Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Waarom zou men er toen niet aan gedacht hebben? Men heeft hier zelfs specifiek over gesproken. Oa. bv. dat een mRNA vaccin heel gemakkelijk valt aan te passen aan eventuele varianten, indien nodig, is toch uitvoerig aan bod gekomen?
Dat laatste is misschien verkeerd uitgedrukt. Ik geloof (!) niet dat er getest/ontwikkeld is geweest met het idee om nog verschillende boosters te moeten geven. Op lange termijn effecten dan.
De theorie van mRNA is op papier inderdaad veilig. Maar ook principieel (misschien) ben ik daar : eerst zien , dan geloven. Verder ook zeer sterke voorstander van natuurlijke immuniteit opbouwen, maar in crisis zoals deze schrijf ik me dan ook als eerste in op de Qvax lijst.

Ja, want een namiddagje (of meer) vrijwillig gaan helpen zonder daarvoor langer dan een uurtje opleiding te moeten krijgen om een pandemie in te dijken in je vrije tijd staat gelijk aan burnouts moeten meemaken, geen vakantie kunnen nemen, op afdelingen moeten gaan bijspringen waar je niet graag staat (wegens moeten omgaan met dood bijvoorbeeld, ...) enzovoorts voor je job, waar je jaren voor gestudeerd hebt en waar je dus ook niet zomaar weg kunt want je verdient daar je brood, dat is wel echt hetzelfde.

Voorts zijn die vaccinaties ook om de zorg te helpen hoor. Ik ken er genoeg in de zorg die maar wat graag hier en daar bijspringen zodanig dat we er snel(ler) van af kunnen zijn. Hoe kan je nu in godsnaam 'would somebody please think of the volunteers' gaan aandragen als argument tegen eventueel verdere boosters, man toch. Als je dan toch zo in zit met die arme vrijwilligers kan je je beter wat gedragen in plaats van te komen posten dat je de maatregelen toch niet zou volgen als er bijvoorbeeld een limiet was gekomen op het aantal mensen dat je thuis mag ontvangen.

Maar goed, dit is ofwel trolling ofwel echt de moeite niet meer waard om op te reageren, want ik denk dat jij echt wel beter weet dan dat.
Ja, want als we nog voor 10 boosters gaan, moet dit natuurlijk op exact dezelfde manier georganiseerd worden als de vorige vaccins. En die vrijwilligers zijn natuurlijk afhankelijk van die vrijwilligersjob voor een inkomen, zoals de mensen in de zorg.

Men bekijkt nu al bv. om de apothekers het vaccin te laten zetten. Eerlijk, buiten wat culpabiliseren en op de emoties spelen is die reactie toch niets waard?
Wel als jullie het vanzelfsprekend vinden dat er vrijwilligers moeten zijn voor de volgende 10 boosters, so be it! Maar een "kleine moeite" voor de ene was nogal egoïstisch voor de mensen die wel degelijk moeite er insteken, of het nu vrijwillig is of niet. 't Is niet dat ze mensen te veel hebben dus eigenlijk een soort van rationele verplichting ma bon.

Wel als jullie het vanzelfsprekend vinden dat er vrijwilligers moeten zijn voor de volgende 10 boosters, so be it! Maar een "kleine moeite" voor de ene was nogal egoïstisch voor de mensen die wel degelijk moeite er insteken, of het nu vrijwillig is of niet. 't Is niet dat ze mensen te veel hebben dus eigenlijk een soort van rationele verplichting ma bon.
Op 't einde van 't jaar wordt een booster samen met het griepvaccin toegediend volgens mij. Moderna is daar iig aan bezig.

Dat laatste is misschien verkeerd uitgedrukt. Ik geloof (!) niet dat er getest/ontwikkeld is geweest met het idee om nog verschillende boosters te moeten geven. Op lange termijn effecten dan.
De theorie van mRNA is op papier inderdaad veilig. Maar ook principieel (misschien) ben ik daar : eerst zien , dan geloven. Verder ook zeer sterke voorstander van natuurlijke immuniteit opbouwen, maar in crisis zoals deze schrijf ik me dan ook als eerste in op de Qvax lijst.

Je hebt niet echt een alternatief hé?
Want uiteindelijk ga je sowieso Covid krijgen, ik denk dat de cijfers toch elke golf hoog genoeg zijn

Waarom zou je dat risico van een vreemd virus wél overwegen en iets wat speciaal ontwikkeld is, gebaseerd op decennia wetenschap, om je daar tegen te beschermen niet?

Allee het is een oprechte vraag.
Is dat eerder uit ongemak om telkens die spuit te moeten laten zetten of wat is de reden?

Hoe bedoel je? Ik begrijp precies niet goed wat je wilt zeggen?
Laat me ook duidelijk maken dat ik dat zeker wel begrijp, het voelt zeker aan als iets "nieuws", qua tijd toch alleszins. Al, zo heb ik hier in deze topic nog gezegd, beschouw ik het zelf niet meer echt als iets nieuws. Ik denk dat er weinig zaken zo uitvoerig getest, in de gaten gehouden, ... geweest zijn als de covid-vaccins. Ondertussen zijn we al meer dan een jaar verder, er zijn al meer dan 8 Miljard prikken gezet. Qua volume vind ik persoonlijk niet dat je het nog iets "nieuws" kunt noemen. Maar dat is natuurlijk, gedeeltelijk, een kwestie van semanthiek.

@phate_13 : dat ik denk dat vooral korte termijn effecten zijn getest bij het zette van 2 vaccins. Lijkt me logisch dat alle focus daarop lag bij het ontwikkelen in zo kort mogelijke tijdspanne.

Neen, persoonlijke overtuiging dat ik liever het risico neem om op een natuurlijke wijze immuniteit op te bouwen ipv artificieel.
Net zoals ik vroeger liever geen antibiotica nam bij een angina (tenzij het écht nodig was)
Ben al 2 x positief geweest trouwens :unsure:

Ik vind dat niet vanzelfsprekend, lees mijn post opnieuw. Waarom moet dat op dezelfde manier worden georganiseerd?

Maar keer het om hé: jij zou geen extra boosters laten zetten om een virus in te dijken met verstrekkende maatschappelijke gevolgen, want misschien moet men vrijwilligers vragen om alles te bolwerken en die voelen zich misschien verplicht? Vreemde prioriteiten noem ik dat.

Ik bedoel dat jij zegt: "Wees maar zeker dat vaccinatie er véél toe bijdraagt, want de maatregelen zijn nu een stuk minder streng dan wat ze waren in april 2020."

Dat is toch een rare redenering? (een rechtstreeks verband zoeken tussen 'de maatregelen' en 'vaccinatie')
Omdat de maatregelen zo willekeurig zijn...
Bv. in april 2020 waren ze waarschijnlijk te streng. Ander voorbeeld is wat er ons mogelijks de komende weken te wachten staat o.w.v. omikron (dat is wat ik bedoel met 'mogelijks zitten we terug in lockdown binnenkort).

Nu ja, op basis van besmettingen kunnen we niet vergelijken met april 2020 (te weinig testcapaciteit toen). Misschien wel met de golf in november 2020, en daar zie je dat we nu hoger zaten.
Qua sterfgevallen en ziekteopnames wel lager in vgl. met toen. Daar zie je wel duidelijk het effect van vaccinatie.
Ik heb mijn redenering niet goed genoeg uitgelegd, denk ik.

Even met wat cijfers illustreren (neem me niet op de exactheid van de cijfers, 't geeft gewoon een idee naar waar ik toe wil):

Even waar ik vanuitga:
Situatie 1: de oorspronkelijke COVID-19 had een R van 2. Dit betekent dat, zonder maatregelen of vaccinatie, 1 mens 2 anderen besmet. Om te zorgen dat de epidemie zakt, moet je dus onder die 1 geraken (1 iemand besmet minder dan 1 iemand, waardoor het aantal nieuw besmette mensen zakt). DIt is gelukt en was ongeveer 0,7 op het beste moment. Betekent dat de maatregelen (vaccins hadden ze toen nog niet) zorgden voor een reductie van de verspreiding met ongeveer 65% (van 2 naar 0,7).

Situatie 2: De delta variant heeft een R van 3. Betekent dat, zonder maatregelen of vaccinatie, 1 mens 3 anderen besmet. Om te zorgen dat de epidemie zat, moet je ook onder de 1 en hier is dat ook geluk (0,8 dacht ik nu). Dit betekent dat er een daling is van 73%. Dat komt deels door de maatregelen en deels door de vaccinatie. Hoe weet je dat? Omdat de strenge maatregelen "maar" 65% minder circulatie opleverden en de huidige maatregelen daar ver van af staan. Stel nu dat die huidige maatregelen voor 40% reductie zorgt, dan is de reductie van de R dus van 3 naar 1,8 en heb je nog een verdere reductie door vaccinatie gehad van 56% (van 1,8 naar 0,8). Die vaccinatie heeft dus zéker veel resultaat opgeleverd (over de exacte percentages kan je discussieren).

Als de nieuwe variant een R van 5 heeft en de maatregelen 40% recuderen (dus R van 5 naar R van 3) , dan moet de boostervaccinatie zorgen voor een reductie van minstens 66%.

Lukt dat niet, dan zullen we mss een lockdown nodig hebben als de R zo groot is dat de epidemie "epidemisch" wordt en oncontroleerbaar dreigt te worden (door de exponentialiteit van de besmettingen en bijhorende, mss wel lichtere, ziekmakendheid). Dit niet enkel omwille van de druk van de ICU (zal waarschijnlijk geen probleem zijn) of de ziekenhuizen in het algemeen (mogelijks een probleem), maar vooral de bezetting van de economie in het algemeen.

Laatst bewerkt:
Waarom zijn mensen zo bang om het vaccin te nemen? Het werkt, het is veilig en kost nauwelijks moeite. Ik begrijp het echt niet eerlijk gezegd.

We zijn belange nog niet van die saga af.
Ben benieuwd naar de ontwikkelingen de komende dagen.
Dit terug draaien en gezichtsverlies lijden?

Manu militari bioscopen en theaters die wel open dicht doen en koren geven op de molen van anti-vaxxers?
Of gedogen en riskeren dat de horeca ook gewoon het sluitingsuur gaat negeren?

@phate_13 : dat ik denk dat vooral korte termijn effecten zijn getest bij het zette van 2 vaccins. Lijkt me logisch dat alle focus daarop lag bij het ontwikkelen in zo kort mogelijke tijdspanne.
Kom nu toch eens eindelijk met een langetermijneffect dat uberhaupt kan plaatsvinden?

Neen, persoonlijke overtuiging dat ik liever het risico neem om op een natuurlijke wijze immuniteit op te bouwen ipv artificieel.
Ik ben blij dat je het risico zelf al benoemt.
Immuniteit door infectie is lager en risico op symptomen <> Hogere immuniteit, amper risico.
Rationele kosten-baten is heel snel gemaakt.
immunity.png

Als blijkt dat we nog jaren lang met het virus en varianten blijven zitten en een periodieke boostershot betekent dat we nagenoeg geen andere ingrijpende maatregelen meer moeten nemen? Ja, zonder twijfel.

Ha, daar knelt het schoentje he.

Nog een andere vraag aan iedereen hier, uit oprechte interesse:
Er heerst momenteel een soort "wij/zij" gevoel tegenover niet-gevaccineerden. De tendens is dat je enkel nog een CST zal kunnen krijgen als je ofwel gevaccineerd ofwel genezen bent (2G regel). Nog niet in België, maar bon, het is toch een hypothetische vraag.
Stel voorts dat je minstens elk jaar (of 9 maanden, whatever) een boostershot moet krijgen, anders geen CST. Dus we beginnen met 4e prik, 5e prik etc.

Wat zouden jullie dan denken van iemand die zich 3x heeft laten vaccineren, maar het daarna niet meer wil?
Ook gewoon uitsluiten uit de maatschappij? Egoïst? Mag niet meer op restaurant? Mag niet meer het vliegtuig nemen?

Ha, daar knelt het schoentje he.

Nog een andere vraag aan iedereen hier, uit oprechte interesse:
Er heerst momenteel een soort "wij/zij" gevoel tegenover niet-gevaccineerden. De tendens is dat je enkel nog een CST zal kunnen krijgen als je ofwel gevaccineerd ofwel genezen bent (2G regel). Nog niet in België, maar bon, het is toch een hypothetische vraag.
Stel voorts dat je minstens elk jaar (of 9 maanden, whatever) een boostershot moet krijgen, anders geen CST. Dus we beginnen met 4e prik, 5e prik etc.

Wat zouden jullie dan denken van iemand die zich 3x heeft laten vaccineren, maar het daarna niet meer wil?
Ook gewoon uitsluiten uit de maatschappij? Egoïst? Mag niet meer op restaurant? Mag niet meer het vliegtuig nemen?
Dat de grens van 3/4 prikken nogal arbitrair is en dat er niet echt een reden is om daar de grens te trekken als blijkt dat drie niet voldoende is.
Zolang corona hip/urgent is, vind ik het dan inderdaad nog steeds een egoïst.
Iemand die 5 jaar zijn belastingen betaalt en de jaren daarna niet meer is ook een egoïst. Iemand die 3x wacht voor een rood licht maar de vierde keer doorvlamt, wordt ook terecht geflitst.

Als corona (hoe sneller hoe liever) slechts een fait divers geworden is, zal het me worst wezen.

@ecolo : kerncentrales sluiten is cultuur sluiten.
Dus cultuur terug open -> geen kernstop :cool:

Als dat nodig is om de ergste pandemie van de afgelopen 100 jaar onder controle te krijgen vind ik dat een prima oplossing.

Kom nu toch eens eindelijk met een langetermijneffect dat uberhaupt kan plaatsvinden?

Dit is uiteraard geen eerlijke vraag he, want daar kan je niet op antwoorden.

Op korte termijn had je mogelijke hartproblemen, in een zeer klein percentage van gevaccineerden uiteraard:

Dat is na 2 inentingen. Geen idee of er al is gekeken naar 3 inentingen, of dat leidt tot gelijkaardige problemen. Laat staan 4.
In dat artikel staat trouwens dat het mechanisme dat leidt tot hartproblemen na vaccinatie nog niet gekend is. Dat is ook niet bepaald geruststellend.

Dit is uiteraard geen eerlijke vraag he, want daar kan je niet op antwoorden.
Jawel hoor.
Zie mijn lange post die ik zonet nog maar eens linkte.
Op korte termijn had je mogelijke hartproblemen, in een zeer klein percentage van gevaccineerden uiteraard:

Dat is na 2 inentingen. Geen idee of er al is gekeken naar 3 inentingen, of dat leidt tot gelijkaardige problemen. Laat staan 4.
In dat artikel staat trouwens dat het mechanisme dat leidt tot hartproblemen na vaccinatie nog niet gekend is. Dat is ook niet bepaald geruststellend.
Op korte termijn. Wat ik niet ontken.
Lees ook:
He says the new studies clearly show that the benefits of vaccination against COVID-19 outweigh the risks of people aged 16 and older developing myocarditis. Previous research4 co-authored by Balicer found that in this age group, becoming infected with SARS-CoV-2 made a person 18 times more likely to develop myocarditis — a much more significant risk than is observed following vaccination.
Maar vooral:
The mechanism by which myocarditis develops has not yet been studied in detail, but previous animal studies5 suggest that testosterone could aggravate the inflammatory response, says Cooper.
Dus als gevolg van de immuunrespons.

Men schrijft daarnaast niet dat het mechanisme niet gekend is, maar dat het nog niet in detail gekend is. Belangrijk verschil.

Jawel hoor.
Zie mijn lange post die ik zonet nog maar eens linkte.

Op korte termijn. Wat ik niet ontken.
Lees ook:

Maar vooral:

Dus als gevolg van de immuunrespons.

Quote dan ook direct deze:
The comparison is less clear for younger age groups, says Russell — meaning that their risk of developing myocarditis might be increased more by the vaccine than by the disease, particularly because children rarely develop severe COVID-19.

Trouwens, "inflammatory response" is niet hetzelfde als "immuunrespons" he.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan