Carrièreswitch, geluk over geld

Nu ben ik toch eens echt curieus hoe dat zit voor mensen die zo'n switch maken, en zeggen dat geld hun weinig kan schelen...
Ik verdenk zo'n mensen er meestal van dat die voordien gewoon een zéér goed loon hadden, en dat je dan inderdaad € 500 per maand gemakkelijk kan missen. Of een partner hebben om op terug te vallen...

Als je € 2500 à 3000 per maand verdient (netto) dankzij vaste nacht en bijbehorende premies (en ik gun die mensen dat voor de duidelijkheid, ze weken er ook voor), maar als je daartegen van een modaal loon moet vertrekken...

Ik kan me op dit moment geen leukere job veroorloven, hoe graag ik het ook wil, als ik daardoor zo'n bedrag (€ 500) per maand moet missen, zelfs al is die job leuker... ik zit met een woonlening en zou dan waarschijnlijk in de problemen komen of m'n auto moeten opgeven, en dan geraak ik niet eens op die leukere job tenzij ze vlakbij de deur zou zijn... Plus je wilt ook nog iets naast je werk ook natuurlijk. Niet dat ik materialistisch ben ingesteld (daarvoor heb ik nu het loon ook niet) maar ik heb door een "leuke" job na te streven, mijn spaarbuffers in het verleden al veel te diep laten zakken, dus ja...
Dat weinig schelen is ook relatief eh. Je moet natuurlijk zien dat je nog steeds genoeg geld hebt om uw levensstandaard te onderhouden waar jij u goed bij voelt. Als je elke euro moet omdraaien dan word je ook niet gelukkig natuurlijk.
 
Nu ben ik toch eens echt curieus hoe dat zit voor mensen die zo'n switch maken, en zeggen dat geld hun weinig kan schelen...
Ik verdenk zo'n mensen er meestal van dat die voordien gewoon een zéér goed loon hadden, en dat je dan inderdaad € 500 per maand gemakkelijk kan missen. Of een partner hebben om op terug te vallen...

Als je € 2500 à 3000 per maand verdient (netto) dankzij vaste nacht en bijbehorende premies (en ik gun die mensen dat voor de duidelijkheid, ze weken er ook voor), maar als je daartegen van een modaal loon moet vertrekken...

Ik kan me op dit moment geen leukere job veroorloven, hoe graag ik het ook wil, als ik daardoor zo'n bedrag (€ 500) per maand moet missen, zelfs al is die job leuker... ik zit met een woonlening en zou dan waarschijnlijk in de problemen komen of m'n auto moeten opgeven, en dan geraak ik niet eens op die leukere job tenzij ze vlakbij de deur zou zijn... Plus je wilt ook nog iets naast je werk ook natuurlijk. Niet dat ik materialistisch ben ingesteld (daarvoor heb ik nu het loon ook niet) maar ik heb door een "leuke" job na te streven, mijn spaarbuffers in het verleden al veel te diep laten zakken, dus ja...
Alles hangt inderdaad af van de beginsituatie. Maar als die ok is heb je in België wel de mogelijkheid om in de meeste sectoren meer te verdienen dan (enkel) genoeg om te overleven denk ik.

Dus als je van jezelf weet dat het kan, lijkt het mij naar welzijn toe beter om te veranderen naar een job die je aangenamer vindt.
 
In Belgie ligt het mediaan loon van de werkende mens op ongeveer 2000 euro netto. Reken daar nog 13de 14de maand bij en maaltijdcheques eventueel, komt op 30k netto per jaar. Normaal is dat genoeg om uw huis mee af te betalen en te leven, zelfs voor 1 persoon. Tenzij je natuurlijk een huis gekocht hebt boven uw stand met een lening die veel te zwaar is, en met een auto rijdt die meer kost dan noodzakelijk is.

Dus als je gaat van 2500 netto naar het mediaan loon 2000 netto, dat is vaak doenbaar.
Als je terugvalt van 2000 netto naar 1500 netto, dat een gigantisch verschil.

Dus ja, dat is toch wat ik zei? Ik verdien op dit moment eerder iets richting het mediaanloon (zonder maaltijdcheques), en geen € 2500 waar ik voor een leukere job € 500 van zou kunnen missen, € 1500 als alleenstaande in België is een loon om als werkende arme door het leven te gaan, je zal overleven dat wél, maar weinig ruimte voor extra dingen. Die extra's bij mij zijn ook niet zo buitensporig overigens (geen extreem dure hobby's, geen verre reizen, etc.)
 
Ik had voor mijn burn-out 2500 bruto, geen voordelen en ben naar 2100 bruto gegaan voor een voltijds, nog steeds geen voordelen.

Maar werk dicht bij huis nu en had ervoor HEEL veel stress. Dus maandelijks naar de psycholoog, regelmatig naar de neuroloog, medicatie om de migraine (meerdere aanvallen per week) te voorkomen én te genezen, zware slaapproblemen,... Dat koste me OOK geld terwijl dat nu een pak minder is!

Zoals ik eerder al zei heb ik wel tussen de twee lonen in, op ziekte gestaan waardoor ik toen geen andere keuze had dan te moeten besparen (ook als alleenstaande met hypotheek en enkele maanden ervoor een nieuwe auto op afbetaling gekocht) en dan is de stap naar een leukere maar minder betaalde job iets makkelijker.

Gelukkig compenseert de werkbonus wel heel veel bij de modale lonen 😉
 
Iemand een idee hoeveel een startende kuisvrouw part-time ongeveer verdient? Na een discussie van mijn vrouw wil ze best part-time gaan werken. Maar ja ze heeft alleen een middelbaar diploma (en daar ben je tegenwoordig niks meer mee hé), dus dan is het alleen als kuisvrouw of ergens in een pillenfabriek of zo denk ik? Of aan de band in een fabriek ..

Hint: We moeten er financieel op vooruit kunnen gaan hé. En ik heb zo de indruk dat omdat ik een redelijk goed salaris heb, dat dan wel eens zou kunnen tegenvallen. (Tenzij ze dus full time zou werken)
 
Ik had voor mijn burn-out 2500 bruto, geen voordelen en ben naar 2100 bruto gegaan voor een voltijds, nog steeds geen voordelen.

Maar werk dicht bij huis nu en had ervoor HEEL veel stress. Dus maandelijks naar de psycholoog, regelmatig naar de neuroloog, medicatie om de migraine (meerdere aanvallen per week) te voorkomen én te genezen, zware slaapproblemen,... Dat koste me OOK geld terwijl dat nu een pak minder is!

Zoals ik eerder al zei heb ik wel tussen de twee lonen in, op ziekte gestaan waardoor ik toen geen andere keuze had dan te moeten besparen (ook als alleenstaande met hypotheek en enkele maanden ervoor een nieuwe auto op afbetaling gekocht) en dan is de stap naar een leukere maar minder betaalde job iets makkelijker.

Gelukkig compenseert de werkbonus wel heel veel bij de modale lonen 😉
Het verschil tussen 2500 en 2100 bruto is netto gezien toch klein. Een 100 euro netto per maand en enkele euro's vakantiegeld, 13de maand en extralegaal pensioen.

Dan is de keuze in jouw geval snel gemaakt. Ik ben er wel door verbaasd dat bij dergelijke laag betaalde jobs er nog veel stress bij komt kijken. Ik zou dat eerder verwachten bij hogere salarissen waar er meer van je verwacht wordt. Stress is natuurlijk ook iets zeer persoonlijk. Moeilijke discussie.
Heeft dit te maken door het feit dat de werkgever laaggeschoolden uitbuiten? Laag of geen diploma een minimum salaris betalen omdat ze weten dat die mensen niet gewild zijn op de markt en ze dan overladen met werk met alle gevolgen vandien.
 
Laatst bewerkt:
Het verschil tussen 2500 en 2100 bruto is netto gezien toch klein. Een 100 euro netto per maand en enkele euro's vakantiegeld, 13de maand en extralegaal pensioen.

Dan is de keuze in jouw geval snel gemaakt. Ik ben er wel door verbaasd dat bij dergelijke laag betaalde jobs er nog veel stress bij komt kijken. Ik zou dat eerder verwachten bij hogere salarissen waar er meer van je verwacht wordt. Stress is natuurlijk ook iets zeer persoonlijk. Moeilijke discussie.
Heeft dit te maken door het feit dat de werkgever laaggeschoolden uitbuiten? Laag of geen diploma een minimum salaris betalen omdat ze weten dat die mensen niet gewild zijn op de markt en ze dan overladen met werk.
Ik ben niet laaggeschoold maar hooggeschoold 😉
Ik stond in het onderwijs of werkte als opvoedster in de bijzondere jeugdzorg. Vaste barema's dus en geen echte promotie mogelijk.

Ik ben naar een administratieve job gegaan waar ik ook volgens barema word betaald maar dan met 0j anciënniteit want ook geen enkele relevante ervaring én HEEL veel kandidaten dus weinig te eisen in dat geval. Enige waar ik wél op stond is dat ik als bachelor betaald zou worden, wat ik ook ben, omdat ik dan "fin de carrière" op 3400 zou stranden ipv honderden euro's minder.
 
Ik ben niet laaggeschoold maar hooggeschoold 😉
Ik stond in het onderwijs of werkte als opvoedster in de bijzondere jeugdzorg. Vaste barema's dus en geen echte promotie mogelijk.

Ik ben naar een administratieve job gegaan waar ik ook volgens barema word betaald maar dan met 0j anciënniteit want ook geen enkele relevante ervaring én HEEL veel kandidaten dus weinig te eisen in dat geval. Enige waar ik wél op stond is dat ik als bachelor betaald zou worden, wat ik ook ben, omdat ik dan "fin de carrière" op 3400 zou stranden ipv honderden euro's minder.
Ik heb het persoonlijk altijd al moeilijk gehad met die termen.

"Laaggeschoolden zijn personen zonder een einddiploma van het secundair onderwijs. Middengeschoolden hebben het secundair onderwijs of het postsecundair niet-hoger onderwijs met succes afgewerkt. Hooggeschoolden beschikken over een diploma hoger onderwijs."

Er zijn verschillende bachelors die ik persoonlijk niet beschouw onder de categorie "Hooggeschoold". Maar goed dat is een andere discussie :p
 
Ik heb het persoonlijk altijd al moeilijk gehad met die termen.

"Laaggeschoolden zijn personen zonder een einddiploma van het secundair onderwijs. Middengeschoolden hebben het secundair onderwijs of het postsecundair niet-hoger onderwijs met succes afgewerkt. Hooggeschoolden beschikken over een diploma hoger onderwijs."

Er zijn verschillende bachelors die ik persoonlijk niet beschouw onder de categorie "Hooggeschoold". Maar goed dat is een andere discussie :p
Ik heb 2 bachelors en een postgraduaat, behaald in combinatie met werken, ik denk wel dat ik me terecht hooggeschoold mag noemen 😝
 
Iemand een idee hoeveel een startende kuisvrouw part-time ongeveer verdient? Na een discussie van mijn vrouw wil ze best part-time gaan werken. Maar ja ze heeft alleen een middelbaar diploma (en daar ben je tegenwoordig niks meer mee hé), dus dan is het alleen als kuisvrouw of ergens in een pillenfabriek of zo denk ik? Of aan de band in een fabriek ..

Hint: We moeten er financieel op vooruit kunnen gaan hé. En ik heb zo de indruk dat omdat ik een redelijk goed salaris heb, dat dan wel eens zou kunnen tegenvallen. (Tenzij ze dus full time zou werken)
Rond de 7-800 netto?
Poetsen is zwaar hoor. Als ze heel lang niet gewerkt heeft zou ik mikken op een minder zware job met collega's. Maar dat zal dan niet in de buurt zijn vrees ik.
 
Ik ben naar een administratieve job gegaan waar ik ook volgens barema word betaald maar dan met 0j anciënniteit want ook geen enkele relevante ervaring én HEEL veel kandidaten dus weinig te eisen in dat geval. Enige waar ik wél op stond is dat ik als bachelor betaald zou worden, wat ik ook ben, omdat ik dan "fin de carrière" op 3400 zou stranden ipv honderden euro's minder.
Ik heb 3 jaar een zuiver administratieve job gedaan. De beste job ever. :) De enige job tot op heden, waarbij ik altijd met héél véél zin ben gaan werken! Dat was héél hard werken (onderschat het niet), maar je moest gewoon je job doen. Hard werken, en wel slim zijn / logisch kunnen nadenken / problemen snel kunnen oplosen. Maar je had daar wel géén stress. Het was niet dat je zelf 'iets' moest gaan uitvinden.

Maar ja, geld hé. Ik verdien nu 3600€ bruto en ik heb allerlei voordelen (waaronder een firmawagen). Als ik administratief bediende was gebleven dan had ik (best case) 3600€ bruto gehad pas bij 'fin de carriere' en dan zonder voordelen. Het verschil is/was echt enorm.

De vraag is wat je wil hé? Zéér goed betaald worden met al die fucking stress, of 1000 balletjes minder maar géén stress en een goede gezondheid.

Sommige mensen vallen met hun gat in de boter, verdienen enorm véél en hebben toch een stressloze job. Maar dat is alleen voor de happy few (zéér goed gestudeerd ???, geluk of vriendjespolitiek). Bij de meesten zal het toch zo zijn als hierboven sé. :p

Rond de 7-800 netto?
Poetsen is zwaar hoor. Als ze heel lang niet gewerkt heeft zou ik mikken op een minder zware job met collega's. Maar dat zal dan niet in de buurt zijn vrees ik.
Daar vreesde ik al voor. Dat is dan de moeite niet. Ik ga (jammer genoeg) 500€ netto minder krijgen als vrouwlief part-time zou gaan werken. Dan nog de reiskosten .. OK dus kuisvrouw wordt het dan niet. We zoeken verder!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou dat eerder verwachten bij hogere salarissen waar er meer van je verwacht wordt. Stress is natuurlijk ook iets zeer persoonlijk. Moeilijke discussie.
Ik zie het eerder omgekeerd, een hoger geschoolde werknemer met een deftig salaris moet bij wijze van spreken het ego maar achter zich laten en kan in theorie alvast een veel simpelere carrière switch maken. Psychiatrische hulp is grotendeels ook een luxe van de rijkere klasse.

Laaggeschoolden en mensen met beperkte financiële en familiale steun hebben stress door uitzichtloze situaties en simpelweg weinig motiverend werk. Werk nemen naargelang het beschikbaar is. Beseffen dat je makkelijk vervangbaar bent etc.

In Belgie ligt het mediaan loon van de werkende mens op ongeveer 2000 euro netto. Reken daar nog 13de 14de maand bij en maaltijdcheques eventueel, komt op 30k netto per jaar. Normaal is dat genoeg om uw huis mee af te betalen en te leven, zelfs voor 1 persoon.
Dat klinkt mij toch ook wel best achterhaald. Het is mogelijk, maar als je het volledig alleen wilt dragen zonder al teveel verassingen dan zal het mes toch relatief dicht op je keel staan. Ik heb met een relatief gezonde spaarboek net voor de crisis van 2008 nog hard aan het rondshoppen geweest voor een eigendom en dat was als iemand die toen al rond die 30k netto per jaar zat toch wel best deprimerend shoppen.
 
Daar vreesde ik al voor. Dat is dan de moeite niet. Ik ga (jammer genoeg) 500€ netto minder krijgen als vrouwlief part-time zou gaan werken. Dan nog de reiskosten .. OK dus kuisvrouw wordt het dan niet. We zoeken verder!
Als ze toch thuiszit, kan ze dan geen opleiding volgen? Eventueel eens kijken voor een betaalde opleiding zoals verpleegkundige?
 
Ik zit nu in Zwitserland aan een kleine 7k netto per maand, ben er ook over aan het nadenken terug te keren naar Belgie. Het spreekt voor zich dat dat een serieuze verlaging van loon inhoudt, meer dan een halvering wellicht. Ik zou het dan ook enkel doen omdat ik toch de indruk heb gelukkiger te zijn wanneer ik in Belgie ben. Al zou ik graag mijn eigen business opstarten op termijn want een loon tussen de 2 en 3K vind ik ook niet direct motiverend.

Feit is wel dat ik al een serieuze aandelenportfolio heb waardoor mijn loon en zeker mijn spaarcapaciteit relatief gezien van iets minder belang is. Het wordt voor mij eerder belangrijker dat ik iets doe wat ik echt graag doe.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit nu in Zwitserland aan een kleine 7k netto per maand, ben er ook over aan het nadenken terug te keren naar Belgie. Het spreekt voor zich dat dat een serieuze verlaging van loon inhoudt, meer dan een halvering wellicht. Ik zou het dan ook enkel doen omdat ik toch de indruk heb gelukkiger te zijn wanneer ik in Belgie ben. Al zou ik graag mijn eigen business opstarten op termijn want een loon tussen de 2 en 3K vind ik ook niet direct motiverend.

Feit is wel dat ik al een serieuze aandelenportfolio heb waardoor mijn loon en zeker mijn spaarcapaciteit relatief gezien van iets minder belang is.
Maar ik meen me te herinneren dat jouw leefkosten (vooral huur) ook veel hoger lagen dan in België? Of heb ik dat verkeerd onthouden?
 
Maar ik meen me te herinneren dat jouw leefkosten (vooral huur) ook veel hoger lagen dan in België? Of heb ik dat verkeerd onthouden?
Viel mee hoor, 700 euro huur en 250 euro verplichte ziekteverzekering (omgerekend vanuit CHF). Ik huur daar wel nog met roommates, voor een studio op je eentje zit je in Zurich snel aan 1.8k ofzo.
 
Aah, dat was idd wat ik in gedachten had, dat het rond de 2000 was voor je huur. Maar dus niet voor jou! Des te beter voor jouw spaarrekening 😉☺️
 
Terug
Bovenaan