Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Daarstraks hoorde ik ne collega dat ze een familiefeest had in een zaal met 30 man en ze zag daar geen graten in.
"Ja, de helft van ons heeft het gehad. Een deel heeft ook zijn booster al gehad,..."

En ze heeft dan zelf vorig jaar in het ziekenhuis gelegen met Corona.

Ik heb geleerd van te zwijgen, het maakt toch allemaal niet uit.
Een man of 10 met kerstavond dat lijkt mij niet abnormaal, dus met bubbels van 5 moeten ze niet afkomen.
30 is al niet verantwoord meer in deze tijden. Het is een beetje gezond verstand, als je al een zaal gaat afhuren dan is dat niet meer kerstavond vieren in besloten kring, dat is al een privéfeestje. Anderzijds beter met 30 in een grote zaal dan met 15 in een kleine ruimte.

Laatst bewerkt:
Een man of 10 met kerstavond dat lijkt mij niet abnormaal, dus met bubbels van 5 moeten ze niet afkomen.
30 is al niet verantwoord meer in deze tijden.
Valt ook te zien hoe groot die zaal is natuurlijk.
Met 30 man in een grote zaal kan veiliger zijn dan met 10 in een living.

Ik bekritiseer opnieuw de absurditeit van de regels in zijn geheel & de onduidelijkheden.
Jij kent duidelijk de regels beter dan?
Want ik lees nergens dat de andere regels (rechtstaan mondmasker, max personen tafels) wél gelden voor trouwfeesten
Beter lezen dan.
Onder "Wat met horeca?":
Bij het professioneel uitoefenen van horeca-activiteiten dienen de volgende minimale regels te worden nageleefd, onverminderd de toepasselijke protocollen:
  • de uitoefening van deze activiteiten is verboden tussen 23 uur en 5 uur ‘s morgens, behalve voor wat betreft de private bijeenkomsten in het kader van een huwelijk of een uitvaart;
  • +alle andere regels die in de horeca gelden
Bovenstaande regels zijn ook van toepassing op de professionele uitoefening van horeca-activiteiten op de toegelaten private bijeenkomsten en evenementen.

Toch voor die variant meen ik te weten? Kan mis zijn hoor
Misschien heb je gelijk. Ik dacht gewoonweg dat het vergelijkbaar was met het vaccin, dat het dus niet immuniteit was maar gewoon een hoge efficiëntie. Maar men spreekt hier toch over een korte termijns immuniteit voor de versie die je gehad hebt. Dus besmetting met Delta, eventueel korte immuniteit voor Delta, maar niet noodzakelijk voor Omicron. (en dat laatste is effectief hetzelfde principe dat geldt voor een vaccin ;))

De cijfers dalen, de boostershot-campagne is op snelheid aan het komen, er zijn zelftesten à volonté beschikbaar, maar blijkbaar is er geen enkel scenario mogelijk om de feestdagen veilig te kunnen vieren? De plannen zijn gemaakt en het eten is besteld, en dan willen ze nog maar eens een lading verstrengingen doorvoeren...

Meneer de schoolmeester, wat bedoelt u precies met beroep doen op professionele horeca?
Een open bar & bbq verzorgd door familie & vrienden.

Dit lijkt me geen professionele horeca toch?

Dus heel die feest was in overtreding, dan is een mondmasker meer of minder op de dansvloer wel het minst erge.

Dan snap ik het zelf niet meer ...

B. private bijeenkomsten binnen in het kader van huwelijken en uitvaarten
  • Wanneer er geen beroep gedaan wordt op professionele horeca-activiteiten:
    • het is verplicht om een mondmasker te dragen op deze private bijeenkomsten vanaf de leeftijd van 06 jaar, indien er meer dan 50 personen aanwezig zijn;
    • het gebruik van het Covid Safe Ticket is niet vereist, noch mogelijk;
    • er zijn er geen specifieke bijkomende verplichtingen.

Dan snap ik het zelf niet meer ...
  • Een trouwfeest of een koffietafel na een begrafenis mag wel op locatie. Volg deze regels:
    • Je mag met maximum 6 personen aan tafel zitten.
    • Zijn er meer dan 50 personen binnen of 100 personen buiten?
      • Draag een mondmasker.
      • Je moet een Covid Safe Ticket hebben. Je vindt je Covid Safe Ticket op www.covidsafe.be of via de app CovidSafeBE.

Overigens algemene regel
Je kan je mondmasker enkel afzetten wanneer je zit te eten en te drinken
En algemene regel "houdt afstand".

Al vind ik het belachelijk dat we weeral over semanthiek zitten te zagen "dat het niet duidelijk is", terwijl het op zich wel duidelijk is. Er is inderdaad een kleine versoepeling voor trouwfeesten en uitvaarten. Ik snap echter niet wat hier niet duidelijk aan is.

Los van dat begint heel deze discussie met 'absurde regels' volgens @TooChé, want je 'merkt op een trouwfeest niks van de pandemie' (nogal logisch want ze volgen de regels niet) en je mag in de horeca slechts met zes aan tafel zitten en moet om 23u naar huis. Waarom is dat zo absurd dat je voor een trouw of begrafenis net dat ietsje meer mag doen? Zo een trouw is een once in a lifetime (of dat zou het toch moeten zijn) gebeurtenis, dan is het toch goed dat men daar iets meer toelaat dan gewoon op staminee waar Dirk en Jos elke dag kunnen gaan zitten om hun pilsen te drinken bij wijze van spreken.

Dat je daar dan met tweehonderd man staat te dansen zonder mondmasker aan, ja sorry, da ligt dan aan de dommigheid van de mensen ginder, en niet aan de regering. Zulke zaken kan je niet 100% waterdicht maken tenzij door een volledige lockdown te doen of trouwfeesten te verbieden, maar dan is het natuurlijk ook weer een gemekker van hier tot ginder (ik zou by the way ook mekkeren bij een volledige lockdown, daar niet van).

Dat is niet de eerste keer dat er hier iemand een anekdote komt vertellen over iets waar zij zijn geweest en ofwel de organisatoren ofwel de gasten (of beide) volledig in fout waren met de COVID maatregelen om dan te komen zeuren over 'de absurde/belachelijke/domme maatregelen "die toch niemand volgt"'. Zo is het altijd wel iets natuurlijk. Als de regering streng optreedt om al die achterpoortjes te sluiten gaat het van 'dictatuur,' 'angstprofeten,' 'viruswaanzin,' enzovoorts, en als er dan wat speling op is en men hier en daar vertrouwt op de goede wil van de bevolking zijn het domme regels die 'toch niemand kan controleren' en weet ik veel.

En ik verdedig lang niet alle maatregelen, noch ben ik een maatregelenfetisjist (zo hoop ik van harte dat ze woensdag niet met extra zooi afkomen) maar het is ook echt nooit goed voor sommigen.

Laatst bewerkt:
En ik verdedig lang niet alle maatregelen, noch ben ik een maatregelenfetisjist (zo hoop ik van harte dat ze woensdag niet met extra zooi afkomen) maar het is ook echt nooit goed voor sommigen.
Ik denk dat we toch stilaan tot het besef mogen komen dat we nooit van dit virus afraken.
Noch met vaccinatie, noch met regels
Ik ben 100% voor vaccinatie en ook wel voor sommige regels, maar je kan niet tot in de einde mensen opsluiten

Ik denk dat we toch stilaan tot het besef mogen komen dat we nooit van dit virus afraken.
Ik ben 100% voor vaccinatie en ook wel voor sommige regels, maar je kan niet tot in de einde mensen opsluiten
Ik denk dat niemand dit ook verwacht eerlijk gezegd. Dat is al vrij lang duidelijk dat dat niet gaat gebeuren.

Los van dat begint heel deze discussie met 'absurde regels' volgens @TooChé, want je 'merkt op een trouwfeest niks van de pandemie' (nogal logisch want ze volgen de regels niet) en je mag in de horeca slechts met zes aan tafel zitten en moet om 23u naar huis. Waarom is dat zo absurd dat je voor een trouw of begrafenis net dat ietsje meer mag doen? Zo een trouw is een once in a lifetime (of dat zou het toch moeten zijn) gebeurtenis, dan is het toch goed dat men daar iets meer toelaat dan gewoon op staminee waar Dirk en Jos elke dag kunnen gaan zitten om hun pilsen te drinken bij wijze van spreken.

Dat je daar dan met tweehonderd man staat te dansen zonder mondmasker aan, ja sorry, da ligt dan aan de dommigheid van de mensen ginder, en niet aan de regering. Zulke zaken kan je niet 100% waterdicht maken tenzij door een volledige lockdown te doen of trouwfeesten te verbieden, maar dan is het natuurlijk ook weer een gemekker van hier tot ginder (ik zou by the way ook mekkeren bij een volledige lockdown, daar niet van).

Dat is niet de eerste keer dat er hier iemand een anekdote komt vertellen over iets waar zij zijn geweest en ofwel de organisatoren ofwel de gasten (of beide) volledig in fout waren met de COVID maatregelen om dan te komen zeuren over 'de absurde/belachelijke/domme maatregelen "die toch niemand volgt"'. Zo is het altijd wel iets natuurlijk. Als de regering streng optreedt om al die achterpoortjes te sluiten gaat het van 'dictatuur,' 'angstprofeten,' 'viruswaanzin,' enzovoorts, en als er dan wat speling op is en men hier en daar vertrouwt op de goede wil van de bevolking zijn het domme regels die 'toch niemand kan controleren' en weet ik veel.

Ik denk dat we ondertussen zo'n tegeltje boven de WC kunnen hangen bij iedereen: "De maatschappij, dat zijn wij".

Want ik heb bij velen het idee dat het altijd als iets extern wordt gezien, daarbuiten ergens zijn er maatregelen maar gohja hier kan dat minder kwaad.

Ok, maar gaat men dan echt elk jaar het risico hebben dat de feestdagen nooit nog normaal gaan verlopen?
Neen, in de toekomst zal het virus hoogstwaarschijnlijk evolueren naar een mildere variant. Daar zullen vaccins (boosters) zeker mee helpen. Door de besmettelijkheid van de omicron is het gewoon weer even oppassen, maar ook dat gaat weer voorbij.

Je bent niet immuun na besmetting bij mijn weten. Net als je niet immuun bent na vaccinatie of vaccinaties.

En dit dan?

Studie: “Wie toch besmet raakt na volledige vaccinatie, bouwt superimmuniteit op”​

Wie volledig gevaccineerd is en toch nog Covid-19 oploopt, bouwt een soort van “superimmuniteit” op. Dat beweren wetenschappers uit Oregon in een nieuwe studie. Ze voegen er wel meteen de waarschuwing aan toe dat gevaccineerden niet zelf een besmetting met het coronavirus moeten gaan opzoeken.

Ik was volledig gevaccineerd, dan besmet, en dan nog es een booster er boven op. Ik ben ultra-immuun!

Daar gaat mijn post niet over. Los van het feit dat ik me op dit moment eigenlijk niet opgesloten voel (dat is ieder voor zich: ik beweer niet dat dat voor iedereen geldt) krijg ik het gewoon van die paar 'greatest hits' die hier altijd passeren op dat vlak.

Dikke rant. Sorry, maar ik heb vakantie en lig gewoon in de zetel te chillen:

Als je naar een feest gaat met 200 man waar de regels vlotjes worden gebroken is het bijvoorbeeld nogal wiedes dat het wat absurd lijkt dat het in de horeca of op plaatsen waar ze wel de regels volgen veel strenger is, maar dat ligt dan helemaal niet aan de regering of de maatregelen, dat ligt aan die mensen zelf. En zoals ik al zeg: een begrafenis of trouw is een eenmalige en zeer belangrijke gebeurtenis, ik vind het net goed dat men daar dan wat meer toelaat. Als dan blijkt dat mensen die speling gaan gebruiken om er en masse met hun pet naar te gooien zal dat achterpoortje ook weer vlug op slot zijn trouwens, en dan kunnen we weer termen als 'dictoriaal' aanhoren of dat ze de mensen behandelen als kleuters.

Of enige tijd geleden toen er hier iemand kwam beweren dat de definitie van het woord knuffelcontact nooit duidelijk is geweest (ondanks het feit dat dat woord zo vaak werd gebruikt en uitgelegd dat het m'n keel uit begon te komen) en dat dan gebruikte als excuus om toch al snel 20 dichte contacten te hebben in volle derde golf, kom zeg. Of dat constante gebruik van het woord 'pesten' alsof politici (mensen die beroepshalve zich in allerhande bochten wringen om toch zo veel mogelijk stemmen binnen te halen) echt mensen bewust gaan gaan pesten. Want daar winnen ze wel iets bij natuurlijk, bij mensen pesten.

Het beleid is zeer zeker niet zonder fouten, en ik heb me hier ook al vaak kritisch uitgelaten over de beslissingen van de regering (en die nationale avondklok zal bijvoorbeeld nog lang een zure smaak in mijn mond nalaten) maar sommigen breken, naar hun eigen toegeving, al maanden vlotjes de regels en komen dan af met zever dat het allemaal te verwarrend is en dat ze het niet snapten of dat de regels niets uithalen of weet ik veel.

En zelfs al zijn er bepaalde mazen in het net, dan nog is er zoiets als gezond verstand. Dat zie je ook telkens er maatregelen aangekondigd worden. Zaken als 'ah dan kan ik dus eigenlijk gewoon zeggen dat het verjaardagsfeest van mijn dochter een trouwfeest is ha ha ha GOTCHA'. Ja, dat zal misschien wel lukken ja. Of je kan een beetje verantwoordelijkheid tonen en niet bij elke maatregel meteen gaten gaan zoeken om in te duiken, dat kan je ook doen. Want de regering kan er wel degelijk voor zorgen dat er vrijwel geen enkele mogelijkheid meer is om de boel te belazeren hoor. Dat heet een lockdown, en dat willen we vanzelfsprekend allemaal niet.

En ik zeg dit echt niet vanuit een 'holier than thou' standpunt hoor. Ik heb, zoals iedereen, ook al maatregelen gebroken, en ik ga met oudjaar relatief veel volk zien (enfin, toch een man of 14 met sneltesten, tenzij nu woensdag blijkt dat dat niet meer gaat mogen) maar ik begin dan tenminste niet te doen alsof het maar de schuld van de regering is of alsof ik er helemaal niks van snap. En dan maar schrikken dat de mensen als kleuters aangesproken worden.

Om af te sluiten met het laatste nummer van de greatest hits: we zitten al twee jaar met deze shit, het is nu wel echt genoeg geweest he? Of wacht nee, dit is een virus, een natuurfenomeen. Dat geeft geen ruk om 'genoeg geweest.' Zoals ik al eerder heb gezegd: als het al maanden vriest en hagelt dan kan je nog op een gegeven moment beslissen 'ik heb er genoeg van' en in je onderbroekje buiten in de tuin gaan liggen, maar je zal even goed met een verschrompeld piemeltje volledig verkleumd terug binnen komen hoor. Dat het 'nu genoeg is geweest' volgens jou verandert daar gewoon niks aan. 'Het is genoeg geweest' kan je zeggen over feestjes, of optredens, of gesprekken. Niet over de natuur.

En neen, ik heb geen angstpsychose en ik ben niet blind fan van de 'virusdictatuur'. Over de maatregelen kan en mag discussie gevoerd worden, ik heb het hier puur over die types die over letterlijk elke maatregel lopen te zagen, en dan nog meestal om te verbloemen dat ze zich er toch over het algemeen niks van aan trekken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan