Carrièreswitch, geluk over geld

Ik kreeg onlangs als antwoord terug van het secretariaat dat ik voor één dag ziekteverlof een briefje moest vragen aan de arts. Deed ik dat niet, dan moest ik dit inboeken als verlof. De reden die men opgaf? Er moest eens controle komen door de sociale inspectie, dan zou het bedrijf een fikse boete kunnen krijgen. :confused:

Van dat antwoord fronste ik toch even de wenkbrauwen, want wettelijk is het niet verplicht een briefje binnen te leveren bij 1 dag ziekte. Dus waarom zouden ze het bedrijf dan een boete kunnen geven? :unsure:

Ik begrijp waarom de werkgever dit eist, maar bovenstaand antwoord is echt gewoon zever sé.


Een arts mag een briefje wettelijk antidateren. (omgekeerd postdateren mag echter niet).
Ik ook dat de sociale inspectie dat hoe dan ook niet kan schelen, een ziektedag wordt door de werkgever betaalt alsof je wel bent komen werken. Als de werkgever daarmee ok is er geen enkel bewijs nodig, het is, denk ik, pas van belang wanneer je langer dan een maand ziek bent en op de ziekenkas terugvalt. Misschien dat sommige CAO4s dat zo bepalen maar de overheid kan dat volgens mij weinig schelen of er een briefje is of niet, die gaat zeker niet kwaad zijn omdat je een werknemer iets te gemakkelijk een ziektedag gegeven hebt.
 
Het antwoord is dan duidelijk hé. Zorg ervoor dat de persoon in kwestie zelf kan kiezen welke van de 2 opties hij of zij prefereert.

Meer moet er dan niet gebeuren. Dit moet niet bij de bevoegdheid van de baas/onderneming liggen. Deze keuze ligt bij het individu.

Maar de keuze gaat juist ook verdwijnen. Tijdsregistratie gaat weg voor iedereen. Dat is al een quasi zekerheid.
 
Maar de keuze gaat juist ook verdwijnen. Tijdsregistratie gaat weg voor iedereen. Dat is al een quasi zekerheid.
Ja dat is hetgeen men wilt uitdragen. Maar de vakbonden hebben daar nog geen duidelijke overkoepelende stelling in genomen bij mijn weten. Anders was het niet zo verschillend.
Men wilt nu eenmaal het NWOW invoeren. https://fedweb.belgium.be/nl/over_d...w/aanbod_nwow/mensgerichte_organisatiecultuur
Maar laat ons eerlijk zijn, daar is toch redelijk wat tegenwind tegen.

En als onderdeel van die invoering van het principe van NWOW, is er voorlopig de overeenkomst dat je er dan 12 dagen recup voor krijgt. https://www.bloovi.be/artikels/pers...-concept-het-is-net-een-belangrijke-groeimoto (sorry vond geen betere link). Ik weet dat bij ons de vakbond daar heeft op gehamerd op die compensatie. Een beetje als overredingsmiddel om in te stappen in het NWOW verhaal.

Al is dat ook niet overal (want niet elke overheidsorganisatie stapt daar op in), maar het was het achterliggende principe dat men binnen bepaalde organisaties waar de vakbonden goed kunnen onderhandelen hadden afgesproken.

Al denk ik wel dat er nu een versnelling gaat komen sinds corona door het massale telewerken.
 
Nu ja maar wat betekent dit voor mensen die nu al 12 ADV dagen hebben omdat ze 40 uur werken bij een 38 uren contract? Krijgen die er dan 24? Of is de NWOW alleen iets voor overheidsbedrijven? En niet voor de privé?
 
Nu ja maar wat betekent dit voor mensen die nu al 12 ADV dagen hebben omdat ze 40 uur werken bij een 38 uren contract? Krijgen die er dan 24? Of is de NWOW alleen iets voor overheidsbedrijven? En niet voor de privé?
NWOW heeft niets te maken met de privé. Dit is gewoon een nieuwe managementfilosofie dat je uw personeel vertrouwen moet geven zodanig dat het personeel zich goed, gelukkig voelt en op die manier goed presteert los van dat ze 40 uur op hunne stoel zitten. Eigenlijk de anti micromanagerfilosofie.

Heeft niets te maken met de privé of overheid. De NWOW is gewoon de naam van de filosofie toegepast bij de overheid. Als uw werkgever bereid is om hetzelfde toe te passen dan kan die dat nu ook al (en er zijn bedrijven die het principe ook toepassen - getronics vb, al wil dat niet noodzakelijk zeggen met extra 12 recupdagen).

Veel mensen zijn nu eenmaal verknocht aan hunne prikklok voor de 18 recupdagen waar ze op rekenen.
 
Ja kijk. Stel je 10 dagen onbetaald familiaal verlof zijn opgebruikt. Plots krijgt uw kind een hartaanval (ik trek het nu in het extreme, maar ik wil hier toch even een punt van maken) en je kind moet met spoed geopereerd worden en is in kritieke toestand.

Je belt je werkgever en zegt: Ik ben echt niet in staat om te gaan werken, geestelijk ben ik NOK en ik wil bij mijn kind zijn, mag ik een dagje extra onbetaald verlof nemen? En de werkgever zegt doodleuk: Neen ik heb u nodig, het kan mij géén moer schelen, je moet komen werken! Discussie gesloten!

Wettelijk moet je dan gewoon komen werken.

---

Ik heb géén kinderen maar de eerste collega die dan zegt: schandalig dat je een dagje illegaal verlof neemt omdat uw kind op sterven ligt! Die mens sla ik recht op zijn bakkes dan. Et voila I said it.

PS. Ik begrijp uw standpunt sé, er wordt zeker TE véél van geprofiteerd. Maar je kan niet zomaar alles beginnen te veralgemenen. :frown:
Hier is het, ben je op het werk en ga je ziek naar huis = geen briefje.
Ben je niet op het werk geweest = wel briefje.

En ik denk dat ik voor iedereen met kinderen spreek als ik zeg dat ne baas op zo een moment als uw voorbeeld mijn laatste zorg is en als dat zijn antwoord is hij den hoogste boom in kan.
Dat hij mijne c4 maar klaar legt.
 
ik ga toch de sprong wagen naar een andere job binne het bedrijf.
Kga als arbeider naar bediende en moet bruto veel inleveren maar nato zal het maar een €100 per maand zijn. Adv dagen worden dan weer wel betaald.

waar ik geen rekeing mee had gehouden is dat mijn vakantiegeld enorm gaan verschillen denk ik. Als ik online bereken krijg ik maar een premie van €1000 boven op mijn loon. terwijl ik €4150 kreeg maar het loon werd dan wel niet betaald.
En omdat ik nu verander verwacht ik dat ik toch een 3000 zal moeten inleveren, desondanks ik dit jaar al 4 maand gewerkt heb.

achja, als ik de job liever doe heb ik het er wel voor over, maar het valt toch een klein beetje tegen. Had gedacht dat mijn verlofdagen dit jaar gwn niet betaald zouden worden, omdat ik voor dat vakantigeld vorig jaar gewerkt heb.
 
ik ga toch de sprong wagen naar een andere job binne het bedrijf.
Kga als arbeider naar bediende en moet bruto veel inleveren maar nato zal het maar een €100 per maand zijn. Adv dagen worden dan weer wel betaald.

waar ik geen rekeing mee had gehouden is dat mijn vakantiegeld enorm gaan verschillen denk ik. Als ik online bereken krijg ik maar een premie van €1000 boven op mijn loon. terwijl ik €4150 kreeg maar het loon werd dan wel niet betaald.
En omdat ik nu verander verwacht ik dat ik toch een 3000 zal moeten inleveren, desondanks ik dit jaar al 4 maand gewerkt heb.

achja, als ik de job liever doe heb ik het er wel voor over, maar het valt toch een klein beetje tegen. Had gedacht dat mijn verlofdagen dit jaar gwn niet betaald zouden worden, omdat ik voor dat vakantigeld vorig jaar gewerkt heb.
Ik ben al 5 keer over gegaan van bediende naar arbeider en weer terug, je mag niet focussen op dat hoger vakantiegeld. Ik ga nu ook 4700 netto krijgen in juni, maar dat is enkel en dubbel samen, plus een lagere voorheffing.

Bij de overgang van arbeider naar bediende wordt dat vakantiegeld verrekend, maar men mag hier nooit voordeel uit halen. Je zal dus 1 maand netto weinig verdienen, maar voor je verlofdagen wel een loon ontvangen. Waarom dat ze dat zo doen weet ik niet,misschien kan @JPV dat uitleggen.
 
En ik denk dat ik voor iedereen met kinderen spreek als ik zeg dat ne baas op zo een moment als uw voorbeeld mijn laatste zorg is en als dat zijn antwoord is hij den hoogste boom in kan.
Dat hij mijne c4 maar klaar legt.

FYI werkweigering is ontslag met dwingende reden zonder de mogelijkheid om aanspraak te maken op werkloosheidsuitkeringen, hé. 😶

(en zo blijven we bezig :D )
 
FYI werkweigering is ontslag met dwingende reden zonder de mogelijkheid om aanspraak te maken op werkloosheidsuitkeringen, hé. 😶

(en zo blijven we bezig :D )
1 telefoon naar de vakbond en dat komt wel in orde.
Desnoods voor de rechtbank dagen, geen enkele rechter die u ongelijk gaat geven.

Btw. Ook dat gaat een zorg voor later zijn moest men kind iets ernstig voorhebben.

Nu is men werkgever is daar wel zeer relax in en zou die nooit iemand verbieden om direct te vertrekken voor iets dringend, ook de collega's zouden niemand hiervoor scheef bekijken en gewoon het werk erbij nemen.
 
Hoe wordt je eigenlijk Manager in de IT sector? Vriendjespolitiek (in de firma via via die functie verkrijgen na enkele jaren dienst) of zelf spontaan soliciteren voor dat type functie zeker?
Misschien moet ik daar eens mee ga beginnen, met dat te doen want een 'neen' heb ik zowiezo al ;)

Ik krijg maandelijks massa's job offers (echt massa's). MAAR je mag 1x raden hoeveel job offers ik al spontaan gekregen heb, voor een manager job in ruim 20 jaar tijd?

Het antwoord is: 0 komma 0. :tongue:
 
Hoe wordt je eigenlijk Manager in de IT sector? Vriendjespolitiek (in de firma via via die functie verkrijgen na enkele jaren dienst) of zelf spontaan soliciteren voor dat type functie zeker?
Misschien moet ik daar eens mee ga beginnen, met dat te doen want een 'neen' heb ik zowiezo al ;)

Ik krijg maandelijks massa's job offers (echt massa's). MAAR je mag 1x raden hoeveel job offers ik al spontaan gekregen heb, voor een manager job in ruim 20 jaar tijd?

Het antwoord is: 0 komma 0. :tongue:
Maar je bent geen 'manager' nu dus waarom zou iemand je een job aanbieden voor iets waar je als 40+(?) jarige geen ervaring voor hebt.
 
Maar je bent geen 'manager' nu dus waarom zou iemand je een job aanbieden voor iets waar je als 40+(?) jarige geen ervaring voor hebt.
Hiermee ga ik deels akkoord. Maar het is frappant dat quasi 100% van de jobs waarop ik op in ga, in deze stijl verder gaan ..

Ik: Dit is exact wat ik nu al doe ??
Sales / HR: Jaja, dat is toch logisch? Wij zoeken iemand met véél ervaring in uw expertise hé!
Ik: En hoeveel ga ik verdienen? Ik verdien momenteel ..
Sales / HR: Mmm neen dat is te véél (ah ja ..), zoveel kunnen wij niet bieden :shy:
Ik: Ok? Dan interesseert het mij niet
Sales / HR: JA MAAR, de uitdaging! En binnen xxx jaren krijg je opslag! En ... :sarcastic:
Ik: *Ignore mode* (op een vriendelijke manier een bedankje - lees afwimpelen)

Maar goed, ik ken het antwoord dus al: Wil ik hogerop geraken moet ik hetzelf forceren hé. Iemand anders gaat dit niet voor mij doen.
 
Hiermee ga ik deels akkoord. Maar het is frapant dat quasi 100% van de jobs waarop ik op in ga, in deze stijl verder gaan ..

Ik: Dit is exact wat ik nu al doe ??
Sales: Jaja, dat is toch logisch? Wij zoeken iemand met véél ervaring in uw expertise hé!
Ik: En hoeveel ga ik verdienen? Ik verdien momenteel ..
Sales: Mmm neen dat is te véél (ah ja ..), zoveel kunnen wij niet bieden :shy:
Ik: Ok? Dan interesseert het mij niet
Sales: JA MAAR, de uitdaging! En binnen xxx jaren krijg je opslag! En ... :sarcastic:
Ik: *Ignore mode* (op een vriendelijke manier een bedankje - lees afwimpelen)

Maar goed, ik heb het antwoord al: Wil ik hogerop geraken moet ik hetzelf forceren hé. Iemand anders gaat dit niet voor mij doen.
Punt is dat jij ( en ik ook) op de leeftijd gekomen zijn waar men verwacht dat je weet wat je kan/wil doen. Dus als je effectief iets anders wil gaan doen moet je het inderdaad forceren. Wanneer je jonger bent is men nog veel meer geneigd om u zelf die kans aan te bieden
 
Terug
Bovenaan