaak meer lijkt te gaan om het bevredigen van een rechtvaardigheidsgevoel, een soort vergelding, waarbij mensen gedwongen worden te leven met de gevolgen van hun daden. Op zich snap ik dat principe wel, maar zoals ik al zei vind ik hier de gevolgen voor die vrouwen als je abortus verbiedt totaal niet in verhouding staan tot de vergissing die ze hebben gemaakt.

Er zijn geen 24540 afgebroken zwangerschappen geweest, dus je verhaal klopt niet.

Akkoord. Er waren ±18000 zwangerschappen en nu niet meer. Waarvan 1000 een echt gegronde reden hadden om geaborteerd te worden. Ongeveer 17000 kunnen een reden gehad hebben maar ik blijf het wrang vinden. Ik snap niet welk verhaal er hier niet klopt hoor? Of waarom een foutief cijfer mijn wrang gevoel teniet zou doen?
Als van die 17000 er 7000 de reden opgeven 'momenteel geen kinderwens' dan kan ik me er niet echt van ontdoen dat het een beetje gebruikt wordt als anticonceptie met terugwerkende kracht.

Een fetus (wat een levend, menselijk, wezen is), wat iets tastbaar is. Is dat recht verdedigen van dat wezen. Ge weet wel, humanisme enz...Hoe ge dat punt kunt missen...

Kwestie van de details goed te krijgen hé. Het is pas een foetus vanaf 9 weken (11 weken zwangerschap). Dus tot 9 weken is het oké voor u?

Ter info: hier in België ligt de limiet op 12 weken (14 weken zwangerschap) met 6 dagen bedenktermijn (dus ge moet eigenlijk al op 11 weken -13 weken zwangerschap- een eerste afspraak hebben) met enkele uitzonderingen rond lichamelijke problemen bij kind of moeder bij verderzetting zwangerschap.

Dit dus.
Abortus kwestie heeft alles te maken met het ongeboren kind en 0.0 met onderdrukking van vrouw of willen ingrijpen in "haar" lichaam.

...
Het gaat over het lichaam van het kind en dat leven.

Dat is een mooi idee. Maar tot nog toe betekent het verdedigen van de rechten van een ongeboren kind dat ge de fysieke en mentale integriteit van de - reeds levende - vrouw ondergeschikt vindt. Niemand ontkent dat het een moeilijk ethisch vraagstuk is, maar in elk ethisch vraagstuk geeft ge voorrang aan het antwoord dat het minste schade berokkent (aan een ander). Potentieel van het kind, allemaal goed en wel, maar als ge daarvoor iemand anders moet beschadigen?

Dus zolang de technologie er niet is om de zwangerschap te transfereren naar een welwillende persoon, lijkt het mij net inhumaan om de rechten van de ongewenst zwangere vrouw te gaan ondergraven. Al ben ik het niet oneens dat er een limiet is natuurlijk.

En laat ons ook niet doen alsof de discussie hier zo gepolariseerd is als in Amerika bv. Daar kan abortus in sommige staten tot 24 weken (als ik me niet vergis zou onze wet hier ook als pro-life gezien worden eerder dan pro-choice...).

En het is ook echt niet zo eenvoudig als 'sta het kind dan af ter adoptie'. Ge dwingt vrouwen om zwanger te zijn terwijl ze dat niet willen (traumatisch) en om een bevalling mee te maken (traumatisch en reële kans op (zware) fysieke problemen). En na die zwangerschap is niet alles poef in orde hé. In mijn beperkte omgeving zijn er verschillende vrouwen met blijvende lichamelijke klachten van de zwangerschap/bevalling gaande van rugpijn, tot bekken problemen tot een verzakte baarmoeder.
Iemand dwingen om zo'n risico's te nemen, lijkt mij ook inhumaan.

De voornaamste tegenargumenten zijn altijd weer dat de vrouw in kwestie maar beter had moeten weten (en dan komen we terug op het straffen dat coldplayke aanhaalde). Die narratief helpt niemand vooruit en het is zeker niet zo dat vrouwen die abortus plegen standaard slecht/geen gebruik maken van anticonceptie.

Net zoals het voor jullie in een hypothetische discussie een moeilijke kwestie is, kan ik u garanderen dat dat voor een vrouw die echt in die situatie zit absoluut niet gemakkelijk is, zelfs als ze zeker is in haar beslissing.

cijfers van 2018
Code:

Ik vind het eigenlijk opmerkelijk dat er 37 zwangerschappen zijn afgebroken na verkrachting. Rekening mee houden dat een vrouw slechts beperkt vruchtbaar is, veel (jonge) vrouwen reeds anticonceptie nemen en verkrachtingen vaak eenmalig voorkomen (voor het slachtoffer dan, niet de dader)...

Laatst bewerkt:
Je moet me écht eens uitleggen voor elk van deze redenen waarom dat geen gegronde reden zou zijn om abortus te plegen. Dat je moreel een probleem kan hebben met sommige, versta ik, maar zeggen dat hier zeker sprake is van geen gegronde reden? :

A.00 Lichamelijke problemen van de zwangere vrouw 526
bvb vrouw heeft ernstige kans op overlijden.

bvb kind zal levensloos (of bijna-levensloos) geboren worden

A.02 Problemen van geestelijke gezondheid 168
mentaal gehandicapte

D.30 Relatie onlangs verbroken 1147
Partner heeft vrouw verlaten

D.31 Partner aanvaardt de zwangerschap niet 469
Partner weigert mee te zorgen voor het kind als geen abortus gepleegd wordt

D.35 Partnerrelatiemoeilijkheden 930
Partner slaat de vrouw

E.40 Verkrachting 37
Hopelijk geen uitleg nodig

E.41 Incest 1
Idem

F.50 Politiek vluchteling 199
Gezien de situatie van politiek vluchtelingen: grote kans op E.40

G.99 Andere 823
Geen uitleg, dus hoe kan je zeggen dat dit geen gegronde reden kan zijn?

(ik heb bewust er een aantal uitgehaald die ik wél een goeie reden kan vinden, maar waarover ik je hier nog het "voordeel van de twijfel" wil geven.

Akkoord. Er waren ±18000 zwangerschappen en nu niet meer. Waarvan 1000 een echt gegronde reden hadden om geaborteerd te worden. Ongeveer 17000 kunnen een reden gehad hebben maar ik blijf het wrang vinden. Ik snap niet welk verhaal er hier niet klopt hoor? Of waarom een foutief cijfer mijn wrang gevoel teniet zou doen?
Als van die 17000 er 7000 de reden opgeven 'momenteel geen kinderwens' dan kan ik me er niet echt van ontdoen dat het een beetje gebruikt wordt als anticonceptie met terugwerkende kracht.
Ge mist hiervoor de cijfers van aantal afbrekeningen per week zwangerschap. Wat mij ook wel interessant lijkt (gecombineerd met reden, leeftijd en voorbehoedsmiddelengebruik).

Losweg lijkt het mij dat er veel jonge meisjes een zwangerschapsafbreeking doen na onbeschermde seks. Dat is problematisch maar daar moet aan gewerkt worden op een andere manier dan via abortus illegaal te maken. Ik ben vrij zeker dat dat ook allemaal vroege abortussen zijn dus pre-foetus stage.
En itt tot wat gij nu ongetwijfeld denkt, voor de meeste van die meisjes is dat echt niet iets zonder impact.

Edit: zeker dat gij trouwens niet aan plan B aant denken zijt IVM 'abortus is gemakkelijk'. Ik denk dat sommige mensen dat wel als een soort anticonceptie durven gebruiken (hoewel het ook een hormonenbom is dus plezant kan dat niet zijn) maar dat is (technisch gezien) geen abortus: het verhindert de innesteling van een bevruchte eicel. Daarom ook dat het zo snel mogelijk moet genomen worden (binnen de 72h, en hoe sneller hoe meer kans dat het werkt).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan