Body positivity, gezondheid, discriminatie: een balans

Klopt ook gewoon niet wat ze zegt. Een kleine minderheid zal het zo gedaan hebben. En die heb je nu nog steeds en ga je ook altijd hebben.
Om dat nu als tip en enige manier te geven hoop ik toch ook dat er geen naïeve 16 jarige puber deze post ooit tegen komt.
Ja ik volg ook niet goed wat dit te maken heeft met "kind uit de jaren '90", lijkt me van alle tijden dat de slechte manier om te vermageren je uithongeren is. Vreemde post.

- Is het nodig dat ze afvallen? Waarom?
- Ik denk dat bijna iedereen dat wil. Maar niet voor iedereen is het op dat moment een optie.

Haha, always leave them wanting more. Waar mensen dus 's avonds niet heel veel tijd over hebben, omdat ze vaak alleenstaande ouder zijn en zijn gaan werken. Niet het budget hebben om rijst in bulk te kopen, maar eerder moeten kijken naar dagporties, en dan iets willen geven aan het kindje dat dat ook graag naar binnen speelt. Vanuit hun eigen beleving is dat dan geen rijst met wat groenten, waar een diepvriesfrikandel of een Happy Meal bij de McDonalds, en er dan voor kiezen om zelf niet te eten. Voor allebei ongezond natuurlijk, maar geven wat de ander nodig heeft vs geven waar je dénkt dat je hem/haar mee verwent is niet altijd hetzelfde. Zeker niet in zulke gevallen. Dat zie je ook bij andere luxeproducten. Geen geld "kunnen" uitgeven aan de advocaat om de slaande papa weg te houden, maar wel een burberry-sjaal als kerstcadeau geven aan de vijfjarige (een letteriljk voorbeeld).

Dat is een combinatie van alles, en uiteraard een verkeerde keuze. Maar niet eentje waarbij je zomaar zegt: maak eens de goeie, opgelost.
Ik snap dat je er geen 2e fitness topic van wil maken, maar men countert ook een beetje de posts met excuses waarom men er niet in slaagt er iets aan te doen. Ervaringen van mensen waar het wel op een menselijke manier lijkt te lukken zonder slaaf te worden van een app, de keukenweegschaal of poeders te mixen zou ik dan niet uitsluiten, maar bon.

Want voor de rest is de theorie vrij logisch:
Body positivity was nodig om de fat shamers te mond te snoeren, want vooral met social media gaan bij sommigen echt alle remmen los.
Maar body positivity mag ook niet doorslaan, dat is slecht voor de volksgezondheid, men wil toch dat mensen nog ergens hun best doen waar mogelijk.
Vergelijk het met feminisme: dat was/is nodig voor gelijkheid man/vrouw, maar mag niet doorslaan naar misandrie. Net hetzelfde.

En dat is geval per geval te bekijken. Als iemand type Lizzo 20 bikini foto's online gooit in de krant, want "bodypositivity", dan weet de poster ook dat er naast gewone likes ook likes gaan volgen "omdat het hoort", en dat ook zeker 1 fatshamer zijn bek gaat opentrekken. En dan wordt het eerder een populariteitstest, om te zien of er nog mensen zijn die het voor hen willen opnemen. Dat is ook de bedoeling niet. Dat is van emancipatie een spelletje maken voor aandacht, en daar heb ik persoonlijk de grootste afkeer van. Eens het daarnaar begint te ruiken wordt het hier direct weggeklikt, over eender welke emancipatie het gaat.
Als Lizzo per se bikini foto's wil posten en likes scoren, zullen er wel sites bestaan waar fanboys daarvan verzamelen. Dat is nog iets heel anders dan Lizzo zeggen dat ze in haar hoek moet kruipen, enkel dat we liever hebben dat ze niet onnodig te naakt gaat . Net zoals ook de meeste ouderen van dagen het besef hebben dat buiten (hopelijk) hun partner de meeste mensen op hun naaktheid niet zitten te wachten op momenten dat het niet nodig is. En iedereen wenst dat ze voor de rest zo gelukkig zijn als ze maar kunnen, en als ze thuis naakt willen rondlopen of publiekelijk in de sauna, of in badpak als ze gaan zwemmen, absoluut geen probleem mee.
Om het anders te zeggen: mag de weervrouw een serieus maatje meer hebben? Waarom niet als die goed is. Willen de meesten van ons die dan zoals Lizzo bijna naakt wijdbeens zien in de Story? Liever niet. Dat is geen fijne lijn zelfs, zoiets is vanzelfsprekend, en voor de meesten hier is het dat ook.

Moest iedereen het gezond verstand hebben om die balans te vinden en te respecteren, dan bestond dit topic ook niet. Het is spijtig dat er domme mensen zijn die discrimineren en dat er daarvoor emancipatie nodig is op vele vlakken, maar can't fix stupid...

Laatst bewerkt:
't Is inderdaad een moeilijk evenwicht, maar het als maatschapppij afkeuren met het risico dat overdreven zware mensen al eens scheef worden bekeken is alleszins te verkiezen boven het verheerlijken van mensen zoals Lizzo als zijnde een rolmodel. Wie dat ooit een goed idee heeft gevonden...
Wat mij toch opvalt is dat een redelijk wat mensen een 'speciale' haat of afkeer hebben ten opzichte van overgewicht dat me zeer irrationeel lijkt als je kijkt naar alle andere zaken in onze maatschappij die evenzeer ongezond zijn maar waar absoluut niet zo'n stigma rond bestaat.
Lizzo in bikini in een tijdschrift lijkt me wat van het zelfde kaliber als reclame voor alcohol op tv of het tonen van druggebruik en geweld in eenderwelk visueel medium. Verheerlijken we druggebruik, overgewicht, alcoholisme en geweld door dergelijke zaken te tonen of willen we in onze media gewoon iets prikkelendere dingen dan de Gemiddelde Vlaming tonen? Hoe saai is onze maatschappij als we overal alleen maar de dingen tonen die aan alle checklists van gezondheid/burgerlijkheid voldoen? het lijkt me dat niemand behalve Kin Jong Um en bepaalde religieuze groeperingen dat echt wenselijk zou vinden. Waarom dan altijd die kritiek telkens als iemand met overwicht ook maar een vierkante cm ontbloot in de media?

Laatst bewerkt:
Wat mij toch opvalt is dat een redelijk wat mensen een 'speciale' haat of afkeer hebben ten opzichte van overgewicht dat me zeer irrationeel lijkt als je kijkt naar alle andere zaken in onze maatschappij die evenzeer ongezond zijn maar waar absoluut niet zo'n stigma rond bestaat.
Lizzo in bikini in een tijdschrift lijkt me wat van het zelfde kaliber als reclame voor alcohol op tv of het tonen van druggebruik en geweld in eenderwelk visueel medium. Verheerlijken we druggebruik, overgewicht, alcoholisme en geweld door dergelijke zaken te tonen of willen we in onze media gewoon iets prikkelendere dingen dan de Gemiddelde Vlaming tonen?
Ik vind het een beetje een fout argument opgebouwd rond morele superioriteit en scheve vergelijkingen eerlijk gezegd.

Bij verheerlijken denk ik alleszins niet enkel aan een afbeelding van iemand met overgewicht, maar aan het opwerpen van zo iemand als rolmodel. Natuurlijk is dat in het nuchtere België nog niet echt het geval, daarvoor moet je vooral over de plas zijn in de Hysterische Staten.

Alcoholreclame is een heikel punt, maar ook niet echt onbesproken (en in landen buiten België wordt vaak wel anders met alcohol omgesprongen). Andere drugs zijn grotendeels verboden, net zoals veel vormen van geweld. Als een van die zaken wordt afgebeeld is dat ofwel in fictie, ofwel is toch vaak enige duiding aanwezig. Ik denk spontaan ook aan de "Zatte René" uitlachtelevisie van Jambers.

Allez, ik wil wel, maar ik denk niet dat er onder pakweg een bikinifoto van Lizzo in het klein iets staat genre "overgewicht doodt" of "eet met mate" zoals bij tabak of alcohol. Ik denk wel dat de gemiddelde Vlaming zelf dik genoeg is en niet echt wakker ligt van een foto van een dik persoon eigenlijk.

Laatst bewerkt:
Lizzo in bikini in een tijdschrift lijkt me wat van het zelfde kaliber als reclame voor alcohol op tv of het tonen van druggebruik en geweld in eenderwelk visueel medium. Verheerlijken we druggebruik, overgewicht, alcoholisme en geweld door dergelijke zaken te tonen of willen we in onze media gewoon iets prikkelendere dingen dan de Gemiddelde Vlaming tonen? Hoe saai is onze maatschappij als we overal alleen maar de dingen tonen die aan alle checklists van gezondheid/burgerlijkheid voldoen?
Iemand die alcohol drinkt tonen op tv lijkt me dan eerder het equivalent van iemand te tonen die een vettige hamburger eet. Om een echte gelijkenis te vinden zou het dan eerder moeten gaan om iemand te tonen die een alcocholprobleem heeft. Net zoals bij body positivity is een fijne lijn natuurlijk, een alcoholieker is meer dan alleen maar dat ene negatieve kenmerk maar als zoiets tonen zou overhellen naar het aanvaardbaar maken of normaliseren van alcoholisme zou daar ook wel tegenstand tegen komen.

Iemand die alcohol drinkt tonen op tv lijkt me dan eerder het equivalent van iemand te tonen die een vettige hamburger eet. Om een echte gelijkenis te vinden zou het dan eerder moeten gaan om iemand te tonen die een alcocholprobleem heeft. Net zoals bij body positivity is een fijne lijn natuurlijk, een alcoholieker is meer dan alleen maar dat ene negatieve kenmerk maar als zoiets tonen zou overhellen naar het aanvaardbaar maken of normaliseren van alcoholisme zou daar ook wel tegenstand tegen komen.
Bwa, ik denk onmiddelijk aan een paar karakters:
"Voor mij ne dagschoten"-Xavier
"Een portoke"-Carmen
Frank Bomans uit Thuis

Dat zijn geen mensen die "eens iets drinken" he, quasi elke scene waar die in voorkomen, zijn die alcohol aan het drinken. Dat vind ik zelf toch wel vrij problematisch alcoholgebruik, en daar komt eigenlijk niks commentaar op.

Ik moet vooral aan Mad Men denken, en hoe heel die levensstijl vooral verheerlijkt werd door talloze kijkers. Hoeveel groepfoto's ik in de jaren '10 wel niet gezien heb op facebook van kerels op feestjes met pakken aan met een glas whiskey en een sigaar in hun hand, rechtstreeks geïnspireerd op de serie. Ik herinner me niet zoveel kritiek, wel heel veel verafgoding. Denk ook niet dat er bij elk glas alcohol of sigaret in die serie een waarschuwing a la sigarettenpakjes stond, @Sylverscythe maar misschien herinner ik me het verkeerd.

Alcoholreclame is een heikel punt, maar ook niet echt onbesproken (en in landen buiten België wordt vaak wel anders met alcohol omgesprongen). Andere drugs zijn grotendeels verboden, net zoals veel vormen van geweld. Als een van die zaken wordt afgebeeld is dat ofwel in fictie, ofwel is toch vaak enige duiding aanwezig. Ik denk spontaan ook aan de "Zatte René" uitlachtelevisie van Jambers.

Allez, ik wil wel, maar ik denk niet dat er onder pakweg een bikinifoto van Lizzo in het klein iets staat genre "overgewicht doodt" of "eet met mate" zoals bij tabak of alcohol. Ik denk wel dat de gemiddelde Vlaming zelf dik genoeg is en niet echt wakker ligt van een foto van een dik persoon eigenlijk.
een foto van Lizzo bekijken is niet ongezond. Een pakje sigaretten roken wel. Daarom staat er bij het ene geen waarschuwing en bij het andere wel. Lizzo verkoopt geen ongezonde voedselpaketten, en zegt niet dat je evenveel moet aankomen. Ze laat gewoon foto's nemen van haar lichaam en toont dat je er niet beschaamd over hoeft te zijn dat je niet voldoet aan de eisen van de maatschappij. We leven in een maatschappij waar zeer veel zaken die we onwenselijk achten maar die niet illegaal zijn gaan stigmatiseren. Schaamte speelt een grote rol in hoe wij ons dagelijks gedragen. Ik vind het nuttig om dat in vraag te stellen. Iemand die lichamelijk niet aan alle vakjes voldoet heeft ook het recht om zijn leven zonder schaamte te te leiden. Heel veel mensen, om duizenden verschillende redenen, hebben een lichaam dat niet 'normaal' is, waar ze zich vervolgens beschaamd over voelen omdat ze het gevoel hebben niet te 'voldoen'.
Soms vraag ik me zelf af of de psychologische gevolgen van overgewicht vaak niet groter zijn dan de fysieke gevolgen door alle stress waar je extra mee opgezadeld wordt.

Laatst bewerkt:
Er is een groot verschil tussen figuren als Lizzo en onze nieuwe weervrouw.

Lizzo maakt van haar dik zijn deel van haar identiteit als artieste. Ze vestigt daar zelf de aandacht op en gebruikt haar lichaam om daar extra winst uit te slaan en om haar muziek meer onder de aandacht te brengen.

De weervrouw doet gewone weervrouw-dingen, zonder zelf verder aandacht op haar lichaam te vestigen. Ze is ook geen weervrouw omdat ze dik is, maar omdat ze capaciteiten heeft die haar een goede weervrouw maken.
De enige moment waarop ze dat bij mijn weten doet is in dat artikel waarbij het topic wordt aangesneden, zoals hier als is gezegd:

Als ik dan een interview lees met J. Brokken, waar ze het volgende zegt: "Het doet me wel iets dat de bodypositivity-boodschap die ik bracht, bij zoveel mensen resoneert. Eén vrouw stuurde me: ‘Ik ben blij dat mijn tienerdochter nu ziet dat dit ook kan op tv.’ Dat stemt me gelukkig, maar waar we eigenlijk naartoe moeten, is dat het de normaalste zaak van de wereld is als iemand met een maatje meer op tv komt. Dat het zelfs geen gespreksonderwerp meer is." (https://www.demorgen.be/tv-cultuur/...e-met-dingen-uit-het-hoofd-te-leren~ba857bea/).

Dat vind ik allesbehalve een gezonde boodschap.

In tegenstelling tot LittlePinkBunny zie ik hier weinig negatiefs in. Want er wordt gewoon gezegd dat ze het bewijs is dat ook iemand met een maatje meer een carrière in de media kan uitbouwen en dat wat je kan daarbij belangrijker is dan hou je eruit ziet. Dus op die manier kan zij wel degelijk een positief rolmodel zijn voor een aantal jonge meisjes, niet omdat dik zijn plots gezond zou zijn, maar wel omdat je ergens kan geraken omwille van wat je kan, los van dat je niet het perfecte media-uiterlijk hebt (ongeacht of het dan gaat om overgewicht, een lelijke neus, een geboortevlek of een opvallend litteken).

Bwa, ik denk onmiddelijk aan een paar karakters:
"Voor mij ne dagschoten"-Xavier
"Een portoke"-Carmen
Frank Bomans uit Thuis

Dat zijn geen mensen die "eens iets drinken" he, quasi elke scene waar die in voorkomen, zijn die alcohol aan het drinken. Dat vind ik zelf toch wel vrij problematisch alcoholgebruik, en daar komt eigenlijk niks commentaar op.
In België wordt met alcohol dan ook nogal losjes omgesprongen, al is dat volgens mij nu ook wel iets dat langzaamaan verandert. Geen idee van dat personage uit Thuis, maar FC De Kampioenen is toch iets met een zekere leeftijd, dat zich dan afspeelde rond een café.

Ik moet vooral aan Mad Men denken, en hoe heel die levensstijl vooral verheerlijkt werd door talloze kijkers. Hoeveel groepfoto's ik in de jaren '10 wel niet gezien heb op facebook van kerels op feestjes met pakken aan met een glas whiskey en een sigaar in hun hand, rechtstreeks geïnspireerd op de serie. Ik herinner me niet zoveel kritiek, wel heel veel verafgoding.
En waren die mensen dan van plan om met regelmaat sigaren en whiskey te consumeren, of was dat eerder wat jonge onnozelheid? Dat zou toch de eerste keer niet zijn dat ik wat hippe mensen zich heb weten identificeren met figuren vanop de TV, liefst wat controversieel en anti. Maar voor mij is dat toch nog iets anders eerlijk gezegd, lijkt me meer op dat volk dat foto's deelt van The Joker om eens te benadrukken op fb hoe speciaal ze zijn.

Verder akkoord met @Guazala dat wanneer het gaat over "verheerlijken" het echt niet gaat over het IMO correcte toelaten van alle lichaamstypes in de media. Zoals ik en anderen hier al een paar keer hebben gezegd ook lijkt me.

Body positivity was nodig om de fat shamers te mond te snoeren, want vooral met social media gaan bij sommigen echt alle remmen los.
Maar body positivity mag ook niet doorslaan, dat is slecht voor de volksgezondheid, men wil toch dat mensen nog ergens hun best doen waar mogelijk.
Vergelijk het met feminisme: dat was/is nodig voor gelijkheid man/vrouw, maar mag niet doorslaan naar misandrie. Net hetzelfde.

Bodypostivity slaagt niet enkel op dikke mensen, maar gewoon op het feit dat je niet moet schamen/minder moet voelen als jouw lichaam niet voldoet aan de voorkeuren van de maatschappij. Bodypostivity is niet om fatshamers hun mond te snoeren, maar om mensen te helpen om zichzelf graag te zien.
Voor mij staat dit compleet los van gezondheid.
Er is een groot verschil tussen aanvaarden dat mensen anders zijn dat het ideaal beeld, of dit nu dik, heel lager kort of juist heel groot, kaal of krullen, zwarte huidskleur of witte....

Je kunt bodypostivity omarmen zonder te ontkennen dat overgewicht geen mogelijke gezondheidsproblemen mee brengt. Acceptatie staat niet gelijk met ontkenning.

Zelfde met feminisme. Écht femisime promoot gelijkheid voor mannen en vrouwen en niet de "maar alle mannen zijn slecht en vrouwen zijn het beste" bullshit.

In België wordt met alcohol dan ook nogal losjes omgesprongen, al is dat volgens mij nu ook wel iets dat langzaamaan verandert. Geen idee van dat personage uit Thuis, maar FC De Kampioenen is toch iets met een zekere leeftijd, dat zich dan afspeelde rond een café.

En waren die mensen dan van plan om met regelmaat sigaren en whiskey te consumeren, of was dat eerder wat jonge onnozelheid? Dat zou toch de eerste keer niet zijn dat ik wat hippe mensen zich heb weten identificeren met figuren vanop de TV, liefst wat controversieel en anti. Maar voor mij is dat toch nog iets anders eerlijk gezegd, lijkt me meer op dat volk dat foto's deelt van The Joker om eens te benadrukken op fb hoe speciaal ze zijn.

Verder akkoord met @Guazala dat wanneer het gaat over "verheerlijken" het echt niet gaat over het IMO correcte toelaten van alle lichaamstypes in de media. Zoals ik en anderen hier al een paar keer hebben gezegd ook lijkt me.
Ik had het niet specifiek opgezocht voor ik het zei, maar blijkbaar is het al wel aangehaald:
https://www.hln.be/tv/te-veel-alcoh...secentrum-zien-drinken-doet-drinken~ac2e24d5/

En waren die mensen dan van plan om met regelmaat sigaren en whiskey te consumeren, of was dat eerder wat jonge onnozelheid? Dat zou toch de eerste keer niet zijn dat ik wat hippe mensen zich heb weten identificeren met figuren vanop de TV, liefst wat controversieel en anti.
Je slaat de nagel op de kop. En nu de vraag: Gaan mensen zichzelf vol eten stoppen omdat ze Lizzo halfnaakt op een foto zien?

Bodypostivity slaagt niet enkel op dikke mensen, maar gewoon op het feit dat je niet moet schamen/minder moet voelen als jouw lichaam niet voldoet aan de voorkeuren van de maatschappij. Bodypostivity is niet om fatshamers hun mond te snoeren, maar om mensen te helpen om zichzelf graag te zien.
Voor mij staat dit compleet los van gezondheid.
Er is een groot verschil tussen aanvaarden dat mensen anders zijn dat het ideaal beeld, of dit nu dik, heel lager kort of juist heel groot, kaal of krullen, zwarte huidskleur of witte....

Je kunt bodypostivity omarmen zonder te ontkennen dat overgewicht geen mogelijke gezondheidsproblemen mee brengt. Acceptatie staat niet gelijk met ontkenning.

Zelfde met feminisme. Écht femisime promoot gelijk hij voor mannen en vrouwen en niet de "maar alle mannen zijn slecht en vrouwen zijn het beste" bullshit.
Het is waar, body positivity kan en mag op vele uiterlijke kenmerken slaan, men zou de wiki pagina wat ruimer mogen invullen ook dan.

Je slaat de nagel op de kop. En nu de vraag: Gaan mensen zichzelf vol eten stoppen omdat ze Lizzo halfnaakt op een foto zien?
Neen.
Bij verheerlijken denk ik alleszins niet enkel aan een afbeelding van iemand met overgewicht, maar aan het opwerpen van zo iemand als rolmodel. Natuurlijk is dat in het nuchtere België nog niet echt het geval, daarvoor moet je vooral over de plas zijn in de Hysterische Staten.
Ik weet niet goed tegen wie je eigenlijk aan het reageren bent met je orginele post.

Neen.

Ik weet niet goed tegen wie je eigenlijk aan het reageren bent met je orginele post.
Ik reageer op jou, de persoon die zegt dat mijn argumenten zijn opgebouwd uit morele superioriteit en scheve vergelijkingen, inzake de verheerlijking die zogezegd zou bestaan over overgewicht in de VS.

Er is een groot verschil tussen figuren als Lizzo en onze nieuwe weervrouw.

Lizzo maakt van haar dik zijn deel van haar identiteit als artieste. Ze vestigt daar zelf de aandacht op en gebruikt haar lichaam om daar extra winst uit te slaan en om haar muziek meer onder de aandacht te brengen.

De weervrouw doet gewone weervrouw-dingen, zonder zelf verder aandacht op haar lichaam te vestigen. Ze is ook geen weervrouw omdat ze dik is, maar omdat ze capaciteiten heeft die haar een goede weervrouw maken.
De enige moment waarop ze dat bij mijn weten doet is in dat artikel waarbij het topic wordt aangesneden, zoals hier als is gezegd:
Inderdaad, er is een groot verschil tussen Lizzo en de weervrouw.

Lizzo is ook niet bekend geworden omdat ze dik is, die heeft enkele hits gescoord, en op een gegeven moment ging ze dat podium gebruiken om die body positivity kaart te trekken. Het kan zoals je zegt zelfs commercieel geinspireerd zijn (kans is groot inderdaad), om bij gebrek aan nieuwe hits toch in de media te blijven. Geen wonder dus dat Lizzo net het soort bodypositivity is waar mensen zich aan ergeren, maar dat ligt dan weer gevoelig om publiek te zeggen...
Provocatie scoort nu eenmaal commercieel: Marilyn Monroe, Madonna, Britney Spears, Miley Cyrus... en omdat men moeilijk nog naakter en jonger kan gaan, zijn politiek correcte thema's nu in blijkbaar.

En ik wist niet eens dat we een weervrouw hadden met een maatje meer, dat was een lukraak voorbeeld :laugh:
Als dat een goede weervrouw is, is daar inderdaad absoluut niets mis mee. Maar niets garandeert ons dat eens die het volle BV-schap heeft en dus een podium, niet de weg van Lizzo opgaat om eventueel die bekendheid nog uit te breiden. Maar die kans is klein, weervrouwen zijn meestal verstandig en staan daar ver boven. Net als Bo Van Spilbeek, ondanks haar bekendheid, geen regenboogvlaggenzwaaister geworden is op zoek naar extra aandacht.

Laatst bewerkt:
Ik reageer op jou, de persoon die zegt dat mijn argumenten zijn opgebouwd uit morele superioriteit en scheve vergelijkingen, inzake de verheerlijking die zogezegd zou bestaan over overgewicht in de VS.
Als mensen afkomen met de kleinburgerlijkheid van de gemiddelde Vlaming in plaats van argumenten reageer ik daar gewoon op. Zeker gezien de gemiddelde Vlaming waarschijnlijk overgewicht bezit, vind ik dat een nogal doelloos argument. "Ik ken enkele hippe vogels die foto's trokken met whiskey en sigaren nadat ze een fictieserie zagen die zich afspeelde in de jaren '60, en niemand lag daar wakker van" vind ik ook geen argument, allez tenzij we met stijgende cijfers zouden zitten qua drank/whiskeygebruik en sigarenverkoop. Net zoals je claim dat mensen een irrationele haat hebben tegen overgewicht omdat je mensen ziet fulmineren tegen overgewicht in ...een thread over overgewicht.

Maar daarom heb ik niet gezegd dat overgewicht wordt verheerlijkt omdat mensen met overgewicht worden afgebeeld, toch? Lijkt me dat ik hier al in een post net het omgekeerde heb gezegd zelfs, voor jij deze thread had gevonden.

Het voorbeeld Lizzo is gewoon relevant omdat die zelf al uitspraken deed over hoe dik zijn normaal is, of bijvoorbeeld vol lof sprak over haar smoothiedieet (ah, dieetadvies?), waarna mensen "teleurgesteld" waren omdat ze gewicht was verloren (zie ook: Adèle). Dat is sowieso deel van de toxische celebritycultuur, en hoe oprecht al die zaken zijn weten we niet, maar als je dan ziet hoe mensen online schuibekkend haar overgewicht verdedigen tegen elke (gegronde én "fatshaming") kritiek vind ik dat een stap te ver gewoon.

Maar als apart feit staat ze voor mijn part poedelnaakt in elk magazine, dat is voor mij geen probleem, en heb ik ook nooit gezegd.

Verder gaat jouw "Mad Men" argument alle kanten op hé:
Ik moet vooral aan Mad Men denken, en hoe heel die levensstijl vooral verheerlijkt werd door talloze kijkers. Hoeveel groepfoto's ik in de jaren '10 wel niet gezien heb op facebook van kerels op feestjes met pakken aan met een glas whiskey en een sigaar in hun hand, rechtstreeks geïnspireerd op de serie. Ik herinner me niet zoveel kritiek, wel heel veel verafgoding. Denk ook niet dat er bij elk glas alcohol of sigaret in die serie een waarschuwing a la sigarettenpakjes stond, @Sylverscythe maar misschien herinner ik me het verkeerd.
<-->
een foto van Lizzo bekijken is niet ongezond. Een pakje sigaretten roken wel. Daarom staat er bij het ene geen waarschuwing en bij het andere wel.
En een televisieserie (fictie) over een reclamebureau anno 1960 bekijken waarin ze roken, kan dan wel mensen negatief inspireren? Dus, een afbeelding van een succesvolle zangeres, die al eens een uitspraak doet over hoe dik zijn normaal is, geen probleem. Bewegende afbeeldingen van fictieve personages die drinken en roken, wel?

Laatst bewerkt:
Dus, een afbeelding van een succesvolle zangeres, die al eens een uitspraak doet over hoe dik zijn normaal is, geen probleem.

Een zangeres die tegengas probeert te geven aan het stigma dat dikke mensen minderwaardig zijn en personen zijn waarop we moeten neerkijken. Personen waar we constant kritiek op moeten geven.
En dat enkel mensen met een laag gewicht volgens het BMI goeie mensen zijn.

Een zangeres die probeert te bekomen dat mensen verder kijken dan haar gewicht en haar beoordelen op haar zangkunsten.
En vooral dat mensen de keuze om een voller lichaam te hebben respecten. Dat het voor sommige mensen een keuze is om er niks aan te doen, en dat we die keuze moeten respecteren tot op een bepaalde hoogte.

Dat die keuze een impact heeft op eventuele ziektezorg dat is een andere zaak. Als je kiest om meer risico te lopen dan mag de maatschappij u ook meer verantwoordelijk houden voor deze keuze in mijn optiek.

Als mensen afkomen met de kleinburgerlijkheid van de gemiddelde Vlaming in plaats van argumenten reageer ik daar gewoon op. Zeker gezien de gemiddelde Vlaming waarschijnlijk overgewicht bezit, vind ik dat een nogal doelloos argument. "Ik ken enkele hippe vogels die foto's trokken met whiskey en sigaren nadat ze een fictieserie zagen die zich afspeelde in de jaren '60, en niemand lag daar wakker van" vind ik ook geen argument, allez tenzij we met stijgende cijfers zouden zitten qua drank/whiskeygebruik en sigarenverkoop. Net zoals je claim dat mensen een irrationele haat hebben tegen overgewicht omdat je mensen ziet fulmineren tegen overgewicht in ...een thread over overgewicht.

Maar daarom heb ik niet gezegd dat overgewicht wordt verheerlijkt omdat mensen met overgewicht worden afgebeeld, toch? Lijkt me dat ik hier al in een post net het omgekeerde heb gezegd zelfs, voor jij deze thread had gevonden.

Het voorbeeld Lizzo is gewoon relevant omdat die zelf al uitspraken deed over hoe dik zijn normaal is, of bijvoorbeeld vol lof sprak over haar smoothiedieet (ah, dieetadvies?), waarna mensen "teleurgesteld" waren omdat ze gewicht was verloren (zie ook: Adèle). Dat is sowieso deel van de toxische celebritycultuur, en hoe oprecht al die zaken zijn weten we niet, maar als je dan ziet hoe mensen online schuibekkend haar overgewicht verdedigen tegen elke (gegronde én "fatshaming") kritiek vind ik dat een stap te ver gewoon.

Maar als apart feit staat ze voor mijn part poedelnaakt in elk magazine, dat is voor mij geen probleem, en heb ik ook nooit gezegd.

Verder gaat jouw "Mad Men" argument alle kanten op hé:

<-->

En een televisieserie (fictie) over een reclamebureau anno 1960 bekijken waarin ze roken, kan dan wel mensen negatief inspireren? Dus, een afbeelding van een succesvolle zangeres, die al eens een uitspraak doet over hoe dik zijn normaal is, geen probleem. Bewegende afbeeldingen van fictieve personages die drinken en roken, wel?
Ik wil even wat verduidelijken want het is duidelijk dat hier serieus wat misverstand bestaat omtrent mijn standpunt.

1) ik kom niet af met kleinburgelijkheid van vlamingen. Ik kom af met de stelling dat er quasi niemand is die enkel perfect gemiddelde mensen in de media willen zien omdat dat retesaai zou zijn, en dat, als we geen probleem hebben met quasi alle vormen van ongewenst maatschappijlijk gedrag in de media (geweld, drugs, etc) we ook geen probleem zouden moeten hebben met wat naakt overgewicht/body positivity. Als je het ok vindt dat een film als John Wick in de zalen mag verschijnen maar je vindt het niet ok dat er lingeriefoto's van dikke mensen verschijnen, ben je in mijn ogen een hypocriet. Da's geen aanval op jou, maar ik reageer wel op jou omdat je mijn standpunt op zeer flauwe wijze afdoet als 'superioriteitsgevoel'. Niet jij, maar anderen vinden het blijkbaar zeer problematisch en 'normaliserend' dat dergelijke foto's verschijnen, en vinden dat Lizzo op die manier een 'slecht rolmodel' is.
2) Ik heb niks tegen Mad Men. Ik vermeld de serie als een voorbeeld van hoe gedrag dat een mogelijk gezondheidsrisico inhoudt niet perse als 'onwenselijk' wordt voorgesteld in de media, en dat er ook geen heftige tegenreactie op komt. Alles wat ik zei over de serie lijkt me perfect consequent met mijn standpunt en ik snap niet goed wat je er zo tegenstrijdig aan vindt.
3) Finale these: het is duidelijk dat veel mensen op een hypocriete manier iets als 'overgewicht in de media 'harder willen aanpakken dan ander zaken. Mijn vermoeden is dat dat iets is dat te maken heeft met een soort irrationele walging die mensen voelen bij het zien van mensen met overgewicht. Het valt me bijvoorbeeld online ook op met hoeveel afschuw er op overgewicht bij vrouwen gereageerd wordt in kringen die notoir zijn voor toxische mannelijkheid, zoals Reddit en 9Gag. Alsof sommige mensen het als een soort plicht zien van vrouwen om zichzelf voor mannen aantrekkelijk te maken. Misschien zit ik er compleet naast en ligt het aan iets anders. Maar ik denk het niet.

En even terzijde, maar is het echt nodig om telkens weer met zo'n aanvallende statements af te komen als 'je argument gaat alle kanten op'/'ik weet niet tegen wie je het hebt'/ 'fout argument opgebouwd rond morele superioriteit en scheve vergelijkingen'?
Het is niet zo fijn discussiëren als iemand precies als voornaamste doelstelling heeft om me gewoon af te zitten kraken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan