Review: Fae Farm

Soms denk ik terug aan de vele uren die ik zowel met Harvest Moon als met Stardew Valley doorbracht. Het plannen van je eigen boerderij, hard werken om alles mooi te maken en proper te houden, banden smeden met de verschillende personages die je tegenkwam en uitzoeken wie je partner kon worden, gaf heel wat voldoening. Ondertussen hebben zowel vrouwlief als ikzelf ook de nodige tijd doorgebracht met de verschillende Animal Crossing-spelletjes en vooral de laatste versie op Nintendo Switch. De gelijkenissen met eerder vernoemde spellen waren voor mij op het eerste gezicht al duidelijk, dus was ik benieuwd om ook deze aan de tand te voelen.

Fae Farm valt onder de noemer van gezellige boerderijsimulaties, waardoor het geen verrassing mag zijn dat deze soort spellen het leven op een boerderij nabootsen. De ene variant is daarbij al wat realistischer dan de andere, maar in dit geval komen er heel wat magie en andere feeërieke toestanden aan te pas. De grafische stijl doet mij aan Animal Crossing denken, wat ik als positief punt ervaar, maar is er evenveel diepgang zoals bijvoorbeeld Stardew Valley? Ontdek het in deze review!

Fae Farm - Fae Realm.jpg

Welkom op de BeyondGaming-boerderij​

Zoals het elke waardige RPG betaamt, kunnen we ons eigen karakter personaliseren. Er zijn wel wat mogelijkheden voorzien, al is dat niet spectaculair te noemen en heel veel echte variatie is er niet. Het blijft allemaal vrij braafjes en ook de moderne genderneutraliteit met bijhorende keuze in aanspreking is voorzien. Je boerderij mag je ook een naam geven, maar voor mezelf werd gewoon de accountnaam op de Nintendo Switch gebruikt. Vrij bizar, maar als je een Phoenix Labs-account aanmaakt wordt de naam van dat profiel wel gebruikt. Dat account is trouwens verplicht als je co-op wil spelen, maar als je alleen wil spelen is dat niet noodzakelijk. De co-op heb ik niet kunnen testen, maar voorwerpen kunnen bijvoorbeeld niet meegenomen worden vanuit de wereld van de gastheer en zo zijn er nog meer beperkingen.

Ook de typische quests zijn van de partij. Eerst zijn er verschillende kleinere die als introductie dienen voor de nodige handelingen, al zijn die vrij beperkt van uitleg. Er is gelukkig een encyclopedie beschikbaar om alles na te lezen en om bijvoorbeeld de functies van gereedschappen te ontdekken. Heb je geen ervaring met andere boerderijsimulaties moet je al snel naar het naslagwerk grijpen om te weten te komen hoe alles werkt, want er wordt wat van uitgegaan dat je dat al weet. Dankzij die eerste quests word je ook meegenomen in het verhaal, wat toch wat vreemd en ongeloofwaardig is. Je vond namelijk een aangespoelde fles met daarin een uitnodiging om naar het eiland Azoria te reizen. Uiteraard nam je direct de eerste de beste boot om daarheen te reizen. Helaas leed je schipbreuk maar toch kwam je terecht op het juiste eiland. Wat een - zeer gelukkig - toeval allemaal.

Fae Farm - Farming Magic.jpg

Aan het werk​

De burgemeester van Azoria heet je welkom en zorgt voor de eerste stappen op het eiland en stuurt je van hier naar daar om de mysterieuze wereld beter te leren kennen. Het verhaal bevat leuke cutscenes met de nodige magische toetsen, maar de nadruk ligt vooral op een gezellige tijd. Er zijn bijvoorbeeld magische paarse doornstruiken die soms de weg blokkeren naar andere gebieden, maar door een magische staf te gebruiken verdwijnen die zoals sneeuw voor de zon. Het jammere is dat je eigenlijk niets moet doen om deze te bemachtigen, enkel het verhaal volgen wat echt geen uitdaging is.

Gezelligheid is het sleutelwoord.


Eén van de eerste taken die je moet uitvoeren, is wat plaats maken om gewassen te planten. De boerderij is namelijk wat verwaarloosd geweest omdat er geen eigenaar meer was. Aan jou dus om takken, boomstronken en bomen te kappen, onkruid te wieden en rotsblokken kapot te slaan. Eens de nodige ruimte vrijgekomen is maak je de bodem klaar en kan er geplant worden. Tijdens het bouwen wordt de desbetreffende zone ingedeeld in vierkantjes en kies je uit verschillende soorten recepten, zolang je het nodige materiaal hebt. Overal liggen er zo recepten in de wereld verspreid die je gewoon kan oprapen, een aantal andere zijn te koop bij de lokale handelaars. De eerste keren dat je iets opraapt is het leuk, maar er zijn er zoveel dat het al snel zijn charme verliest.

Fae Farm - Winter.jpg

Centjes verdienen..?​

Wie bekend is met het genre, weet dat het telen van gewassen een lucratieve onderneming is. Eerst is het wel stapsgewijs investeren in de juiste groentjes om zo stelselmatig uit te bouwen. Naar mijn bescheiden mening is dit deel van het spel serieus beknopt. Misschien zorgen de toekomstige uitbreidingen voor een betere insteek, maar nu is het echt ondermaats. Zo heb ik nog geen gewassen gezien die seizoensgebonden zijn en is er een beperking op de dagelijkse verkopen. In het midden van het - niet zo drukke - centrum is de marktplaats waar er vier tafels staan. Op die tafels leg je jouw verkoopwaar, waarbij elke tafel acht plaatsen heeft. Het probleem is dat er maar plaats is voor één voorwerp per soort, en dus geen stapel per soort. Wie goed kan tellen weet dus al dat er plaats is voor maximaal 32 voorwerpen per dag. In het verhaal is er een extra tafeltje om op je boerderij te plaatsen, goed voor wel veertig stuks in totaal, waarvoor je dus op twee plaatsen moet zijn.

Ik spreek over voorwerpen, want buiten gewassen zijn er nog andere zaken te doen. Op het strand liggen er bijvoorbeeld mossels en andere zeedieren, er kunnen wilde bessen en planten verzameld worden en nog wat andere losse zaken die ook een centje opbrengen. Via een kampvuur kan je ook zaken koken die op hun beurt zorgen voor extra energie maar ook meer opbrengen. Zo kunnen er ook insecten gevangen worden - zoals bij Animal Crossing met een netje - en kan je ook vissen vangen met een bijhorende minigame. Maar het meest lucratieve zit hem vooral in de mijnen, waar je de nodige materialen kan vinden om zaken te bouwen om je huis te verfraaien of om de vele cosmetische verbeteringen te kunnen maken.


Gezellig en mooi, maar toch vooral gezellig​

Had ik al vernoemd dat het vooral gezellig moet zijn? Dat uit zich in vele dingen zoals de verschillende designs die beschikbaar zijn puur en alleen voor de uiterlijke vertoning. Als je het zoveelste design voor een ander kleur opraapt van hetzelfde item is het speciale er wel snel vanaf. Maar ook in de andere aspecten toont zich dit. Zo is er geen echte straf als je te laat in je bed kruipt, zijn de weinige gevechten eenvoudig door magische spreuken die je vrijspeelt en moet je de moeite niet doen om zelf het juiste gereedschap te selecteren. Sta je aan een boom neem je automatisch de bijl, voor een rotsblok de pikhouweel en de sikkel bij onkruid. Water geven? Gewoon op dezelfde knop duwen en je waterkan komt tevoorschijn. Oh ja, om te vissen met je toch nog zelf je vislijn selecteren.

In en nabij het dorp zijn er verschillende personages waarvan je quests krijgt of die een winkeltje uitbaten, maar die herhalen heel veel dezelfde dialogen, weliswaar in ander bewoordingen. Het geeft niet echt het gevoel dat de wereld echt leeft, je ziet het ook duidelijk aankomen in het verhaal als er een verandering op til is. Er zijn ook maar zes personages beschikbaar die je partner kunnen worden: drie menselijke en drie feeën. Een geschenkje geven om je affectie te tonen kan wel niet persoonlijk, daarvoor is - logischerwijze - hun postbus beter geschikt. Voor ik het vergeet: wie veel plezier haalt uit het decoreren van een huisje kan wel zijn hart ophalen en heeft vrij veel opties om het best gezellig te maken.

Conclusie

Wie op zoek is naar een eerder lichte uitdaging is wat mij betreft op het verkeerde adres. Als ik aangeef dat het echt wel om de gezelligheid te doen is, dan vrees ik dat we van een zwaar understatement spreken. Daar is ook niets mis mee als daar de nadruk op ligt, maar zorg dan minstens voor een echte boerderijsimulatie met veel aandacht voor het boerenleven. De afwezigheid van seizoensgebonden gewassen en de beperking op de hoeveelheid om te verkopen maakt die uitdaging teniet, wat toch wel de essentie is van dit genre. De poging om magie te verweven is op zich verdienstelijk, ware het niet dat het op alle andere vlakken tekort schiet. Op pc kan je kiezen voor de standaard editie of de deluxe versie, maar voor Nintendo Switch is er maar één versie die te vergelijken is met de duurdere variant op pc. De huidige adviesprijs van zestig euro is het mij alleszins niet waard. Ook al wil je specifiek een - daar gaan we weer - gezellig en eenvoudig spel, wat ik zeker begrijp, dan zijn er veel betere en goedkopere opties beschikbaar die wel voldoening geven.

Pro

  • Magische spreuken
  • Gezellig
  • Eenvoudig

Con

  • Geen uitdaging
  • Geen voldoening
  • Boerderijgedeelte is verwaarloosd
  • Te veel nadruk op gezellig
5

Over

Beschikbaar vanaf

8 september 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Genre

  1. Adventure
  2. RPG
  3. Simulator

Ontwikkelaar

  1. Phoenix Labs

Uitgever

  1. Phoenix Labs
 
Terug
Bovenaan