Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Misschien moeten we gewoon eens een aantal jaar aanvaarden dat we niet naar een ‘normale toestand’ kunnen terugkeren. Moeten we ons Westers gedachtengoed proberen uit te schakelen en solidair met elkaar er het beste van proberen te maken, ons actief aanpassen naar een leven met een covidpandemie. Ik heb het gevoel dat als we hier in het Westen blijven streven naar groei en individuele verrijking, het net het einde van onze welvaart betekent.

+ blah blah blah :)
Misschien heb je gelijk maar men moet dit dan wel invoeren en consequent zijn.

Om een voorbeeld te geven:
Je kon dan al beter op 1 januari 2021 al meteen zeggen: Kerstmis en nieuwjaar dit jaar? Forget it! Daar gaan we NIET voor. En daarin consequent zijn (dit is gewoon een voorbeeld hé)
Nu staan te roepen dan ze kerst op woensdag alsnog afschaffen en alle traiteurs hun eten in de vuilnisbak moeten kieperen omdat de beslissing dan eigenlijk TE laat komt? Dat is vragen om moord en brand.

Dat nu sommige experten staan te roepen en schreeuwen om bovenstaande echt te doen is té gek voor woorden
Geen enkel scenario waarmee we nog veilig de feestdagen kunnen vieren

Van Ranst zegt dit voor de duidelijkheid dus NIET (de titel is misleidend, in het artikel zelf nuanceert Van Ranst wel), maar van zo'n TITEL krijg ik dus het schijt van. (En blijkbaar heeft viroloog Van Ham bovenstaande wel gezegd, volgens datzelfde artikel .. ik heb het hem zelf, wel niet horen zeggen ..)

Misschien moeten we gewoon eens een aantal jaar aanvaarden dat we niet naar een ‘normale toestand’ kunnen terugkeren. Moeten we ons Westers gedachtengoed proberen uit te schakelen en solidair met elkaar er het beste van proberen te maken, ons actief aanpassen naar een leven met een covidpandemie. Ik heb het gevoel dat als we hier in het Westen blijven streven naar groei en individuele verrijking, het net het einde van onze welvaart betekent.

...
Ik weet niet of ons streven naar groei hier het grote verschil is met Azië. Het lijkt me eerder ons doorgedreven individualisme, in vergelijking met een maatschappij zoals bv. China. Die laatste is uiteraard ook gewoon een dictatuur, dan kan je al eens op lange termijn plannen door mensen het nu ongemakkelijk te maken.

Puur anekdotisch door met een Chinese studente/collega te spreken: daar leeft het beeld dat de overheid de rol speelt van de ouder, en de bevolking de kinderen zijn. Men aanvaardt daar dan ook sneller dat de overheid het goed meent, en gewoon beter weet waarmee het bezig is. Dat is een heel verschil met hier waar iedereen meent het beter te weten na 5 min op het internet, en sommigen zelfs lijken te denken dat de overheid ons "pest".

Overigens zou ik niet willen wisselen hoor, want dit is buiten een cultureel verschil ook wel het resultaat van jaren staatspropaganda en onderdrukking van afwijkende meningen. Zij vertrekt morgen naar haar thuisland om daar de feesten door te brengen en dit zijn de maatregelen:
- 3 weken quarantaine, waarvan 2 op een hotel en 1 week thuis.
- Op hotel is dat individueel, ook al komt haar vriend van dezelfde vlucht, die moet naar een andere kamer. Koppels met kinderen worden ook gescheiden.
- Thuisquarantaine is met camera voor de deur. Aangezien ze maar 1 badkamer hebben en ze die niet mag delen moeten de ouders dus maar een week elders logeren om een badkamer te hebben.
- Aangezien ze binnen een dik jaar permanent terug wil gaan neemt ze nu haar kat mee. Dat beest moet een COVID-test ondergaan en ook in quarantaine zitten. De hele factuur komt op zo'n € 1000.

Kwestie van ook wat context te geven aan al die "dictatoriale" maatregelen in België.

This, wie zou zich nog houden aan die regels van 'je mag maximaal 2 mensen bij je thuis ontvangen'? Dat de politiek eens normaal doet jong... Ik zit met 7 mensne in mijn kot op oudejaarsavond en ik voel me daar écht niet schuldig over na 2 jaar vanalles doen en vooral laten om de maatschappij een dienst te bewijzen. Het moet ergens stoppen.
Als ik zie, de hoeveelste keer dat het is dat je dat zegt, komt dit wel niet zo heel geloofwaardig meer over. ;)

Alle bestellingen zijn al doorgegeven aan traiteurs, nu plots zeggen dat je maar met vier mag samenkomen zou ronduit crimineel zijn.
Dat zie ik ze niet doen eerlijk gezegd.

Wij hebben al wat bekeken voor oudejaar en zijn momenteel met 12.
Lijkt me iets teveel van het goede vrees ik.

Ik ook niet.

In Nederland maakt men een uitzondering voor oudejaar dacht ik (van 2 naar 4 bezoekers IIRC). Ik zie onze politici echt niet plots deze week beslissen dat alles afgezegd moet worden hoor. Zelfs als de GEMS daarvoor zou vragen wil een politicus zijn naam niet hangen aan zo'n beslissing, en weet men ook dat die massaal gaat genegeerd worden.

12 is relatief veel, maar nu ook geen 200 man he. Ik vermoed dat je zelf wel wat kunt inschatten wat het risico is (vaccinatiestatus, leeftijden, grootte living, mogelijkheid tot verluchten, zelftesten)?

En ik zie ze dat ook niet doen, geen enkele politicus wil zich daaraan verbranden.

Daarstraks hoorde ik ne collega dat ze een familiefeest had in een zaal met 30 man en ze zag daar geen graten in.
"Ja, de helft van ons heeft het gehad. Een deel heeft ook zijn booster al gehad,..."

En ze heeft dan zelf vorig jaar in het ziekenhuis gelegen met Corona.

Ik heb geleerd van te zwijgen, het maakt toch allemaal niet uit.

Dit weekend trouwfeest gehad, met 200man. Buiten enkele mondmaskers op de dansvloer, weinig gemerkt van de pandemie.
Maar op café niet rechtstaan zonder, niet dansen, met 6 aan tafel & om 23u naar huis
:wtf:

Dat die Chinezen daar in zo’n toestanden wensen te leven hangt helemaal van hun af.
Hier is zijn revoluties geweest om meer rechten te krijgen.
Nog niet veel van gezien daar.

Precies niet genoeg gedemonstreerd. Heeft niet veel uitgehaald
Gij bent toch gewoon mega hard aan het trollen?

Een voorbeeld wat je bv in China kan meemaken als je niet tot de algemene standaard hoort:

Tot een miljoen moslims in "heropvoedingskampen" in China

Neen. We zijn hier mijlenver af van een dictatoriaal regime. Het is niet omdat populisten graag dwepen met dat woord dat er ook een waarheid in zit.

Daarstraks hoorde ik ne collega dat ze een familiefeest had in een zaal met 30 man en ze zag daar geen graten in.
"Ja, de helft van ons heeft het gehad. Een deel heeft ook zijn booster al gehad,..."

En ze heeft dan zelf vorig jaar in het ziekenhuis gelegen met Corona.

Ik heb geleerd van te zwijgen, het maakt toch allemaal niet uit.
Het beste is niet teveel te zeggen.
Langs de andere kant begin ik de frustratie vd mensen wel te begrijpen.
Twee spuiten gehad: niet goed genoeg
Derde spuit; blijkbaar ook niet goed genoeg.
Immuun wegens besmetting; ook niet ok

Mensen zien gewoon geen beterschap meer, ook zl volg je braaf de regels.

Gij bent toch gewoon mega hard aan het trollen?

Een voorbeeld wat je bv in China kan meemaken als je niet tot de algemene standaard hoort:

Tot een miljoen moslims in "heropvoedingskampen" in China

Neen. We zijn hier mijlenver af van een dictatoriaal regime. Het is niet omdat populisten graag dwepen met dat woord dat er ook een waarheid in zit.
Ik zeg toch nergens dat wij hier een dictatuur hebben?
Enkel dat de chinezen precies niet veel doen om zichzelf uit dat regime te worstelen

Dit weekend trouwfeest gehad, met 200man. Buiten enkele mondmaskers op de dansvloer, weinig gemerkt van de pandemie.
Maar op café niet rechtstaan zonder, niet dansen, met 6 aan tafel & om 23u naar huis
Dus omdat men zich niet aan de regels houdt op dat trouwfeest, bekritiseer je de regels in de horeca?

Trouwefeest = zelfde regels als horeca; met uitzondering van sluitingsuur dat niet geldt.
:sarcastic:

Ik bekritiseer opnieuw de absurditeit van de regels in zijn geheel & de onduidelijkheden.
Jij kent duidelijk de regels beter dan?
Want ik lees nergens dat de andere regels (rechtstaan mondmasker, max personen tafels) wél gelden voor trouwfeesten

China is een repressieve dictatuur he. Je kan daar niet "demonstreren".
Pas op. Ik zou daar ook niet graag mijne kop uitsteken. Die gasten zijn daar gewoon niet wijs.
Dus ik snap de mensen wel.
Je kan gewoon dat land met geen enkel ander land vergelijken.
Ook dus hun regels niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan