Body positivity, gezondheid, discriminatie: een balans

Ik bekijk dit toch anders. Madeleine heeft ook inkom betaald. Ik heb geen issue dat er beperkingen zijn, wel met het feit dat je als bezoeker niet weet welke beperkingen er gelden op welke toestellen. En wanneer ben je te dik en wanneer niet? Wat is de norm?
Je gaat niet alles kunnen verduidelijken, maar toch op zijn minst minimale hoogte, maximale hoogte en max individueel gewicht voor alle attracties opgeven. Welke attracties verboden zijn voor mensen met een pacemaker, etc...

Wel dan kan dat pretpark die grenzen aangeven, zodat mensen weten waarvoor ze betalen.
Ik zeg niet dat dat pretpark aanpassingen moet doen, gewoon duidelijk communiceren.
het pretpark communiceert dat ook duidelijk he. er zou duidelijke informatie staan bij de ingang van de attractie.
maar mensen kijken niet meer naar dat soort dingen...
 
Uiteraard, en volledig begrijpelijk. Hoe ver moet er gegaan worden om iedereen tegemoet te komen?

Madeleine vraagt ook om duidelijker aan te geven met welke afmetingen je in welke attracties kan. Komaan zeg, neem zelf eens wat verantwoordelijkheid en wees bewust van uw eigen beperkingen!

Volgende week neemt Madeleine deel aan een speleologie-excursie... Spannend!

Dit (komkommertijd)artikel past m.i. hier ook wat in, omdat het aangeeft hoe idioot, onrealistisch en verwend sommige mensen de dag van vandaag zijn: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230801_95654533
“Het duurde 9 uur om van Jamaica naar Engeland te vliegen terwijl Amerikanen er maar 3 uur over deden. Dat is niet eerlijk.”

Daar wou ik inderdaad ook nog naar verwijzen...
“We boekten een excursie naar een waterpark, maar niemand had ons verteld dat we onze zwemspullen mee moesten nemen.”
 
het pretpark communiceert dat ook duidelijk he. er zou duidelijke informatie staan bij de ingang van de attractie.
maar mensen kijken niet meer naar dat soort dingen...
Bij de attractie, maar kan Madeleine dat ook op voorhand ergens opzoeken?
 
Ik bekijk dit toch anders. Madeleine heeft ook inkom betaald. Ik heb geen issue dat er beperkingen zijn, wel met het feit dat je als bezoeker niet weet welke beperkingen er gelden op welke toestellen. En wanneer ben je te dik en wanneer niet? Wat is de norm?
Je gaat niet alles kunnen verduidelijken, maar toch op zijn minst minimale hoogte, maximale hoogte en max individueel gewicht voor alle attracties opgeven. Welke attracties verboden zijn voor mensen met een pacemaker, etc...

Wel dan kan dat pretpark die grenzen aangeven, zodat mensen weten waarvoor ze betalen.
Ik zeg niet dat dat pretpark aanpassingen moet doen, gewoon duidelijk communiceren.
Uit het artikel blijkt toch dat dat zo goed als onmogelijk te kwanitificeren is, omdat bepaalde lichaamstypes (ondanks bv hoog gewicht) geen problemen geven, en andere dan weer wel. Er stond nota bene een testwagentje voor de attractie zodat je op voorhand weet of het gaat lukken of niet en dus niet nodeloos staat aan te schuiven.
Punt is dat je wanneer je zwaar obees bent gewoon moet aanvaarden dat je bepaalde zaken niet zal kunnen doen of ervaren, omdat ze praktisch niet mogelijk zijn, omdat het niet veilig is, etc... zonder dat daarom sprake is van discriminatie of onrecht.
 
Uit het artikel blijkt toch dat dat zo goed als onmogelijk te kwanitificeren is, omdat bepaalde lichaamstypes (ondanks bv hoog gewicht) geen problemen geven, en andere dan weer wel. Er stond nota bene een testwagentje voor de attractie zodat je op voorhand weet of het gaat lukken of niet en dus niet nodeloos staat aan te schuiven.
Punt is dat je wanneer je zwaar obees bent gewoon moet aanvaarden dat je bepaalde zaken niet zal kunnen doen of ervaren, omdat ze praktisch niet mogelijk zijn, omdat het niet veilig is, etc... zonder dat daarom sprake is van discriminatie of onrecht.
Het gaat niet alleen over zwaar obees zijn. Er zijn attracties die voor andere redenen niet toegankelijk zijn (bvb erg lange mensen of mensen met een pacemaker). Volgens mij hebben dat soort mensen het recht om te weten waar ze aan toe zijn voor ze een ticket kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Ik bekijk dit toch anders. Madeleine heeft ook inkom betaald. Ik heb geen issue dat er beperkingen zijn, wel met het feit dat je als bezoeker niet weet welke beperkingen er gelden op welke toestellen. En wanneer ben je te dik en wanneer niet? Wat is de norm?
Je gaat niet alles kunnen verduidelijken, maar toch op zijn minst minimale hoogte, maximale hoogte en max individueel gewicht voor alle attracties opgeven. Welke attracties verboden zijn voor mensen met een pacemaker, etc...

Wel dan kan dat pretpark die grenzen aangeven, zodat mensen weten waarvoor ze betalen.
Ik zeg niet dat dat pretpark aanpassingen moet doen, gewoon duidelijk communiceren.
Als ik het artikel lees lijkt het wel alsof die het pretpark wel degelijk zo goed mogelijk al die informatie beschikbaar heeft gemaakt. En ergens weet je ook wel dat als je fysiek afwijkt van de norm, dat dat op sommige plaatsen beperkingen zal opleveren. Als je je bvb als longpatient inschrijft voor een duiksessie moet je achteraf ook niet afkomen met dat het de schuld van de duikschool is dat ze je niet op voorhand gewaarschuwd hadden dat dat niet ging gaan en ze niet voldoende faciliteiten hadden om dat op te lossen.
 
Ik bekijk dit toch anders. Madeleine heeft ook inkom betaald. Ik heb geen issue dat er beperkingen zijn, wel met het feit dat je als bezoeker niet weet welke beperkingen er gelden op welke toestellen. En wanneer ben je te dik en wanneer niet? Wat is de norm?
Je gaat niet alles kunnen verduidelijken, maar toch op zijn minst minimale hoogte, maximale hoogte en max individueel gewicht voor alle attracties opgeven. Welke attracties verboden zijn voor mensen met een pacemaker, etc...

Wel dan kan dat pretpark die grenzen aangeven, zodat mensen weten waarvoor ze betalen.
Ik zeg niet dat dat pretpark aanpassingen moet doen, gewoon duidelijk communiceren.
Er is al veel info te vinden op de website. Geen gewicht, maar bij de vrouw in kwestie ging het blijkbaar vooral over de breedte van haar dijen ofzo, moeten ze er dan ook allerhande maten bij zetten? "Meet u vooraf met een lintmeter"
Mensen mogen ook wel hun gezond verstand gebruiken. Met extreem overgewicht geraak je nu eenmaal niet in elk stoeltje. Da's een beetje zoals verwachten dat een 5-jarige mee op de rollercoaster mag en dan wat verontwaardigd staan doen in de gazet als blijkt dat dat niet mag.
 
Waar men vroeger vrouwen "martelde" door het ideaal van catwalkmodellen voorop te stellen (waarvan ik als man toch durf zeggen dat de meeste mannen dat eigenlijk niet eens als ideaal zien), is men doorgeschoten naar het lauweren van artiesten als Lizzo waarbij men gewoon moeten durven zeggen: je bent dusdandig te dik dat het ongezond geworden is.

In datzelfde komkommernieuws:
In dat artikel spreekt men over danseressen dwingen naakt te dansen op een afterparty en hoe een fundamenteel-religieuze manager hen haar wereldbeeld wilde opdringen. Ik vermoed dat jouw opmerking gaat over hoe Lizzo zelf opmerkingen zou maken over danseressen hun gewicht, maar ik vind dat artikel nu wel wat serieuzer dan Madeleine die niet in een attractie mocht.

Het gaat niet alleen over zwaar obees zijn. Er zijn attracties die voor andere redenen niet toegankelijk zijn (bvb erg lange mensen of mensen met een pacemaker). Volgens mij hebben dat soort mensen het recht om te weten waar ze aan toe zijn voor ze een ticket kopen.
Goh, je kan het punt maken dat dit ergens in een disclaimer moet komen die mensen kunnen lezen voor ze tickets boeken. Maar praktisch zie ik de meesten dat niet lezen, en zal het ook wel breed moeten geformuleerd worden om alles af te dekken. Uiteindelijk gaat mijn collega van 2m05 er ook wel altijd vanuit dat die niet overal gaat inkunnen, zonder daarvoor een disclaimer te lezen op voorhand.
EDIT: en kennelijk was die info er zelfs al.
 
Bij de attractie, maar kan Madeleine dat ook op voorhand ergens opzoeken?
Letterlijk in het artikel staat het volgende:
In het interview met ‘Libération’ vraagt ze om duidelijker aan te geven met welke afmetingen je in welke attracties kan. Dat gebeurt echter al, reageert de directie van ‘Parc Astérix’. Zowel op de website als in de app van het pretpark vind je alle nodige info. Er staat zelfs een teststoel voor de attractie zodat bezoekers op voorhand kunnen zien of ze er in zullen passen.
 
Bij de attractie, maar kan Madeleine dat ook op voorhand ergens opzoeken?
Ik ben het eerder eens met je vorige post, om even voorop te stellen.
Maar ik kan moeilijk spreken van discriminatie als het om veiligheid gaat. Ik vind dat lastig. Natuurlijk, het park moet niet alleen kunnen aantonen dat het sluiten van de beugels belangrijk is voor de veiligheid (wat makkelijk zal zijn), maar ook dat die beugels niet op een andere manier konden. Ik vind dat ze daar gerust naar mogen kijken, misschien is er wel een logische en objectief correctere oplossing.

Maar dit staat op de website onder Toutatis, de attractie:
1690968409142.png


En dan op voorhand in het park ook nog eens, en aan de coaster nog eens. In Portaventura hebben ze voor de lange wachtrij een teststoeltje staan, dat is misschien iets fijner voor die mensen. Dan hoef je het niet te doen terwijl iedereen erop staat te kijken, en kun je makkelijker verdwijnen. Dat lijkt mij in ieder geval een fijnere oplossing.

Edit: blijkbaar staat de teststoel er al.
 
Ik bekijk dit toch anders. Madeleine heeft ook inkom betaald. Ik heb geen issue dat er beperkingen zijn, wel met het feit dat je als bezoeker niet weet welke beperkingen er gelden op welke toestellen. En wanneer ben je te dik en wanneer niet? Wat is de norm?
Je gaat niet alles kunnen verduidelijken, maar toch op zijn minst minimale hoogte, maximale hoogte en max individueel gewicht voor alle attracties opgeven. Welke attracties verboden zijn voor mensen met een pacemaker, etc...

Wel dan kan dat pretpark die grenzen aangeven, zodat mensen weten waarvoor ze betalen.
Ik zeg niet dat dat pretpark aanpassingen moet doen, gewoon duidelijk communiceren.
Lees het artikel, staat er allemaal in. Ze geven het aan in de app, op hun website, én er staat een testzitje voor de ingang van de attractie. Wat kunnen ze in godsnaam nog meer doen?
 
https://www.hln.be/buitenland/frans...n-madeleine-35-voelt-zich-vernederd~a2d111de/

Madeleine "- die zich naar eigen zeggen “al jaren” niet heeft gewogen -" moet in het vervolg maar een papiertje tekenen dat ze zelf verantwoordelijk is als ze uit de attractie tuimelt. Facking hell, ze voelt zich vernederd.

Edit mod: taalgebruik opgekuist.
Ik vind net dat die vrouw "zwaar" discriminerend is. :support:

Het park doet wat het kan en veiligheid gaat voor op 'alles'
Of wenst ze anders dat ze effectief verongelukt? Dan is er geen discriminatie maar is ze wel 'overleden' (uit de attractie gevallen) = Probleem opgelost? :unsure:
 
Ik vind het wel een trieste samenleving waar pretparken maar ook vliegtuigmaatschappijen, en hoogstwss nog wat andere instituten moeten voorzien in de ongezonde levensstijl die mensen hanteren. Een levensstijl waar ze zelf een aandeel in hebben maar we ook niet mogen verbloemen welk aandeel diezelfde maatschappij heeft in het gewicht van zijn inwoners.
Een ongezonde maaltijd is gemakkelijker verkrijgbaar en past beter in het veel te drukke schema. Voeding in supermarkten is zo ontworpen voor winstmaximalisatie, Hamburgers uit de mcdonalds zien er na 20 jaar nog quasi hetzelfde uit. Ik denk dat moest er een tijdsmachine bestaan en je voedsel van 30 jaar geleden uit een supermarkt of buurtwinkel kon halen het verschil best wel frappant zal zijn.

Natuurlijk is streven naar de ideaal maten is ongezond voor de psyche van het jonge tienermeisje en zulke idealen zijn niet voor iedereen haalbaar maar de ver doorgedreven body positivity die we nu zien is ook niet gezond.
Laat ons eerlijk zijn... Hoeveel dikke mensen zie je feitelijk in een rusthuis?
 
Ik vind het wel een trieste samenleving waar pretparken maar ook vliegtuigmaatschappijen, en hoogstwss nog wat andere instituten moeten voorzien in de ongezonde levensstijl die mensen hanteren. Een levensstijl waar ze zelf een aandeel in hebben maar we ook niet mogen verbloemen welk aandeel diezelfde maatschappij heeft in het gewicht van zijn inwoners.
Een ongezonde maaltijd is gemakkelijker verkrijgbaar en past beter in het veel te drukke schema. Voeding in supermarkten is zo ontworpen voor winstmaximalisatie, Hamburgers uit de mcdonalds zien er na 20 jaar nog quasi hetzelfde uit. Ik denk dat moest er een tijdsmachine bestaan en je voedsel van 30 jaar geleden uit een supermarkt of buurtwinkel kon halen het verschil best wel frappant zal zijn.
Ik vind deze post nu ook maar een hoop zaken bij elkaar geplakt hoor (pun intended). Een kant-en-klaarmaaltijd is gemakkelijker ja, maar we wonen op de meeste plaasten in Europa nog niet in een VS-voedselwoestijn waar je geen verse voeding kan vinden. Dat drukke schema is in deze toch ook wel een beetje een excuus hé, je moet geen ongezonde kant-en-klaarmaaltijden nuttigen als je geen tijd hebt (er zijn ook gezondere alternatieven zoals slaatjes), en caloriëen blijven caloriëen, je kan ook met mate kant-en-klaarbrol nuttigen.

Idem met je blogpost over "plakvlees", het is niet omdat een of andere persoon plots een probleem ziet met restvlees dat met enzymen werd verwerkt, dat het ongezond is of meer calorieën bevat. Het "probleem" naar gezondheid toe zal eerder de hoeveelheid zout, suiker, nitraten/nitrieten, etc., in dat vlees zijn dan het feit dat het "geplakt" is. En natuurlijk, als je er twee eet in plaats van een zoals aangeraden als portie zit daar de grootste veroorzaker van overgewicht.

De algemene raad op vlak van gezondheid is toch al een tijdje om bewerkt voedsel zo veel als mogelijk te verminderen?
 
Ik bekijk dit toch anders. Madeleine heeft ook inkom betaald. Ik heb geen issue dat er beperkingen zijn, wel met het feit dat je als bezoeker niet weet welke beperkingen er gelden op welke toestellen. En wanneer ben je te dik en wanneer niet? Wat is de norm?
Je gaat niet alles kunnen verduidelijken, maar toch op zijn minst minimale hoogte, maximale hoogte en max individueel gewicht voor alle attracties opgeven. Welke attracties verboden zijn voor mensen met een pacemaker, etc...

Wel dan kan dat pretpark die grenzen aangeven, zodat mensen weten waarvoor ze betalen.
Ik zeg niet dat dat pretpark aanpassingen moet doen, gewoon duidelijk communiceren.
Kom zeg, vanaf een bepaald formaat weet je toch gewoon dat je niet meer overal op kan? Ge hebt niet veel intelligentie nodig om te weten dat zo'n beugel moet vastklikken en dat ge daarvoor een bepaalde limiet hebt. Iedereen weet hoe die attracties werken.
Je spreekt hier over maximale hoogte en max. individueel gewicht, maar een bierpens was hier niet het probleem, wel haar benen blijkbaar. Ze kunnen moeilijk een volledige tekening aan elke attractie zetten met elke vrije benodigde ruimte op. En zelfs al zouden die bordjes er staan zou men er toch weer van uitgaan dat het niet voor hen geldt en gewoon mee aanschuiven.
Allez, er hangt nu al een waslijst aan de meeste attracties, een beetje gezond verstand van mensen zelf mag ook wel he.
Dit is gewoon weer zo'n gevalletje van 'anderen zijn schuldig voor de beperkingen en hinder die ik ondervindt van mijn eigen keuzes'.

Binnenkort mogen ze nog waarschuwingen gaan plaatsen dat ge mogelijk misselijk of wagenziek wordt van een rollercoaster en dat ge beter niet u volpropt met eten voordat ge een wilde attractie gaat doen. Komaan zeg, gebruik uw verstand he. Het wordt tijd dat mensen gewoon terug op hun eigen verantwoordelijkheden worden gewezen en gezond verstand weer wat wordt aangekweekt in plaats van die 'ik doe wat ik wil ook al is het dom, ondoordacht of ongezond, maar anderen zijn verantwoordelijk voor mijn negatieve gevolgen'-gedoe.



Er staat zelfs een teststoel voor de attractie zodat bezoekers op voorhand kunnen zien of ze er in zullen passen.
ja, komaaaan zeg. wat meer kunnen ze nog doen? Uw omvang met een lintmetertje komen opmeten?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan