Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 21/01/22)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Misschien een domme vraag, kun je nog besmet worden een week nadat je COVID hebt gehad?

Situatie:
Kameraad van mij heeft vorige week maandag symptomen gekregen en dus COVID en nu blijkt zijn dochter het mogelijks te hebben via de crèche denk ik. Die kan hem zeker niet zo snel opnieuw besmetten en dat hij besmettelijk is daardoor?
Wat zegt zijn zelftest?
 
Dat kan wel lijkt me.

Zelfs besmettelijkheid blijft langer als een week hangen.

Gebaseerd op wat ik zie op werk.

Vaccins, booster en een besmetting is niet voldoende om niet meer besmettelijk te worden.
 
Misschien een domme vraag, kun je nog besmet worden een week nadat je COVID hebt gehad?

Situatie:
Kameraad van mij heeft vorige week maandag symptomen gekregen en dus COVID en nu blijkt zijn dochter het mogelijks te hebben via de crèche denk ik. Die kan hem zeker niet zo snel opnieuw besmetten en dat hij besmettelijk is daardoor?
Neen, dat lijkt me uitgesloten.
Uw lichaam zit op de piek van aanmaak van antistoffen dan. Een nieuwe besmetting heeft dan geen kans meer om te infecteren.
En de kans dat hij 10 dagen na begin symptomen nog besmettelijk is, is statistisch gezien ~nul.
 
Dat kan wel lijkt me.

Zelfs besmettelijkheid blijft langer als een week hangen.

Gebaseerd op wat ik zie op werk.

Vaccins, booster en een besmetting is niet voldoende om niet meer besmettelijk te worden.
Ah oké. Merci voor de info
 
Neen, dat lijkt me uitgesloten.
Uw lichaam zit op de piek van aanmaak van antistoffen dan. Een nieuwe besmetting heeft dan geen kans meer om te infecteren.
Leek mij ook bijna onmogelijk, maar ben niet helemaal op de hoogte over de besmettelijkheid.
 
Geen idee. Maar dat wilt niet persé zeggen dat ge besmettelijk zijt zeker of dat dat een nieuwe besmetting is zeker?
Mij lijkt een standaard zelftest van een paar EUR daar heel eenvoudig uitsluitsel over te kunnen geven. Alleszins betrouwbaarder dan aan random mensen hun mening te gaan vragen of hij volgens hen wel of niet besmet is.
 
CDC zegt:

Data, including a review of 113 studies from 17 countries, show that most SARS-CoV-2 transmission occurs early in the course of infection [2,3]. Infectiousness peaks around one day before symptom onset and declines within a week of symptom onset, with an average period of infectiousness and risk of transmission between 2-3 days before and 8 days after symptom onset [2,3]. These data are from studies of prior SARS-CoV-2 variants, including Delta. The science is evolving, particularly for the Omicron variant, and some reports suggest that compared with previous variants, Omicron has a shorter incubation period (2-4 days), defined as the time between becoming infected and symptom onset [4-6].

+

Available data suggest that patients with mild-to-moderate COVID-19 remain infectious no longer than 10 days after symptom onset.

+

Patients who have recovered from COVID-19 can continue to have detectable SARS-CoV-2 RNA in upper respiratory specimens for up to 3 months after illness onset in concentrations considerably lower than during illness; however, replication-competent virus has not been reliably recovered from such patients, and they are not likely infectious.



Dus een zelftest is redelijk nutteloos om na te gaan of je nog besmettelijk bent of niet.
Gewoon de data volgen en u veilig voelen na max 10 dagen.
 
Ik had 10 dagen terug een positieve zelftest, bevestigd door positieve PCR test.
Zeven dagen in quarantaine met de eerste dagen alle symptomen. Vanaf dag 5 werd het beter en op dag 8 een negatieve zeltest afgelegd. Ik vind dat best handig als ter bevestiging vooraleer ik terug onder de mensen kwam.
Wat ik snap maar het is een vals gevoel helaas.

De sneltesten zullen een aantal vals positieve resultaten geven, dat wil zeggen dat de test zegt dat u drager bent van het virus maar u dat in werkelijkheid niet bent. De kans op vals negatieve resultaten is wel aanzienlijk, dat wil zeggen dat de test zegt dat u geen drager bent van het virus, maar u dat in werkelijkheid wel bent. Er moet een relatief grote hoeveelheid virus aanwezig zijn voordat de test optimaal werkt. Bij mensen met symptomen is de test bovendien enkel betrouwbaar gedurende de eerste 5 tot 7 dagen na de start van de symptomen. Daarom blijft het uitzonderlijk belangrijk om alle hygiëne- en sociale afstandsmaatregelen te blijven volgen, ook na een negatieve sneltest.
 
Gefeliciteerd met de geboorte van jullie baby! U hebt de pech om besmet te zijn met het coronavirus, maar dit hoeft geen grote domper op jullie geluk te zetten als u enkele richtlijnen in acht neemt. Baby’s en kinderen zijn niet zo ziek van SARS-CoV-2 of het coronavirus. Pasgeboren baby’s kunnen af en toe toch ernstiger ziek zijn en dat willen we vermijden. Ouders met het coronavirus kunnen hun baby na de geboorte besmetten. Daarom gelden volgende richtlijnen tijdens jullie verblijf op materniteit:
- Buiten verzorgingsmomenten verblijft de baby meer dan 1,5 meter van de ouders.
- Voor elk contact met de baby bv. voeding, verzorging, ... steeds handen wassen en ontsmetten en mondmasker opzetten.
- Geen huidcontact.
- Borstvoeding mag, na wassen van de borsten met zeep.
Deze maatregelen gelden ook thuis tot 21 dagen na de geboorte van jullie kindje.

https://www.azturnhout.be/sites/def...eninformatie coronavirus bij pasgeborenen.pdf

Ik vind dit toch echt buiten proportie. Er is ook al zoveel onderzoek dat huidcontact zo belangrijk is in de beginfase.
 
Hoe zit dat nu met die pcr testen? Ik heb een positieve zelftest, en heel ons gezin is besmet. Volgens de dokter moet ik geen pcr test doen. En volstaat een briefje van 7 dagen voor mijn werk. En na die dagen terug een zelftest.

Volgens de korpsnota op het werk moeten we na een zelftest een pcr test doen..

Maar als het niet per se nodig is en gewoon een doktersbriefjd volstaat dan ga ik die pcr test natuurlijk niet doen. Heb er nog geen moeten doen en ben et verre van grote fan van.
 
Frank VDB zegt zelftest bevestigen met PCR. Labmanager van Marc Van Ranst zegt het omgekeerde.
Ik zou gewoon naar uw huisdokter luisteren. Alweer 55 euro aan belastinggeld uitgespaard. 👌
 
Hoe zit dat nu met die pcr testen? Ik heb een positieve zelftest, en heel ons gezin is besmet. Volgens de dokter moet ik geen pcr test doen. En volstaat een briefje van 7 dagen voor mijn werk. En na die dagen terug een zelftest.

Volgens de korpsnota op het werk moeten we na een zelftest een pcr test doen..

Maar als het niet per se nodig is en gewoon een doktersbriefjd volstaat dan ga ik die pcr test natuurlijk niet doen. Heb er nog geen moeten doen en ben et verre van grote fan van.
PCR-test doen die positief is heeft als gevolg dat je nadien een herstelcertificaat hebt.

Voor bepaalde zaken (bijvoorbeeld: reis naar USA, om er maar 1 te noemen) is het ofwél vaccinatie + negatieve test, ofwél vaccinatie + herstelbewijs van maximaal 90 dagen oud (of zogenaamde 'fit to travel' verklaring van een arts).
Het zou dus een voordeel kunnen hebben, nu en misschien in de toekomst.

Een zelftest of antigeentest bij de apotheek geeft je géén herstelcerficaat.

Dat ZOU een reden kunnen zijn om een PCR test te halen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan