Corona: Maatregelen en Updates (sinds persconferentie 04/03/22)

Hoe zit het tegenwoordig met isolatie? Hoe lang en vanaf wanneer tellen, start symptomen of positieve test?
 
De mensen die nu opgenomen worden, zijn dit ouderen waarbij de boostershot al te lang geleden is of hoe is dit te verklaren?
 
De mensen die nu opgenomen worden, zijn dit ouderen waarbij de boostershot al te lang geleden is of hoe is dit te verklaren?
Dat hoeft toch niet verklaard te worden? Of beter gezegd: het is toch niet raar dat er nog steeds mensen worden opgenomen en die verklaring is toch nog steeds hetzelfde als vroeger? En dat dat aantal misschien lichtjes stijgt als de besmettingen stijgen? Vaccins bieden geen 100% bescherming, en mensen met een onderliggende aandoening, ouderen, zwakkeren, mensen die pech hebben, ... kunnen het nog altijd zwaar te pakken krijgen. COVID is niet weg.

Minder regels = meer contact = meer besmettingen = meer zwakkeren/vatbaren/pechvogels die het zwaar te pakken krijgen

Tussen 12 maart 2022 en 18 maart 2022 werden 1 184 patiënten in het ziekenhuis opgenomen met als reden COVID-19 (“ziekenhuisopname voor COVID-19”) en 1 053 patiënten werden opgenomen voor een andere reden, maar testten daarbovenop positief in het kader van een screening (“ziekenhuisopname met COVID-19”). De onderstaande figuren tonen de evolutie van ziekenhuisopnames voor en met COVID-19. In dezelfde periode verlieten 1 760 personen het ziekenhuis.
Van de 1 184 gerapporteerde opnames voor COVID-19 in de periode 12 maart 2022 tot 18 maart 2022 zijn er 1 095 nieuwe opnames gerapporteerd met een onderscheid naar herkomst van de patiënt. Voor deze periode waren 91 (van de 1 095) opnames afkomstig uit een woonzorgcentrum of een andere instelling voor langdurige zorg.
Uit de meest recente Sciensano update.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Vond dit wel interessant om hier te posten:

(blijkbaar deden we het hier goed op gebied van flexibiliteit... of anders geïnterpreteerd: iedere week veranderende maatregelen :unsure:)
 

Als zelfs Molenberghs het zegt dan ziet het er goed uit. Hopelijk worden we natuurlijk weer niet te laks nu om dan in de herfst en winter weer met de shit te zitten. Dat zit er natuurlijk weer dik in. Ik denk dat een volgende booster tegen de zomer/eind de zomer toch weer nodig zal zijn (zeker bij de zwakkere bevolking)
 

Als zelfs Molenberghs het zegt dan ziet het er goed uit. Hopelijk worden we natuurlijk weer niet te laks nu om dan in de herfst en winter weer met de shit te zitten. Dat zit er natuurlijk weer dik in. Ik denk dat een volgende booster tegen de zomer/eind de zomer toch weer nodig zal zijn (zeker bij de zwakkere bevolking)
Ik ben het er wel mee eens, ik zou graag dit niveau van maatregelen willen behouden. Verder versoepelen lijkt mij niet nodig voorlopig, terwijl de boostercampagne deze zomer weer mag opgestart worden en we toch waakzaam en voorzichtig blijven zeker rond het einde v/d zomer. Anderzijds wil ik niet dat we terug naar code rood gaan voor het minste en weer de hele boel toedoen. Ik zou gewoon eigenlijk liever voorlopig permanent geel of licht oranje willen. Maar goed belangrijkste lijkt mij, niet wachten met boosteren tot het weer al in opmars is. Ik weet niet wanener de zwakkere bevolking voor het laatst de boosters hebben gehad (nov-dec). Dan denk ik dat de zorg en zwakkeren een booster deze zomer moet kunnen krijgen, en eventueel met enkele opties waar ze langs kunnen komen (rekening houdend met dat het vakantie is).
 
Ik ben het er wel mee eens, ik zou graag dit niveau van maatregelen willen behouden. Verder versoepelen lijkt mij niet nodig voorlopig, terwijl de boostercampagne deze zomer weer mag opgestart worden en we toch waakzaam en voorzichtig blijven zeker rond het einde v/d zomer. Anderzijds wil ik niet dat we terug naar code rood gaan voor het minste en weer de hele boel toedoen. Ik zou gewoon eigenlijk liever voorlopig permanent geel of licht oranje willen. Maar goed belangrijkste lijkt mij, niet wachten met boosteren tot het weer al in opmars is. Ik weet niet wanener de zwakkere bevolking voor het laatst de boosters hebben gehad (nov-dec). Dan denk ik dat de zorg en zwakkeren een booster deze zomer moet kunnen krijgen, en eventueel met enkele opties waar ze langs kunnen komen (rekening houdend met dat het vakantie is).
Ik denk dat dat boosteren nogal eens kan tegenvallen. Ik hoor in mijn omgeving bijna niemand meer die nog een prik wil laten zetten zolang je overal binnen zou kunnen zonder pas.

Doordat er veel zijn die toch serieus ziek geweest zijn ondanks dat ze nog maar een paar weken gevaccineerd waren. Er zijn er daardoor heel veel het geloof in de vaccins kwijt merk ik.
 
Ik denk dat dat boosteren nogal eens kan tegenvallen. Ik hoor in mijn omgeving bijna niemand meer die nog een prik wil laten zetten zolang je overal binnen zou kunnen zonder pas.

Doordat er veel zijn die toch serieus ziek geweest zijn ondanks dat ze nog maar een paar weken gevaccineerd waren. Er zijn er daardoor heel veel het geloof in de vaccins kwijt merk ik.
Een nieuwe boostercampagne zal waarschijnlijk ondersteunend zijn en dan zal enkel de "wel overtuigden" wel volstaan. En als we toch weer naar rood moeten, zal die boostercampagne ook gepaard gaan met het CST.
 
Ik denk dat dat boosteren nogal eens kan tegenvallen. Ik hoor in mijn omgeving bijna niemand meer die nog een prik wil laten zetten zolang je overal binnen zou kunnen zonder pas.

Doordat er veel zijn die toch serieus ziek geweest zijn ondanks dat ze nog maar een paar weken gevaccineerd waren. Er zijn er daardoor heel veel het geloof in de vaccins kwijt merk ik.
Het virus verandert ook erg snel natuurlijk, niet elk vaccin is even up-to-date of 100% effectief op de laatste rondgaande varianten, maar het zorgt wel degelijk voor wat bescherming. In dat opzicht is dat ook wel vergelijkbaar met een griepvaccin denk ik, dat ook niet 100% effectief kan zijn. Het is niet omdat je gevaccineerd bent dat je daarom niet meer ziek kan worden.

Voorlopig ben ik drie keer gevaccineerd en ik ben nu positief, maar ik heb eigenlijk op dit moment nog steeds geen symptomen. Geen idee of die nog moeten komen, maar op dit moment voel ik mij eigenlijk erg fris en fit. En de vaccinaties zullen daar wel een rol in gespeeld hebben. Ik heb bij de eerste twee vaccinaties heftig gereageerd. Toen zeiden bepaalden tegen me dat dat een goed teken is, en voorlopig lijken ze op dat vlak wel gelijk te hebben.

Zelfs al heeft een vaccinatie amper effect, wegen de voordelen toch op tegenover de nadelen. Baat het niet, dan schaadt het niet. En de gevallen waar het baat zijn een duizendvoud tegenover de gevallen waar het kan schaden. Ik heb veel liever een extra vaccinatie dan een heleboel (strenge) maatregelen. Men probeert ook maar te helpen met de vaccinatiecampagnes en ik vind die veel minder ingrijpend dan zeer strenge maatregelen. Zolang het aangewezen blijft, en het toegankelijk blijft (ook qua prijs) zal ik me blijven laten boosteren. Qua maatregelen vind ik dat we wel moeten evolueren naar een post-covid samenleving, waarin we samenleven met het virus op een normale en menselijke manier maar waarin het leven wel zijn gang kan gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het er wel mee eens, ik zou graag dit niveau van maatregelen willen behouden. Verder versoepelen lijkt mij niet nodig voorlopig, terwijl de boostercampagne deze zomer weer mag opgestart worden en we toch waakzaam en voorzichtig blijven zeker rond het einde v/d zomer. Anderzijds wil ik niet dat we terug naar code rood gaan voor het minste en weer de hele boel toedoen. Ik zou gewoon eigenlijk liever voorlopig permanent geel of licht oranje willen. Maar goed belangrijkste lijkt mij, niet wachten met boosteren tot het weer al in opmars is. Ik weet niet wanener de zwakkere bevolking voor het laatst de boosters hebben gehad (nov-dec). Dan denk ik dat de zorg en zwakkeren een booster deze zomer moet kunnen krijgen, en eventueel met enkele opties waar ze langs kunnen komen (rekening houdend met dat het vakantie is).

Het huidige niveau van maatregelen is ook al gewoon dusdanig laag dat het eigenlijk verwaarloosbaar is he. Op hier of daar nog een mondmaskerplicht na, kan ik eigenlijk geen enkele maatregel meer opnoemen die nog van kracht is momenteel.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Momenteel twee dagen in Duitsland in Oberhausen. Opvallend wel hoe fel men hier nog vasthoudt aan mondmaskers. Alhoewel er geen verplichting meer is, droeg de meerderheid hier (overdekt shoppingcenter) nog steeds mondmasker, vaak zelfs FFP2. En dan heb ik het niet enkel over oudere generaties, maar zelfs groepjes jongeren enz droegen het nog vaak. Ik geloof dat de verplichting wel nog niet zolang is verdwenen, maar dan nog een groot verschil met hier bij ons waarbij de gemiddelde Vlaming z'n mondmasker afliet van zodra het maar kon (ikzelf ook hoor).
 
Momenteel twee dagen in Duitsland in Oberhausen. Opvallend wel hoe fel men hier nog vasthoudt aan mondmaskers. Alhoewel er geen verplichting meer is, droeg de meerderheid hier (overdekt shoppingcenter) nog steeds mondmasker, vaak zelfs FFP2. En dan heb ik het niet enkel over oudere generaties, maar zelfs groepjes jongeren enz droegen het nog vaak. Ik geloof dat de verplichting wel nog niet zolang is verdwenen, maar dan nog een groot verschil met hier bij ons waarbij de gemiddelde Vlaming z'n mondmasker afliet van zodra het maar kon (ikzelf ook hoor).
Zit zelf ook toevallig in Duitsland deze week en was me ook al opgevallen. Ik heb zelf geen flauw idee waar en of je het nog moet ophouden. Hier in het hotel moet het blijkbaar niet, maar bij het ontbijt heeft zo goed als iedereen het op. In de fabriek waar ik zit voor het werk moet het blijkbaar wel nog gedragen worden. Echt bizar.
 
In Molenbeek is het mondmasker weer verplicht. Al een geluk dat Van Ranst tempert.


Molenbeek verplicht mondmasker weer​

SINT-JANS-MOLENBEEK

Daar is de mondmaskerplicht weer. Toch in Molenbeek, waar de cijfers de hoogte ingaan en de burgemeester vreest dat het nog erger wordt.
In het centrum, tijdens markten en in openbare gebouwen voert Molenbeek opnieuw de mondmaskerplicht in. Het aantal besmettingen is er eind maart dan ook met 16 procent gestegen, en de burgemeester vreest dat wanneer de ramadan straks eindigt, veel mensen elkaar zullen besmetten.
Viroloog Marc Van Ranst (KU Leuven) betwijfelt het nut van de maatregel. “Het klopt dat er in die regio een stijging is, terwijl daar weinig gevaccineerd is. Maar ik heb altijd vragen gehad bij het dragen van zo’n masker in de buitenlucht. Behalve in situaties waar echt énorm veel mensen dicht bij elkaar staan. Je gaat meer effect hebben als je in binnenruimtes gaat controleren op ventilatie of daar het mondmasker iets vaker oplegt. Allicht wil de burgemeester een signaal sturen naar de bevolking dat ze moet opletten.” (jdg)
 
Terug
Bovenaan