Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Misschien moeten we gewoon eens een aantal jaar aanvaarden dat we niet naar een ‘normale toestand’ kunnen terugkeren. Moeten we ons Westers gedachtengoed proberen uit te schakelen en solidair met elkaar er het beste van proberen te maken, ons actief aanpassen naar een leven met een covidpandemie.
We kunnen echt niet oneindig lang bezig blijven met die lockdown maatregelen e.d. voor de minste Covid(variant).
Dit virus is gewoon niet ernstig genoeg daarvoor, het is niet dat de mensen overal in trosjes dood neervallen door het virus.

Dit weekend trouwfeest gehad, met 200man. Buiten enkele mondmaskers op de dansvloer, weinig gemerkt van de pandemie.
Maar op café niet rechtstaan zonder, niet dansen, met 6 aan tafel & om 23u naar huis
:wtf:
Kan je even al uw namen doorgeven? Dan stuur ik de boetes wel achterna.

Jullie hebben vermoedelijk niet bewust de regels overtreden, maar die 200 man mocht dus helemaal niet. Just saying ..

Dan snap ik het zelf niet meer ...
Ja de regels zijn soms niet erg duidelijk. En dan krijg je dus illegaal trouwfeesten omdat ..
1. 90% die regels NIET eens leest
2. Daardoor de regels NIET weet/kent
3. En van die 10% die de regels leest, zijn er 90% die ze niet goed lezen en ze fout interpreteren.

Zeg het correct, je wilt het niet snappen... En als ik het mij goed herinner van je voorgaande posts (en dat je het op de vorige pagina ook al aangekaart hebt), dit al anderhalf jaar lang.
Tooché misschien nog wel. Maar Jan Modaal? Neen die begrijpt die regels niet altijd. Zo slim is de gemiddelde Belg ook wéér niet. ;)

Dat je daar dan met tweehonderd man staat te dansen zonder mondmasker aan, ja sorry, da ligt dan aan de dommigheid van de mensen ginder,
Ja mee akkoord. Je hoeft de regels NIET eens te kennen om te beseffen/weten dat met 200 man daar op ne hoop te staan zonder mondmasker, NOT DONE is.

Laatst bewerkt:
Om af te sluiten met het laatste nummer van de greatest hits: we zitten al twee jaar met deze shit, het is nu wel echt genoeg geweest he? Of wacht nee, dit is een virus, een natuurfenomeen. Dat geeft geen ruk om 'genoeg geweest.' Zoals ik al eerder heb gezegd: als het al maanden vriest en hagelt dan kan je nog op een gegeven moment beslissen 'ik heb er genoeg van' en in je onderbroekje buiten in de tuin gaan liggen, maar je zal even goed met een verschrompelt piemeltje volledig verkleumd terug binnen komen hoor. Dat het 'nu genoeg is geweest' volgens jou verandert daar gewoon niks aan. 'Het is genoeg geweest' kan je zeggen over feestjes, of optredens, of gesprekken. Niet over de natuur.

En neen, ik heb geen angstpsychose en ik ben niet blind fan van de 'virusdictatuur'. Over de maatregelen kan en mag discussie gevoerd worden, ik heb het hier puur over die types die over letterlijk elke maatregel lopen te zagen, en dan nog meestal om te verbloemen dat ze zich er toch over het algemeen niks van aan trekken.

Corona is een natuurfenomeen, de corona maatregels zijn dat niet.

Die foute redenering zie ik vaak terugkomen.

En lockdown is een puur politieke keuze. Dat zie je nu toch perfect met Nederland. Ze gaan in lockdown want misschien gaat omicron problemen geven. Voor het zelfde geld is het milder en gaan er helemaal geen problemen zijn.

Ik zie niet hoe je dat iets anders dan pesten kunt noemen. Mensen hun vrienden & familie proberen te ontzeggen 'just in case, en je hebt pech want je moet luisteren want ik ben de baas' (in de praktijk valt het gelukkig wel makkelijk te omzeilen).

En heb precies een indruk achtergelaten met die knuffelcontact opmerking dat ze hier nog af en toe word opgebracht 8 maanden later. En kijk achteraf heb ik er niemand mee kwaad gedaan, corona is terug gedaald naar bijna niks en dan terug gestegen. We hadden allemaal 'ons best' kunnen doen en we zaten nu toch terug in dezelfde situatie.

Corona is een natuurfenomeen, de corona maatregels zijn dat niet.

Die foute redenering zie ik vaak terugkomen.
Dat is helemaal geen foute redenering want die maatregelen zijn een rechtstreeks gevolg van dat natuurfenomeen. Je kan gewoon niet zeggen 'we hebben twee jaar ons best gedaan, genoeg is genoeg.' Dat is dikke bullshit, want Corona is er gewoon nog steeds. Je kan een discussie hebben over de maatregelen (en die moet er zeker zijn, zoals ik altijd zeg) maar je kan gewoon niet zeggen 'de mensen zijn het beu dus we stoppen er maar mee' en dat is wel wat sommigen hier af en toe komen beweren.
En lockdown is een puur politieke keuze. Dat zie je nu toch perfect met Nederland. Ze gaan in lockdown want misschien gaat omicron problemen geven. Voor het zelfde geld is het milder en gaan er helemaal geen problemen zijn.
Ja, en als er dan wel problemen waren en de zorg overstroomt dan was het ook weer gezeik. Nu goed, ik ken de situatie in Nederland niet voldoende om mijn mening daar over te geven, maar bijvoorbeeld een volledige lockdown hier zou ik ook niet zien zitten. Zoals ik al zei: ik ben zeker niet blind voor alle maatregelen, noch ben ik voor de puur virologische, super strenge aanpak. Ik krijg het gewoon van die excuses en die zever en dat constante oeverloze gekap op alles wat niet binnen mensen hun kraam past. Er zijn er hier echt wel die constant lopen te zeiken over alles wat hun ook maar een klein beetje ongemak bezorgt, ook al zijn bepaalde maatregelen wel degelijk te verdedigen.

Gisteren nog iemand Vandenbroucke 'drie eeuwen oud' zien noemen. Tja, als je als een kleuter praat dan ga je als een kleuter toegesproken worden natuurlijk.
En heb precies een indruk achtergelaten met die knuffelcontact opmerking dat ze hier nog af en toe word opgebracht 8 maanden later.
Bwoa nee want ik had het niet over jou.

En dit dan?

Studie: “Wie toch besmet raakt na volledige vaccinatie, bouwt superimmuniteit op”​

Wie volledig gevaccineerd is en toch nog Covid-19 oploopt, bouwt een soort van “superimmuniteit” op. Dat beweren wetenschappers uit Oregon in een nieuwe studie. Ze voegen er wel meteen de waarschuwing aan toe dat gevaccineerden niet zelf een besmetting met het coronavirus moeten gaan opzoeken.

Ik was volledig gevaccineerd, dan besmet, en dan nog es een booster er boven op. Ik ben ultra-immuun!
Ik kan fout zijn, ik ben gene wetenschapper maar onderstaande is mijn mening/opinie over wat ik denk dat er gaat gebeuren ..

Op lange of zéér lange termijn, past niet alleen het virus zich aan, maar doet ons lichaam dat ook hé.
Het virus kan muteren, maar ons immuunsysteem zal net hetzelfde doen.

Uiteindelijk moet je met elkaar eeuwig blijven samenleven en op een natuurlijke manier ga je zo een virus en immuunsysteem hebben dat dusdanig op elkaar is afgestemd, dat Corona op lange termijn zal evalueren naar een stevige griep. Het virus wil in ons lichaam leven, het immuunsysteem wil liefst dat het virus niet in ons lichaam zit, maar wil ook weer niet dat wij overlijden (want dan is ons immuunsysteem ook dood hé!)

Natuurlijk gaan er mensen blijven sterven aan Covid, maar elk jaar sterven er ook mensen aan de griep. Af en toe zal er een variant opduiken die wéér dodelijker is, maar op zéér lange termijn ga je of te wel een mildere variant krijgen of te wel een variant die op zichzelf eigenlijk best wel dodelijk is, maar waar ons immuunsysteem dusdanig is op aangepast, dat het ook wéér een mildere variant wordt.

En heb precies een indruk achtergelaten met die knuffelcontact opmerking dat ze hier nog af en toe word opgebracht 8 maanden later. En kijk achteraf heb ik er niemand mee kwaad gedaan, corona is terug gedaald naar bijna niks en dan terug gestegen. We hadden allemaal 'ons best' kunnen doen en we zaten nu toch terug in dezelfde situatie.
De indruk heb je achtergelaten omdat in een periode dat mensen moeite hadden met de maatregelen je gewoon doodleuk kwam vertellen dat je er je voeten aan veegde.

Dat je nu nog niet lijkt te beseffen dat de reden dat jij er niemand kwaad mee deed vooral komt omdat er genoeg mensen waren die er zich wel een ruk van aantrokken, is des te meer wraakroepend. Voor mijn part mogen mensen die geen deel van de maatschappij willen zijn er ook gewoon worden uitgekegeld.

We kunnen echt niet oneindig lang bezig blijven met die lockdown maatregelen e.d. voor de minste Covid(variant).
Dit virus is gewoon niet ernstig genoeg daarvoor, het is niet dat de mensen overal in trosjes dood neervallen door het virus.

Het draait dan ook niet om het wel of niet in trosjes dood neervallen van mensen door het virus, maar het draait om het beschermen van onze zorg zodat ze niet bezwijken onder té veel mensen die opgenomen moeten worden en waardoor onze ziekenhuizen niet langer zouden kunnen garanderen dat iedereen (covid of niet-covid) de nodige zorg kunnen krijgen die ze zouden moeten krijgen.

Dus ja, dit virus is (helaas) wel ernstig genoeg om maatregelen te moeten nemen op bepaalde momenten. Maar als vaste bezoeker van dit topic wist je dat stiekem eigenlijk al wel.

Ik weet niet of ons streven naar groei hier het grote verschil is met Azië. Het lijkt me eerder ons doorgedreven individualisme, in vergelijking met een maatschappij zoals bv. China. Die laatste is uiteraard ook gewoon een dictatuur, dan kan je al eens op lange termijn plannen door mensen het nu ongemakkelijk te maken.

Puur anekdotisch door met een Chinese studente/collega te spreken: daar leeft het beeld dat de overheid de rol speelt van de ouder, en de bevolking de kinderen zijn. Men aanvaardt daar dan ook sneller dat de overheid het goed meent, en gewoon beter weet waarmee het bezig is. Dat is een heel verschil met hier waar iedereen meent het beter te weten na 5 min op het internet, en sommigen zelfs lijken te denken dat de overheid ons "pest".

Overigens zou ik niet willen wisselen hoor, want dit is buiten een cultureel verschil ook wel het resultaat van jaren staatspropaganda en onderdrukking van afwijkende meningen. Zij vertrekt morgen naar haar thuisland om daar de feesten door te brengen en dit zijn de maatregelen:
- 3 weken quarantaine, waarvan 2 op een hotel en 1 week thuis.
- Op hotel is dat individueel, ook al komt haar vriend van dezelfde vlucht, die moet naar een andere kamer. Koppels met kinderen worden ook gescheiden.
- Thuisquarantaine is met camera voor de deur. Aangezien ze maar 1 badkamer hebben en ze die niet mag delen moeten de ouders dus maar een week elders logeren om een badkamer te hebben.
- Aangezien ze binnen een dik jaar permanent terug wil gaan neemt ze nu haar kat mee. Dat beest moet een COVID-test ondergaan en ook in quarantaine zitten. De hele factuur komt op zo'n € 1000.

Kwestie van ook wat context te geven aan al die "dictatoriale" maatregelen in België.
Ik zou het ook niet zo extreem zien als in China. Maar ik heb evenzeer Aziatische vrienden en die staan oprecht vol overtuiging achter de uitdrukking ‘mijn vrijheid eindigt waar die van iemand anders begint’. En dat was inderdaad wat ik bedoelde, ons doorgedreven individualisme. Voor mij hoeft een overheid mij niet te zeggen welke risico’s ik al dan niet kan nemen, je houdt gewoon zelf rekening met anderen.

Anderzijds wordt het wel hoog tijd dat men gaat nadenken om op een duurzame manier het zorgsysteem uit te breiden. Mijn collega zijn vrouw is nu last minute opgeroepen om kerstavond, kerstdag, oudejaaravond en nieuwjaardag te werken omdat 1/3e van het personeel op haar afdeling langdurig uit is gevallen. Die mensen zijn op, op van continu met bedden te sleuren (velen hebben vooral last van hun schoudergewrichten) en op van de stress (burnouts). Zij staat op de longafdeling, probleem is niet de plaats maar het personeel dat het niet meer trekt. Als je dan last minute een moment met de familie opnieuw ziet ontnomen worden, njah dan zakt de moed in uw schoenen. Zeker als je weet dat die mensen daar niet de toplonen voor krijgen :/.

Het draait dan ook niet om het wel of niet in trosjes dood neervallen van mensen door het virus, maar het draait om het beschermen van onze zorg zodat ze niet bezwijken onder té veel mensen die opgenomen moeten worden en waardoor onze ziekenhuizen niet langer zouden kunnen garanderen dat iedereen (covid of niet-covid) de nodige zorg kunnen krijgen die ze zouden moeten krijgen.

Dus ja, dit virus is (helaas) wel ernstig genoeg om maatregelen te moeten nemen op bepaalde momenten. Maar als vaste bezoeker van dit topic wist je dat stiekem eigenlijk al wel.
Straddle weet zeker beter, niet aan twijfelen. Af en toe gooit hij gewoon zijn hengel nog eens uit om wat te vissen. Beetje jammer eigenlijk.

En dit dan?

Studie: “Wie toch besmet raakt na volledige vaccinatie, bouwt superimmuniteit op”​

Wie volledig gevaccineerd is en toch nog Covid-19 oploopt, bouwt een soort van “superimmuniteit” op. Dat beweren wetenschappers uit Oregon in een nieuwe studie. Ze voegen er wel meteen de waarschuwing aan toe dat gevaccineerden niet zelf een besmetting met het coronavirus moeten gaan opzoeken.

Ik was volledig gevaccineerd, dan besmet, en dan nog es een booster er boven op. Ik ben ultra-immuun!
Niet tegen Omikron :smurf:

Man man man, kinderen van 5 jaar nu ook aan de beurt. Binnenkort gaan ze pasgeborenen ook al meteen een spuit geven.
"Het is natuurlijk een vrijwillige keuze", maar we gaan toch 6456465 per dag Mr Frank & de virologenbende op het nieuws laten komen met de subtiele "hopelijk doen zoveel mogelijk ouders het".

Dit is toch wel solidariteit in vol extremisme, voor een virus waar min of meer alleen oude mensen van doodvallen. Enfin, Vandenbroucke hoort bij die groep.

En dit dan?

Batman is passé, Coronaman it is. ✌️

Man man man, kinderen van 5 jaar nu ook aan de beurt. Binnenkort gaan ze pasgeborenen ook al meteen een spuit geven.
Nu is dat inderdaad sterk overdreven, maar stel morgen is er plots een variant of een ander virus, die extreem dodelijk is, voor babies en kinderen onder 5 jaar. Laten we zeggen: 50% van de kinderen onder 5 jaar die besmet zijn, overlijden aan dit nieuwe virus of variant, indien ze niet gevaccineerd zijn.

Ga jij als vader / moeder dan ook bovenstaande zin nog zeggen?

Ik wil maar zeggen: Ik begrijp u volledig maar uw zin kan in een andere context toch ook wél een totaal ander beeld geven.

Niet akkoord, dan moet de zorg zich daarop aanpassen (en dat mag van mij gerust door niet gevaccineerden geen bed meer aan te bieden). Daar zijn echt oplossingen genoeg voor, zonder die lockdowns tot in het eeuwige te blijven verlengen.

Dus ja, dit virus is (helaas) wel ernstig genoeg om maatregelen te moeten nemen op bepaalde momenten.
Ik vind persoonlijk van niet, er mogen van mij gerust maatregelen genomen worden maar neem deze doelgericht en specifiek (en niet "alle horeca dicht op 5 uur lang voor een maand tijd").

En dit dan?

De alpha-super-vaxxer

De sigma-ultravaxxer

Daar ben ik ook benieuwd naar. Overal wordt er geschreeuwd voor extra maatregelen zonder te specifiëren wat. Met welke maatregelen kan er nog verschil gemaakt worden, zonder lockdowns te moeten invoeren of volledige sectoren zoals horeca te sluiten?
Of moeten we weer bubbels en knuffelcontacten gaan invoeren?

Nu is dat inderdaad sterk overdreven, maar stel morgen is er plots een variant of een ander virus, die extreem dodelijk is, voor babies en kinderen onder 5 jaar. Laten we zeggen: 50% van de kinderen onder 5 jaar die besmet zijn, overlijden aan dit nieuwe virus of variant, indien ze niet gevaccineerd zijn.

Ga jij als vader dan ook bovenstaande zin nog zeggen?

Ik wil maar zeggen: Ik begrijp u volledig maar uw zin kan in een andere context toch ook wél een totaal ander beeld geven.

Stel stel stel, corona gaat niet ineens muteren naar een soort ebola. Daar blijft het een te <<triviaal>> virus voor.
Ben nog veel te jong voor kinderen, maar als ik kinderen moest hebben zou ik er nog heviger tegen zijn.
Ik was al amper ziek van 2 keer corona (voor ik gevaccineerd was), kinderen hebben het dan zeker niet nodig. En solidariteit kent z'n grenzen.

Al 20 procent van positieve tests in België is met omikronvariant, vrijdag was dat nog 10 procent

Ah dat is dus positief tov de reactie van Geert Molenbergs. (Als je dat positief kan noemen, alles is relatief)
Hij zei dat best case, omnikron al 50+% zou zijn tegen kerst. Worst case nog voor kerst.
Aan het huidig tempo zal het dus net NA kerst zijn. Oeps.

En solidariteit kent z'n grenzen.
Ik heb nu al beslist kerst te vieren, ook al gaan ze woensdag plots zeggen dat het niet meer mag. En dit forum is -die indruk krijg ik toch wel- extreem royaal tov de overheid, maar ik ben toch zeker dat zeker 80% hier niet langer royaal is als ze zo laat nog een beslissing gaan nemen en ineens toch nog alles gaan annuleren.

Maar de overheid is niet dom, die weten dat ook al wel dat het zinloos is. Blijkbaar beseffen sommige experten dat echter niet. Wereldvreemd zeker?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan