Carrièreswitch, geluk over geld

KingNine

Active member
Ik ben nu reeds 10j aan de slag in een fabriek(-en) maar de sleur is echt deprimerend. Sinds ik van school ben heb ik nooit iets anders gedaan en mag ook niet klagen. Zelf zit ik in een goede sector, kom financieel niks te kort maar ik mis uitdaging om mijn werk boeiend te houden.
Soms denk ik aan een volledige switch en mij te focussen op het geluk en iets doen wat je echt interessant vind, ookal verdien ik wat minder ...in plaats van zuiver te werken voor het geld en elke dag dingen doen zonder voldoening of interesse.

Nog mensen die ooit een switch hebben gemaakt? Shoot! Interesse in anderen hun ervaring.
 
Ik ben bezig met een switch. 20 jaar in fabrieken en magazijnen gewerkt. Boring as hell, zeker mijn laatste job. Nu iets aan het leren waar ik plezier in heb en zelfs soms in mn vrije tijd prefereer boven gamen.
Tov de vaste nacht ga ik 400 a 500€ minder verdienen. Maar dat kan me niet bommen. Ik kom toe en heb geen behoefte aan chique kleren, auto's.
Ik ga liever 8u met plezier werken in een tshirt van 10€ dan dat ik me een tshirt van 50€ kan permiteren maar me de komende 20 jaar naar het werk moet sleuren met de vraag: is dit nu alles?
 
Ik ben nu reeds 10j aan de slag in een fabriek(-en) maar de sleur is echt deprimerend. Sinds ik van school ben heb ik nooit iets anders gedaan en mag ook niet klagen. Zelf zit ik in een goede sector, kom financieel niks te kort maar ik mis uitdaging om mijn werk boeiend te houden.
Soms denk ik aan een volledige switch en mij te focussen op het geluk en iets doen wat je echt interessant vind, ookal verdien ik wat minder ...in plaats van zuiver te werken voor het geld en elke dag dingen doen zonder voldoening of interesse.

Nog mensen die ooit een switch hebben gemaakt? Shoot! Interesse in anderen hun ervaring.
Zelf van werkgever geswitcht (zelfde soort job wel).
Qua loon zat ik +- zelfde, maar qua sfeer is het totaal anders.

Job 1 = thuis komen en als ge plots een mail ontvangt van uw baas, keiveel schrik hebben omdat ge weet dat het een beul is..en dan denkt ge "shit, wa nu weer? Waar gaat hij mij nu weer voor uitkakken?". Ook altijd super moe naar huis gaan, op zijn van de stress..niets meer kunnen doen na de uren. Ik kwam ik thuis en viel 9/10 in slaap in de zetel nog voor ik had gegeten

Job 2 = Volledig open bedrijfscultuur. Gaan en staan waar en wanneer je wilt, zolang het werk maar af is. Geen brulapen op de werkvloer en als je een fout maakt ==> "Het is niet erg, dat is menselijk".
Thuis voel je je veel actiever. Nog nooit in slaap gevallen na het werk. Ook geen stress en daardoor ben ik een aangenamer persoon geworden privé
 
Goh ik kwam niet uit een fabriek maar deed wel ook enkele uitzichtloze jobs vroeger. Jobs die eigenlijk vooral ingevuld werden door mensen die aan’t uitbollen waren. Daar zat ik dan als snotneus mijn broek te slijten god ganse dagen.
Uiteindelijk switch gemaakt naar IT (effectief omgeschoold), in begin moest ik wel enkele 100en euros inboeten, maar dat was voor mij niet erg. Ik hing niet vast aan hoge afbetalingen dus 300-400 euro minder verdienen was niet erg.

belangrijkste was dat ik mn werk graag deed en waarbij in door eigen inzet snel zou kunnen ‘belangrijk’ worden in een bedrijf.

dat is mij ondertussen 4 jaar later goed gelukt.
 
Morgen eerste werkdag op mijn nieuwe plaats. Qua maandloon komt het op hetzelfde neer maar

ik ga wel rond de 5000€ aan premies kwijt zijn per jaar maar fuck it.

Mijn nachtrust begon eronder te lijden en dan heb ik voor mezelf uitgemaakt dat het zo niet meer verder kon.
 
Ik ben bezig met een switch. 20 jaar in fabrieken en magazijnen gewerkt. Boring as hell, zeker mijn laatste job. Nu iets aan het leren waar ik plezier in heb en zelfs soms in mn vrije tijd prefereer boven gamen.
Tov de vaste nacht ga ik 400 a 500€ minder verdienen. Maar dat kan me niet bommen. Ik kom toe en heb geen behoefte aan chique kleren, auto's.
Ik ga liever 8u met plezier werken in een tshirt van 10€ dan dat ik me een tshirt van 50€ kan permiteren maar me de komende 20 jaar naar het werk moet sleuren met de vraag: is dit nu alles?
Voila, daar draait het uiteindelijk toch om in plaats van: ”ik verdien keiveel, maar ben doodongelukkig op mijn huidige job en ga eronder door”. Ik merk heel veel mensen op die gefocust zijn op de centen ipv ben ik nu gelukkig?
 
Na burn-out totaal andere weg opgegaan, werk nu "onder mijn niveau", van 10j wedde anciënniteit naar startersloon gegaan en nog geen seconde spijt van gehad! Veel waardering voor mijn werk, goede sfeer, ik voel me nuttig én gewaardeerd en het geld mis ik niet want dankzij ziekteuitkering toch moeten leren om met minder rond te komen... 🤷‍♀️
 
Ik ben ondertussen al anderhalf jaar met een opleiding bezig om in september in het onderwijs te kunnen stappen. Hetgeen ik nu aan het doen ben, was uiteindelijk niet de "droomjob" die ik me had voorgesteld. Zal een stuk minder verdienen en vooral geen extralegale voordelen meer hebben in het onderwijs, maar het geluk primeert hier ook hard.
 
Ik ben ondertussen al anderhalf jaar met een opleiding bezig om in september in het onderwijs te kunnen stappen. Hetgeen ik nu aan het doen ben, was uiteindelijk niet de "droomjob" die ik me had voorgesteld. Zal een stuk minder verdienen en vooral geen extralegale voordelen meer hebben in het onderwijs, maar het geluk primeert hier ook hard.
Educatieve bachelor ofzo? Of complete lerarenopleiding?
 
Ik verander om de 3 jaar van job, meestal een compleet ander bedrijf in een andere omgeving (auditfirma, bank, energie, farma, chemie). Wel altijd binnen Finance.
 
Ik verander om de 3 jaar van job, meestal een compleet ander bedrijf in een andere omgeving (auditfirma, bank, energie, farma, chemie). Wel altijd binnen Finance.
Raar dat ze je dan zo vlot aannemen. Iemand die constant aan het jobhoppen is, is toch niet interessant voor een bedrijf?
 
Raar dat ze je dan zo vlot aannemen. Iemand die constant aan het jobhoppen is, is toch niet interessant voor een bedrijf?
Eerlijkgezegd is dat nog nooit een issue geweest, ik moet wel goed elke jobwijziging kunnen onderbouwen en beargumenteren (zodat het voor de luisteraar duidelijk is dat een switch maken het beste alternatief voor iedereen is). Het voordeel is vooral dat je inkomen dan vaak sterk mee stijgt, verhogingen van 20% zijn vaak eenvoudig te behalen. Dat haal je moeilijker als je altijd op dezelfde functie blijft binnen een bedrijf.
 
Verkorte Educatieve Bachelor inderdaad. Ik doe er ook wel nog het extra vak wiskunde bij (Educatieve Bachelor). Dus de verkorte doe ik in avondonderwijs en het extra vak doe ik in afstandsonderwijs.
Welke vakken zou je dan geven? Zicht op een vaste job voor volgend schooljaar? Kan je geen 8 jaar anciënniteit meepakken?
 
Ik heb exact dat gedaan, wel in dezelfde firma, maar iets anders, wat minder loon betekende. Work Life balance is enorm verbeterd en dat is geld waard.
 
Welke vakken zou je dan geven? Zicht op een vaste job voor volgend schooljaar? Kan je geen 8 jaar anciënniteit meepakken?
Enkel wiskunde uiteindelijk, de vakken die ik mag geven met mijn bachelor zijn niet aan mij besteed (en ook heel dun bezaaid). Geen zicht op een vaste job, ik ga in juli gewoon met opzeg geven en springen. Wiskunde is nu wel het knelpuntvak, dus ik zou toch wel wat moeten kunnen vinden. En yes, normaal kan ik 8 jaar meenemen omdat het een knelpuntvak is. Vroeger was het enkel erkende ervaring voor praktijkvakken, maar dat is nu veranderd.
 
@OT: geen mogelijkheid tot doorgroeien, een andere functie in een andere afdeling, ...?

Dat gezegd, ik heb een paar jaar geleden ook bewust de keuze gemaakt voor betere work-life balans ipv meer geld / doorgroeimogelijkheden. 90% van het jaar geen spijt van, het knaagt hoogstens eens als ik grote kosten maak, maar dat is gelukkig maar een fractie van het jaar :tongue:

Zolang je voldoende kan sparen om een reserve op te bouwen, zou ik ook kiezen voor meer geluk & minder geld. Wel goed afwegen wat die nieuwe carrière dan wordt en geen bruggen verbranden mocht het dan toch tegenvallen.
 
Ik ga nu voor de 2de keer een switch doen maar ik blijf wel binnen de overheid. Als statutair kunt ge uw plaatske een aantal jaren houden dus ge kunt altijd terug en uw ancienniteit neemt ge mee.
Ik heb getwijfeld om freelancer te worden en dan zou mijn plaats 10-11j beschikbaar blijven. Dat geeft wel een leuke zekerheid. Al zijn er niet veel die daar gebruik van maken uit schrik om intern doorgroeikansen mis te lopen.

In mijn geval telkens een loonopslag, maar zonder had ik ook geswitcht.
 
Nu ben ik toch eens echt curieus hoe dat zit voor mensen die zo'n switch maken, en zeggen dat geld hun weinig kan schelen...
Ik verdenk zo'n mensen er meestal van dat die voordien gewoon een zéér goed loon hadden, en dat je dan inderdaad € 500 per maand gemakkelijk kan missen. Of een partner hebben om op terug te vallen...

Als je € 2500 à 3000 per maand verdient (netto) dankzij vaste nacht en bijbehorende premies (en ik gun die mensen dat voor de duidelijkheid, ze weken er ook voor), maar als je daartegen van een modaal loon moet vertrekken...

Ik kan me op dit moment geen leukere job veroorloven, hoe graag ik het ook wil, als ik daardoor zo'n bedrag (€ 500) per maand moet missen, zelfs al is die job leuker... ik zit met een woonlening en zou dan waarschijnlijk in de problemen komen of m'n auto moeten opgeven, en dan geraak ik niet eens op die leukere job tenzij ze vlakbij de deur zou zijn... Plus je wilt ook nog iets naast je werk ook natuurlijk. Niet dat ik materialistisch ben ingesteld (daarvoor heb ik nu het loon ook niet) maar ik heb door een "leuke" job na te streven, mijn spaarbuffers in het verleden al veel te diep laten zakken, dus ja...
 
Terug
Bovenaan