Corona: Maatregelen en Updates (sinds persconferentie 04/03/22)

Ja ik ben er nog steeds niet uit. In de horeca moest het niet - enkel personeel
In de winkel moest het dan wel nog.

Hingen geen bordjes op, het is pas na dat ik besteld had en eens rond me keek dat ik iedereen met zag.
In de horeca enzovoorts mocht je niet binnen zonder geldig CST, dus daar kon je al wel zonder mondmasker rondlopen. In de winkel (en in het frituur) scanden ze je CST niet, dus moest je het daar eigenlijk wel op hebben denk ik.
 
In China gaat 't blijkbaar weer de foute kant uit...
Oké, het is een boulevardnieuwssite, maar toch:

Toch enig realisme nodig?
 
Klopt, voor verbruik ter plaatse was CST verplicht en mondmasker niet. Voor afhaal of kortstondig betreden van de binnenruimte (bv van terras naar wc) was geen CST verplicht, maar wel mondmasker.
 
Klopt, voor verbruik ter plaatse was CST verplicht en mondmasker niet. Voor afhaal of kortstondig betreden van de binnenruimte (bv van terras naar wc) was geen CST verplicht, maar wel mondmasker.
Oké dan was ik dus blijkbaar verkeerd.
Ook weer typisch Belgisch dat dan niemand iets kan zeggen op zo'n moment
 
Oké dan was ik dus blijkbaar verkeerd.
Ook weer typisch Belgisch dat dan niemand iets kan zeggen op zo'n moment
Tja. Maanden en maanden hebben we mensen gezien die koppig weigerden een mondmasker te dragen in verschillende situaties (dat van jou was een vergissing, dus daar reken ik je voor alle duidelijkheid niet toe) plus het feit dat dat mondmasker de volgende dag werd afgeschaft zorgde er waarschijnlijk voor dat er bij veel mensen een soort van 'whatever' gevoel aanwezig was. Waarom potentieel ruzie gaan zoeken om iets wat de volgende dag afgeschaft wordt?

Ik ken er veel die in het begin nog moeite deden om koppige weigeraars op hun plichten te wijzen (in plaatsen waar een mondmasker verplicht was) en dat op het einde gewoon niet meer deden wegens de moeite niet om in discussie te gaan, dus het zal zoiets wel geweest zijn.
 
Het feit dat het aantal bevestigde besmettingen terug stijgt, wil dit dan per definitie zeggen dat die mensen zich zodanig slecht voelen dat ze naar de dokter gaan voor een PCR test?
 
Of misschien omdat ze echt ziek zijn en hun huisdokter hebben gesproken (of die zelfevaluatietool hebben ingevuld) en een PCR moesten laten doen. Of misschien omdat ze een ingreep moesten laten doen en men het zo heeft gezien. Of misschien omdat ze in de zorg werken en ze een hoogrisico contact hebben gehad. Of misschien...

Dat COVID nu (gelukkig maar) eindelijk op de backburner staat wil niet zeggen dat er ineens geen mensen meer ziek van worden of dat testing nutteloos is.
 
Laatst bewerkt:
Idd. Ikzelf begon vorige week maandag ook symptomen te krijgen. Zelfevaluatietool gedaan en die raadde mij een test aan. Vervolgens afspraak gemaakt voor een test en dus positief. Veel gehoest en gesnotter en keelpijn in het begin maar dat is nu al fel gebeterd. Ik zou ook om een ziektebriefje kunnen gaan hebben maar heb het niet gedaan omdat ik de mogelijkheid heb om de ganse tijd thuis te werken waardoor ik toch sowieso meer 'op mijn gemak' ben.

Zoals @RidderBauknecht zegt is het nog altijd niet nutteloos om u te laten testen. Heb zo meteen al mijn collega's ingelicht die ik nog gezien had vorige week maandag.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Het feit dat het aantal bevestigde besmettingen terug stijgt, wil dit dan per definitie zeggen dat die mensen zich zodanig slecht voelen dat ze naar de dokter gaan voor een PCR test?
Thuis werk is in principe afgeschaft. Vroeger kon je hele week thuis blijven met een snotneus en niemand had er last van. Nu doe je PCR test en je mag weekje thuis werken.
 
Over dat thuisblijven/thuis werken gesproken: als er nu iets is wat naar mijn mening mag blijven hangen van heel dit COVID verhaal dan is het wel dat we wat voorzichtiger zijn (en dat van anderen accepteren dat ze dat doen) als we duidelijk ziek zijn. Hoe vaak ik al niet heb mogen horen 'ja ik heb 39 graden koorts, maarja, een Dafalgan en we zijn weer op weg' ergens aan de toog of op de werkvloer (of enfin, eender waar mensen die ziek zijn niet per se moeten zijn) om daarna zelf geveld te worden of te horen dat collega's ziek in bed liggen...

Voor de rest hoop ik oprecht dat we er nu echt wel vanaf zijn en dat lockdowns, sector sluitingen, avondklokken, en al van dat in het verleden blijven.
 
Thuis werk is in principe afgeschaft. Vroeger kon je hele week thuis blijven met een snotneus en niemand had er last van. Nu doe je PCR test en je mag weekje thuis werken.
Thuiswerk is zeker niet overal afgeschaft. Maar wat is het meest logische? Dat de meest verregaande versoepelingen leiden tot meer besmettingen, maar dat dat niet anders is dan verwacht, of dat het stijgende aantal besmettingen te wijten is aan dat meer mensen zich laten testen om toch maar thuis te mogen werken (terwijl veel sectoren nog steeds thuiswerk behouden, en veel mensen ernaar snakken om weer te mogen gaan werken)?
 
Hoe vaak ik al niet heb mogen horen 'ja ik heb 39 graden koorts, maarja, een Dafalgan en we zijn weer op weg'
Ik heb ook zo'n collega's van tegen en over de 50 "ik ben nog nooit in mijn leven nen dag afwezig geweest van mijn werk voor ziekte". Leuk voor u maar tenzij er dagen geweest zijn waar je doodziek bent gaan werken kan dat volgens mij bijna niet. Ik vraag mij dan ook af wie je daar op het eind van de rit een plezier mee doet... enfin, het antwoord is gekend dus ik vraag mij dan af, waarom zou je jezelf dat aandoen?
 
Nie leuk meer aanschuiven aan de kassa zonder mondkapje , zijn er die uit hun bek stikken .:puke:
 
Thuiswerk is zeker niet overal afgeschaft. Maar wat is het meest logische? Dat de meest verregaande versoepelingen leiden tot meer besmettingen, maar dat dat niet anders is dan verwacht, of dat het stijgende aantal besmettingen te wijten is aan dat meer mensen zich laten testen om toch maar thuis te mogen werken (terwijl veel sectoren nog steeds thuiswerk behouden, en veel mensen ernaar snakken om weer te mogen gaan werken)?
Of wat dacht je van een combo?

Zoals Ridderbauknecht aangaf: vroeger had ik sowieso gaan werken met de snotneus die ik nu heb. Nu laat ik me testen en werk een weekje thuis. Maar voor te mogen thuis werken moet ik me wel even laten testen...
 
Ik ben iig dankbaar voor al diegene die zich verzet hebben tegen de discriminerende en nutteloze maatregel dat het CST is, het is allicht nog niet definitief weg, maar het is een begin. Een autoritair regime komt er niet van vandaag op morgen, maar traag en op een manier dat de bevolking dit nauwelijks merkt. Voorstanders hiervan zijn ofwel naïef, of ideologisch blind.
 
Ik ben iig dankbaar voor al diegene die zich verzet hebben tegen de discriminerende en nutteloze maatregel dat het CST is, het is allicht nog niet definitief weg, maar het is een begin. Een autoritair regime komt er niet van vandaag op morgen, maar traag en op een manier dat de bevolking dit nauwelijks merkt. Voorstanders hiervan zijn ofwel naïef, of ideologisch blind.
Ja, want iedereen die voorstander van een CST was in tijden van een pandemie, was natuurlijk voorstander om het voor eeuwig te houden.
 
Ik ben iig dankbaar voor al diegene die zich verzet hebben tegen de discriminerende en nutteloze maatregel dat het CST is, het is allicht nog niet definitief weg, maar het is een begin. Een autoritair regime komt er niet van vandaag op morgen, maar traag en op een manier dat de bevolking dit nauwelijks merkt. Voorstanders hiervan zijn ofwel naïef, of ideologisch blind.
Ja, want het is door de moed en de strijd van die mensen dat het is verdwenen :unsure: . Totaal niet omdat de cijfers positief geëvalueerd zijn. Dat zal het autoritair regime eens leren zeg!
 
Ik ben iig dankbaar voor al diegene die zich verzet hebben tegen de discriminerende en nutteloze maatregel dat het CST is, het is allicht nog niet definitief weg, maar het is een begin. Een autoritair regime komt er niet van vandaag op morgen, maar traag en op een manier dat de bevolking dit nauwelijks merkt. Voorstanders hiervan zijn ofwel naïef, of ideologisch blind.
Wat een zever. Alsof het CST en de bijhorende COVID maatregelen trage en 'nauwelijkse merkbare' ingrepen waren om tot een autoritair regime te komen, die waren letterlijk het tegenovergestelde. Ik denk dat iedereen heeft gemerkt dat er maatregelen waren de voorbije twee jaren, alleen begrepen de meeste verstandige mensen wel dat die noodzakelijk waren en niet een of andere slimme truc om een autoritair regime te installeren via 'nauwelijks merkbare' maatregelen.

Was elke maatregel heel doeltreffend? Nee, waarschijnlijk niet. Heeft de regering een foutloos parcours gereden? Ook zeker niet. Waren we ei zo na in een autoritaire politiestaat terecht gekomen en zijn we daar enkel dankzij de moed en zelfopoffering van antivaxers, ostentatieve mondmaskerweigeraars, en andere figuren aan ontsnapt? Bijlange niet.

Zowat iedereen hier zei dat die maatregelen zoals het CST tijdelijk waren, en ondanks het geroep van vele onheilvoorspellers zien we nu dat het CST inderdaad alweer weg is. Maar goed, dat zal dan inderdaad aan de moedige strijd van enkelen hebben gelegen, en niet aan het feit dat de cijfers nu zo zijn dat het virus onder controle is. Zo kan je altijd 'winnen' natuurlijk. Bleef het CST gaat het van 'zie je, ik had gelijk!' en nu het weg is gaat dat van 'dankzij de moedige strijd van enkele niet-schapen' of weet ik veel wat je hier nu eigenlijk wilt komen zeggen.
 
Terug
Bovenaan