Carrièreswitch, geluk over geld

yep, ik geef u daar gelijk in, het was mij gewoon opgevallen hoe weinig (in verhouding) minder pensioen men krijgt tov tot 67 werken.

stoppen op 60 ipv levert (mijn simulatie) 200 eur/maand minder op.
dus 2400 eur op een jaar. Pak dat ik 80 jaar word, is dat (13*2400) dus 31.200 euro (geen rekening gehouden met inflatie) minder op 13 jaar tijd.
Maar om daar nu 7 jaar langer voor te werken?

Maar ik geef u zeker gelijk ook nu te leven. Want impressies (reizen, mensen) zijn meer waard dan geld.
Je krijgt dat pensioen wel pas vanaf je wettelijke pensioenleeftijd (65 of 67j), niet vanaf je 60e. Dus je krijgt 5 a 7 jaar helemaal niets, dat maakt wat meer verschil dan €13.000
 
Wat off topic...
"The fecundity of women decreases gradually but significantly beginning approximately at age 32 years". Daarom dus. Zelfs al wat vroeger een stijging van kansen op complicaties bij het kind en de moeder. En ja, ook de leeftijd van de vader speelt een rol. Dat is een drama voor veel koppels. Je hoeft echt geen 40 te zijn om problemen te hebben om kinderen te krijgen... Waar kies je dan voor: vijf jaar langer kunnen feesten en ongewenst kinderloos blijven? Dat draag je ook je hele leven mee en wees maar zeker dat je zal twijfelen over je beslissingen.
 
Bwoa, vooral omdat je ook gewoon pech kan hebben. Pech om ongepland vroeg zwanger te raken (ik weet dat ik zeker niet de enige ben die letterlijk 1x de pil was vergeten pakken en gelijk zwanger werd) maar ook pech dat je totaal niet zwanger wordt wanneer je het wél wil.
Dus neen, plannen wanneer je kinderen zal krijgen is niet altijd zo makkelijk of evident. Beslissen wanneer je kinderen wil krijgen is dat wel. Maar daarom niet altijd even doordacht.
 
Volledig mee eens, ik heb mensen geweten die heel hun leven als een zot gewerkt hebben, shiften, weekends, feestdagen, overuren, nog meer overuren, veel verdiend om dan later met hun pensioen te genieten van hun oude dag. Met als resultaat: 2 dagen kunnen genieten van hun pensioen om dan te overlijden aan kanker of hartfalen. Een leven lang enkel gewerkt om uiteindelijk niets. Nope, ik werk net mijn uren, probeer veel te sparen (lukt wel met corona) en ondertussen ten volle genieten van het leven.(na corona) Moto's, reizen, concerten, weekendjes weg....yolo.

Ik ben er nu 30 maar nog lang niet toe aan kinderen. Mss over een jaar of 5 ofzo... eerst nog wat verre reizen maken en andere zaken die je niet kan doen als je kids hebt. Trouwens nooit begrepen waarom mensen snel snel aan kinderen beginnen om dan nadien jaloers te zijn op al die vrije tijd die ik kan besteden.
Ik was ook zo, ik moest zelf geen kinderen, maar plots is alles gekeerd door de juiste partner te ontmoeten en kinderen te krijgen. Ik ben van shiftenwerk offshore naar een maandag-vrijdag job gegaan. Voor mij is work/life balance nu zeer belangrijk. Ik zou ook geen leven zonder kinderen meer willen, sinds ik kinderen heb ga ik minder graag werken, vooral in de schoolvakanties heb ik het moeilijk en zou ik liever leuke dingen met mijn kinderen doen ipv te werken. In mijn hoofd ben ik constant op zoek naar manieren om meer geld te verdienen zonder meer uren te moeten werken. Moest het onderwijs wat meer zekerheid bieden, ik zou het wel weten en de overstap maken.

Reizen gaat even goed met kinderen. Toen de oudste geboren was werkte ik bij de vlaamse overheid en heb ik er echt eens de kantjes van afgelopen en direct ouderschapsverlof genomen na het vaderschapsverlof, dus al dik 6 weken thuis, nadien nog gewoon verlof van 3 weken en met newborn naar de cote d'azur geweest. Jaar nadien aan 8 maand met de vlieger naar Malaga.

Ik ben niet jaloers op mensen zonder kinderen, wel op mensen die meer tijd met hun kinderen hebben en toch financieel niks te kort komen. In een ideaal leven, werk ik gewoon mijn 40uurtjes voor 2500-3000netto en ben ik alle schoolvakanties thuis. Echte luxe interesseert ons niet, we genieten vooral van de natuur en buiten zijn met onze kinderen. Sinds corona doen we niet meer aan Horeca en voor mijn part blijft dit zo. Ik drink liever mijn eigen koffie op een bankje op de rodeberg dan op één of ander m'as tu vu terras op de dijk met arrogante obers en waar het eigenlijk toch maar heen een weer gestaar is tussen verschillende tafeltjes. Wooncomfort vinden we wel belangrijk, dus zou een grotere onderhoudsvriendelijke woning welkom zijn..hoewel dit ook misschien een mimetische begeerte is...
 
In een ideaal leven, werk ik gewoon mijn 40uurtjes voor 2500-3000netto en ben ik alle schoolvakanties thuis. Echte luxe interesseert ons niet, we genieten vooral van de natuur en buiten zijn met onze kinderen. Sinds corona doen we niet meer aan Horeca en voor mijn part blijft dit zo. Ik drink liever mijn eigen koffie op een bankje op de rodeberg dan op één of ander m'as tu vu terras op de dijk met arrogante obers en waar het eigenlijk toch maar heen een weer gestaar is tussen verschillende tafeltjes. Wooncomfort vinden we wel belangrijk, dus zou een grotere onderhoudsvriendelijke woning welkom zijn..hoewel dit ook misschien een mimetische begeerte is...
Overheid? En in de grote vakantie een maand onbetaald nemen? Genoeg interessante functies voor uw profiel.
 
Overheid? En in de grote vakantie een maand onbetaald nemen? Genoeg interessante functies voor uw profiel.
Ik doe mijn job an sich wel graag hoor, enkel in de schoolvakanties iets minder graag. Qua overheid zou ik enkel iets willen doen in het onderwijs of instructeur bij de vdab in mijn vakgebied.
 
Ik werk nu ongeveer een kleine 20 jaar als freelance IT'er en heb nu recent een stille hint gekregen van mijn huidige grootste klant om vast in dienst te komen. In het kader van hun hervormingen wereldwijd gaan ze externe IT'ers wat afbouwen en ze willen mij blijkbaar niet kwijt.

Ik zal wel een pak moeten inleveren, dat wel maar er zijn langs de andere kant wel heel wat voordelen.

vééééél meer congé, nu neem ik het absolute minimum want niet werken = niet verdienen
schoon salaris, maaltijdcheques, mobiliteitsbudget, dertiende maand, vakantiegeld, bonus... het is niet dat ik armtierig ga moeten beginnen leven.
En natuurlijk ook een pak meer zekerheid (werkloosheidsuitkering als het misloopt, inkomen als je ziek valt zonder peperdure verzekeringen te moeten afsluiten die pas na een maand ziek beginnen uit te keren)

Langs de andere kant, ik ga wel mijn "vrijheid" wat moeten inleveren en weer moeten luisteren naar nen baas :laugh:

what to do?
 
wel 1 ding wat wel belachelijk is (en ergens wel logisch maar toch)

het eerste jaar heb ik geen recht op verlof... da's wel raar voor een 40'er :laugh:
enkel die ADV dagen blijkbaar. Dat helpt wel niet om zoveel loon in te leveren voor meer verlof en dan als ge begint alles zien ingetrokken worden :laugh:
 
wel 1 ding wat wel belachelijk is (en ergens wel logisch maar toch)

het eerste jaar heb ik geen recht op verlof... da's wel raar voor een 40'er :laugh:
enkel die ADV dagen blijkbaar. Dat helpt wel niet om zoveel loon in te leveren voor meer verlof en dan als ge begint alles zien ingetrokken worden :laugh:
Ik geloof dat je altijd wel recht hebt op verlof, maar dat het enkel zo is dat als je het jaar voordien niet in dienst hebt gewerkt je geen recht hebt op betaald verlof. Maar andere mensen weten daar allicht meer van.

Hoe komt het dat je nu zou gaan overwegen om in dienst te gaan werken, omdat je graag voor die klant werkt? Wat waren je redenen dan 20 jaar geleden om freelance te gaan?
 
Ik geloof dat je altijd wel recht hebt op verlof, maar dat het enkel zo is dat als je het jaar voordien niet in dienst hebt gewerkt je geen recht hebt op betaald verlof. Maar andere mensen weten daar allicht meer van.

Hoe komt het dat je nu zou gaan overwegen om in dienst te gaan werken, omdat je graag voor die klant werkt? Wat waren je redenen dan 20 jaar geleden om freelance te gaan?
Ja, 't is wel een fijne klant om voor te werken. Ik zie mezelf daar wel nog een heel aantal jaar blijven.

reden in den tijd was geld verdienen hé, gelijk de meeste :laugh:
 
Ik geloof dat je altijd wel recht hebt op verlof, maar dat het enkel zo is dat als je het jaar voordien niet in dienst hebt gewerkt je geen recht hebt op betaald verlof. Maar andere mensen weten daar allicht meer van.

Hoe komt het dat je nu zou gaan overwegen om in dienst te gaan werken, omdat je graag voor die klant werkt? Wat waren je redenen dan 20 jaar geleden om freelance te gaan?
Zoiets onderhandel je dan uiteraard bij het tekenen van het contract. Dat is quasi enkel in Belgie zo dat ze bekijken naar het voorbije jaar voor het verlof van dit jaar te bepalen, absurd systeem en totaal onlogisch.
 
wel 1 ding wat wel belachelijk is (en ergens wel logisch maar toch)

het eerste jaar heb ik geen recht op verlof... da's wel raar voor een 40'er :laugh:
enkel die ADV dagen blijkbaar. Dat helpt wel niet om zoveel loon in te leveren voor meer verlof en dan als ge begint alles zien ingetrokken worden :laugh:
Eerlijk? Ik ben 45+ jaar en ik begrijp niet waarom wij als werknemer maar 20 dagen verlof hebben op een jaar. (Allé ja ik begrijp het wel, werkgevers zijn géén liefdadigheidsinstellingen maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel nadat je onderstaande leest lol)

Als kind -in de fleur van je leven- word je beloond met maar liefst 80+ dagen verlof. Waarom? Dan heb je zoveel verlof, net NIET nodig.
Dan word je student op de unif of hogeschool en is het iets minder maar kan je perfekt legaal spijbelen als je eens een dag géén zin hebt.

En dan begin je te werken! 45 jaar lang! Aan 20 dagen verlof per jaar. :tongue:

Eigenlijk zou het omgekeerd moeten zijn. 20 dagen verlof als jonge snaak en klaar. En als je later gaat werken, dan pas die 80 dagen verlof.
Nu word je gewoon verwend als snotaap en volgt later de ontnuchtering. Ineens van 80 dagen verlof naar spijbelen in het hoger naar ... oeps waar is mijn verlof en rustpauzes naartoe? (die zijn er NIET meer)
 
Eerlijk? Ik ben 45+ jaar en ik begrijp niet waarom wij als werknemer maar 20 dagen verlof hebben op een jaar. (Allé ja ik begrijp het wel, werkgevers zijn géén liefdadigheidsinstellingen maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel nadat je onderstaande leest lol)

Als kind -in de fleur van je leven- word je beloond met maar liefst 80+ dagen verlof. Waarom? Dan heb je zoveel verlof, net NIET nodig.
Dan word je student op de unif of hogeschool is het iets minder maar kan je perfekt legaal spijbelen als je eens een dag géén zin hebt.

En dan begin je te werken! 45 jaar lang! Aan 20 dagen verlof per jaar.

Eigenlijk zou het omgekeerd moeten zijn. 20 dagen verlof als jonge snaak en klaar. En als je later gaat werken, dan pas die 80 dagen verlof.
Nu word je gewoon verwend als snotaap en volgt later de ontnuchtering. Ineens van 80 dagen verlof naar spijbelen in het hoger naar ... oeps waar is mijn verlof en rustpauzes naartoe? (die zijn er NIET meer)
Als kinderen maar 20 dagen verlof krijgen dan wil dit zeggen dat leerkrachten ook maar 20 dagen verlof krijgen, zal niet pakken :p
 
Eerlijk? Ik ben 45+ jaar en ik begrijp niet waarom wij als werknemer maar 20 dagen verlof hebben op een jaar. (Allé ja ik begrijp het wel, werkgevers zijn géén liefdadigheidsinstellingen maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel nadat je onderstaande leest lol)

Als kind -in de fleur van je leven- word je beloond met maar liefst 80+ dagen verlof. Waarom? Dan heb je zoveel verlof, net NIET nodig.
Dan word je student op de unif of hogeschool en is het iets minder maar kan je perfekt legaal spijbelen als je eens een dag géén zin hebt.

En dan begin je te werken! 45 jaar lang! Aan 20 dagen verlof per jaar.

Eigenlijk zou het omgekeerd moeten zijn. 20 dagen verlof als jonge snaak en klaar. En als je later gaat werken, dan pas die 80 dagen verlof.
Nu word je gewoon verwend als snotaap en volgt later de ontnuchtering. Ineens van 80 dagen verlof naar spijbelen in het hoger naar ... oeps waar is mijn verlof en rustpauzes naartoe? (die zijn er NIET meer)
Niets weerhoudt jou om 10.000 euro te sparen en een jaar verlof te nemen in Thailand bijvoorbeeld. Wat jij hier allemaal neerschrijft klopt, indien je volgt wat de maatschappij jou oplegt (braaf werken tot je 65ste, dan pas wat genieten), maar niemand weerhoudt jou om het anders te doen.
 
Als kinderen maar 20 dagen verlof krijgen dan wil dit zeggen dat leerkrachten ook maar 20 dagen verlof krijgen, zal niet pakken :p
I know I know :music:

Niets weerhoudt jou om 10.000 euro te sparen en een jaar verlof te nemen in Thailand bijvoorbeeld. Wat jij hier allemaal neerschrijft klopt, indien je volgt wat de maatschappij jou oplegt (braaf werken tot je 65ste, dan pas wat genieten), maar niemand weerhoudt jou om het anders te doen.
Tot je 67ste hé vanaf 2030 ;)

En inderdaad. Dat hoort thuis bij de discussie "geluk vs geld"
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk zou het omgekeerd moeten zijn. 20 dagen verlof als jonge snaak en klaar. En als je later gaat werken, dan pas die 80 dagen verlof.
Nu word je gewoon verwend als snotaap en volgt later de ontnuchtering. Ineens van 80 dagen verlof naar spijbelen in het hoger naar ... oeps waar is mijn verlof en rustpauzes naartoe? (die zijn er NIET meer)

En u dan nog vaak vervelen als het vakantie was.

Als kind weet ge niet hoe gelukkig ge zijt.
 
Eigenlijk zou het omgekeerd moeten zijn. 20 dagen verlof als jonge snaak en klaar. En als je later gaat werken, dan pas die 80 dagen verlof.
Nu word je gewoon verwend als snotaap en volgt later de ontnuchtering. Ineens van 80 dagen verlof naar spijbelen in het hoger naar ... oeps waar is mijn verlof en rustpauzes naartoe? (die zijn er NIET meer)
Je kan hetzelfde zeggen over verloning hè. Wanneer je het meeste geld nodig hebt (aankoop woning, opvoeding jonge kinderen) verdien je wellicht het minste in je carrière. En wanneer je tegen het einde van je carrière aankomt, verdien je meestal het meeste en heb je geen zware kosten meer want uw huis is afbetaald en de kinderen zijn het huis uit.
 
Je kan hetzelfde zeggen over verloning hè. Wanneer je het meeste geld nodig hebt (aankoop woning, opvoeding jonge kinderen) verdien je wellicht het minste in je carrière. En wanneer je tegen het einde van je carrière aankomt, verdien je meestal het meeste en heb je geen zware kosten meer want uw huis is afbetaald en de kinderen zijn het huis uit.
Dus het leven zou omgekeerd moeten lopen. Dan eindigen we allemaal als een spetterend orgasme.
 
zalig toch.. de eerste jaren zit je hulpeloos zonder tanden in de pampers, niet veel verschil daar tov een baby. en naarmate je jonger wordt begin je beter te zien, te horen, bewegen gaat beter. Je geniet van je vrijheid met het pensioen dat je krijgt. En op een dag krijg je een schone cadeau en mag je beginnen werken. Allemaal geld dat je kan opsparen voor als je jong bent, want je huis is toch nog 10 jaar afbetaald en je kinderen wonen nog lang niet thuis. Dan begin je je huis af te betalen en de studies van je kinderen te betalen, maar naarmate die jonger worden worden ze altijd goedkoper te onderhouden. Een geluk want je loon daalt jaar na jaar tot de dag dat je je huis moet afgeven en terug bij je ouders intrekken. Studeren moet je niet meer doen want we gaan toch niet meer gaan werken hé... en uiteindelijk mag je elke dag spelen en besef je de waarde van het geld dat je heel je leven verdiend hebt niet meer.
 
Terug
Bovenaan