Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
wel een gevaarlijk precedent. Iedere sector kan nu luid gaan roepen en weigeren om te sluiten.
De horeca roept al vanaf dag één. De CEO van Horeca Vlaanderen is op enkele virologen na de meest geziene gast op de TV. Ze schieten dus niet in actie na gebrul van de ene of andere.

De Raad Van State doet gewoon hun job me dunkt. Het feit dat het nog maar één keer gebeurd is tijdens de pandemie impliceert dat ze met de voorgaande maatregelen wel akkoord gaan.

wel een gevaarlijk precedent. Iedere sector kan nu luid gaan roepen en weigeren om te sluiten.
Wat is het gevaarlijke precedent? Een regering die maatregelen neemt die de rechterlijke toets niet passeren?
Laten we ook niet vergeten hoe lang het heeft geduurd eer men de coronawet had gestemd. De uitvoerende macht tast al sinds het begin van corona zijn grenzen af. En soms zitten ze over de grens.

Draagvlak is toch gewoon weg?
Met twee winkelen? Geen winkelier die nog wil controleren.
Bioscoop open? Politie (burgemeesters) willen niet meer controleren, alleen na (wellicht) zware politieke druk zal men toch controleren.

Burgerlijke ongehoorzaamheid neemt toe en terecht.

Draagvlak is toch gewoon weg?
Met twee winkelen? Geen winkelier die nog wil controleren.
Bioscoop open? Politie (burgemeesters) willen niet meer controleren, alleen na (wellicht) zware politieke druk zal men toch controleren.

Burgerlijke ongehoorzaamheid neemt toe en terecht.
Nooit aan gedacht maar vandaag eigl ook met 3 naar de winkel geweest . Ook niet echt op aangesproken geweest 🙈

En als de cijfers opnieuw stijgen binnen 2 weken ? Dan opnieuw terug sluiten ?

In hoeverre is de totale lockdown in Nederland buiten proportie ?

Als er een gestaafde reden is tot sluiten met cijfers, why not.
Maar ze ondergraven toekomstige beslissingen door die random maatregelen van vorige keer.

En als de cijfers opnieuw stijgen binnen 2 weken ? Dan opnieuw terug sluiten ?

In hoeverre is de totale lockdown in Nederland buiten proportie ?

FHtcVLrWUAUbjdW

Presenteer de cijfers.

Als de cijfers binnen 2 weken aantonen dat de cultuursector (mede) verantwoordelijk is voor de surge in hospitalisaties (want ik veronderstel dat ze daar naar kijken en niet naar de besmettingscijfers), dan zal dat opnieuw getoetst worden.

De reden is omdat er meer openlijke kritiek komt van verschillende kanten, waarbij vroeger de kritiek altijd afwezig bleef op de serieuzere mediakanalen of meer gericht was. Bovendien is de vraag ook niet eenduidig, velen kunnen antwoorden "te streng" omwille van het punt dat gemaakt wordt rond de cultuursector - ook al hadden de virologen of adviseurs dat niet eens gevraagd, maar is het het enige waarop de regering op wou besparen omdat ze diep vanbinnen allemaal cultuurbarbaren zijn, en niet hadden gedacht dat de cultuursector in staat was om in opstand te komen.

Het was een tijd taboe om tegen coronamaatregelen te zijn, welke dan ook.

Ik vraag me zelfs af of het wettelijk mogelijk is om de hele regering aan te klagen bij het internationaal gerechtshof voor overtredingen of misdaden tegenover de mensenrechten. En of het nemen van alle maatregelen (incl. de avondklok van weleer) wel constitutioneel mogelijk was. Zelfs als de meerderheid vindt dat ze het recht hebben, vind ik dit een gevaarlijk precedent om noodmaatregelen te nemen tegen een onzichtbare bedreiging in de toekomst om zogezegd orde op zaken te stellen maar te gebruiken als dekmantel om de touwtjes steviger in handen te hebben. Sowieso heeft deze coronacrisis voor een achteruitgang gezorgd wereldwijd qua democratische waardes, in het ene land meer dan het andere. Dat is standaard het geval in elke crisis.
Misschien moeten we als de pandemie over is een tribunaal organiseren :unsure:

Als de cijfers binnen 2 weken aantonen dat de cultuursector (mede) verantwoordelijk is voor de surge in hospitalisaties (want ik veronderstel dat ze daar naar kijken en niet naar de besmettingscijfers), dan zal dat opnieuw getoetst worden.
Ik hoop dat de tijd van sectoren sluiten eigl achter ons ligt binnenkort , dat men dan met een 2g komt of 2g+ of ja 1g , 1g+ zelfs. En ventilatie en dergelijke ,beperkte gasten desnoods .

Iedere sector heeft wel zn redenen om niet te sluiten , en ook voor de horeca/fitness zijn er niet echt cijfers.

+ als omnikron een niemendalletje is kan men ook al die vaccinatiepassen schrappen .

Ik ben absoluut niet tegen het nemen van maatregelen, maar het is nu toch niet zo vreemd dat men genome beslissingen moet kunnen staven met cijfers en bewijs?
Ik heb nogal de indruk dat dit arrest er komt na het luid geroep van de afgelopen week.

Zoals iemand hier zei roept de horeca al bijna 2 jaar dat de maatregelen voor hen te strikt zijn, maar daar hoorde je nooit politici die hen gelijk gaven.

Om 1 of andere reden wordt het geklaag van de cultuur serieuzer genomenen en ligt het gevoeliger om hen beperkingen op te leggen. Burgemeesters die zelf aangaven de maatregelen niet te controleren.

Misschien ook omdat een hoop bv's zich verzetten? Dat is iig mijn aanvoelen.

Ik ben natuurlijk niet tegen maatregelen op basis van objectieve cijfers. Wil dat zeggen dat de mensen die nu dit arrest toejuichen akkoord gaan dat we het advies van de gems tot in het kleinste detail moeten volgen?

10 kinderen met corona opgenomen in AZ Damiaan in Oostende: “Maar corona is niet altijd de reden van opname, dus laat ons niet te voorbarig zijn”

En dan lees je:

Ze worden opgenomen met andere infecties of verkoudheden en daar komen dan toevallige covid-besmettingen uit. Ze zijn dus meestal niet ziek door corona”, klinkt het.

Waarom toch steeds hameren op Corona?
Als men bv eens alle patiënten in ziekenhuizen zou testen op herpes, 75% heeft herpes.
Maar ze komen niet in het ziekenhuis omwille van herpes, maar omwille van een gebroken been, maagverkleining, bevalling.,,

Zulke berichtgeving doet echt geen goed aan de geloofwaardigheid van Corona.
Lijkt wel alsof men per gediagnosticeerde een bonus krijgt?

Ik vind het ernstig hoe men er alles aan doet streepjes te kunnen zetten per besmette.

Het verschil tussen ziek (doodgaan) door Corona of met Corona (maar los van oorzaak) is toch steeds heel wazig geweest, waarom?

Ik heb nogal de indruk dat dit arrest er komt na het luid geroep van de afgelopen week.

Zoals iemand hier zei roept de horeca al bijna 2 jaar dat de maatregelen voor hen te strikt zijn, maar daar hoorde je nooit politici die hen gelijk gaven.

Om 1 of andere reden wordt het geklaag van de cultuur serieuzer genomenen en ligt het gevoeliger om hen beperkingen op te leggen. Burgemeesters die zelf aangaven de maatregelen niet te controleren.

Misschien ook omdat een hoop bv's zich verzetten? Dat is iig mijn aanvoelen.

Ik ben natuurlijk niet tegen maatregelen op basis van objectieve cijfers. Wil dat zeggen dat de mensen die nu dit arrest toejuichen akkoord gaan dat we het advies van de gems tot in het kleinste detail moeten volgen?
Wat is dat nu weer voor zwart/wit gezever?
't Is niet omdat de GEMS de cultuur- en evenementensector niet in hun te sluiten aanbevelingen van pakket 1 had gestoken, dat we nu alle andere aanbevelingen wel moeten volgen he.
't Is zoals MVR of Van Gucht (ik ben het even kwijt) zei: "we hadden een tweetrapspakket aan maatregelen voorgesteld. De regering heeft wat uit pakket 1 en wat uit pakket 2 gekozen, maar zo werkt het niet natuurlijk." Het was bedoeld als: begin met pakket 1 (enkele welgemikte ingrepen) en als de cijfers verslechteren schakel je naar pakket 2 (quasi een lockdown, met de sluiting van de cultuur, maar óók de horeca)

Het verschil tussen ziek (doodgaan) door Corona of met Corona (maar los van oorzaak) is toch steeds heel wazig geweest, waarom?
Neen, dat is helemaal nooit wazig geweest.
Dood door corona, dan staat corona als doodsoorzaak aangegeven op de offciële documenten
Dood met corona, dan niet.

Voornamelijk extreem-rechts gespuis heeft proberen te doen uitschijnen alsof er een grijze zone was. Maar , neen, een overlijden wordt gecontroleerd door een arts.
En de oversterfte in B was vorig jaar groter dan het officieel aantal corona-doden, dus die vlieger gaat niet op.

Iedereen die nu zelfs maar milde symptomen heeft van een verkoudheid, moet zich laten testen. Want hij of zij kan omikron-besmet zijn. Daarvoor pleit onder andere viroloog Marc Van Ranst. “Een loopneus kan al een symptoom zijn van een omikronbesmetting.”

“De minste aanwijzingen van een verkoudheid zijn vandaag genoeg om je te laten testen”, zegt Marc Van Ranst. “Je mag niet meer voor jezelf de conclusie trekken: dit is maar een simpele verkoudheid, dit is geen corona. Veel meer dan bij de vorige varianten wijzen verkoudheidssymptomen al op een mogelijke coronabesmetting met de omikronvariant. Omikron nestelt zich namelijk in de receptoren van de bovenste luchtwegen (neus en keel). Daardoor lijkt het meer op een verkoudheid dan delta, die zich eerder diep in de longen nestelt.”

Marc Van Ranst meent het echt wanneer hij zegt: laat je testen bij het minste symptoom van een verkoudheid. “Zelfs een milde loopneus moet al genoeg zijn voor een zelftest en in positief geval een PCR-test.”

Maar ook een pijntje in de keel of een hoestje kan al duiden op een besmetting met omikron. Bij de delta- en de andere varianten leidt een coronabesmetting eerder tot een longontsteking. Daarom waren we minder snel geneigd ons te laten testen wanneer we een hoestje hadden. Die losse mentaliteit kunnen we ons nu niet meer permitteren.

Hoeveel mensen zijn niet meerdere malen verkouden gedurende het jaar? Als omikron meer op een verkoudheid lijkt en iedereen zich bij dergelijke symptomen laat testen gaan de besmettingscijfers toch de pan uit swingen? Bij behoud van de huidige quarantaineregels op de scholen kunnen ze beter de poorten sluiten tot juli, want het zal de ene quarantaine na de andere zijn als je ziet hoe kleine kinderen snotteren.

Stany Crets denk er al aan om mss binnen enkele weken opnieuw grote producties van start te laten gaan , das dan ook weer te voorbarig .

Als ter compensatie vd cultuur open , de horeca dan maar dicht moet , zal daar ook veel geklaag over zijn .

Wat is dat nu weer voor zwart/wit gezever?
't Is niet omdat de GEMS de cultuur- en evenementensector niet in hun te sluiten aanbevelingen van pakket 1 had gestoken, dat we nu alle andere aanbevelingen wel moeten volgen he.
't Is zoals MVR of Van Gucht (ik ben het even kwijt) zei: "we hadden een tweetrapspakket aan maatregelen voorgesteld. De regering heeft wat uit pakket 1 en wat uit pakket 2 gekozen, maar zo werkt het niet natuurlijk." Het was bedoeld als: begin met pakket 1 (enkele welgemikte ingrepen) en als de cijfers verslechteren schakel je naar pakket 2 (quasi een lockdown, met de sluiting van de cultuur, maar óók de horeca)
Wat is je punt juist? We gaan beiden akkoord dat de regering pakket 1 beter volgde en indoen noodzakelijk overstapt naar pakket 2?

Hoeveel mensen zijn niet meerdere malen verkouden gedurende het jaar? Als omikron meer op een verkoudheid lijkt en iedereen zich bij dergelijke symptomen laat testen gaan de besmettingscijfers toch de pan uit swingen? Bij behoud van de huidige quarantaineregels op de scholen kunnen ze beter de poorten sluiten tot juli, want het zal de ene quarantaine na de andere zijn als je ziet hoe kleine kinderen snotteren.
Wacht, is dat nu "Oh nee, de besmettingscijfers gaan omhoog als we meer testen, dus we testen beter niet"? Is dat nu wat je zegt?

Stany Crets denk er al aan om mss binnen enkele weken opnieuw grote producties van start te laten gaan , das dan ook weer te voorbarig .

Als ter compensatie vd cultuur open , de horeca dan maar dicht moet , zal daar ook veel geklaag over zijn .
Kijk: het zal voor niemand ooit goed zijn als er dingen gesloten worden. En het wringt altijd wel ergens bij iemand. Maar toen vorige week de maatregelen genomen werden door de regering, kon zelfs de minister niet vertellen WAAROM ze sloten. Een veeg teken zo bleek.
Als ze binnenkort de horeca weer strengere maatregelen opleggen of sluiten, dan zal er evenzeer geklaag komen. Maar als ze dat staven met cijfers (wat ze nu bij de cultuursector niet konden), dan gaat men dat sneller aanvaarden.
Ik heb bv quasi niemand horen klagen nu dat het voetbal zonder supporters voort moet. Omdat het wel duidelijk is dat met 20.000 supporters samenkomen geen goed idee is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan