Carrièreswitch, geluk over geld

Wij hebben wettelijk recht op 4 keer 3 dagen 'egenmelding' ( dus ziek zonder doktersbriefje) per periode van 12 dagen :unsure:

bij mijn vriendin haar bedrijf moet je pas met een doktersbriefjes afkomen na 8 dagen

noot: en ik stel me constant de vraag waarom ik daar niet meer gebruik van maak. Maar ik heb nog nooit een dag gemist wegens ziekte
Is bij ons in de gemeente zelfs niet mogelijk om een doktersbriefke voor de dag zelf te pakken te krijgen. Vroegste vrije slot is altijd 2 dagen later.
 
Kijk hé, ik zou zelfs niet begrijpen waarom je de regeling van de vlaamse overheid zou willen...

Bij de federale heb je nu 26 dagen. 4 dagen die je kunt nemen als ziekteverlof zonder papiertje. Heb ik nooit genomen, maar het kan als je het echt nodig hebt als uwe kleine eens een sniffel heeft. Daarnaast heb je nu ofwel 18 dagen (indien je de overuren hebt) adv ofwel 12 dagen adv in de forfait versie (heb je overuren of niet, je hebt ze).

Mij lijkt 26 + 12 in het geval van de forfaitaire versie zonder prikklok nog altijd beter dan 35.

Daarnaast krijg ik op mijn 45ste (nog 5 jaar wel, maar bon het telt hé) al direct 1 verlofdag extra. Bij de vlaamse moet ik daarvoor wachten tot mijn 55ste !! Al is de vlaamse dan wel later iets guller.

Neen adv is echt geen uitzondering hoor (maar bon, neem dat met een korrel zout, ik heb nu ook niet de info van alle fod's). Die 18 kun je met de prikklok als je die overuren opstapelt mooi terugnemen. Al was het systeem niet echt gebruiksvriendelijk (wegens de regeling dat je die per maand maar max 1.5 dagen mocht opnemen). Maar dat is toch al wel veranderd.

We hebben dienstwagens, maar dat is met een belgische tankkaart en mag niet voor privé doeleinden gebruikt worden. Dus geen idee wat je hebt aan een europese tankkaart in dat geval. Het zijn ook geen tesla's of bmw's of... maar het brengt u waar je moet zijn.
De dienstwagen was zoals een bedrijfswagen, je reed hiermee naar huis en op vakantie, je betaalde hiervoor vaa, maar inderdaad pas grand chic, die dat ik kreeg rook naar hond en zat al vol krassen. Maar het was ideaal om hier aan de kust een beetje rond te tuffen van Nieuwpoort naar Oostende naar zeebrugge, uitzonderlijk eens naar Antwerpen of Vlissingen. Toen ik struiken nodig had die ook gewoon met kluiten en al in die wagen geladen, dat was echt zo een wagen om vuile klusjes met te doen.

Maar die adv is echt niet standaard, die van de fod scheepvaartinspectie (mobiliteit) hadden dat niet hoor.
Is bij ons in de gemeente zelfs niet mogelijk om een doktersbriefke voor de dag zelf te pakken te krijgen. Vroegste vrije slot is altijd 2 dagen later.
Veel ziekteverzuim daar?
 
Bij ons moet je vanaf de 2de dag na elkaar een briefje hebben. Ziek naar huis telt niet.

Je kan dus 20 keer 1 dag ziek zijn zonder briefje. Opvallend dat dat sinds thuiswerken niet gebeurt, terwijl er anders waren die vaak 1 dagje ziek waren. Ook een topper. Maandag om 9u ziek naar huis. Dinsdag thuis blijven. Woensdag om 9u terug ziek naar huis en donderdag thuis blijven. Geen briefje nodig dus. :)
 
Bij ons moet je vanaf de 2de dag na elkaar een briefje hebben. Ziek naar huis telt niet.

Je kan dus 20 keer 1 dag ziek zijn zonder briefje. Opvallend dat dat sinds thuiswerken niet gebeurt, terwijl er anders waren die vaak 1 dagje ziek waren. Ook een topper. Maandag om 9u ziek naar huis. Dinsdag thuis blijven. Woensdag om 9u terug ziek naar huis en donderdag thuis blijven. Geen briefje nodig dus. :)
Je hebt nog altijd niet gezegd welke sector/functie je werkt?
 
De dienstwagen was zoals een bedrijfswagen, je reed hiermee naar huis en op vakantie, je betaalde hiervoor vaa, maar inderdaad pas grand chic, die dat ik kreeg rook naar hond en zat al vol krassen. Maar het was ideaal om hier aan de kust een beetje rond te tuffen van Nieuwpoort naar Oostende naar zeebrugge, uitzonderlijk eens naar Antwerpen of Vlissingen. Toen ik struiken nodig had die ook gewoon met kluiten en al in die wagen geladen, dat was echt zo een wagen om vuile klusjes met te doen.

Maar die adv is echt niet standaard, die van de fod scheepvaartinspectie (mobiliteit) hadden dat niet hoor.

Veel ziekteverzuim daar?
Of tamme dokters
 
Veel “ziekteverzuim” is ook voor de kinderen op te vangen.
Tal van dokters die één van de ouders ziek schrijft, als het kind ziek is.
 
Veel “ziekteverzuim” is ook voor de kinderen op te vangen.
Tal van dokters die één van de ouders ziek schrijft, als het kind ziek is.
Een dag onbetaald sociaal verlof omdat de kleine ziek is, is geen dokter die er de kantjes af rijdt, maar vaak weten de collega's niet dat het wel degelijk sociaal verlof is. Daar mag je ook X aantal dagen (4?6?) per jaar gebruik van maken. Is je kind vaker ziek én je kan geen verlof (= gunst van de werkgever) opnemen? Dan zal een dokter wel geneigd zijn om ziekte voor te schrijven. Wat is het alternatief? Onwettig afwezig zijn en ontslag riskeren? Een kind meenemen naar het werk? Een ziek kind alleen laten? 🤷
 
. Is je kind vaker ziek én je kan geen verlof (= gunst van de werkgever) opnemen? Dan zal een dokter wel geneigd zijn om ziekte voor te schrijven. Wat is het alternatief? Onwettig afwezig zijn en ontslag riskeren? Een kind meenemen naar het werk? Een ziek kind alleen laten? 🤷

Onbetaald verlof nemen, is dat geen optie ?

Een werkgever moet niet voor alles opdraaien. U onterecht laten ziek schrijven omdat uw kind ziek is? => controle-arts erop af sturen !
 
De dienstwagen was zoals een bedrijfswagen, je reed hiermee naar huis en op vakantie, je betaalde hiervoor vaa, maar inderdaad pas grand chic, die dat ik kreeg rook naar hond en zat al vol krassen. Maar het was ideaal om hier aan de kust een beetje rond te tuffen van Nieuwpoort naar Oostende naar zeebrugge, uitzonderlijk eens naar Antwerpen of Vlissingen. Toen ik struiken nodig had die ook gewoon met kluiten en al in die wagen geladen, dat was echt zo een wagen om vuile klusjes met te doen.

Maar die adv is echt niet standaard, die van de fod scheepvaartinspectie (mobiliteit) hadden dat niet hoor.

Veel ziekteverzuim daar?
De baanfuncties met eigen wagen is ook nog wel interessant als je genoeg km doet. 36c/km denk ik. Als je met een oude wagen rijdt maak je daar winst op. Geen VAA. Meestal rijden tijdens de werkuren. Omnium tijdens werkverplaatsingen.
 
De baanfuncties met eigen wagen is ook nog wel interessant als je genoeg km doet. 36c/km denk ik. Als je met een oude wagen rijdt maak je daar winst op. Geen VAA. Meestal rijden tijdens de werkuren. Omnium tijdens werkverplaatsingen.
Dat is maar een kleine omnium hé. Zat vb al geen slepingskosten in of vervangauto... dus meh (die moest je zelf afsluiten... normaal kom ik niet in veurne of oostende hé... dus heb ik daar echt geen nood aan).
Daarnaast zijn die kilometers beperkt hé. Ik had een potje van 2000 km die ik op een jaar mocht afleggen. Alles daarboven moest ik uit eigen zak betalen. Of met wat geluk kon een gedeelte gerecupereerd worden indien er overschot was ergens anders of indien er wat extra km's konden losgepeuterd worden. Meestal niet, af en toe was dat dan een extra 1k km. Dat is gene vette hoor.

Indien ze bij ons dat systeem van bedrijfswagen zouden toepassen zoals chauffagist meldde dan had ik daar direct op ingetekend... gewoon voor het gemak. Dan hadden ze ook al veel langer technisch personeel gevonden op de vacatures. Maar het gebrek eraan is 1 van de redenen waarom de meesten ervoor bedanken.
 
Daarnaast zijn die kilometers beperkt hé. Ik had een potje van 2000 km die ik op een jaar mocht afleggen. Alles daarboven moest ik uit eigen zak betalen. Of met wat geluk kon een gedeelte gerecupereerd worden indien er overschot was ergens anders of indien er wat extra km's konden losgepeuterd worden. Meestal niet, af en toe was dat dan een extra 3k. Dat is gene vette hoor.
Als je moet rijden voor je job is dat zelfs niet legaal om er zelf voor op te moeten draaien. Ik heb van iemand bij FOD ECO gehoord dat dat toch wel interessant is. Die had wel een groter bereik.
 
Onbetaald verlof nemen, is dat geen optie ?

Een werkgever moet niet voor alles opdraaien. U onterecht laten ziek schrijven omdat uw kind ziek is? => controle-arts erop af sturen !
En dit is dus waarom als mensen mij vragen of ik niet terug naar Belgie kom ik altijd nee zeg :p

10 dagen per ouder per jaar om thuis te blijven met zieke kinderen hier.
 
Als je overuren doet heb je ADV dagen hé. Maar het aantal is gelimiteerd tot 18. Ik heb er altijd voor gezorgd dat ik er 18 had... als ik toch naar brussel moet hossen dan blijf ik liever een uurtje of zo langer indien ik ermee dan "congé" kan voor terug krijgen.

Men was echter bezig om het pointeren af te schaffen (zeker met het werken van thuis en flexwerk, dus het feit dat je geen eigen kantoor meer hebt met als doelstelling om te besparen op kantoorruimte conform het principe van open space (landschapsburelen), dat in populariteit won). Vakbonden willen die optie echter nog openhouden dat je kunt kiezen (dus pointeren en 18 dagen, of niet pointeren en 12 dagen). Dus, het is nog niet officieel. En kadert daarnaast ook in het focussen op objectieven, opvolging van uw werk door uw directe chef, werklastmeting en minder op uren op uw bureau zitten.

Ik liep wat vooruit ;).

De reden dat ze alles op 35 willen is omdat er in het "niet pointeren en 12 dagen" teveel discrepantie is. De ene geeft gewoon 1 dag per maand aan iedereen onafhankelijk van de taken/stand van zaken, een ander team geeft ze nooit, een ander geeft ze als een "cadeau". Dus je kan al zitten met een verschil van 12 dagen verlof.

Dat zorgt voor heel veel wrevel en interne competitie.
 
En dit is dus waarom als mensen mij vragen of ik niet terug naar Belgie kom ik altijd nee zeg :p

10 dagen per ouder per jaar om thuis te blijven met zieke kinderen hier.

ok- die 10d zijn officieel- daar heb ik niks op tegen.

Waar ik niet mee overweg kan is dat huisartsen 1 van de ouders (onterecht) ziek thuis schrijven omdat het kind ziek is.
 
ok- die 10d zijn officieel- daar heb ik niks op tegen.

Waar ik niet mee overweg kan is dat huisartsen 1 van de ouders (onterecht) ziek thuis schrijven omdat het kind ziek is.
In theorie heb ik daar ook een probleem mee. Maar dat is het belgische systeem eh, het is opgezet op een manier die uitnodigt tot foefelen.
 
Onbetaald verlof nemen, is dat geen optie ?

Een werkgever moet niet voor alles opdraaien. U onterecht laten ziek schrijven omdat uw kind ziek is? => controle-arts erop af sturen !
Onbetaald verlof = een gunst van de werkgever.
Sociaal verlof is geen gunst maar een recht, daarom ook maar een beperkt aantal dagen per jaar.
Of het nu betaald of onbetaald verlof is, als uw werkgever neen zegt én je rechten sociaal verlof zitten er op, welke andere opties heb je dan behalve ongewettigd afwezig zijn?

Ik heb gelukkig een werkgever die er alle begrip voor heeft. Mijn collega neemt een 5tal dagen sociaal verlof op per jaar (2 kinderen dus dat valt nog goed mee!) en ikzelf heb het nog nooit genomen, ik meld gewoon dat de kleine ziek is of in het ziekenhuis ligt en ik neem mijn overuren daarvoor op. Werkgever blij want geen gefoefel en ze weten hoe of wat én ik blij want ik word gewoon doorbetaald. Mijn moeder is vaak voor een paar uurtjes naar het ziekenhuis gekomen zodat ik afgelost werd om te gaan werken, iets wat mijn werkgever weet en heel hard appreciëert.
Maar niet elke werkgever is zo empathisch of slim genoeg om te weten dat geven en nemen van beide kanten voor het minst frustratie zorgt.
 
Laatst bewerkt:
Onbetaald verlof = een gunst van de werkgever.
Sociaal verlof is geen gunst maar een recht, daarom ook maar een beperkt aantal dagen per jaar.
Dan maar de dokter u ziek laten schrijven en een dikke middelvinger naar de werkgever en uw collega’s?

Netjes.
 
Terug
Bovenaan