Body positivity, gezondheid, discriminatie: een balans

Polle32

Well-known member
Laatst bewerkt door een moderator:
Het park gaat navragen aan de fabrikant of ze geen bredere zitjes kunnen voorzien… dat verdergaande normaliseren van extreme zwaarlijvigheid mag toch ook wel gaan stoppen. Tegen dat zo’n veiligheidsbeugel niet meer in het slot gaat spreek je zelfs al niet meer van 30 kg te veel maar nog een pak meer.

En uzelf dan nog vernederd durven voelen. Ik zou eerder denken dat je wat schaamte zou voelen wanneer je richting de krant gaat stappen om te vertellen dat je jezelf ondertussen al zo dik gegeten hebt dat zelfs een veiligheidsbeugel niet meer kan dichtklikken.
 
Het park gaat navragen aan de fabrikant of ze geen bredere zitjes kunnen voorzien… dat verdergaande normaliseren van extreme zwaarlijvigheid mag toch ook wel gaan stoppen. Tegen dat zo’n veiligheidsbeugel niet meer in het slot gaat spreek je zelfs al niet meer van 30 kg te veel maar nog een pak meer.

En uzelf dan nog vernederd durven voelen. Ik zou eerder denken dat je wat schaamte zou voelen wanneer je richting de krant gaat stappen om te vertellen dat je jezelf ondertussen al zo dik gegeten hebt dat zelfs een veiligheidsbeugel niet meer kan dichtklikken.
Als ik het goed begreep ging het vooral vooral dat de omtrek van de dijbenen te groot waren.

Op zich kan er iemand met stekkebenen en een gigantische bierpens er wel in.

Het ergste is wel dat het park op verschillende plaatsen heeft geïnformeerd dat de attractie niet voor iedereen mogelijk is.
 
Onze kinderen mogen ook niet in alle attracties omdat hun lijf niet aangepast is aan de beugels. Geen kat die daar moeilijk over doet. Behalve onze kinderen zelf natuurlijk.
 
Alleen voor vrouwen hé! Plussize vrouwen = OK (terecht hé), plussize mannen zijn leegaards die dringend iets aan hun conditie moeten doen zodat die sixpack tevoorschijn komt.
Het is inderdaad een beetje hypocriet hoe vandaag de dag er extra aandacht is voor "alle" lichaamstypes bij vrouwen, als je bv. naar films of series kijkt, maar voor mannen er vaak toch ook serieus onrealistische standaarden gelden (lees: maanden zwaar trainen met anabolen en dan je wat uitdrogen voor het filmen). Nu goed, is het ooit niet hypocriet geweest natuurlijk. Lijkt me nog altijd zo dat er voorkeur wordt gegeven aan bovengemiddeld aantrekkelijke mensen.

Maar ik begin me ook wel meer en meer te ergeren aan het goedpraten van overgewicht en obesitas dat je zeker in Amerikaanse media ziet (ik bedoel dus niet het benoemen van alles dat niet graatmager is als plus size). Er is een verschil tussen op een volwassen manier omgaan met overgewicht, dus die mensen niet nodeloos stigmatiseren, en het "you go girl"-enthousiasme dat er nu soms lijkt te heersen. Het is ook vaak intellectueel oneerlijk, men komt dan af met iemand die aan overgewicht lijdt maar jaren heeft geoefend op een of andere vaardigheid, om te bewijzen dat er niets mis mee is want zie dat kan niet iedereen hoor.
 
Er is qua mannenbeeld op TV, reclame, enzoverder een enorme evolutie geweest van normale lijven naar het perfect afgetrainde lijf. Zowat het omgekeerde als het body positivity verhaal bij vrouwen nu.
Wat betreft het goedpraten van overgewicht: Er is nog een verschil tussen overgewicht zien als een kwaal met veel oorzaken plus veel consequenties op medisch vlak of bodyshaming. In Amerika is het op alle vlakken een gepolariseerde boel geworden waar alleen nog uitersten gehoord worden.
 
Er is qua mannenbeeld op TV, reclame, enzoverder een enorme evolutie geweest van normale lijven naar het perfect afgetrainde lijf. Zowat het omgekeerde als het body positivity verhaal bij vrouwen nu.
Wat betreft het goedpraten van overgewicht: Er is nog een verschil tussen overgewicht zien als een kwaal met veel oorzaken plus veel consequenties op medisch vlak of bodyshaming. In Amerika is het op alle vlakken een gepolariseerde boel geworden waar alleen nog uitersten gehoord worden.

Is de dad bod niet meer hip ?
 
Is dit een serieus topic? En moeten we dit op deze manier willen in Politiek & Actualiteit?

Ik kan mij wel vinden in de discussiewaarde van discriminatie, body positivity en veiligheid. Echter is dit artikel komkommernieuws van het zevende knoopsgat. Het is gewoon een bittere realiteit dat die dingen gemaakt zijn voor de gemiddelde mens. De markt voor zwaarlijvige mensen is nu eenmaal niet groot genoeg voor een eigen pretpark. Het goede nieuws is wel dat de meeste mensen het zelf in de hand hebben.
 
Is dit een serieus topic? En moeten we dit op deze manier willen in Politiek & Actualiteit?

Ik kan mij wel vinden in de discussiewaarde van discriminatie, body positivity en veiligheid. Echter is dit artikel komkommernieuws van het zevende knoopsgat. Het is gewoon een bittere realiteit dat die dingen gemaakt zijn voor de gemiddelde mens. De markt voor zwaarlijvige mensen is nu eenmaal niet groot genoeg voor een eigen pretpark. Het goede nieuws is wel dat de meeste mensen het zelf in de hand hebben.
Ik sta er ook wat van te kijken dat deze posts plots naar dit subforum zijn verhuisd. Al is de bredere discussie misschien wel interessant.
 
"Het kalf was dan echter al verdronken voor Madeleine."

Foute woordkeuze, HLN. :unsure:

Zoals hierboven gezegd biedt body positivity wel discussiewaarde, maar ik zie weinig dat in het voordeel spreekt van die dame. Het park valt niets te verwijten en communiceren dat je met de fabrikant gaat bekijken of je bredere stoeltjes kan installeren vind ik ook een verkeerd signaal. Je kan toch moeilijk een karretje reserveren voor de bredere medemens?
 
De karretjes groter maken werkt ook alleen maar tot er iemand in wilt die nóg dikker is en ook daar niet in past. Er zal altijd wel ergens een grens zijn. Vergeet ook niet dat alle onderdelen dan moeten ontworpen worden om een groter gewicht aan te kunnen, wat de kost van zo'n attractie weer omhoog brengt. Zeker in attracties met veel G-krachten heeft dat een grote invloed. 10kg extra betekent 40kg extra als die attractie 4G haalt.
 
Voor mij gaat het artikel niet zozeer over body positivity maar over de grenzen van inclusiviteit en de mate van "entitlement" die sommigen nastreven.
 
communiceren dat je met de fabrikant gaat bekijken of je bredere stoeltjes kan installeren vind ik ook een verkeerd signaal.
Dat lijkt me vooral een PR antwoord eigenlijk. Voor de kranten en de media doen alsof je er serieus mee bezig gaat zijn en dan zeggen 'het lukt toch niet', moest er zelfs nog iemand achter vragen na vandaag.
 
Is dit een serieus topic? En moeten we dit op deze manier willen in Politiek & Actualiteit?

Ik kan mij wel vinden in de discussiewaarde van discriminatie, body positivity en veiligheid. Echter is dit artikel komkommernieuws van het zevende knoopsgat. Het is gewoon een bittere realiteit dat die dingen gemaakt zijn voor de gemiddelde mens. De markt voor zwaarlijvige mensen is nu eenmaal niet groot genoeg voor een eigen pretpark. Het goede nieuws is wel dat de meeste mensen het zelf in de hand hebben.
Het was hier of Lifestyle, maar omdat het gaat om de Actualiteit in dit geval, en het bredere topic van body positivity (inclusiviteit) versus veiligheid inderdaad, hebben we voor P&A gekozen. Ja, het is komkommernieuws, en het is alles behalve de eerste keer dat het in het nieuws komt, maar het beroert duidelijk toch de mensen een beetje en Ergernissen was helemaal niet de juiste plek. Dus bij gebrek aan een betere plek, lijkt het me hier wel prima?
 
Ik bekijk dit toch anders. Madeleine heeft ook inkom betaald. Ik heb geen issue dat er beperkingen zijn, wel met het feit dat je als bezoeker niet weet welke beperkingen er gelden op welke toestellen. En wanneer ben je te dik en wanneer niet? Wat is de norm?
Je gaat niet alles kunnen verduidelijken, maar toch op zijn minst minimale hoogte, maximale hoogte en max individueel gewicht voor alle attracties opgeven. Welke attracties verboden zijn voor mensen met een pacemaker, etc...
Voor mij gaat het artikel niet zozeer over body positivity maar over de grenzen van inclusiviteit en de mate van "entitlement" die sommigen nastreven.
Wel dan kan dat pretpark die grenzen aangeven, zodat mensen weten waarvoor ze betalen.
Ik zeg niet dat dat pretpark aanpassingen moet doen, gewoon duidelijk communiceren.
 
Dat lijkt me vooral een PR antwoord eigenlijk. Voor de kranten en de media doen alsof je er serieus mee bezig gaat zijn en dan zeggen 'het lukt toch niet', moest er zelfs nog iemand achter vragen na vandaag.
Uiteraard, en volledig begrijpelijk. Hoe ver moet er gegaan worden om iedereen tegemoet te komen?

Madeleine vraagt ook om duidelijker aan te geven met welke afmetingen je in welke attracties kan. Komaan zeg, neem zelf eens wat verantwoordelijkheid en wees bewust van uw eigen beperkingen!

Volgende week neemt Madeleine deel aan een speleologie-excursie... Spannend!

Dit (komkommertijd)artikel past m.i. hier ook wat in, omdat het aangeeft hoe idioot, onrealistisch en verwend sommige mensen de dag van vandaag zijn: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230801_95654533
“Het duurde 9 uur om van Jamaica naar Engeland te vliegen terwijl Amerikanen er maar 3 uur over deden. Dat is niet eerlijk.”
 
Veel valt daar toch niet over te zeggen, een zoveelste voorbeeld van hoe de slinger te ver is doorgeslagen:
waar in de basis body positivity waarbij niet iedereen de "perfecte" maten moet hebben, zijn we nu doorgeslagen richting: morbide obesitas is dik oké, tot zelfs mensen die kaartjes hebben met de vraag aan hun dokter om hun niet te wegen.

Dit is vergelijkbaar met hoe nog een terechte zorg voor wat meer diversiteit is doorgeslagen richting in élke setting diversiteit op een goudweegschaaltje te willen leggen, of zelfs hoe terechte bekommernissen om écht racisme zijn omgeslagen in een aparte vorm van omgekeerd racisme.
Overdaad of overdrijven schaadt.

Waar men vroeger vrouwen "martelde" door het ideaal van catwalkmodellen voorop te stellen (waarvan ik als man toch durf zeggen dat de meeste mannen dat eigenlijk niet eens als ideaal zien), is men doorgeschoten naar het lauweren van artiesten als Lizzo waarbij men gewoon moeten durven zeggen: je bent dusdandig te dik dat het ongezond geworden is.

In datzelfde komkommernieuws:

De karretjes groter maken werkt ook alleen maar tot er iemand in wilt die nóg dikker is en ook daar niet in past. Er zal altijd wel ergens een grens zijn. Vergeet ook niet dat alle onderdelen dan moeten ontworpen worden om een groter gewicht aan te kunnen, wat de kost van zo'n attractie weer omhoog brengt. Zeker in attracties met veel G-krachten heeft dat een grote invloed. 10kg extra betekent 40kg extra als die attractie 4G haalt.

Cynisch bekeken is er een punt waarop mensen zo dik worden, dat ze enkel nog kunnen voortbewegen op een gemotoriseerd voertuig, of in de allerergste gevallen zelfs niet meer buiten kunnen komen... zo'n mensen zouden toch minstens het zelfbesef moeten dat ze dan inderdaad ook niet op de meeste pretparkritjes kunnen.
 
Terug
Bovenaan