Ik weet niet of ons streven naar groei hier het grote verschil is met Azië. Het lijkt me eerder ons doorgedreven individualisme, in vergelijking met een maatschappij zoals bv. China. Die laatste is uiteraard ook gewoon een dictatuur, dan kan je al eens op lange termijn plannen door mensen het nu ongemakkelijk te maken.
Puur anekdotisch door met een Chinese studente/collega te spreken: daar leeft het beeld dat de overheid de rol speelt van de ouder, en de bevolking de kinderen zijn. Men aanvaardt daar dan ook sneller dat de overheid het goed meent, en gewoon beter weet waarmee het bezig is. Dat is een heel verschil met hier waar iedereen meent het beter te weten na 5 min op het internet, en sommigen zelfs lijken te denken dat de overheid ons "pest".
Overigens zou ik niet willen wisselen hoor, want dit is buiten een cultureel verschil ook wel het resultaat van jaren staatspropaganda en onderdrukking van afwijkende meningen. Zij vertrekt morgen naar haar thuisland om daar de feesten door te brengen en dit zijn de maatregelen:
- 3 weken quarantaine, waarvan 2 op een hotel en 1 week thuis.
- Op hotel is dat individueel, ook al komt haar vriend van dezelfde vlucht, die moet naar een andere kamer. Koppels met kinderen worden ook gescheiden.
- Thuisquarantaine is met camera voor de deur. Aangezien ze maar 1 badkamer hebben en ze die niet mag delen moeten de ouders dus maar een week elders logeren om een badkamer te hebben.
- Aangezien ze binnen een dik jaar permanent terug wil gaan neemt ze nu haar kat mee. Dat beest moet een COVID-test ondergaan en ook in quarantaine zitten. De hele factuur komt op zo'n € 1000.
Kwestie van ook wat context te geven aan al die "dictatoriale" maatregelen in België.