Body positivity, gezondheid, discriminatie: een balans

Het wordt tijd dat mensen gewoon terug op hun eigen verantwoordelijkheden wordt gewezen en gezond verstand weer wat wordt aangekweekt in plaats van die 'ik doe wat ik wil ook al is het dom, ondoordacht of ongezond, maar anderen zijn verantwoordelijk voor mijn negatieve gevolgen'-gedoe.
Vooral dit, Imo is de slinger van verontwaardiging over de gevolgen van eigen keuze's veel te ver doorgeslagen.

Bij de attractie, maar kan Madeleine dat ook op voorhand ergens opzoeken?
In de app blijkbaar. Nuja, de vrouw in kwestie had zichzelf ook al jaren niet meer gewogen zei ze zelf, dus ik betwijfel dat die info iets van nut had voor haar...

Ik vind deze post nu ook maar een hoop zaken bij elkaar geplakt hoor (pun intended). Een kant-en-klaarmaaltijd is gemakkelijker ja, maar we wonen op de meeste plaasten in Europa nog niet in een VS-voedselwoestijn waar je geen verse voeding kan vinden. Dat drukke schema is in deze toch ook wel een beetje een excuus hé, je moet geen ongezonde kant-en-klaarmaaltijden nuttigen als je geen tijd hebt (er zijn ook gezondere alternatieven zoals slaatjes), en caloriëen blijven caloriëen, je kan ook met mate kant-en-klaarbrol nuttigen.

Idem met je blogpost over "plakvlees", het is niet omdat een of andere persoon plots een probleem ziet met restvlees dat met enzymen werd verwerkt, dat het ongezond is of meer calorieën bevat. Het "probleem" naar gezondheid toe zal eerder de hoeveelheid zout, suiker, nitraten/nitrieten, etc., in dat vlees zijn dan het feit dat het "geplakt" is. En natuurlijk, als je er twee eet in plaats van een zoals aangeraden als portie zit daar de grootste veroorzaker van overgewicht.

De algemene raad op vlak van gezondheid is toch al een tijdje om bewerkt voedsel zo veel als mogelijk te verminderen?
Ik denk dat het aanbod in een supermarkt nu gemakkelijk 70% bewerkt voedsel is en 30% pure ingredienten. Als ik mijn laatste bezoekje aan de supermarkt nog goed herinner had je 1 gang groenten en fruit, De rest van de gangen zijn op zijn minst discutabel, chips, koekjes, industrieel gebakken gebakjes. Gesuikerde onbijtgranen in allerhande flashy kleuren. Yoghurt met fruit waar feitelijk niets van fruit inzit. De vlees en kaaswaren zijn allemaal redelijk industrieel verwerkt. Ik ga akkoord dat we nog niet in een voedselwoestijn zitten maar in een supermarkt zijn de pure ingredienten dan toch eerder een oase aant worden.
Calorieën zijn inderdaad calorieën maar je hebt nog altijd een macronutriënt die je dient te halen maar ook de micronutrient. En liefst zonder de toegevoegde suikers, zouten, E-nummers en allerhande zaken die wettelijk wel ok zijn maar toch discutabel zijn.
Wat betreft het drukke schema, dat is natuurlijk de verantwoordelijkheid van het individu of ze zelf een maaltijd bereiden. Het blijft een gedeelde last zoals ik in mijn bijeengeplakte post al aanhaalde. Die kellogs cornflakes zijn natuurlijk een pak gemakkelijker dan een overnight oats gereed te maken.

De obesitas epidemie is er niet ineens gekomen en we moeten dit nu niet gaan wegmoffelen onder body positivity. Er zou hier toch wat meer tegengas mogen gegeven worden als consument.

Ik denk dat het aanbod in een supermarkt nu gemakkelijk 70% bewerkt voedsel is en 30% pure ingredienten.
Dat kan goed zijn, maar zijn er daardoor ook "pure" ingrediënten waar je moeilijk aan geraakt hierdoor?
Er zijn gewoon veel meer permutaties mogelijk van bewerkt voedsel dan dat er basisingrediënten zijn.

Ik denk dat het aanbod in een supermarkt nu gemakkelijk 70% bewerkt voedsel is en 30% pure ingredienten. Als ik mijn laatste bezoekje aan de supermarkt nog goed herinner had je 1 gang groenten en fruit, De rest van de gangen zijn op zijn minst discutabel, chips, koekjes, industrieel gebakken gebakjes. Gesuikerde onbijtgranen in allerhande flashy kleuren. Yoghurt met fruit waar feitelijk niets van fruit inzit. De vlees en kaaswaren zijn allemaal redelijk industrieel verwerkt. Ik ga akkoord dat we nog niet in een voedselwoestijn zitten maar in een supermarkt zijn de pure ingredienten dan toch eerder een oase aant worden.
Er zijn nu eenmaal maar een beperkter aantal zuivere ingrediënten dan de hopen combinaties die je daarmee kan maken hé. 100 jaar geleden maakten mensen die combinaties thuis, nu verkiezen velen de fabriek.
Ik blijf vinden dat je alles op een hoop gooit hoor. "Redelijk industrieel verwerkt", wat is dat? Wordt kaas ongezonder omdat het niet meer artisanaal wordt gemaakt? Een kipfilet?
Ik ga akkoord dat een soort van algemeen gebrek/verlies aan inzicht in onze voeding, wat goed en wat slecht is, schadelijk is voor ons als maatschappij, maar ik vind het wat vreemd (om niet te zeggen getuigen van datzelfde gebrek) om hier alles op een hoop te gooien.
Calorieën zijn inderdaad calorieën maar je hebt nog altijd een macronutriënt die je dient te halen maar ook de micronutrient. En liefst zonder de toegevoegde suikers, zouten, E-nummers en allerhande zaken die wettelijk wel ok zijn.
Punt is dat er niemand dik wordt omdat ze een tekort hebben aan macro- of micronutriënten hoor, maar omdat ze gewoon doorgaans veel te veel eten. Natuurlijk is het makkelijker om je te overeten in lasagne uit een bakje of een cake dan in groenten en fruit. Maar opnieuw, zout is een micronutriënt (nuja, Na), suikers zijn ook niet noodzakelijk slecht, en E-nummers is ook nogal een "boemanterm" terwijl veel ervan perfect ok zijn.
Mij goed dat men de voedselindustrie nog strengere normen oplegt, maar ik zie dat echt niets veranderen aan het stijgend aantal mensen met overgewicht.
Wat betreft het drukke schema, dat is natuurlijk de verantwoordelijkheid van het individu of ze zelf een maaltijd bereiden. Het blijft een gedeelde last zoals ik in mijn bijeengeplakte post al aanhaalde. Die kellogs cornflakes zijn natuurlijk een pak gemakkelijker dan een overnight oats gereed te maken.
Met gewone cornflakes is niets mis hoor, en ik zou wat havervlokken in een kom gooien en er melk bijgieten nu niet zo'n moeite noemen. Ik kan nu ook wel gewoon in beiden een ongezonde hoop calorieën binnenspelen.

Dat kan goed zijn, maar zijn er daardoor ook "pure" ingrediënten waar je moeilijk aan geraakt hierdoor?
Er zijn gewoon veel meer permutaties mogelijk van bewerkt voedsel dan dat er basisingrediënten zijn.
Maar die permutaties zijn gespekt met suikers en allerhande zaken waar mensen nu eenmaal dik van worden.
Stom voorbeeldje maar een potje aardbeien yoghurt van danone bevat nu 17gr suikers. Geen koolhydraten maar gewoon toegevoegde suikers. Voor een vrouw is dat 34% van de dagelijkse hoeveelheid vrije suikers.
Dat is zo echt een item waarvan de meeste denken dat ze iets gezond aan het eten zijn. Pak dan natuuryoghurt en doe er wat verse aardbeien bij.
Maar verse aardbeien en yoghurt kost natuurlijk 5 a 6 euro terwijl de geprepareerde aardbeienyoghurt 2 a 3 euro kost.
Voor mij leggen we inderdaad strengere regels op wat betreft de voedingsindustrie en wat deze ons nu voorschotelt of we kunnen gewoon grotere stoeltjes op pretparkattracties voorzien niewaar :unsure:

Sorry meneer... u bent te mager om op deze attractie te zitten. U zou er van tussen kunnen glijden.

Als het aan de ingang staat dat je er niet gaat in passen, dan is dat toch genoeg? Dan ga je gewoon niet binnen, end of story.
Ja, natuurlijk. Maar stel dat het pas voor het eerst te zien is aan de ingang. Dan is het niet zo gek om te vragen om het duidelijker aan te geven, aangezien mensen soms van heel ver komen. Dan is het ook vlug opgelost door het op bijvoorbeeld de website te zetten. Moét dat? Nee. Maar het is klantvriendelijker. En niet van toepassing hier, want het staat blijkbaar (vaag) op de website.

Er zijn genoeg attracties waar ze wel in kan he, het is niet dat ze nergens in kan. Een pretpark geeft nooit garanties voor een individuele attractie, ook al kom je speciaal daarvoor. Als in Bobbejaanland de Typhoon er uit ligt voor onderhoud of voor een panne, staat dat ook niet op de website of aan de ingang hoor.

Bij de attractie, maar kan Madeleine dat ook op voorhand ergens opzoeken?
Ze kunnen toch onmogelijk elke uitzondering gaan omschrijven.
"Deze attractie is niet geschikt voor mensen met een dijbeenbreedte van 54cm of meer, mensen groter dan 2.5m, kleiner dan 1m, mensen met een slechte rug, blinden, doven, mensen met down, mensen met hoogtevrees, mensen met pleinvrees, mensen met smetvrees, ..." En dat dan in alle talen ter wereld?
En de stoelen groter maken, lijkt me helemaal een slecht idee, want dan vallen er onderaan de ladder (te magere mensen, kleinere kinderen, ...) mensen uit de boot.

Maar die permutaties zijn gespekt met suikers en allerhande zaken waar mensen nu eenmaal dik van worden.
Stom voorbeeldje maar een potje aardbeien yoghurt van danone bevat nu 17gr suikers. Geen koolhydraten maar gewoon toegevoegde suikers. Voor een vrouw is dat 34% van de dagelijkse hoeveelheid vrije suikers.
Dat is zo echt een item waarvan de meeste denken dat ze iets gezond aan het eten zijn. Pak dan natuuryoghurt en doe er wat verse aardbeien bij.
Maar verse aardbeien en yoghurt kost natuurlijk 5 a 6 euro terwijl de geprepareerde aardbeienyoghurt 2 a 3 euro kost.
Voor mij leggen we inderdaad strengere regels op wat betreft de voedingsindustrie en wat deze ons nu voorschotelt of we kunnen gewoon grotere stoeltjes op pretparkattracties voorzien niewaar :unsure:

Sorry meneer... u bent te mager om op deze attractie te zitten. U zou er van tussen kunnen glijden.
Het is inderdaad wel zo dat er in de categorie "kant en klaar" wel wat meer gezondere opties mogen zijn. Er is nu precies weinig te vinden tussen de yoghurts die suikerbommekes zijn en die proteïne yoghurts die niet te eten zijn.
Ik eet meestal "natuur" yoghurt met fruit, maar als ik niets mee naar het werk heb wordt het ook wel sneller de suikerbom dan de proteïne variant.

Ze kunnen toch onmogelijk elke uitzondering gaan omschrijven.
"Deze attractie is niet geschikt voor mensen met een dijbeenbreedte van 54cm of meer, mensen groter dan 2.5m, kleiner dan 1m, mensen met een slechte rug, blinden, doven, mensen met down, mensen met hoogtevrees, mensen met pleinvrees, mensen met smetvrees, ..." En dat dan in alle talen ter wereld?
En de stoelen groter maken, lijkt me helemaal een slecht idee, want dan vallen er onderaan de ladder (te magere mensen, kleinere kinderen, ...) mensen uit de boot.
Ze gaan het straks nog moeten doen om zich helemaal in te dekken. Als je zo obees bent dat je niet in een pretparkstoeltje past, zou er toch een belletje mogen rinkelen dat je er niet van moet uitgaan dat je zomaar overal in mag. Evident is dat allemaal niet en zeker in de VS kan je daar een bedrijf voor aanklagen. Dat is zoals obese mensen die niet passen op 1 vliegtuigstoel, daar is ook niet 1 richtlijn voor en soms moeten ze een extra stoeltje bijbetalen (wat ik logisch vind, want eigenlijk maak je gebruik van twee stoelen*).

*En ook dat is relatief, want als je het geluk hebt om op een lege rij te zitten maak je daar ook gebruik van. Toen ik terugvloog van LA naar Parijs zat ik alleen op een rij van 4, dus kon ik languit liggen. Uiteraard betaalde ik maar voor 1 stoel. Dus obese mensen kunnen dan wel worden verplaatst naar een vliegtuigstoel met een lege plek ernaast.

*En ook dat is relatief, want als je het geluk hebt om op een lege rij te zitten maak je daar ook gebruik van. Toen ik terugvloog van LA naar Parijs zat ik alleen op een rij van 4, dus kon ik languit liggen. Uiteraard betaalde ik maar voor 1 stoel. Dus obese mensen kunnen dan wel worden verplaatst naar een vliegtuigstoel met een lege plek ernaast.
Weet je ook nooit op voorhand. Boek een vliegtuig 3 maand op voorhand en de maatschappij kan niet weten of er een plaats vrij zal zijn.
Nee te dik voor 1 stoel = betalen voor 2.
Ik betaal ook meer om een extra vallies mee te nemen.

Weet je ook nooit op voorhand. Boek een vliegtuig 3 maand op voorhand en de maatschappij kan niet weten of er een plaats vrij zal zijn.
Principieel ben ik daarmee akkoord hoor, maar het zijn de luchtvaartmaatschappijen die daar een lijn in trekken.

En hoe weet je of je te dik bent voor 1 vliegtuigstoel en er dus 2 moet bestellen?
Krijgen de mensen die voor 2 betalen dan ook meer comfort? Zijnde effectief meer plaats? Of moeten ze zich nog steeds tussen passagiers wringen en door hun omvang met hun knieën bijna in hun nek zitten?
Want als ik exact het dubbele moet betalen dan mijn zetelbuur, wil ik ook effectief dat ik voldoende comfort krijg voor mijn omvang.

En hoe weet je of je te dik bent voor 1 vliegtuigstoel en er dus 2 moet bestellen?
Krijgen de mensen die voor 2 betalen dan ook meer comfort? Zijnde effectief meer plaats? Of moeten ze zich nog steeds tussen passagiers wringen en door hun omvang met hun knieën bijna in hun nek zitten?
Want als ik exact het dubbele moet betalen dan mijn zetelbuur, wil ik ook effectief dat ik voldoende comfort krijg voor mijn omvang.
Als je op Google gaat kijken moet je beide armleuningen naar beneden kunnen laten en daarbinnen blijven. Hoe dat zit met groteske bodybuilders weet ik niet. Ik denk alleszins dat je al behoorlijk obees (of gespierd) moet zijn om in die categorie te vallen, maar dat zal in de VS wel vaker het geval zijn.

Vanaf wanneer kan je makkelijke meten, pas je tussen de armleuningen of niet.

De extra betaalde stoel zou u evenveel comfort moeten geven dan een normale persoon die er 1 in beslag neemt.
Zullen we anders ook direct de middengang breder maken voor de volumieuze mensen?

Waarom moet een dikke persoon weer een voorkeursbehandeling krijgen?

Ps: over overgewicht door medische problemen spreek ik me niet uit, deze kunnen misschien via hun verzekering tussenkomst krijgen.
Maar als je uzelf moddervet kunt fretten, dan mag je mij inziens er ook voor betalen en die lijn mag zelfs ruimer doorgetrokken worden.
Zoals hier al gezegd, dat te veel gepamper mag wel eens stoppen.

Vanaf wanneer kan je makkelijke meten, pas je tussen de armleuningen of niet.

De extra betaalde stoel zou u evenveel comfort moeten geven dan een normale persoon die er 1 in beslag neemt.
Zullen we anders ook direct de middengang breder maken voor de volumieuze mensen?

Waarom moet een dikke persoon weer een voorkeursbehandeling krijgen?

Ps: over overgewicht door medische problemen spreek ik me niet uit, deze kunnen misschien via hun verzekering tussenkomst krijgen.
Maar als je uzelf moddervet kunt fretten, dan mag je mij inziens er ook voor betalen en die lijn mag zelfs ruimer doorgetrokken worden.
Zoals hier al gezegd, dat te veel gepamper mag wel eens stoppen.
Heel het "overgewicht door medische problemen" is ook overroepen. Dat is echt een miniem percentage. Bij de meeste van die mensen helpt een maagring/maagverkleining, dat wil dus letterlijk zeggen dat ze afvallen door minder te eten.

De magere natuuryoghurt van Carrefour kost 1,29 euro voor een pot van 500g. Die van Milsana van Aldi, zit onder de euro voor een grote pot. Dus voor een 20 a 35 cent heb je al uw portie yoghurt. Zelfs als de aardbeien duur zijn, ga je daar geen volledige bak in gooien. Hoe je aan die 5 a 6 euro voor een yoghurtje met wat aardbeien komt, is mij toch een raadsel hoor. Als je wat varieert met fruit naargelang het seizoen en de promoties, kan je voor minder dan een euro dus een ruime portie yoghurt met een ruime portie fruit eten.

Ik vind dat je het toch wel heel negatief stelt. Wij bezondigen ons ook al wel eens op drukke momenten aan een kant-en-klare lasagne. Maar ik heb toch nog nooit problemen gehad om voldoende verse, onbewerkte ingrediënten te vinden om dagelijks gevarieerde maaltijden te kunnen maken.
Er is inderdaad een groot aanbod aan bewerkte brol, maar het is niet omdat het er is, dat je het ook moet kopen en eten natuurlijk. Die keuze ligt nog steeds bij de consument zelf.

en dan OT: Als de vernedering zo groot was, zou ze er waarschijnlijk liever niet mee in de krant komen. De roep om aandacht nadien, lijkt toch meer op misplaatste verontwaardiging dan op schaamte.

Ocharme, overdreven dikke mensen moeten hetzelfde comfort krijgen als diegene die maar 1 plek nodig heeft. Sorry maar als je zelf weigert van enige moeite te doen om uw gewicht onder controle te houden (daarom moet je nog niet mager zijn of geen overgewicht hebben) moet je daar ook de gevolgen van dragen. Straks moeten we nog mensen met overdreven overgewicht meer loon geven gezien ze meer inspanning moeten doen om actief te zijn. Of een toelage omdat ademen lastiger is dan mensen met een gezonder gewicht.

Terug
Bovenaan