Carrièreswitch, geluk over geld

3500 einde carriere is wel bepikt dan. 2700 netto als starter zou geindexeerd al bijna 4000 moeten opbrengen aan 1% per jaar. Dus ge krijgt negatieve opslag :D
Los daarvan is €2.7k netto als starter sowieso niet slecht (+wat @Herman De Croo zegt, die €3500 is niet geïndexeerd). Reken daar dan nog EN 60 dagen verlof EN 36u week EN glijdende uren erbij... + weinig stress. Where do I sign up?
36u lijkt niet zoveel minder dan gemiddeld maar aangezien veel mensen met hun 12 ADV dagen zitten is dan 4u minder /week dan veel mensen. Ik zou het zeker niet erg vinden ~een uur minder te werken per dag, zelfs niet als ik daarvoor zou moeten inleveren, integendeel.
 
Index komt er nog bij inderdaad, puur anciënniteit bedoel ik. Als ik nu 25 jaar ervaring had dus zou het zoveel zijn.
 
Je snapt het niet.
Hij zegt dat zijn loon nu 2700 is, en op het einde van zijn carriere 3500. Dan bedoelt hij gewoon dat iemand die nu in 2021 op het einde van zijn carriere zit, in dezelfde job, een loon heeft van 3500. Wanneer de poster daar ooit komt, zal dat meer zijn door indexatie.
Ik snap het wel, dacht gewoon dat het geschreven was "als ge hier nog 43 jaar uw kloten afdraait dan krijgt ge zelfs 3500! is da ni mooi" euhm nee :D
 
Doeme ik zit maar aan 2700€ na 10 jaar :(. Met een 40 u week, 26 dagen verlof maar wel 12 ADV dagen. En mijne top zit ook aan 3500€ netto na nog eens +/- 15 jaar... zonder rekening te houden met inflatie of deflatie natuurlijk of andere genomen beslissingen.
 
Ik begin me mijn laatste carrièreswitch toch ook wat te beklagen. Een mooie sprong qua loon, bonus, wagen, titel, takenpakket, ... maar de extra hoeveelheid werk staat niet in verhouding tot de stijging van het loonpakket. Op mijn vorige job had ik op elk vlak minder, maar daar lag mijn uurloon wel een stuk hoger als ik tel hoeveel ik uren ik er nu in moet steken.
Nu in een covid periode waarin alles wat dicht is maakt het niet zoveel uit, maar dit ga ik toch geen 30 jaar meer blijven doen (zoveel jaar heb ik nog minstens te gaan).
 
Ik begin me mijn laatste carrièreswitch toch ook wat te beklagen. Een mooie sprong qua loon, bonus, wagen, titel, takenpakket, ... maar de extra hoeveelheid werk staat niet in verhouding tot de stijging van het loonpakket. Op mijn vorige job had ik op elk vlak minder, maar daar lag mijn uurloon wel een stuk hoger als ik tel hoeveel ik uren ik er nu in moet steken.
Nu in een covid periode waarin alles wat dicht is maakt het niet zoveel uit, maar dit ga ik toch geen 30 jaar meer blijven doen (zoveel jaar heb ik nog minstens te gaan).

Voor iemand die uw soort van centen verdient en waarschijnlijk hopen passief inkomen heeft is nog 30 jaar werken toch enkel iets dat je doet als het wil?
 
Voor iemand die uw soort van centen verdient en waarschijnlijk hopen passief inkomen heeft is nog 30 jaar werken toch enkel iets dat je doet als het wil?
Ik werk op zich ook graag, ik kan niet om met teveel vrije tijd (ik wordt daar onrustig en ongelukkig van). Maar er moet wel nog wat een balans blijven bestaan waardoor je nog iets hebt aan je vrije tijd, en die balans is sinds mijn laatste job-switch verstoord. Ik kijk de kat nog wat uit de boom bij mijn huidige job, maar als het zo blijft ga ik terug switchen.
 
Doeme ik zit maar aan 2700€ na 10 jaar :(. Met een 40 u week, 26 dagen verlof maar wel 12 ADV dagen. En mijne top zit ook aan 3500€ netto na nog eens +/- 15 jaar... zonder rekening te houden met inflatie of deflatie natuurlijk of andere genomen beslissingen.
Hebben ze bij de fod 12 adv dagen?
 
Hebben ze bij de fod 12 adv dagen?
Als je overuren doet heb je ADV dagen hé. Maar het aantal is gelimiteerd tot 18. Ik heb er altijd voor gezorgd dat ik er 18 had... als ik toch naar brussel moet hossen dan blijf ik liever een uurtje of zo langer indien ik ermee dan "congé" kan voor terug krijgen.

Men was echter bezig om het pointeren af te schaffen (zeker met het werken van thuis en flexwerk, dus het feit dat je geen eigen kantoor meer hebt met als doelstelling om te besparen op kantoorruimte conform het principe van open space (landschapsburelen), dat in populariteit won). Vakbonden willen die optie echter nog openhouden dat je kunt kiezen (dus pointeren en 18 dagen, of niet pointeren en 12 dagen). Dus, het is nog niet officieel. En kadert daarnaast ook in het focussen op objectieven, opvolging van uw werk door uw directe chef, werklastmeting en minder op uren op uw bureau zitten.

Ik liep wat vooruit ;).
 
Als je overuren doet heb je ADV dagen hé. Maar het aantal is gelimiteerd tot 18. Ik heb er altijd voor gezorgd dat ik er 18 had... als ik toch naar brussel moet hossen dan blijf ik liever een uurtje of zo langer indien ik ermee dan "congé" kan voor terug krijgen.

Men was echter bezig om het pointeren af te schaffen (zeker met het werken van thuis en flexwerk, dus het feit dat je geen eigen kantoor meer hebt met als doelstelling om te besparen op kantoorruimte conform het principe van open space (landschapsburelen), dat in populariteit won). Vakbonden willen die optie echter nog openhouden dat je kunt kiezen (dus pointeren en 18 dagen, of niet pointeren en 12 dagen). Dus, het is nog niet officieel. En kadert daarnaast ook in het focussen op objectieven, opvolging van uw werk door uw directe chef, werklastmeting en minder op uren op uw bureau zitten.

Ik liep wat vooruit ;).
Ik dacht dat er sprake was van al die dingen af te schaffen en iedereen gewoon 35d verlof te geven zoals bij de Vlaamsche.
Ik hoop daarop want heb er 26 vandaag zonder avd of overuren etc..
 
Ik dacht dat er sprake was van al die dingen af te schaffen en iedereen gewoon 35d verlof te geven zoals bij de Vlaamsche.
Ik hoop daarop want heb er 26 vandaag zonder avd of overuren etc..
Mij leek het ook dat die 26 de regel was en adv de uitzondering. Bij de V.O. had ik er 35, plus dienstwagen met Europese tankkaart. Er was ook mogelijkheid tot overuren met recup. Wel oersaaie job, dus maar 6 maand volgehouden.
 
Ik dacht dat er sprake was van al die dingen af te schaffen en iedereen gewoon 35d verlof te geven zoals bij de Vlaamsche.
Ik hoop daarop want heb er 26 vandaag zonder avd of overuren etc..
Kijk hé, ik zou zelfs niet begrijpen waarom je de regeling van de vlaamse overheid zou willen...

Bij de federale heb je nu 26 dagen. 4 dagen die je kunt nemen als ziekteverlof zonder papiertje. Heb ik nooit genomen, maar het kan als je het echt nodig hebt als uwe kleine eens een sniffel heeft. Daarnaast heb je nu ofwel 18 dagen (indien je de overuren hebt) adv ofwel 12 dagen adv in de forfait versie (heb je overuren of niet, je hebt ze).

Mij lijkt 26 + 12 in het geval van de forfaitaire versie zonder prikklok nog altijd beter dan 35.

Daarnaast krijg ik op mijn 45ste (nog 5 jaar wel, maar bon het telt hé) al direct 1 verlofdag extra. Bij de vlaamse moet ik daarvoor wachten tot mijn 55ste !! Al is de vlaamse dan wel later iets guller.
Mij leek het ook dat die 26 de regel was en adv de uitzondering. Bij de V.O. had ik er 35, plus dienstwagen met Europese tankkaart. Er was ook mogelijkheid tot overuren met recup. Wel oersaaie job, dus maar 6 maand volgehouden.
Neen adv is echt geen uitzondering hoor (maar bon, neem dat met een korrel zout, ik heb nu ook niet de info van alle fod's). Die 18 kun je met de prikklok als je die overuren opstapelt mooi terugnemen. Al was het systeem niet echt gebruiksvriendelijk (wegens de regeling dat je die per maand maar max 1.5 dagen mocht opnemen). Maar dat is toch al wel veranderd.

We hebben dienstwagens, maar dat is met een belgische tankkaart en mag niet voor privé doeleinden gebruikt worden. Dus geen idee wat je hebt aan een europese tankkaart in dat geval. Het zijn ook geen tesla's of bmw's of... maar het brengt u waar je moet zijn.
 
12 adv forfait?

Bij ons is dat een halve dag per maand, dus 6 per jaar (Fod Financiën).

En ziektedagen waar je geen doktersattest voor moet hebben is ook maar twee.
 
"Maar twee". Veel bedrijven waar dat 0 is.

Bij ons vanaf 1e dag briefke nodig!
Wij hebben wettelijk recht op 4 keer 3 dagen 'egenmelding' ( dus ziek zonder doktersbriefje) per periode van 12 maanden :unsure:

bij mijn vriendin haar bedrijf moet je pas met een doktersbriefjes afkomen na 8 dagen

noot: en ik stel me constant de vraag waarom ik daar niet meer gebruik van maak. Maar ik heb nog nooit een dag gemist wegens ziekte
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan