Ik denk dat we toch stilaan tot het besef mogen komen dat we nooit van dit virus afraken.
Noch met vaccinatie, noch met regels
Ik ben 100% voor vaccinatie en ook wel voor sommige regels, maar je kan niet tot in de einde mensen opsluiten
Daar gaat mijn post niet over. Los van het feit dat ik me op dit moment eigenlijk niet opgesloten voel (dat is ieder voor zich: ik beweer niet dat dat voor iedereen geldt) krijg ik het gewoon van die paar 'greatest hits' die hier altijd passeren op dat vlak.
Dikke rant. Sorry, maar ik heb vakantie en lig gewoon in de zetel te chillen:
Als je naar een feest gaat met 200 man waar de regels vlotjes worden gebroken is het bijvoorbeeld nogal wiedes dat het wat absurd lijkt dat het in de horeca of op plaatsen waar ze wel de regels volgen veel strenger is, maar dat ligt dan helemaal niet aan de regering of de maatregelen, dat ligt aan die mensen zelf. En zoals ik al zeg: een begrafenis of trouw is een eenmalige en zeer belangrijke gebeurtenis, ik vind het net goed dat men daar dan wat meer toelaat. Als dan blijkt dat mensen die speling gaan gebruiken om er en masse met hun pet naar te gooien zal dat achterpoortje ook weer vlug op slot zijn trouwens, en dan kunnen we weer termen als 'dictoriaal' aanhoren of dat ze de mensen behandelen als kleuters.
Of enige tijd geleden toen er hier iemand kwam beweren dat de definitie van het woord knuffelcontact nooit duidelijk is geweest (ondanks het feit dat dat woord zo vaak werd gebruikt en uitgelegd dat het m'n keel uit begon te komen) en dat dan gebruikte als excuus om toch al snel 20 dichte contacten te hebben in volle derde golf, kom zeg. Of dat constante gebruik van het woord 'pesten' alsof politici (mensen die beroepshalve zich in allerhande bochten wringen om toch zo veel mogelijk stemmen binnen te halen) echt mensen bewust gaan gaan pesten. Want daar winnen ze wel iets bij natuurlijk, bij mensen pesten.
Het beleid is zeer zeker niet zonder fouten, en ik heb me hier ook al vaak kritisch uitgelaten over de beslissingen van de regering (en die nationale avondklok zal bijvoorbeeld nog lang een zure smaak in mijn mond nalaten) maar sommigen breken, naar hun eigen toegeving, al maanden vlotjes de regels en komen dan af met zever dat het allemaal te verwarrend is en dat ze het niet snapten of dat de regels niets uithalen of weet ik veel.
En zelfs al zijn er bepaalde mazen in het net, dan nog is er zoiets als gezond verstand. Dat zie je ook telkens er maatregelen aangekondigd worden. Zaken als '
ah dan kan ik dus eigenlijk gewoon zeggen dat het verjaardagsfeest van mijn dochter een trouwfeest is ha ha ha GOTCHA'. Ja, dat zal misschien wel lukken ja. Of je kan een beetje verantwoordelijkheid tonen en niet bij elke maatregel meteen gaten gaan zoeken om in te duiken, dat kan je ook doen. Want de regering kan er wel degelijk voor zorgen dat er vrijwel geen enkele mogelijkheid meer is om de boel te belazeren hoor. Dat heet een lockdown, en dat willen we vanzelfsprekend allemaal niet.
En ik zeg dit echt niet vanuit een 'holier than thou' standpunt hoor. Ik heb, zoals iedereen, ook al maatregelen gebroken, en ik ga met oudjaar relatief veel volk zien (enfin, toch een man of 14 met sneltesten, tenzij nu woensdag blijkt dat dat niet meer gaat mogen) maar ik begin dan tenminste niet te doen alsof het maar de schuld van de regering is of alsof ik er helemaal niks van snap. En dan maar schrikken dat de mensen als kleuters aangesproken worden.
Om af te sluiten met het laatste nummer van de greatest hits: we zitten al twee jaar met deze shit, het is nu wel echt genoeg geweest he? Of wacht nee, dit is een virus, een natuurfenomeen. Dat geeft geen ruk om 'genoeg geweest.' Zoals ik al eerder heb gezegd: als het al maanden vriest en hagelt dan kan je nog op een gegeven moment beslissen 'ik heb er genoeg van' en in je onderbroekje buiten in de tuin gaan liggen, maar je zal even goed met een verschrompeld piemeltje volledig verkleumd terug binnen komen hoor. Dat het 'nu genoeg is geweest' volgens jou verandert daar gewoon niks aan. 'Het is genoeg geweest' kan je zeggen over feestjes, of optredens, of gesprekken. Niet over de natuur.
En neen, ik heb geen angstpsychose en ik ben niet blind fan van de 'virusdictatuur'. Over de maatregelen kan en mag discussie gevoerd worden, ik heb het hier puur over die types die over letterlijk elke maatregel lopen te zagen, en dan nog meestal om te verbloemen dat ze zich er toch over het algemeen niks van aan trekken.