Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
De ziekenhuisopnames zijn gepiekt op 30 november en daarna alleen maar gezakt. Dus hoe dit aan de schoolsluitingen kan gelinkt worden is me wel een raadsel

Lijkt me eerder te linken aan de boostercampagne, benieuwd wat de combinatie met omikron te weeg zal brengen in de ziekenhuizen en op de ICU.

De cijfers waren ook duidelijk fors gedaald met de scholen nog open in december. Een duidelijk bewijs dat het probleem zich veel verder dan de scholen en niet gevaccineerde kinderen situeert. De extra sluiting voor Kerst was dan ook een fars, maar ze hadden dan ook een stok nodig om met te slaan.

Laten we ze nu nog maar extra sluiten, maar bijkomende opening in de zomer zal weeral onbespreekbaar zijn.
Jama ik hoor dan ook van bevriend leerkrachten dat voor de examens er continu in alle klassen meerdere besmettingen en quarantaines waren maar tijdens de examens plots niet meer :p. Er durfden er zich amper nog laten testen uit schrik de examens te moeten inhalen.
Tijdens de feestdagen werden risicocontacten ook minder doorgegeven om toch optimaal van de feestdagen te kunnen genieten. Het is nog nooit zo rustig geweest bij de huisarts hier verderop, ik zag altijd massale wachtrijen aan zijn voordeur, de enige wachtrijen die ik de voorbije dagen zag was bij de frituur of meeneemchinees. Nu men allen weer naar’t werk moeten zullen er wel weer massaal briefjes nodig zijn en bijgevolg testen worden aangevraagd ;).

Zijn er eigenlijk studies die kijken naar long covid in het geval van omikron?

Ik heb er nog niet veel van gezien. Zou ook niet liever hebben dan dat we wat losser kunnen omgaan met alles omdat omikron minder dodelijk en ziekmakend is. De meeste verhalen m.b.t. long covid zijn precies een gevolg van besmetting tijdens de 1e golf, dus ik vraag me af hoe het zit met de varianten (delta, omikron...)

De ziekenhuisopnames zijn gepiekt op 30 november en daarna alleen maar gezakt. Dus hoe dit aan de schoolsluitingen kan gelinkt worden is me wel een raadsel
Je vergeet dan de schoolsluitingen (of klassen in quarantaine) in de periode ervoor?

Dit zegt wel genoeg, vermoed ik?
pWEzWIW.png

Bron

En alles heeft natuurlijk meerdere factoren, dit zal een combinatie zijn van alle maatregelen die sinds 17/11/2021 ingevoerd zijn (of zelfs 26/10/2021 al zullen die niet veel impact gehad hebben).

Lijkt me eerder te linken aan de boostercampagne, benieuwd wat de combinatie met omikron te weeg zal brengen in de ziekenhuizen en op de ICU.
Uiteraard ligt het aan de boosters. Maar in november was die urgentie nog niet doorgedrongen bij de federale regering en namen ze liever andere (onnozele) maatregelen in hun 3 OC op 3 weken tijd. Kwestie van de accenten helemaal fout te leggen. Maar dat wisten we natuurlijk al.

Overigens een terechte vraag/standpunt van Peter De Roover in DM vandaag:
Waarom weigert minister Vandenbroucke noodcapaciteit in de zorg uit te bouwen?

Praktische vraag: hoe? Er is nog geen duidelijk zicht long-covid bij omikron sinds die nog maar ~2maand rondgaat :p
De studies i.v.m. long-covid bij andere varianten kwamen er ook pas na enkele maanden.
Good point...

Ik dacht bv. aan het feit dat omikron de longen minder gemakkelijk aantast, en veel van die long covid gevallen (niet allemaal) gerelateerd zijn aan een verslechterde longfunctie. Lijkt logisch, maar ik ben uiteraard geen expert.

Uiteraard ligt het aan de boosters. Maar in november was die urgentie nog niet doorgedrongen bij de federale regering en namen ze liever andere (onnozele) maatregelen in hun 3 OC op 3 weken tijd. Kwestie van de accenten helemaal fout te leggen. Maar dat wisten we natuurlijk al.

Overigens een terechte vraag/standpunt van Peter De Roover in DM vandaag:
Waarom weigert minister Vandenbroucke noodcapaciteit in de zorg uit te bouwen?
Een opiniestuk van een NVA'er in De Morgen... de wonderen zijn de wereld nog niet uit :p

Je vergeet dan de schoolsluitingen (of klassen in quarantaine) in de periode ervoor?

Dit zegt wel genoeg, vermoed ik?
pWEzWIW.png

Bron

En alles heeft natuurlijk meerdere factoren, dit zal een combinatie zijn van alle maatregelen die sinds 17/11/2021 ingevoerd zijn (of zelfs 26/10/2021 al zullen die niet veel impact gehad hebben).
Tuurlijk waren er veel besmettingen in de scholen. Het was dan ook de enigste plaats waar er consequent werd getest itt alle andere sectoren. Zo krijg je natuurlijk een vertekend beeld

Mijn punt was vooral dat men niet met de onzin moet afkomen dat de schoolsluitingen zorgde voor een daling bij de besmettingen/opnames want die dalingen waren al ruim op voorhand bezig

Good point...

Ik dacht bv. aan het feit dat omikron de longen minder gemakkelijk aantast, en veel van die long covid gevallen (niet allemaal) gerelateerd zijn aan een verslechterde longfunctie. Lijkt logisch, maar ik ben uiteraard geen expert.

Een opiniestuk van een NVA'er in De Morgen... de wonderen zijn de wereld nog niet uit :p
Ik ga, gedeeltelijk, akkoord met het opiniestuk, maar vind het wel serieus overroepen om te stellen dat er niet gebruik is gemaakt van zo'n "buffer". Er zijn bij mijn weten op heel wat wijzen gebruik gemaakt van middelen die in normale tijden niet gebruikt worden.

Dat er eventueel kan gekeken worden hoe dit systematischer kan, dat zou ik een betere vraag vinden.

Good point...

Moet ge de long in longcovid als het orgaan lezen? :eek: of gaat het echt over lange covid? :laugh:

Mijn punt was vooral dat men niet met de onzin moet afkomen dat de schoolsluitingen zorgde voor een daling bij de besmettingen/opnames want die dalingen waren al ruim op voorhand bezig
Niet bekeken, maar het is wel een beetje een vreemde stelling, niet? Het is toch niet omdat er al een daling is, dat de schoolsluitingen niet zouden kunnen zorgen voor een verderen/hardere daling? Toch?

Moet ge de long in longcovid als het orgaan lezen? :eek: of gaat het echt over lange covid? :laugh:
Haha ja "lang" he... maar ik bedoel dat je meestal (maar niet altijd) leest over mensen met aanhoudende longklachten.

Mijn punt is dat we misschien best even kijken naar Zuid-Afrika en het VK: hoe snel voelen al die mensen zich terug 'de oude' na omikronbesmetting, of hoeveel zijn er die na bv. 1 maand nog altijd niet 100% zijn... En dat vergelijken met cijfers bij de andere varianten. Kan al een indicatie zijn voor langere termijn klachten (na meerdere maanden).

Zoals altijd hoop ik gewoon dat er iemand bezig is met dat soort onderzoek, en dat die resultaten snel gecommuniceerd worden :)

Niet bekeken, maar het is wel een beetje een vreemde stelling, niet? Het is toch niet omdat er al een daling is, dat de schoolsluitingen niet zouden kunnen zorgen voor een verderen/hardere daling? Toch?
Die was er dus niets. Had ik mssn moeten duidelijk neerschrijven :).
Van 30 november (de piek met 386 opnames) tot begin schoolsluiting (141) zakten de cijfers van de opnames met meer dan 50%. Van schoolsluiting (141) tot 30 december (164) stijgen ze echter weer.

België koopt 10.000 behandelingen met coronapillen van zowel Pfizer als Merck

Die was er dus niets. Had ik mssn moeten duidelijk neerschrijven :).
Van 30 november (de piek met 386 opnames) tot begin schoolsluiting (141) zakten de cijfers van de opnames met meer dan 50%. Van schoolsluiting (141) tot 30 december (164) stijgen ze echter weer.
Maar dan kijk je met oogkleppen naar 1 aspect, zoals ik al zei, er zijn meerdere maatregelen genomen die allemaal samen effect gaan gehad hebben.

Verder was de "schoolsluiting" ook niet universeel. Dit was enkel kleuter en basis.
Verder kijk je naar individuele dagen in een grafiek die op en neer gaat. Als we er een 7-day rolling average bijzetten, valt het op dat uw stelling dat het opeens weer stijgt misschien niet zo zwart-wit is als je denkt (ik heb 20 december aangeduid met de oranje lijn):
VwGIcg8.png

Mij verbaast het ook niet dat er een dal is van opnames rond kerstmis, bovenop het "normale" weekend-dal.

Maar dan kijk je met oogkleppen naar 1 aspect, zoals ik al zei, er zijn meerdere maatregelen genomen die allemaal samen effect gaan gehad hebben.

Verder was de "schoolsluiting" ook niet universeel. Dit was enkel kleuter en basis.
Verder kijk je naar individuele dagen in een grafiek die op en neer gaat. Als we er een 7-day rolling average bijzetten, valt het op dat uw stelling dat het opeens weer stijgt misschien niet zo zwart-wit is als je denkt (ik heb 20 december aangeduid met de oranje lijn):
VwGIcg8.png

Mij verbaast het ook niet dat er een dal is van opnames rond kerstmis, bovenop het "normale" weekend-dal.
Tuurlijk is er meer dan dat maar je ziet ook mooi dat de daling 1ste 2 weken van december veel duidelijker is dan nu. Nu gaat is weer licht omhoog zoals ik zei. Dank je om dit mooi te illustreren :-). Zolang je onder je rollend gemiddelde zit, is het goed. Nu zitten we er reeds weer boven :(.

Mij verbaast het ook niet dat er dan minder opnames waren, wat dus wil zeggen dat de cijfers eigenlijk hoger moesten liggen en dat de schoolsluitingen zeker niet voor een daling zorgden, integendeel :(. En dat was nochtans wel de ganse insteek van die sluiting.

Een vraag waar ik nergens antwoord op vind. Mijn vrouw mag vrijdag uit quarantaine na positief geweest te zijn. Kan/mag je vanaf dan ook al weer naar de horeca met je covid safe pas? De dokter zelf dacht van niet maar wist ook niet meer. Verder vind ik nergens zwart op wit het antwoord

Een vraag waar ik nergens antwoord op vind. Mijn vrouw mag vrijdag uit quarantaine na positief geweest te zijn. Kan/mag je vanaf dan ook al weer naar de horeca met je covid safe pas? De dokter zelf dacht van niet maar wist ook niet meer. Verder vind ik nergens zwart op wit het antwoord
Geen idee, maar desnoods kan je altijd zelf even de app downloaden waarmee je die qr codes kan scannen. Dan kan je checken of het terug groen is.

edit: hier, zou 11 dagen zijn

Mogelijk lossere maatregelen voor mensen die volledig gevaccineerd zijn.

Gelukkig zijn de meesten die zich niet hebben laten vaccineren mensen die zich heel braaf aan de quarantaine regeltjes houden enzo.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan