Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
"Op de minste weerstand" is dan toch als een boomerang in hun gezicht teruggekomen. Ze hadden beter niks gedaan, want stel dat ze asap nog versoepelen en de cultuursector toch heropenen, dan zijn ze weer de klos als de cijfers dan toch weer stijgen (wanneer binnenkort de scholen terug open gaan etc). Dan zijn ze zeker hun geloofwaardigheid kwijt.

Die cijfers stijgen/dalen ongeacht of de cultuursector open of toe is. Ik kan mij totaal niet voorstellen dat het al dan niet open zijn van die sector (waar iedereen afstand houdt, CST heeft, goed verlucht is, etc) überhaupt een significante variabele is in het aantal besmettingen.
Dan zijn er toch heel wat andere variabelen waar je aan kan rommelen, zoals scholen, horeca, openbaar vervoer, etc.
We hebben een leger aan statistici, gebruik die hun kennis nu eens deftig.

Het is wel genant als de politiek tijdens de beslissing kop in het zand steekt....

Ik zie niks verfrissend aan heel dat beleid.

Enkel systematisch doorduwen in de misse richting op het foute moment.
Ik zie niks verfrissend aan heel dat beleid.
Ik heb het beleid dan ook niet verfrissend genoemd, ik zeg dat het goed is dat er bepaalde politici hun fouten ondertussen (voorzichtig) toegeven. Dat is niet iets wat je verwacht van politici (dat zouden we wel moeten verwachten in een ideale wereld, maar kom, de realiteit is echt wel anders). Maar ik zeg absoluut nergens dat ik het beleid geweldig vind. Ik zit zelfs in diezelfde comment waar jij antwoord op geeft nog te zeggen dat ik hoop dat ze het beleid nog eens onder de loep nemen... Verdraai mijn woorden dus niet.
Je moet echt geen master in epidemiologie of microbiologie hebben om te snappen dat men gewoon maatregelen neemt die op de minste weerstand stuiten. Puur symbolisch om te laten zien van "hey we doen toch iets???". Dit keer was het slachtoffer de cultuursector.
Dat je in een land leeft met een freakshow aan regeringen die elks andere stakeholders vertegenwoordigen helpt natuurlijk niet.

Als je echt iets met de verspreiding van het virus inzit, dan neem je toch wel heel andere maatregelen dan de cultuursector sluiten waar mensen op ruime afstand van elkaar zitten, CST hebben, etc.
Zoals bijvoorbeeld dit (trams gisterenavond in Antwerpen, bron: een karen op facebook):
270124639_3005688496411843_573297285998770306_n.jpg

Voor mij allemaal niet gelaten eh, want wat kunnen mij die besmettingen schelen.
Maar als je maatregelen neemt, neem dan de goeie, of doe gewoon niks.
2 woorden: bad governance.
En je moet ook geen master tout court hebben om te weten dat het openbaar vervoer voor veel mensen (studenten, ouderen, mensen zonder rijbewijs, ...) een bijna levensnoodzakelijke service is. Dat men er voor moet zorgen dat trams, bussen, en treinen niet zo volgepakt zitten, daar ben ik het mee eens, maar als ze daar dan maatregelen over invoeren gaat het weer van 'en wie gaat dat controleren?'

Dat je in een land leeft met een freakshow aan regeringen die elks andere stakeholders vertegenwoordigen helpt natuurlijk niet.
2 woorden: bad governance.
Ook tegen jou: ik ben hier niet de politiek aan het verdedigen of ik ben ook niet aan het zeggen dat het hier allemaal perfect gaat. Ik heb hier in die oude threads vaak genoeg mijn gal komen spuwen over bepaalde maatregelen of de aanpak van de politiek (hoewel ik niet gewoon bij elke maatregel begin te steigeren, zoals bepaalde personen hier) dus ik ben absoluut geen blinde verdediger. Bad governance vind ik trouwens wel een heel krachtige term voor onze regering (eender welke) maar goed, dat is dan jouw mening en ik heb hoegenaamd geen enkele zin om in een politieke discussie verwikkeld te raken.

Ik wilde maar gewoon wat tegengas geven. Ja, het is belachelijk dat men nu hun staart moet intrekken inzake de cultuursector, en voor die beslissing mogen ze terecht heel wat kritiek krijgen, maar voor sommigen hier is het echt wel 'damned if you do, damned if you don't'. Had men nu niet beginnen zeggen 'we hebben misschien een fout gemaakt' dan ging het van 'arrogante zakkenvuller met hun kop in het zand' of weet ik veel, en nu men wat luistert naar de tegenwind gaat dat van 'clowns, wanbeleid, ...' Wat men ook doet, beslist, zegt, of invoert, er zijn er hier die letterlijk altijd wel gaan lopen zeiken, behalve wanneer er letterlijk geen enkele maatregel van kracht is.

Een dikke 60% van de stemmers van de poll vinden de huidige maatregelen te streng. Het gaat de goede richting uit met dit forum, een tijdje terug zag je hier nog posts staan met mensen die (vraag me niet hoe ze erbij komen) vroegen naar nog strengere maatregelen.
There's hope after all.

Ik heb het beleid dan ook niet verfrissend genoemd, ik zeg dat het goed is dat er bepaalde politici hun fouten ondertussen (voorzichtig) toegeven. Dat is niet iets wat je verwacht van politici (dat zouden we wel moeten verwachten in een ideale wereld, maar kom, de realiteit is echt wel anders). Maar ik zeg absoluut nergens dat ik het beleid geweldig vind. Ik zit zelfs in diezelfde comment waar jij antwoord op geeft nog te zeggen dat ik hoop dat ze het beleid nog eens onder de loep nemen... Verdraai mijn woorden dus niet.
Als partijgenoot van iemand die de beslissingen genomen heeft (en dan nog op een ander regeerniveau) is het natuurlijk heel gemakkelijk om de genomen beslissingen fout te noemen. (ik denk aan Stephanie D'hose of Jeremie Van Eeckhout). Als Magnette zijnde is het ook redelijk gratuit als de Vlaamse ministers De Croo en Vandenbroucke (en Jambon) als enige verantwoordelijken gezien worden voor de genomen maatregelen.
Het enige wat me momenteel zou verbazen is als FVDB himself de beslissingen van vorige week in vraag zou stellen.
Want hoe ie bv vanmiddag op't VTM nieuws weer mooi naast de kwestie fietste, dat geeft aan dat ie zelf heel goed beseft dat de genomen maatregelen compleet fout waren, maar dat ie dat in alle toonaarden zal blijven ontkennen.

Een dikke 60% van de stemmers van de poll vinden de huidige maatregelen te streng. Het gaat de goede richting uit met dit forum, een tijdje terug zag je hier nog posts staan met mensen die (vraag me niet hoe ze erbij komen) vroegen naar nog strengere maatregelen.
There's hope after all.

Mensen worden wakker. :lol:
Mensen beseffen EINDELIJK dat er een agenda zit aan te komen en de bedoeling van al het vaccineren is om ons vol nanochips in te spuiten zodat wanneer 5g uitgerold wordt wij allemaal in robots gaan veranderen.
Vandaar dat mensen de huidige maatregelen wantrouwen. Het is overduidelijk dat alleen schaapjes nog slapen, al de rest is wakker!!

Als partijgenoot van iemand die de beslissingen genomen heeft (en dan nog op een ander regeerniveau) is het natuurlijk heel gemakkelijk om de genomen beslissingen fout te noemen. (ik denk aan Stephanie D'hose of Jeremie Van Eeckhout). Als Magnette zijnde is het ook redelijk gratuit als de Vlaamse ministers De Croo en Vandenbroucke (en Jambon) als enige verantwoordelijken gezien worden voor de genomen maatregelen.
Het enige wat me momenteel zou verbazen is als FVDB himself de beslissingen van vorige week in vraag zou stellen.
Want hoe ie bv vanmiddag op't VTM nieuws weer mooi naast de kwestie fietste, dat geeft aan dat ie zelf heel goed beseft dat de genomen maatregelen compleet fout waren, maar dat ie dat in alle toonaarden zal blijven ontkennen.
Hoh enige voorzichtigheid nog is niet slecht , in Nederland doet men wel een volledige lockdown , mss wel juist om die discussies te vermijden van "waarom wij sluiten en niet de horeca/fitness ..."

Als omnikron niet meer is dan een verkoudheid en dat de ziekenhuizen niet overbelast (nuja de griep zorgt ook voor overbelasting in de ziekenhuizen) , kan je de cultuur weer heropenen . Maar ik snap de voorlopige voorzichtigheid wel .

There's hope after all.
De reden is omdat er meer openlijke kritiek komt van verschillende kanten, waarbij vroeger de kritiek altijd afwezig bleef op de serieuzere mediakanalen of meer gericht was. Bovendien is de vraag ook niet eenduidig, velen kunnen antwoorden "te streng" omwille van het punt dat gemaakt wordt rond de cultuursector - ook al hadden de virologen of adviseurs dat niet eens gevraagd, maar is het het enige waarop de regering op wou besparen omdat ze diep vanbinnen allemaal cultuurbarbaren zijn, en niet hadden gedacht dat de cultuursector in staat was om in opstand te komen.

Het was een tijd taboe om tegen coronamaatregelen te zijn, welke dan ook.

Ik vraag me zelfs af of het wettelijk mogelijk is om de hele regering aan te klagen bij het internationaal gerechtshof voor overtredingen of misdaden tegenover de mensenrechten. En of het nemen van alle maatregelen (incl. de avondklok van weleer) wel constitutioneel mogelijk was. Zelfs als de meerderheid vindt dat ze het recht hebben, vind ik dit een gevaarlijk precedent om noodmaatregelen te nemen tegen een onzichtbare bedreiging in de toekomst om zogezegd orde op zaken te stellen maar te gebruiken als dekmantel om de touwtjes steviger in handen te hebben. Sowieso heeft deze coronacrisis voor een achteruitgang gezorgd wereldwijd qua democratische waardes, in het ene land meer dan het andere. Dat is standaard het geval in elke crisis.

Laatst bewerkt:
De reden is omdat er meer openlijke kritiek komt van verschillende kanten, waarbij vroeger de kritiek altijd afwezig bleef op de serieuzere mediakanalen of meer gericht was.
Goed dat jij in andere mensen hun kop kunt kijken.

Misschien, heel misschien, is het omdat het te streng is en tegen de adviezen van GEMS in. Iets wat bij velen in het verkeerde keelgat geschoten is. Mensen kunnen zich meer/makkelijker achter de maatregelen zetten als deze onderbouwd zijn. En een wetenschappelijke basis hebben i.p.v. een politieke beslissing zijn tegen advies in. Wat ze in't verleden nog al gedaan hebben en toen hebben mensen die normaal gezien het nut van de maatregelen inzien er zich ook tegen gekant.

Net zoals in het verleden, toen er hier door sommigen ook opgeroepen werd voor strengere maatregelen dit wetenschappelijk onderbouwd was en effectief door experten/GEMS gesteund.

Dit is HUGE trouwens, want voor't overige is de RvSt altijd zeer mild geweest tov de genomen coronamaatregelen.
Benieuwd of de regering het nog gaat aandurven een aangepast besluit te publiceren :D :D :D

Dit is zelfs gewoon zeer vreemd.

Bevestiging: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/28/raad-van-state-over-sluiting-cultuursector/

Als ik dat juist begrijp, mogen die dus onmiddellijk opnieuw open doen (totdat er een definitieve uitspraak is).
Interessante ontwikkeling in deze soap :help:

Is toch normaal en was toch te verwachten.
De regering kan hun random keuze om de cultuursector te sluiten ipv van meer effectieve maatregelen te nemen toch nooit funderen.

Dus nu zegt zelfs de raad van state "stop met random shit te doen" :ROFLMAO:

Alexander en fvdb, how low can you go.

Triestig of grappig?

wel een gevaarlijk precedent. Iedere sector kan nu luid gaan roepen en weigeren om te sluiten.
Ik ben absoluut niet tegen het nemen van maatregelen, maar het is nu toch niet zo vreemd dat men genome beslissingen moet kunnen staven met cijfers en bewijs?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan