Corona: Maatregelen en Updates (sinds persconferentie 04/03/22)

In de horeca moet het personeel vanaf maandag geen mondmasker opzetten. Dus dat wil zeggen dat ik in de zorginstelling waar ik werk als medewerker keuken, tijdens de uren dat de brasserie open is en daar dingen voor maak dat de mensen bestellen. Geen masker meer moet dragen? Want de brasserie hoort bij de horeca. Dus een paar uur zonder dat onding op mijne smoel.
Hangt dat niet af van de CAO? En als grootkeuken zorginstelling zal je dan wel bij de zorg horen.
 
Ik vind het wel een grappige. Een paar weken geleden was alles nog vollenbak corona-modus gewijs "ja, je moet blijven oppassen, het virus kan blijven toeslaan", en nu hoor je er letterlijk niks meer over. Een paar weken geleden moest je bij manier van spreken nog onder de dampkap gaan staan als er familie op bezoek kwam, en nu worden mensen aangemoedigd om Oekraïense vluchtelingen op te vangen.

Dus in een paar weken is het virus geëvolueerd van (nog altijd) maatschappij-bedreigend (dat je schrik moest hebben van vreemden) tot letterlijk niks. Achja, see ya corona & de virologen. Hope to never see y'all again. ✌️

En de antivaxers hebben een nieuw onderwerp gevonden: Putin & Rusland vereren.
 
Degenen die hier geen problemen hebben met de mondmaskers op het OV pakken nooit de bus of trein vermoed ik… :unsure:

Ben blij dat ik meer kan thuiswerken tegenwoordig, zodat ik die stomme nutteloze vod niet moet ophouden tijdens mijn treinrit naar het werk.
 
Degenen die hier geen problemen hebben met de mondmaskers op het OV pakken nooit de bus of trein vermoed ik… :unsure:

Ben blij dat ik meer kan thuiswerken tegenwoordig, zodat ik die stomme nutteloze vod niet moet ophouden tijdens mijn treinrit naar het werk.
Ik neem de trein naar het werk met mondmasker, en op mijn werk is het ook al sinds begin van de pandemie met een masker te doen tenzij je alleen op je bureau zit. Mijn vrouw werkt in de zorgsector dus daar is het zelfs met ffp2 te doen.

Et alors.
 
Veranderen de quarantaine- en isolatieregels ook eigenlijk? Ik vind er weinig van terug, dus gok van niet?
 
Toch nog wat verwarring: op de destandaard.be vermelden ze luchthavens óók als locatie waar de mondmaskerplicht wegvalt, maar nergens anders.
gelukkig heb ik maandag de nacht, want als je op de luchthaven werkt, zou zoiets toch duidelijk moeten zijn.

want als het openbaar vervoer zou zeggen "op onze treinen, maar ook op onze perrons", dan valt een luchthaven daar misschien ook onder.
 
Om het vliegtuig te nemen is er vermoedelijk wel nog een EU covidpas nodig? Of vervalt dat ook?

Goed nieuws. Hopelijk moeten we geen stappen meer terug zetten.

En hierbij is ook bevestigd, dat de angst dat er regeltjes blijven hangen, ook onnodig was.

Goh ja, het is misschien toch ook goed geweest dat sommigen waarschuwden voor dingen als een CST. Om duidelijk te maken aan iedereen dat dit echt iets tijdelijks moest zijn. Zonder kritische stemmen zaten we er misschien wel langer aan vast.

(en wat betreft mijn vraag hierboven: we zijn er nog niet helemaal van af. Corrigeer mij als ik het fout heb, maar het EU certificate systeem is toch nog niet gedeactiveerd? Volgens VDB: "Op korte termijn zal het CST zelfs niet meer kunnen gebruikt worden, want vanaf maandag zullen we de app om die te scannen inactief maken, maar je moet de pas niet definitief weggooien", aldus de minister.")
 
Om het vliegtuig te nemen is er vermoedelijk wel nog een EU covidpas nodig? Of vervalt dat ook?



Goh ja, het is misschien toch ook goed geweest dat sommigen waarschuwden voor dingen als een CST. Om duidelijk te maken aan iedereen dat dit echt iets tijdelijks moest zijn. Zonder kritische stemmen zaten we er misschien wel langer aan vast.

(en wat betreft mijn vraag hierboven: we zijn er nog niet helemaal van af. Corrigeer mij als ik het fout heb, maar het EU certificate systeem is toch nog niet gedeactiveerd? Volgens VDB: "Op korte termijn zal het CST zelfs niet meer kunnen gebruikt worden, want vanaf maandag zullen we de app om die te scannen inactief maken, maar je moet de pas niet definitief weggooien", aldus de minister.")
Maar het was toch allang duidelijk en gewoon logisch dat we niet voor de rest van ons leven met een CST geconfronteerd gaan worden? Daar heeft het tegengeluid zeker geen aandeel in gehad. En begrijpelijk ook om het niet al volledig weg te gooien, want we weten nog niet wat volgende winter de sit gaat zijn.
 
Om te reizen per vliegtuig moet je nog altijd je vaccinatie, herstel of negatieve test kunnen voorleggen, ook na maandag. Plf invullen hoeft wel niet meer vanaf vrijdag.
 
Maar het was toch allang duidelijk en gewoon logisch dat we niet voor de rest van ons leven met een CST geconfronteerd gaan worden? Daar heeft het tegengeluid zeker geen aandeel in gehad. En begrijpelijk ook om het niet al volledig weg te gooien, want we weten nog niet wat volgende winter de sit gaat zijn.

Vanaf dat men begon met de geldigheid van dat CST bij te stellen (wegens boosterprik vereist) vond ik het toch niet "duidelijk en logisch" dat we er sowieso vanaf zouden raken.

Maar bon, fingers crossed dat we nooit in ons leven meer moeten discussiëren over een CST ;)
 
Vanaf dat men begon met de geldigheid van dat CST bij te stellen (wegens boosterprik vereist) vond ik het toch niet "duidelijk en logisch" dat we er sowieso vanaf zouden raken.

Maar bon, fingers crossed dat we nooit in ons leven meer moeten discussiëren over een CST ;)
Bwa, in alle landen gebeurde hetzelfde. Ik zag dat ze het met een reden deden en eens die reden wegvalt, mag je ervanuit gaan dat het gaat verdwijnen. Anders moet je eigenlijk al denken dat ze het deden om ons te pesten.

Over het laatste ben ik het helemaal eens met je. Ik hoop alleen dat de mensen, die hun verantwoordelijkheid niet durfde te nemen, maar niet denken dat zij één of andere strijd tegen het systeem hebben gewonnen. Want daar zie ik ze nog voor in staat.
 
Degenen die hier geen problemen hebben met de mondmaskers op het OV pakken nooit de bus of trein vermoed ik… :unsure:

Ben blij dat ik meer kan thuiswerken tegenwoordig, zodat ik die stomme nutteloze vod niet moet ophouden tijdens mijn treinrit naar het werk.
Als ik naar het werk ga, ga ik op de heenrit 1u51 onafgebroken en op de terugrit 2u01 (met korte mondmaskerloze-overstap) zitten. Tegen mijn plezier, maar ik versta het nut wel. Hoop dat dit binnen een maand ook al niet meer hoeft.

Hoe ze het zullen handhaven als mensen vaak zonder mondmasker zullen rondlopen, vooral op de bus, dat weet ik wel niet.
 
De besmettingscijfers lijken (dag per dag) bijna weer te gaan stijgen… had men dit verwacht met alle versoepelingen?
 
De besmettingscijfers lijken (dag per dag) bijna weer te gaan stijgen… had men dit verwacht met alle versoepelingen?
Dacht van wel. Van Gucht zei eergisteren in het nieuws dat het vooral bij twintigers op veel plaatsen terug stijgt maar dat het niet verwonderlijk was na de versoepelingen van het vorige overlegcomité.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan