Carrièreswitch, geluk over geld

Dan maar de dokter u ziek laten schrijven en een dikke middelvinger naar de werkgever en uw collega’s?

Netjes.
Again, wat is het alternatief als je werkgever je geen verlof wil laten nemen?
Is het netjes? Neen. Maar wat is het alternatief?
Daarbij zal het maar een heel kleine minderheid van de huisartsen zijn die "zomaar" een briefje zal schrijven hoor 😉 zoals ik eerder al zei: vaak weten collega's totaal niet dat er sociaal verlof is voorgeschreven voor de werknemer ipv ziekte.
 
Again, wat is het alternatief als je werkgever je geen verlof wil laten nemen?
Is het netjes? Neen. Maar wat is het alternatief?

Er is steeds een alternatief.
Ik vind dit echt niet oké. Je moet een hele tamme baas hebben (overheid/sociale sector) en collega’s die ofwel heel meegaand zijn ofwel hetzelfde doen.
En hoe reageert die dan als je met een ziektebriefje komt aandraven nadat je geen verlof kreeg?


Plaatsvervangende schaamte.
 
Of je bent een onmens van een baas die je geen verlof wil toestaan wanneer je kind ziek is en je geen andere opvang mogelijkheid hebt?
Een ziek kind is nog steeds overmacht he 🤷
 
En hoe reageert die baas dan als je met een (vals) doktersattest betaald verlof hebt genomen? En de collega’s?
 
Als je moet rijden voor je job is dat zelfs niet legaal om er zelf voor op te moeten draaien. Ik heb van iemand bij FOD ECO gehoord dat dat toch wel interessant is. Die had wel een groter bereik.
Is perfect legaal hé. Jij kiest er zelf voor om met uw eigen wagen te gaan.

Je kunt evengoed de dienstwagen gebruiken. Maar dan verlies je tijd om tot op de bureau te komen en die wagen s'avonds ook terug te voorzien. Je kunt evengoed het openbaar vervoer gebruiken maar dan versmos je tijd om met de bus/fiets/uber/taxi/whatever eventueel op de exacte locatie te komen (vlaamse overheid voorziet vb dat je aan het station een deelwagen kunt gebruiken - federale niet).

De terugbetaling voor die km's is een gunst. Om het u makkelijker te maken om van thuis direct naar de locatie te gaan. Maar in weze is die echter ter uwe laste, eigenlijk, omdat dit overeen komt met het woon-werk traject. Daarom ook dat als ik vb van limburg naar oostende moet dat ik voor het stuk limburg - brussel niet vergoed wordt. Aangezien dit mijn defacto woon-werk traject is. Dat ik die normaal met de trein doe, maakt niet uit. Die km's tellen dan ook niet mee in dat potje voor de km's.
De reden dat ze alles op 35 willen is omdat er in het "niet pointeren en 12 dagen" teveel discrepantie is. De ene geeft gewoon 1 dag per maand aan iedereen onafhankelijk van de taken/stand van zaken, een ander team geeft ze nooit, een ander geeft ze als een "cadeau". Dus je kan al zitten met een verschil van 12 dagen verlof.

Dat zorgt voor heel veel wrevel en interne competitie.
Maar dat is nonsens. Als vanuit het centrale orgaan met discussie met de vakbonden (dacht dat gino hoppe daaraan aan het onderhandelen was... maar kan mis zijn - vind het ook niet direct terug) wordt overeengekomen dat het ofwel :

1) tikken en max 18 dagen recup met het trimestrieel systeem is - dus in functie van uw effectief gerealiseerde overuren.
2) niet tikken maar forfaitair 12 dagen.

Dan stopt het principe van de verschillende behandeling. Maar daarom moet je niet overgaan op het systeem van de vlaamse overheid hé. Het is niet omdat het Vlaams is dat het beter is ;). En je moet zeker niet om de discussie te vergemakkelijken dan maar voor de gemakkelijkheidsoplossing gaan.
 
Meer nog, ik heb een topbaas.
Ik ben nu al 2x 1 dag afwezig geweest dit jaar wegens migraine. Maar ik heb nog een volledige maand aan overuren en verlof van vorig jaar staan. Ik heb dus al 2x gezegd : "niet doorgeven aan het sociaal secretariaat, ik boek het wel in als overuren." dat apprecieert mijn baas enorm want ik kan het perfect als "dagen thuis op kosten van den baas" zien, maar die overuren en overdracht van verlof is er natuurlijk niet zomaar gekomen ook he... Elke dag dat ik er niet ben, is een dag dat een ander meer miserie heeft. Door dat op die manier op te lossen, zorg ik ervoor dat het dit jaar geen 2 extra dagen miserie zijn.
 
Ook weer te zien wie er hier geen kinderen heeft. Zijn ook meestal de grootste apen en schijnheiligaards dat je kan hebben als collega.

Vorig jaar was het van hetzelfde toen de scholen sloten en wij mochten thuis blijven omdat er geen opvang was voor de kinderen.

Ook weer commentaar van een paar enkelingen die geen kinderen hebben. Precies of het was zo plezant om hier thuis te zitten en schoolmeestertje spelen. Op van de stress was ik die periode.

Net hetzelfde als je kind ziek is. Wat denk je dat je er dan een gezellig dagje verlof van maakt?

Laat me raden. Ook dezelfde die commentaar hebben als er iemand thuis zit omwille van een gebroken arm en ze je dan tegenkomen in het stad? Want ja als je arm gebroken is kun je niets anders dan in de zetel dood gaan natuurlijk.

Toen ik geopereerd was aan mijn heup waren het ook weer die zulke die commentaar hadden dat ik wel kon gaan fietsen maar niet werken. No shit Sherlock.. Fietsen was deel van mijn revalidatie en belast je heup niet eens.

Als het allemaal zo leuk is. Maakt uw rap een kind of 3 en hoop dat het veel ziek is dan moet je niet meer jaloers zijn.

Als ze geen onbetaald verlof willen geven, geen gewoon verlof toestaan en je kind is ziek en je hebt geen oplossing dan zouden ze van mij ook een ziektebriefje krijgen. Als ze dat nog niet verstaan kunnen ze ze kussen en iedereen die er commentaar zou op hebben zou ik eens goed mijn gedacht zeggen.

Sorry voor de rant maar gevoelig onderwerp en ik ben hangry.
 
Als je moet rijden voor je job is dat zelfs niet legaal om er zelf voor op te moeten draaien. Ik heb van iemand bij FOD ECO gehoord dat dat toch wel interessant is. Die had wel een groter bereik.

De standaardregel is dat je het openbaar vervoer moet nemen als je verplaatsingen moet doen. De auto is omdat het niet anders kan. Daarom dat teams/personen een vrij strikt maximum aantal km's hebben per jaar.

Ik herinner mij ook ruzies daarrrond omdat er pipo's waren die vrijwel heel het budget opgebruikten van hun team uit "gemakzucht".
 
Onbetaald verlof nemen, is dat geen optie ?

Een werkgever moet niet voor alles opdraaien. U onterecht laten ziek schrijven omdat uw kind ziek is? => controle-arts erop af sturen !
De vraag is: moet je compassie hebben met een werkgever met een q7, waarvoor de kortstondige afwezigheid nog niet eens zichtbaar is aan zijn resultaten en die enkel aan eigen portemonee denkt.Of moet je eerder compassie hebben met een alleenstaande wiens nettoloon een paar 100 euro zakt omdat ze onbetaald verlof moet nemen wegens overmacht. Ik ben ook eerder geneigd om pro zelfstandige te denken, maar er zijn nog veel werkgevers die enkel aan eigen gewin denken. Nu met die corona zijn er zelf die massaal sjoemelen met die economische werkloosheid, zeker hier in de streek. Ik heb zelf weet van iemand die in het ziekenhuis lag met corona en briefje had, gewoon ingegeven als economische werkloosheid, na opmerking van het personeelslid hierover dreigen met ontslag. Personeelslid is 50+, dus laat dit braaf passeren. Dat zijn dan bedrijfsleiders met 5miljoen euro aan vastgoed... Moet je compassie hebben met zulke werkgevers?
 
De standaardregel is dat je het openbaar vervoer moet nemen als je verplaatsingen moet doen. De auto is omdat het niet anders kan. Daarom dat teams/personen een vrij strikt maximum aantal km's hebben per jaar.

Ik herinner mij ook ruzies daarrrond omdat er pipo's waren die vrijwel heel het budget opgebruikten van hun team uit "gemakzucht".
Ik bedoel dan ook zo'n verplaatsingen. Die kerel is een soort inspecteur bij eco. Die gaat vooral bij horecazaken langs.
 
Ik bedoel dan ook zo'n verplaatsingen. Die kerel is een soort inspecteur bij eco. Die gaat vooral bij horecazaken langs.

Niet alle horecazaken liggen op onbereikbare plaatsen van het OV :p. Dus wanneer hij het kan, moet die ook het OV nemen. Niet iedere keer de auto nemen.
 
Maar dat is nonsens. Als vanuit het centrale orgaan met discussie met de vakbonden (dacht dat gino hoppe daaraan aan het onderhandelen was... maar kan mis zijn - vind het ook niet direct terug) wordt overeengekomen dat het ofwel :

1) tikken en max 18 dagen recup met het trimestrieel systeem is - dus in functie van uw effectief gerealiseerde overuren.
2) niet tikken maar forfaitair 12 dagen.

Dan stopt het principe van de verschillende behandeling. Maar daarom moet je niet overgaan op het systeem van de vlaamse overheid hé. Het is niet omdat het Vlaams is dat het beter is ;). En je moet zeker niet om de discussie te vergemakkelijken dan maar voor de gemakkelijkheidsoplossing gaan.

Welja, maar de beslissing blijft naar mijn weten liggen :p. Dus op dit moment heb je nu nog altijd die situatie dat de een dag per maand cadeau krijgt,de ander moet er daadwerkelijk voor werken en nog een ander gaat het nooit krijgen hoeveel die ook doet. Dit allemaal binnen dezelfde organisatie.
 
Welja, maar de beslissing blijft naar mijn weten liggen :p. Dus op dit moment heb je nu nog altijd die situatie dat de een dag per maand cadeau krijgt,de ander moet er daadwerkelijk voor werken en nog een ander gaat het nooit krijgen hoeveel die ook doet. Dit allemaal binnen dezelfde organisatie.
Maar de beslissing over evenveel dagen als bij de vlaamse overheid zal ook blijven liggen. Dat is dan toch geen argument ?

Men geeft gewoon prioriteiten aan andere zaken... telewerk voor corona, vergoedingen voor corona en dergelijke. En wees eerlijk hé, als je eens 1 dagje niets doet terwijl je de andere dagen in de maand gewoon uw ding doet, behalve eens met een lui oog naar de mails kijken of er iets vandaag moet af zijn. Dan zal geen enkele baas dat opmerken. Zelfs niet micromanagers.

Natuurlijk als je uw kas eraan veegt en maar 1-3 dag(en) effectief werkt op een week... ja dan valt dat op.
 
Maar de beslissing over evenveel dagen als bij de vlaamse overheid zal ook blijven liggen. Dat is dan toch geen argument ?

Men geeft gewoon prioriteiten aan andere zaken... telewerk voor corona, vergoedingen voor corona en dergelijke. En wees eerlijk hé, als je eens 1 dagje niets doet terwijl je de andere dagen in de maand gewoon uw ding doet, behalve eens met een lui oog naar de mails kijken of er iets vandaag moet af zijn. Dan zal geen enkele baas dat opmerken. Zelfs niet micromanagers.

Natuurlijk als je uw kas eraan veegt en maar 1-3 dag(en) effectief werkt op een week... ja dan valt dat op.

De vraag is nooit geweest: "Moet de Federale evenveel verlofdagen als de Vlaamse overheid geven?

De vraag is geweest: Wat doen we met die "extra dagen "in het systeem zonder prikkaarten want het zorgt voor misbruik, frustraties en het verhindert de interne arbeidsmobiliteit want iemand die nu 12 dagen extra krijgt, durft niet meer te veranderen omdat hij of zij benauwd is om zijn extra dagen kwijt te geraken in zijn nieuwe werkplaats.
 
De vraag is nooit geweest: "Moet de Federale evenveel verlofdagen als de Vlaamse overheid geven?

De vraag is geweest: Wat doen we met die "extra dagen "in het systeem zonder prikkaarten want het zorgt voor misbruik, frustraties en het verhindert de interne arbeidsmobiliteit want iemand die nu 12 dagen extra krijgt, durft niet meer te veranderen omdat hij of zij benauwd is om zijn extra dagen kwijt te geraken in zijn nieuwe werkplaats.
Het antwoord is dan duidelijk hé. Zorg ervoor dat de persoon in kwestie zelf kan kiezen welke van de 2 opties hij of zij prefereert.

Meer moet er dan niet gebeuren. Dit moet niet bij de bevoegdheid van de baas/onderneming liggen. Deze keuze ligt bij het individu.
 
Ik begrijp de frustratie wel. Als je bij dezelfde overheidsinstelling werkt en bij de ene baas krijg je bijna standaard de 12 adv dagen en bij de andere maar de helft, dan zorgt dit voor onbegrip.

Als ik mij niet vergis waren die dagen oorspronkelijk bedoeld om diensten te belonen die goed werk leveren.
 
Ik begrijp de frustratie wel. Als je bij dezelfde overheidsinstelling werkt en bij de ene baas krijg je bijna standaard de 12 adv dagen en bij de andere maar de helft, dan zorgt dit voor onbegrip.

Als ik mij niet vergis waren die dagen oorspronkelijk bedoeld om diensten te belonen die goed werk leveren.

Lijkt mij dat het bedoeld was om flexibiliteit te bieden. In een omgeving waar veel overwerk gebeurd omdat de bazen vergaderingen plannen na 17 uur dat je dan de mogelijkheid hebt om deze uren terug te nemen en dat je niet zomaar kunt zeggen van neen ik kom niet.

Terwijl wanneer er weinig flexibiliteit nodig is, en geen overuren nodig dat je dan ook bij het non forfaitaire systeem blijft. Terwijl als het als onderdeel gezien wordt van uw job dat het dan het forfaitair systeem is. Je moet er maar bij zijn, je bent niveau A voor iets (in de privé zou het zijn : je bent kader voor iets, je hebt daarvoor een bedrijfswagen, etc...).

Anders gezegd eenzelfde redenering als degene die gemaakt wordt in de private sector in verschillende bedrijfjes. Want uiteindelijk bestaat er niet zoiets als de overheidssector. Ze leggen allemaal hun eigen accenten, maar de basisvoorwaarden zijn gelijk.

En je kunt daar positief in zijn, of negatief. Het is maar hoe je het bekijkt.

Dat is ook hetzelfde met telewerk. Ik had de mogelijkheid om 2 dagen in de week van thuis te werken zelfs voor corona. Ik heb maanden gehad waar ik geen enkele dag thuiswerkte omdat er iets gepland was waarbij mijn aanwezigheid noodzakelijk was. Maar ik heb er ook gehad waarbij ik ze wel had. Of waarbij het 1 dag in de week was. Terwijl bij andere diensten van de overheid telewerk gewoon onbespreekbaar is/was. Dat was namelijk afhankelijk van het management. Onze DG is grote voorstander, onze operationeel directeur is fervente tegenstander van telewerk (is ook het type micromanager). Den DG heeft het laatste woord dus den operationeel directeur moet zijn ideeën opbergen. Stel dat de operationeel directeur in de toekomst de nieuwe DG wordt... dan is er het risico dat telewerk op de schop gaat. Aangezien het een gunst blijft van de werkgever. En geen recht voor de werknemer. Allez toch bij de overheid. En dat zorgt uiteindelijk voor de onderlinge verschillen bij de verschillende entiteiten van de overheid want ze hebben allemaal hun eigen management met hun eigen visie op HR management.
 
"Maar twee". Veel bedrijven waar dat 0 is.

Bij ons vanaf 1e dag briefke nodig!
Ik kreeg onlangs als antwoord terug van het secretariaat dat ik voor één dag ziekteverlof een briefje moest vragen aan de arts. Deed ik dat niet, dan moest ik dit inboeken als verlof. De reden die men opgaf? Er moest eens controle komen door de sociale inspectie, dan zou het bedrijf een fikse boete kunnen krijgen. :confused:

Van dat antwoord fronste ik toch even de wenkbrauwen, want wettelijk is het niet verplicht een briefje binnen te leveren bij 1 dag ziekte. Dus waarom zouden ze het bedrijf dan een boete kunnen geven? :unsure:

Ik begrijp waarom de werkgever dit eist, maar bovenstaand antwoord is echt gewoon zever sé.

Is bij ons in de gemeente zelfs niet mogelijk om een doktersbriefke voor de dag zelf te pakken te krijgen. Vroegste vrije slot is altijd 2 dagen later.
Een arts mag een briefje wettelijk antidateren. (omgekeerd postdateren mag echter niet).

Opvallend dat dat sinds thuiswerken niet gebeurt, terwijl er anders waren die vaak 1 dagje ziek waren.
Bij mij is het omgekeerd. Ik heb soms nog last van extreme vermoeidheid door sarcoïdose en ik ben dan precies ne drugsgebruiker of iemand die de hele nacht op de lappen geweest is (dat is dus niet echt om mee te lachen).

Ondanks thuiswerk, meld ik mij dan regelmatig één dag ziek. Maar goed, ik ben eigenlijk dan dus wel echt werkonbekwaam hé. Ik neem die dagen niet voor mijn plezier en ik lig dan meestal de helft van de tijd in bed of op de zetel te slapen. Na een dag extra rust ben ik dan normaal wel terug beter en voldoende in orde om verder te werken.

Ik probeer ook zoveel mogelijk (verder) te werken, maar ik moet toch goed de balans bewaren.
 
Laatst bewerkt:
En hoe reageert die baas dan als je met een (vals) doktersattest betaald verlof hebt genomen? En de collega’s?
Ja kijk. Stel je 10 dagen onbetaald familiaal verlof zijn opgebruikt. Plots krijgt uw kind een hartaanval (ik trek het nu in het extreme, maar ik wil hier toch even een punt van maken) en je kind moet met spoed geopereerd worden en is in kritieke toestand.

Je belt je werkgever en zegt: Ik ben echt niet in staat om te gaan werken, geestelijk ben ik NOK en ik wil bij mijn kind zijn, mag ik een dagje extra onbetaald verlof nemen? En de werkgever zegt doodleuk: Neen ik heb u nodig, het kan mij géén moer schelen, je moet komen werken! Discussie gesloten!

Wettelijk moet je dan gewoon komen werken.

---

Ik heb géén kinderen maar de eerste collega die dan zegt: schandalig dat je een dagje illegaal verlof neemt omdat uw kind op sterven ligt! Die mens sla ik recht op zijn bakkes dan. Et voila I said it.

PS. Ik begrijp uw standpunt sé, er wordt zeker TE véél van geprofiteerd. Maar je kan niet zomaar alles beginnen te veralgemenen. :frown:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan