Carrièreswitch, geluk over geld

Het verschil tussen 2500 en 2100 bruto is netto gezien toch klein. Een 100 euro netto per maand en enkele euro's vakantiegeld, 13de maand en extralegaal pensioen.

Dan is de keuze in jouw geval snel gemaakt. Ik ben er wel door verbaasd dat bij dergelijke laag betaalde jobs er nog veel stress bij komt kijken. Ik zou dat eerder verwachten bij hogere salarissen waar er meer van je verwacht wordt. Stress is natuurlijk ook iets zeer persoonlijk. Moeilijke discussie.
Heeft dit te maken door het feit dat de werkgever laaggeschoolden uitbuiten? Laag of geen diploma een minimum salaris betalen omdat ze weten dat die mensen niet gewild zijn op de markt en ze dan overladen met werk met alle gevolgen vandien.
Denken dat mensen met een laag loon minder stress hebben getuigt toch ook van een zekere wereldvreemdheid.

Ik zou eerder zeggen dat hoogopgeleiden minder stress hebben want zij kunnen betere arbeidsvoorwaarden afdwingen... .
 
Denken dat mensen met een laag loon minder stress hebben getuigt toch ook van een zekere wereldvreemdheid.

Ik zou eerder zeggen dat hoogopgeleiden minder stress hebben want zij kunnen betere arbeidsvoorwaarden afdwingen... .
We houden best 2 dingen gescheiden:
  • Je hebt enerzijds de inhoud van de job.
  • Anderzijds heb je het leven naast de job (kosten, gezin, etc.)
Het kan best zijn dat je heel wat stress uit je persoonlijke leven meeneemt naar de professionele werkomgeving. Maar ik ga er wel vanuit dat voor dergelijke lage lonen er géén onbetaalde overuren te presteren zijn en dat de jobinhoud géén hogere wiskunde bevat.

Maw. de werkgever mag in zo'n geval niet meer maar ook niet minder verwachten. Werkgevers die peanuts betalen maar de werknemer overladen met werk zouden verboden moeten worden.
 
Denken dat mensen met een laag loon minder stress hebben getuigt toch ook van een zekere wereldvreemdheid.

Ik zou eerder zeggen dat hoogopgeleiden minder stress hebben want zij kunnen betere arbeidsvoorwaarden afdwingen... .
Het hangt van de job af. Je kan niet zeggen ah job A verdient minder dan job B, dus de conclusie is: Job A is minder stressvol en is plezieriger om te doen. Zo éénvoudig is het niet altijd.

Maar ik denk dat we wel kunnen besluiten dat als je kan kiezen tussen minder verdienen en minder stress of meer verdienen maar meer stress EN je kan het financieel bolwerken, dat 99% voor het eerste zullen kiezen.
 
Ik zie het eerder omgekeerd, een hoger geschoolde werknemer met een deftig salaris moet bij wijze van spreken het ego maar achter zich laten en kan in theorie alvast een veel simpelere carrière switch maken. Psychiatrische hulp is grotendeels ook een luxe van de rijkere klasse.

Laaggeschoolden en mensen met beperkte financiële en familiale steun hebben stress door uitzichtloze situaties en simpelweg weinig motiverend werk. Werk nemen naargelang het beschikbaar is. Beseffen dat je makkelijk vervangbaar bent etc.
Een hoger geschoolde werknemer heeft misschien wel iets makkelijker een plan B en C. Dat klopt.

Ik ga van volgende redenering uit:
  • Een werkgever die een laag loon uitdeelt mag ook niet de wereld verwachten van die werknemer.
  • Een werkgever die een hoog loon uitdeelt verwacht meestal wel de wereld van die werknemer, allemaal gerechtvaardigd omwille van het "hoge loon".
    • Onbetaalde overuren
    • Opbellen na de werkuren
    • Continu extra werk geven
    • FTE's verlagen en dus meer werk voor de overgebleven collega's
    • Werknemers die honderden mails binnenkrijgen per dag.
    • Matige scores op het einde van het jaar geven.
    • Afrekenen indien je een kapitale fout maakt
    • Politieke spelletjes
    • ...
Mijn punt is dat vele jobs en arbeidsvoorwaarden eens tegen het licht moeten gehouden worden. Het kan niet zijn dat je een werknemer overlaad met werk tegen een hongerloon. Maar het kan ook niet zijn dat je een werknemer overlaad met werk en dat rechtvaardigt door een hoger loon.
 
Ik zit nu in Zwitserland aan een kleine 7k netto per maand, ben er ook over aan het nadenken terug te keren naar Belgie. Het spreekt voor zich dat dat een serieuze verlaging van loon inhoudt, meer dan een halvering wellicht. Ik zou het dan ook enkel doen omdat ik toch de indruk heb gelukkiger te zijn wanneer ik in Belgie ben. Al zou ik graag mijn eigen business opstarten op termijn want een loon tussen de 2 en 3K vind ik ook niet direct motiverend.

Feit is wel dat ik al een serieuze aandelenportfolio heb waardoor mijn loon en zeker mijn spaarcapaciteit relatief gezien van iets minder belang is. Het wordt voor mij eerder belangrijker dat ik iets doe wat ik echt graag doe.
Pakt dat we wisselen! Ik krijg af en toe wel project offers vanuit Zurich en kwijn hier weg in plat pannekoekenland :p.
 
jobs en arbeidsvoorwaarden eens tegen het licht moeten gehouden worden. Het kan niet zijn dat je een werknemer overlaad met werk tegen een hongerloon. Maar het kan ook niet zijn dat je een werknemer overlaad met werk en dat rechtvaardigt door een hoger loon.
En ook: Wat is een goed betaalde job? Als je 20% meer verdient dan het gemiddelde salaris dan vinden véél werkgevers dat al voldoende om te zeggen van: fuck we betalen u erg veel geld daarvoor ga je wel dubbel zo hard mogen werken!

Als dat 20% is van 1 miljoen Euro dan heeft de werkgever "misschien" ergens nog gelijk. Is dat echter 20% van 3300€ bruto dan meh ...
(dat is dan nog altijd géén 20% meer netto hé! Verre van)
 
Na 8 jaar buschauffeur geweest te zijn ook overstapt naar ander werk was de mensen kotsmoe. Het werk en de sfeer op werk was goed ma eens je de baan op was elke rit wel enkelingen dat zaagde dat bus te laat was of dat ze niets afwisten van omleiding en privé halte willen, agressie enz...

Nu ben ik treinbestuurder eerste jaar opleiding was zwaar met 4 fase waar je examen moest afleggen en u ontslag kon krijgen als je niet slaagde voor het examen, minder loon tijdens opleiding. Maar nu heb ik een droomjob geen mensen die me lastig vallen, veel afwisseling en werkuren die beter kunnen afgesteld worden op de thuis situatie.

Zou het zo weer doen.
 
Iemand een idee hoeveel een startende kuisvrouw part-time ongeveer verdient? Na een discussie van mijn vrouw wil ze best part-time gaan werken. Maar ja ze heeft alleen een middelbaar diploma (en daar ben je tegenwoordig niks meer mee hé), dus dan is het alleen als kuisvrouw of ergens in een pillenfabriek of zo denk ik? Of aan de band in een fabriek ..

Hint: We moeten er financieel op vooruit kunnen gaan hé. En ik heb zo de indruk dat omdat ik een redelijk goed salaris heb, dat dan wel eens zou kunnen tegenvallen. (Tenzij ze dus full time zou werken)
Ze kan toch meedoen aan staat/gemeente examens voor niveau c?
 
Na 8 jaar buschauffeur geweest te zijn ook overstapt naar ander werk was de mensen kotsmoe. Het werk en de sfeer op werk was goed ma eens je de baan op was elke rit wel enkelingen dat zaagde dat bus te laat was of dat ze niets afwisten van omleiding en privé halte willen, agressie enz...

Nu ben ik treinbestuurder eerste jaar opleiding was zwaar met 4 fase waar je examen moest afleggen en u ontslag kon krijgen als je niet slaagde voor het examen, minder loon tijdens opleiding. Maar nu heb ik een droomjob geen mensen die me lastig vallen, veel afwisseling en werkuren die beter kunnen afgesteld worden op de thuis situatie.

Zou het zo weer doen.
Respect, buschauffeur lijkt mij een vreselijke job te zijn. Stress om toch maar op tijd te zijn, zagemannen, agressievelingen en dan heb ik het nog niet gehad over de leukers in het verkeer zelf.
En dat voor al bij al een hongerloon...
 
Mijn bevindingen:

Het geld dat je krijgt in loondienst is zelden in verhouding tot de tijd die je er voor opoffert. In die zin maakt 2500 netto of 2300 netto niet het grote verschil, ik vind beiden te weinig en zeker voor een job die je niet graag doet.

In mijn ogen is gaan werken in België nooit leuk, zeker niet in loondienst. Het leven is hier gejaagd en veel te druk, geen enkele collega is te vertrouwen. Je kan pogen iets te doen wat leuk is, maar dan is de vraag of je dat werk na x aantal maanden ook nog leuk vindt. Ik denk dat velen dan ook een job doen voor de bijhorende voordelen of status die aan de job verbonden is. Daarnaast zijn velen zoekend en maken ze een carrièreswitch, maar uiteindelijk is dat altijd een compromis tussen iets wat aanvaardbaar is en voldoende loon verschaft. In die zin ben ik als loodgieter gaan werken omdat ik als ingenieur gefrustreerd was dat ik geen job vond waar ik minstens 3000 netto zou krijgen en niet aan een bureau moest zitten.



Het is slechts een happy few gegeven om een job te doen die uitermate leuk is zodat het niet als werken aanvoelt.
 
Laatst bewerkt:
Mijn bevindingen:

Het geld dat je krijgt in loondienst is zelden in verhouding tot de tijd die je er voor opoffert. In die zin maakt 2500 netto of 2300 netto niet het grote verschil, ik vind beiden te weinig en zeker voor een job die je niet graag doet.

In mijn ogen is gaan werken in België nooit leuk, zeker niet in loondienst. Het leven is hier gejaagd en veel te druk, geen enkele collega is te vertrouwen. Je kan pogen iets te doen wat leuk is, maar dan is de vraag of je dat werk na x aantal maanden ook nog leuk vindt. Ik denk dat velen dan ook een job doen voor de bijhorende voordelen of status die aan de job verbonden is. Daarnaast zijn velen zoekend en maken ze een carrièreswitch, maar uiteindelijk is dat altijd een compromis tussen iets wat aanvaardbaar is en voldoende loon verschaft. In die zin ben ik als loodgieter gaan werken omdat ik als ingenieur gefrustreerd was dat ik geen job vond waar ik minstens 3000 netto zou krijgen en niet aan een bureau moest zitten.



Het is slechts een happy few gegeven om een job te doen die ui

& ben je effectief gelukkiger als loodgieter? & verdien je het bedrag dat je wou verdienen en/of vind je dat dit in verhouding is tot de zwaarte van de job?
 
& ben je effectief gelukkiger als loodgieter? & verdien je het bedrag dat je wou verdienen en/of vind je dat dit in verhouding is tot de zwaarte van de job?
Ik vind het loon hoog voor een job die je na 6 of 7 BSO kan uitoefenen. Fysiek is het natuurlijk zwaar, een radiator, een boiler vol kalk , dat zijn toch geen lichte dingen om te heffen. Het is vlak bij huis en dat maakt natuurlijk veel goed.

Langs een kant zou ik misschien eerder in een hoogtechnologische racestal willen werken, (vandaar de keuze 15 jaar terug voor automotive gerelateerde opleiding) maar dan komen we weer bij die happy few uit.
 
Mijn bevindingen:

Het geld dat je krijgt in loondienst is zelden in verhouding tot de tijd die je er voor opoffert. In die zin maakt 2500 netto of 2300 netto niet het grote verschil, ik vind beiden te weinig en zeker voor een job die je niet graag doet.

In mijn ogen is gaan werken in België nooit leuk, zeker niet in loondienst. Het leven is hier gejaagd en veel te druk, geen enkele collega is te vertrouwen. Je kan pogen iets te doen wat leuk is, maar dan is de vraag of je dat werk na x aantal maanden ook nog leuk vindt. Ik denk dat velen dan ook een job doen voor de bijhorende voordelen of status die aan de job verbonden is. Daarnaast zijn velen zoekend en maken ze een carrièreswitch, maar uiteindelijk is dat altijd een compromis tussen iets wat aanvaardbaar is en voldoende loon verschaft. In die zin ben ik als loodgieter gaan werken omdat ik als ingenieur gefrustreerd was dat ik geen job vond waar ik minstens 3000 netto zou krijgen en niet aan een bureau moest zitten.



Het is slechts een happy few gegeven om een job te doen die uitermate leuk is zodat het niet als werken aanvoelt.
Is het leven dan zoveel beter als zelfstandige? Akkoord, de lokale elektricien rijdt in een mooie BMW rond, maar als ik zie wat voor uren die moet kloppen ben ik toch blij dat ik gewoon mijn laptop kan dichtslaan om 17u30.
 
Ik zit nu in Zwitserland aan een kleine 7k netto per maand, ben er ook over aan het nadenken terug te keren naar Belgie. Het spreekt voor zich dat dat een serieuze verlaging van loon inhoudt, meer dan een halvering wellicht. Ik zou het dan ook enkel doen omdat ik toch de indruk heb gelukkiger te zijn wanneer ik in Belgie ben. Al zou ik graag mijn eigen business opstarten op termijn want een loon tussen de 2 en 3K vind ik ook niet direct motiverend.

Feit is wel dat ik al een serieuze aandelenportfolio heb waardoor mijn loon en zeker mijn spaarcapaciteit relatief gezien van iets minder belang is. Het wordt voor mij eerder belangrijker dat ik iets doe wat ik echt graag doe.

Zwitserland is toch 1 van de landen bovenaan mijn lijst waar ik nog graag zou wonen. Wat valt er tegen dan, de sociale contacten? Dat is ook iets dat mij weerhoudt om in het buitenland te werken als alleenstaande. Als werkmens bouw je niet op 1,2,3 een hecht sociaal netwerk waar je niemand kent.
 
Viel mee hoor, 700 euro huur en 250 euro verplichte ziekteverzekering (omgerekend vanuit CHF). Ik huur daar wel nog met roommates, voor een studio op je eentje zit je in Zurich snel aan 1.8k ofzo.
Ik heb 2 jaar een aanbieding gekregen om naar Zurich te gaan, nettoloon zou pakken hoger liggen dat wat ik hier in België kan halen (tenzij ik 12k bruto ofzo zou hebben), maar uiteindelijk niet gedaan om dat de hoge kosten van Zurich mij tegenhielden. Enorm duur om iets te huren en ook levenskosten gewoon enorm hoog. Uiteindelijk dan maar niet gedaan.
 
Terug
Bovenaan